Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kachel aan!

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
Framboos schreef:
Wat voor triomfantelijke reacties bedoel je?
De bijdrages over de temperatuurverhoging.
Duurder dan eerder is nog altijd goedkoper dan gas (voor mij althans).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kachel aan!

Bericht door refo »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:Is hout stoken dan zo goedkoop?
Afgelopen voorjaar hebben wij 12 kuub hout
( stormschade) uit een bos gehaald. Dat ligt nu te drogen. Verder zitten wij in een pool bij een houtsnijder in de buurt. De snijrestanten van onbewerkt hout verkoopt hij voor €50,00 per kuub. Vorig jaar moest hij betalen om het af te laten voeren en werd het ook verbrand.
Afgelopen week vernam ik van iemand dat hij een kuub hout voor €280,00 had gekocht.
Van wie was dat bos?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

refo schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:Is hout stoken dan zo goedkoop?
Afgelopen voorjaar hebben wij 12 kuub hout
( stormschade) uit een bos gehaald. Dat ligt nu te drogen. Verder zitten wij in een pool bij een houtsnijder in de buurt. De snijrestanten van onbewerkt hout verkoopt hij voor €50,00 per kuub. Vorig jaar moest hij betalen om het af te laten voeren en werd het ook verbrand.
Afgelopen week vernam ik van iemand dat hij een kuub hout voor €280,00 had gekocht.
Van wie was dat bos?
Kennissen van mijn ouders. De bomen waren met de februaristorm omgevallen en moesten weg. Het scheelde voor hen het opruimen van bomen die omgevallen waren en wij hebben hout. Afgelopen zomer alles in blokken gezaagd en dat ligt nu te drogen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

merel schreef:
refo schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:Is hout stoken dan zo goedkoop?
Afgelopen voorjaar hebben wij 12 kuub hout
( stormschade) uit een bos gehaald. Dat ligt nu te drogen. Verder zitten wij in een pool bij een houtsnijder in de buurt. De snijrestanten van onbewerkt hout verkoopt hij voor €50,00 per kuub. Vorig jaar moest hij betalen om het af te laten voeren en werd het ook verbrand.
Afgelopen week vernam ik van iemand dat hij een kuub hout voor €280,00 had gekocht.
Van wie was dat bos?
Kennissen van mijn ouders. De bomen waren met de februaristorm omgevallen en moesten weg. Het scheelde voor hen het opruimen van bomen die omgevallen waren en wij hebben hout. Afgelopen zomer alles in blokken gezaagd en dat ligt nu te drogen.
Je kunt van al dat werk een gezellige gezinshappening maken. Ik zie de mooie Landleven-achtige foto's al voor me :)
... Maar meestal zal het gewoon hard werken zijn... Zeker bij zomerse temperaturen
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kachel aan!

Bericht door Bourdon16 »

Anselmus schreef:
Eloesje schreef:
Posthoorn schreef:
Eloesje schreef:Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben.
Fijn dat je deze mensen ook zo serieus neemt, hè.
Sorry, ik ben daar oprecht nieuwgierig naar. Er zijn mensen die werkelijk overal last van hebben van wat een ander doet. En wat je er ook aan wil doen om ze te helpen zoals een hoog rendement kachel, goed, droog hout etc, maar nog steeds klagen. Een tijd terug uitzending geweest bij meester frank visser, meting na het aansteken van de kachel gaf minder fijnstof aan dan voor die tijd. Vind het eerlijk gezegd lastig te geloven dat mensen dan zoveel last hebben van de houtkachel.
Het is een feit dat mensen met 'inademingsallergieën' meestal meerdere problemen hebben. Zo heeft het merendeel van de mensen met astma daarnaast een allergie voor huisstofmijt en hooikoorts/pollenallergie. En groot deel heeft daarnaast nog last van een allergie voor honden, katten en/of parfum. Dat zit allemaal in het respiratoire panel. Het is dus zeker aannemelijk dat deze mensen ook overgevoeliger zijn voor fijnstof/openhaardrook. Aangezien de prevalentie van astma in Nederland bijna 2 miljoen is, is de kans groot dat je één of meerdere mensen kent die 'overal overgevoelig' voor zijn.
Ik vind een houtkachel ook best stinken en het slaat op mijn luchtwegen. En dat heb ik inderdaad ook met deodorant en parfum.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kachel aan!

Bericht door Klavart »

Ararat schreef:
merel schreef:
refo schreef:
merel schreef:Afgelopen voorjaar hebben wij 12 kuub hout
( stormschade) uit een bos gehaald. Dat ligt nu te drogen. Verder zitten wij in een pool bij een houtsnijder in de buurt. De snijrestanten van onbewerkt hout verkoopt hij voor €50,00 per kuub. Vorig jaar moest hij betalen om het af te laten voeren en werd het ook verbrand.
Afgelopen week vernam ik van iemand dat hij een kuub hout voor €280,00 had gekocht.
Van wie was dat bos?
Kennissen van mijn ouders. De bomen waren met de februaristorm omgevallen en moesten weg. Het scheelde voor hen het opruimen van bomen die omgevallen waren en wij hebben hout. Afgelopen zomer alles in blokken gezaagd en dat ligt nu te drogen.
Je kunt van al dat werk een gezellige gezinshappening maken. Ik zie de mooie Landleven-achtige foto's al voor me :)
... Maar meestal zal het gewoon hard werken zijn... Zeker bij zomerse temperaturen
Dan heb je het dus meerdere keren warm van hetzelfde hout.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Ik steek wel regelmatig een kaars aan thuis, dit is natuurlijk ook een thermische bron, maar het zal meer een mentaal iets zijn aangezien de warmte die er vanaf komt veel te weinig is om een ruimte te verwarmen. ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kachel aan!

Bericht door Tiberius »

Dat hangt van de grootte van de ruimte en van de kaars af. :tilt
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Dat hangt van de grootte van de ruimte en van de kaars af. :tilt
Om precies te zijn: 43,5m2 die verwarmd worden door 2x een Bolsius bolkaars 80mm https://www.intratuin.nl/bolsius-bolkaa ... taupe.html :D

Ik zie de berekening graag tegemoet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kachel aan!

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:Dat hangt van de grootte van de ruimte en van de kaars af. :tilt
Om precies te zijn: 43,5m2 die verwarmd worden door 2x een Bolsius bolkaars 80mm https://www.intratuin.nl/bolsius-bolkaa ... taupe.html :D

Ik zie de berekening graag tegemoet.
Het gaat natuurlijk om het volume. Dus hoeveel kuub is de ruimte?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kachel aan!

Bericht door Tiberius »

Een kaars levert ongeveer 20 á 25 Watt aan warmte op.
Verder is het natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de buitentemperatuur, de isolatie en de gewenste binnentemperatuur.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kachel aan!

Bericht door Simon0612 »

Ararat schreef: Je kunt van al dat werk een gezellige gezinshappening maken. Ik zie de mooie Landleven-achtige foto's al voor me :)
... Maar meestal zal het gewoon hard werken zijn... Zeker bij zomerse temperaturen
Zo gaat het wel hoor, dan doe je best een paar kuub op een dag :slurp
https://www.bostools.nl/houtklovers/hou ... over-7-ton
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:Dat hangt van de grootte van de ruimte en van de kaars af. :tilt
Om precies te zijn: 43,5m2 die verwarmd worden door 2x een Bolsius bolkaars 80mm https://www.intratuin.nl/bolsius-bolkaa ... taupe.html :D

Ik zie de berekening graag tegemoet.
Het gaat natuurlijk om het volume. Dus hoeveel kuub is de ruimte?
113m3.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:Een kaars levert ongeveer 20 á 25 Watt aan warmte op.
Verder is het natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de buitentemperatuur, de isolatie en de gewenste binnentemperatuur.
Als dat klopt kun je beter een mens in die kamer zetten. Mensen leveren namelijk ongeveer 100 Watt aan warmte. Met een mannetje of 5 merk je al best wat :D
Bron

In mijn werkomgeving zitten we trouwens regelmatig met 30 man in 150 m3... Dan wil je het raam graag open doen als je daar binnenkomt (niet alleen vanwege de temperatuur)!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kachel aan!

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:
Tiberius schreef:Een kaars levert ongeveer 20 á 25 Watt aan warmte op.
Verder is het natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de buitentemperatuur, de isolatie en de gewenste binnentemperatuur.
Als dat klopt kun je beter een mens in die kamer zetten. Mensen leveren namelijk ongeveer 100 Watt aan warmte. Met een mannetje of 5 merk je al best wat :D
Bron

In mijn werkomgeving zitten we trouwens regelmatig met 30 man in 150 m3... Dan wil je het raam graag open doen als je daar binnenkomt (niet alleen vanwege de temperatuur)!
Klopt, maar die kan je niet bij Intratuin halen.
Plaats reactie