Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door MGG »

Bij ons staat de cv op 19 graden. Wat mij betreft mag de cv best op 15 staan, maar daar denkt de familie anders over. Los van de prijs draag je dan ook wat minder bij aan Poetin zijn oorlogspad en de klimaatverandering.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

HersteldHervormd schreef:
Quercus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:iemand ervaring met ventilators onder de radiator?
Geen ervaring, het werkt wel behoorlijk goed. Ik heb er wel eens naar zitten kijken, maar ik vind de aanschafprijs heel erg hoog.
Waarom denk je dat het werkt, en "wat" werkt er dan precies volgens jou?
Je zorgt er voor dat je ruimte sneller opwarmt, hierdoor registreert je thermostaat sneller dat de gewenste temperatuur en kan je cv ketel eerder stoppen om op flink vermogen te draaien.
Het klopt dat je ruimte sneller opwarmt, maar het gebruikt ook kortstondig meer energie. Je ketel draait dus korter, maar op méér vermogen. Het effect dat je ermee bereikt is dat je radiatoren virtueel groter worden.
Dus je CV slaat sneller af, maar ook weer sneller aan, want de thermische massa (Muren etc.) is echt nog niet opgewarmd. Het effect is dat je thermostaat sneller aan/uit schakelt dan anders. Maar belangrijk, het gasverbruik wordt er niet minder van.

Maar stel dat je radiatoren onderbemeten zijn, dan is het veel beter om grotere radiatoren te nemen dan ventilators die - los van het feit dat deze geluid maken en met een stekker in het stopcontact moeten - ook nog is duur zijn zoals jezelf zegt. Dat laatste pleit nog meer voor de aanschaf van grotere radiatoren.

p.s. als je dus én radiatorfolie gaat beplakken (capaciteitsverkleining), en ook radiatorventilatie(capaciteitsvergroting) gaat gebruiken, heffen deze twee elkaar op en kom je dubbel bedrogen uit. ;)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kachel aan!

Bericht door CvdW »

Bij welke temperatuur doe je de kachel aan?
Ik ging uit van de temperatuur buiten. Echter als ik naar de reacties kijk gaat het om de temperatuur binnen. Zijn er meer mensen die ook aan de buitentemperatuur dachten?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kachel aan!

Bericht door TSD »

CvdW schreef:Bij welke temperatuur doe je de kachel aan?
Ik ging uit van de temperatuur buiten. Echter als ik naar de reacties kijk gaat het om de temperatuur binnen. Zijn er meer mensen die ook aan de buitentemperatuur dachten?
Ik snap niet zo hoe je aan de buitentemperatuur kan denken, verreweg de meesten hebben toch een thermostaat binnen, dus niet aanslaat voordat deze onder een bepaalde temperatuur komt?

In elk geval houden we bij ons 19 graden aan, de kachel is nu nog niet aan omdat het nog circa 20 graden is binnen, ons huis is goed geïsoleerd en het zonnetje op de ramen doet nog veel.

Wel vraag ik me af hoe serieus deze poll is ingevuld, 20% zegt de kachel helemaal niet aan te doen. Ik geloof best dat er energie-armoede is of komt door de huidige prijzen, maar dat 20% in het geheel het huis niet gaat verwarmen, dat lijkt mij vallen in de categorie 'zeer onwaarschijnlijk'.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kachel aan!

Bericht door FlyingEagle »

Als het binnen 17 graden wordt zetten we nu de kachel aan. Zodra deze de 19 heeft aangetikt gaat hij weer uit. Zo proberen we de kosten een beetje te drukken.
s' morgens is het beneden nu 17 graden dus dan zet ik de kachel even aan.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

TSD schreef:
CvdW schreef:Bij welke temperatuur doe je de kachel aan?
Ik ging uit van de temperatuur buiten. Echter als ik naar de reacties kijk gaat het om de temperatuur binnen. Zijn er meer mensen die ook aan de buitentemperatuur dachten?
Ik snap niet zo hoe je aan de buitentemperatuur kan denken, verreweg de meesten hebben toch een thermostaat binnen, dus niet aanslaat voordat deze onder een bepaalde temperatuur komt?

In elk geval houden we bij ons 19 graden aan, de kachel is nu nog niet aan omdat het nog circa 20 graden is binnen, ons huis is goed geïsoleerd en het zonnetje op de ramen doet nog veel.

Wel vraag ik me af hoe serieus deze poll is ingevuld, 20% zegt de kachel helemaal niet aan te doen. Ik geloof best dat er energie-armoede is of komt door de huidige prijzen, maar dat 20% in het geheel het huis niet gaat verwarmen, dat lijkt mij vallen in de categorie 'zeer onwaarschijnlijk'.
Ik heb ingevuld dat wij proberen om de cv niet aan te zetten. Wij hebben daarentegen wel een houtkachel. Deze gaat zeker aan. Gisteravond was het op de thermostaat 19 graden en heb ik de houtkachel niet aangemaakt. Vanmorgen was het 15 graden in huis. Best fris. Inmiddels snort de houtkachel behaaglijk en is het 21 graden in huis.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kachel aan!

Bericht door TSD »

merel schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef:Bij welke temperatuur doe je de kachel aan?
Ik ging uit van de temperatuur buiten. Echter als ik naar de reacties kijk gaat het om de temperatuur binnen. Zijn er meer mensen die ook aan de buitentemperatuur dachten?
Ik snap niet zo hoe je aan de buitentemperatuur kan denken, verreweg de meesten hebben toch een thermostaat binnen, dus niet aanslaat voordat deze onder een bepaalde temperatuur komt?

In elk geval houden we bij ons 19 graden aan, de kachel is nu nog niet aan omdat het nog circa 20 graden is binnen, ons huis is goed geïsoleerd en het zonnetje op de ramen doet nog veel.

Wel vraag ik me af hoe serieus deze poll is ingevuld, 20% zegt de kachel helemaal niet aan te doen. Ik geloof best dat er energie-armoede is of komt door de huidige prijzen, maar dat 20% in het geheel het huis niet gaat verwarmen, dat lijkt mij vallen in de categorie 'zeer onwaarschijnlijk'.
Ik heb ingevuld dat wij proberen om de cv niet aan te zetten. Wij hebben daarentegen wel een houtkachel. Deze gaat zeker aan. Gisteravond was het op de thermostaat 19 graden en heb ik de houtkachel niet aangemaakt. Vanmorgen was het 15 graden in huis. Best fris. Inmiddels snort de houtkachel behaaglijk en is het 21 graden in huis.
Oke. En hebben jullie een houtkachel die het hele huis verwarmd (dus aangesloten op de CV) of alleen de kamer waar deze in staat?
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Dat laatste hebben we helaas niet, maar ik merk wel dat met de deur open naar de gang het boven ook opwarmt. De kachelpijp loopt ook door 2 kamers heen en geeft daar warmte af. Daarnaast hebben we een goed geïsoleerde dakopbouw. Dat scheelt ook enorm. Beneden en op de eerste verdieping is het beduidend slechter geïsoleerd.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kachel aan!

Bericht door TSD »

merel schreef:Dat laatste hebben we helaas niet, maar ik merk wel dat met de deur open naar de gang het boven ook opwarmt. De kachelpijp loopt ook door 2 kamers heen en geeft daar warmte af. Daarnaast hebben we een goed geïsoleerde dakopbouw. Dat scheelt ook enorm. Beneden en op de eerste verdieping is het beduidend slechter geïsoleerd.
Oké... ik ben benieuwd of je het de hele winter vol gaat houden met alleen een houtkachel aan, dan ;).
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Quercus schreef:
Het klopt dat je ruimte sneller opwarmt, maar het gebruikt ook kortstondig meer energie. Je ketel draait dus korter, maar op méér vermogen. Het effect dat je ermee bereikt is dat je radiatoren virtueel groter worden.
Dus je CV slaat sneller af, maar ook weer sneller aan, want de thermische massa (Muren etc.) is echt nog niet opgewarmd. Het effect is dat je thermostaat sneller aan/uit schakelt dan anders. Maar belangrijk, het gasverbruik wordt er niet minder van.

Maar stel dat je radiatoren onderbemeten zijn, dan is het veel beter om grotere radiatoren te nemen dan ventilators die - los van het feit dat deze geluid maken en met een stekker in het stopcontact moeten - ook nog is duur zijn zoals jezelf zegt. Dat laatste pleit nog meer voor de aanschaf van grotere radiatoren.

p.s. als je dus én radiatorfolie gaat beplakken (capaciteitsverkleining), en ook radiatorventilatie(capaciteitsvergroting) gaat gebruiken, heffen deze twee elkaar op en kom je dubbel bedrogen uit. ;)
Even denken, ik begrijp je nu niet helemaal, jij beweert dus dat je ruimte eigenlijk ook weer sneller afkoelt? Als je alleen plaatselijk achter de radiatoren folie monteert, dan word er toch alleen daar de muur een stuk minder warm? Is dat dan zo'n groot verschil t.o.v. géén folie? In mijn ogen verlies je een hoop warmte als je je buitenmuur aan het opwarmen ben, dit thermische vermogen kan toch beter de ruimte in gereflecteerd worden? Ik begrijp ook niet precies waarom je ketel harder gaat stoken als je ventilatortjes hebt t.o.v. geen ventilatortjes? Hoe zit dat?

Overigens gaan die ventilatoren alleen aan als de kachel goed warm begint te worden. Dus als een sensor bijvoorbeeld meer dan 50 bij de aanvoerleiding meet, dan gaan de ventilators aan. Het geluidseffect verschilt per type, je hebt ze die je bijna niet hoort. Trouwens, er zijn talloze duurzamere oplossingen waar je helaas in moet leveren op comfort. Zonnepanelen zien er ook meestal niet uit op je dak, maarja, het levert je wel wat op.

Wat ik al aangaf, ik zie eigenlijk alleen maar een probleem in de hoge aanschafkosten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef:Bij welke temperatuur doe je de kachel aan?
Ik ging uit van de temperatuur buiten. Echter als ik naar de reacties kijk gaat het om de temperatuur binnen. Zijn er meer mensen die ook aan de buitentemperatuur dachten?
Ik snap niet zo hoe je aan de buitentemperatuur kan denken, verreweg de meesten hebben toch een thermostaat binnen, dus niet aanslaat voordat deze onder een bepaalde temperatuur komt?

In elk geval houden we bij ons 19 graden aan, de kachel is nu nog niet aan omdat het nog circa 20 graden is binnen, ons huis is goed geïsoleerd en het zonnetje op de ramen doet nog veel.

Wel vraag ik me af hoe serieus deze poll is ingevuld, 20% zegt de kachel helemaal niet aan te doen. Ik geloof best dat er energie-armoede is of komt door de huidige prijzen, maar dat 20% in het geheel het huis niet gaat verwarmen, dat lijkt mij vallen in de categorie 'zeer onwaarschijnlijk'.
Ik heb ingevuld dat wij proberen om de cv niet aan te zetten. Wij hebben daarentegen wel een houtkachel. Deze gaat zeker aan. Gisteravond was het op de thermostaat 19 graden en heb ik de houtkachel niet aangemaakt. Vanmorgen was het 15 graden in huis. Best fris. Inmiddels snort de houtkachel behaaglijk en is het 21 graden in huis.
Krijgen je kinderen geen tranen in de ogen als je de houtkachel aanzet? Het is immers zó slecht voor het milieu...
:nananere Je kan wel tegen een grapje toch? :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

HersteldHervormd schreef:
Quercus schreef:
Het klopt dat je ruimte sneller opwarmt, maar het gebruikt ook kortstondig meer energie. Je ketel draait dus korter, maar op méér vermogen. Het effect dat je ermee bereikt is dat je radiatoren virtueel groter worden.
Dus je CV slaat sneller af, maar ook weer sneller aan, want de thermische massa (Muren etc.) is echt nog niet opgewarmd. Het effect is dat je thermostaat sneller aan/uit schakelt dan anders. Maar belangrijk, het gasverbruik wordt er niet minder van.

Maar stel dat je radiatoren onderbemeten zijn, dan is het veel beter om grotere radiatoren te nemen dan ventilators die - los van het feit dat deze geluid maken en met een stekker in het stopcontact moeten - ook nog is duur zijn zoals jezelf zegt. Dat laatste pleit nog meer voor de aanschaf van grotere radiatoren.

p.s. als je dus én radiatorfolie gaat beplakken (capaciteitsverkleining), en ook radiatorventilatie(capaciteitsvergroting) gaat gebruiken, heffen deze twee elkaar op en kom je dubbel bedrogen uit. ;)
Even denken, ik begrijp je nu niet helemaal, jij beweert dus dat je ruimte eigenlijk ook weer sneller afkoelt? Als je alleen plaatselijk achter de radiatoren folie monteert, dan word er toch alleen daar de muur een stuk minder warm? Is dat dan zo'n groot verschil t.o.v. géén folie? In mijn ogen verlies je een hoop warmte als je je buitenmuur aan het opwarmen ben, dit thermische vermogen kan toch beter de ruimte in gereflecteerd worden? Ik begrijp ook niet precies waarom je ketel harder gaat stoken als je ventilatortjes hebt t.o.v. geen ventilatortjes? Hoe zit dat?

Overigens gaan die ventilatoren alleen aan als de kachel goed warm begint te worden. Dus als een sensor bijvoorbeeld meer dan 50 bij de aanvoerleiding meet, dan gaan de ventilators aan. Het geluidseffect verschilt per type, je hebt ze die je bijna niet hoort. Trouwens, er zijn talloze duurzamere oplossingen waar je helaas in moet leveren op comfort. Zonnepanelen zien er ook meestal niet uit op je dak, maarja, het levert je wel wat op.

Wat ik al aangaf, ik zie eigenlijk alleen maar een probleem in de hoge aanschafkosten.

jij beweert dus dat je ruimte eigenlijk ook weer sneller afkoelt?
Ik beweer dat als de lucht snel opwarmt waardoor de thermostaat snel afslaat, ervoor zorgt dat de warmte vluchtig is. Bij heteluchtverwarming is dat effect nog erger, maar vloerverwarming bijvoorbeeld is zeer traag (veel thermische massa) waardoor het heel lang duurt voordat de warmte weer verdwenen is. Radiatoren koelen sneller af door ventilatortjes. Je zou kunnen zeggen dat radiatoren met ventilatortjes een beetje werken als hetelucht-verwarming.

Als je alleen plaatselijk achter de radiatoren folie monteert, dan word er toch alleen daar de muur een stuk minder warm? Is dat dan zo'n groot verschil t.o.v. géén folie? In mijn ogen verlies je een hoop warmte als je je buitenmuur aan het opwarmen ben, dit thermische vermogen kan toch beter de ruimte in gereflecteerd worden?
Ja, dat klopt, en dat is een voordeel, maar eigenlijk voornamelijk zonder isolatie. Met isolatie is het een stuk minder boeiend. want als de binnenmuur opwarmt en de buitenmuur niet of nauwelijks verlies je nog maar heel weinig. Ik ga even ervanuit dat je bedoelt om de folie tegen de achterzijde van de radiator te plakken. Het nadeel is dan dat de achterkant van de radiator geen warmte meer kan afstralen. Dit is bijvoorbeeld bij een t22 dus een capaciteitsverlies van (even kort door de bocht gezegd) 1/4e. Dat is niet erg als de radiator overbemeten is, maar wel erg als deze het maar netaan trekt. Daarom, de folie tegen de muur aan (liefst met een isolatielaagje ertussen). Dan heb je het beste van twee werelden.

Ik begrijp ook niet precies waarom je ketel harder gaat stoken als je ventilatortjes hebt t.o.v. geen ventilatortjes? Hoe zit dat?
De ventilatortjes zorgen dat je radiator harder afkoelt. De CV zal dus meer z'n best moeten doen om de radiator op temperatuur te houden.

Zonnepanelen zien er ook meestal niet uit op je dak, maarja, het levert je wel wat op.
De ventilatortjes leveren niks op.
Laatst gewijzigd door Quercus op 30 sep 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kachel aan!

Bericht door Posthoorn »

Ik heb mijn tactiek voor nu even gevonden: als het erg kil wordt, even de verwarming aan, kwartiertje of zo. Verjaag je toch even de kilte (en het vocht), en radiator blijft ook nog lang warm. :)
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef:Bij welke temperatuur doe je de kachel aan?
Ik ging uit van de temperatuur buiten. Echter als ik naar de reacties kijk gaat het om de temperatuur binnen. Zijn er meer mensen die ook aan de buitentemperatuur dachten?
Ik snap niet zo hoe je aan de buitentemperatuur kan denken, verreweg de meesten hebben toch een thermostaat binnen, dus niet aanslaat voordat deze onder een bepaalde temperatuur komt?

In elk geval houden we bij ons 19 graden aan, de kachel is nu nog niet aan omdat het nog circa 20 graden is binnen, ons huis is goed geïsoleerd en het zonnetje op de ramen doet nog veel.

Wel vraag ik me af hoe serieus deze poll is ingevuld, 20% zegt de kachel helemaal niet aan te doen. Ik geloof best dat er energie-armoede is of komt door de huidige prijzen, maar dat 20% in het geheel het huis niet gaat verwarmen, dat lijkt mij vallen in de categorie 'zeer onwaarschijnlijk'.
Ik heb ingevuld dat wij proberen om de cv niet aan te zetten. Wij hebben daarentegen wel een houtkachel. Deze gaat zeker aan. Gisteravond was het op de thermostaat 19 graden en heb ik de houtkachel niet aangemaakt. Vanmorgen was het 15 graden in huis. Best fris. Inmiddels snort de houtkachel behaaglijk en is het 21 graden in huis.
Krijgen je kinderen geen tranen in de ogen als je de houtkachel aanzet? Het is immers zó slecht voor het milieu...
:nananere Je kan wel tegen een grapje toch? :)
Het is ook bijzonder slecht voor het milieu, maar €1000,00 energiekosten per maand lukt ook niet. Daarbij gebruiken wij hout van een houtsnijder dat anders industrieel verbrand zou worden.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

TSD schreef:
merel schreef:Dat laatste hebben we helaas niet, maar ik merk wel dat met de deur open naar de gang het boven ook opwarmt. De kachelpijp loopt ook door 2 kamers heen en geeft daar warmte af. Daarnaast hebben we een goed geïsoleerde dakopbouw. Dat scheelt ook enorm. Beneden en op de eerste verdieping is het beduidend slechter geïsoleerd.
Oké... ik ben benieuwd of je het de hele winter vol gaat houden met alleen een houtkachel aan, dan ;).
Vorig jaar is onze gasprijs al verdrievoudigd en kwamen we een eind. Op sommige dagen hebben we boven soms de radiatoren aan om het vocht weg te krijgen.
Plaats reactie