Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kachel aan!

Bericht door Tiberius »

Eloesje schreef:
Posthoorn schreef:
Eloesje schreef:Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben.
Fijn dat je deze mensen ook zo serieus neemt, hè.
Sorry, ik ben daar oprecht nieuwgierig naar. Er zijn mensen die werkelijk overal last van hebben van wat een ander doet. En wat je er ook aan wil doen om ze te helpen zoals een hoog rendement kachel, goed, droog hout etc, maar nog steeds klagen. Een tijd terug uitzending geweest bij meester frank visser, meting na het aansteken van de kachel gaf minder fijnstof aan dan voor die tijd. Vind het eerlijk gezegd lastig te geloven dat mensen dan zoveel last hebben van de houtkachel.
Dan heb je denk ik de pointe van die uitzending niet begrepen. :)

Ik ken de situatie ter plaatse, omdat we in de wijk daarachter wonen.
De klagers wonen aan een vrij drukke, doorgaande weg (de N285, vanaf de A59 Breda-Noord in) en achter hun woning is een klein industrieterrein met een paar autogarages. Fijnstof genoeg dus.
Maar de klagers hadden last van het verkeerd aansteken van de houthaard. De uitspraak was dat de buren een speciale cursus moesten volgen om de houthaard goed aan te steken.
(De woning van die buren staat overigens nu te koop, dus als je interesse hebt ;) ).

Blijkbaar is fijnstof van autoverkeer weer anders dan fijnstof van de houthaard.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

Tiberius schreef:
Eloesje schreef:
Posthoorn schreef:
Eloesje schreef:Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben.
Fijn dat je deze mensen ook zo serieus neemt, hè.
Sorry, ik ben daar oprecht nieuwgierig naar. Er zijn mensen die werkelijk overal last van hebben van wat een ander doet. En wat je er ook aan wil doen om ze te helpen zoals een hoog rendement kachel, goed, droog hout etc, maar nog steeds klagen. Een tijd terug uitzending geweest bij meester frank visser, meting na het aansteken van de kachel gaf minder fijnstof aan dan voor die tijd. Vind het eerlijk gezegd lastig te geloven dat mensen dan zoveel last hebben van de houtkachel.
Dan heb je denk ik de pointe van die uitzending niet begrepen. :)

Ik ken de situatie ter plaatse, omdat we in de wijk daarachter wonen.
De klagers wonen aan een vrij drukke, doorgaande weg (de N285, vanaf de A59 Breda-Noord in) en achter hun woning is een klein industrieterrein met een paar autogarages. Fijnstof genoeg dus.
Maar de klagers hadden last van het verkeerd aansteken van de houthaard. De uitspraak was dat de buren een speciale cursus moesten volgen om de houthaard goed aan te steken.
(De woning van die buren staat overigens nu te koop, dus als je interesse hebt ;) ).

Blijkbaar is fijnstof van autoverkeer weer anders dan fijnstof van de houthaard.
Dat had ik inderdaad wel begrepen, maar de kachel hoeft niet uit. Ik schreef eerder al dat het belangrijk is om te weten hoe je stookt. Ik heb zelf ook last van mijn buren als de kachel aan gaat. Terwijl anderen geen overlast veroorzaken.
Ik kan me voorstellen dat mensen met luchtwegproblemen inderdaad last kunnen hebben van kachels. Vind het daarom ook best wel een goede discussie, waarom stook je de kachel nog, is het het geld waard tov de klachten van anderen. Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af of alle klachten gegrond zijn. 15-8 heeft in het rd een stuk hierover gestaan. Vraag me oprecht af of het zo erg is als zij schrijven bij kachels met hoog rendement en pellet kachels.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

Eloesje schreef:Dat had ik inderdaad wel begrepen, maar de kachel hoeft niet uit. Ik schreef eerder al dat het belangrijk is om te weten hoe je stookt. Ik heb zelf ook last van mijn buren als de kachel aan gaat. Terwijl anderen geen overlast veroorzaken.
Ik kan me voorstellen dat mensen met luchtwegproblemen inderdaad last kunnen hebben van kachels. Vind het daarom ook best wel een goede discussie, waarom stook je de kachel nog, is het het geld waard tov de klachten van anderen. Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af of alle klachten gegrond zijn. 15-8 heeft in het rd een stuk hierover gestaan. Vraag me oprecht af of het zo erg is als zij schrijven bij kachels met hoog rendement en pellet kachels.
Ik denk dat als het gaat over geld bijna alle mensen de eigen portemonnee belangrijker vinden dan de gezondheid of het welbevinden van de ander.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

Ararat schreef:
Eloesje schreef:Dat had ik inderdaad wel begrepen, maar de kachel hoeft niet uit. Ik schreef eerder al dat het belangrijk is om te weten hoe je stookt. Ik heb zelf ook last van mijn buren als de kachel aan gaat. Terwijl anderen geen overlast veroorzaken.
Ik kan me voorstellen dat mensen met luchtwegproblemen inderdaad last kunnen hebben van kachels. Vind het daarom ook best wel een goede discussie, waarom stook je de kachel nog, is het het geld waard tov de klachten van anderen. Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af of alle klachten gegrond zijn. 15-8 heeft in het rd een stuk hierover gestaan. Vraag me oprecht af of het zo erg is als zij schrijven bij kachels met hoog rendement en pellet kachels.
Ik denk dat als het gaat over geld bijna alle mensen de eigen portemonnee belangrijker vinden dan de gezondheid of het welbevinden van de ander.
Ja misschien wel. Tot je iemand in je omgeving hebt waar je ziet wat het met iemand doet denk ik. Voor mij 'een ver van mijn bed show' en eerlijk is eerlijk, als voorbeeld de mensen uit de aflevering van meester visser, ik had het idee dat ze behoorlijk overal over aan het zeuren waren om hun zin te krijgen. Gaat het uiteindelijk nog om de gezondheid of wil je gewoon je gelijk halen.

In ons geval denk ik ook dat het weinig zin heeft als ik ermee stop. Maar verbeter de wereld en begin bij je zelf....
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door DDD »

Ararat schreef:
Eloesje schreef:Dat had ik inderdaad wel begrepen, maar de kachel hoeft niet uit. Ik schreef eerder al dat het belangrijk is om te weten hoe je stookt. Ik heb zelf ook last van mijn buren als de kachel aan gaat. Terwijl anderen geen overlast veroorzaken.
Ik kan me voorstellen dat mensen met luchtwegproblemen inderdaad last kunnen hebben van kachels. Vind het daarom ook best wel een goede discussie, waarom stook je de kachel nog, is het het geld waard tov de klachten van anderen. Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af of alle klachten gegrond zijn. 15-8 heeft in het rd een stuk hierover gestaan. Vraag me oprecht af of het zo erg is als zij schrijven bij kachels met hoog rendement en pellet kachels.
Ik denk dat als het gaat over geld bijna alle mensen de eigen portemonnee belangrijker vinden dan de gezondheid of het welbevinden van de ander.
Ik geloof daar niets van.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

23,5 graden nu. Heerlijk zo’n houtkachel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

DDD schreef:
Ararat schreef:Ik denk dat als het gaat over geld bijna alle mensen de eigen portemonnee belangrijker vinden dan de gezondheid of het welbevinden van de ander.
Ik geloof daar niets van.
Geen probleem, dat mag gewoon van mij :)
Maar ik denk toch dat bij velen de financiële prikkel het meest raakt van alle prikkels.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kachel aan!

Bericht door Ambtenaar »

Is hout stoken dan zo goedkoop?
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

Nee maar wel behaaglijk.ik stook enkel in het weekend
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kachel aan!

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:Is hout stoken dan zo goedkoop?
Duurder dan eerder
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kachel aan!

Bericht door Ambtenaar »

Framboos schreef:
Duurder dan eerder
Dan begrijp al die triomfantelijke reacties niet.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Framboos schreef:
Duurder dan eerder
Dan begrijp al die triomfantelijke reacties niet.
Ik ook niet.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kachel aan!

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
Framboos schreef:
Duurder dan eerder
Dan begrijp al die triomfantelijke reacties niet.
Wat voor triomfantelijke reacties bedoel je?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kachel aan!

Bericht door Ambtenaar »

Framboos schreef:
Wat voor triomfantelijke reacties bedoel je?
De bijdrages over de temperatuurverhoging.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:Is hout stoken dan zo goedkoop?
Afgelopen voorjaar hebben wij 12 kuub hout
( stormschade) uit een bos gehaald. Dat ligt nu te drogen. Verder zitten wij in een pool bij een houtsnijder in de buurt. De snijrestanten van onbewerkt hout verkoopt hij voor €50,00 per kuub. Vorig jaar moest hij betalen om het af te laten voeren en werd het ook verbrand.
Afgelopen week vernam ik van iemand dat hij een kuub hout voor €280,00 had gekocht.
Plaats reactie