Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kachel aan!

Bericht door -DIA- »

Mijn thermostaat staat op 21 graden, maar er brandt niets. Hij staat wel op 21 graden, dan heb ik altijd warm water. Als de thermostaat onder de 15 graden komt heb ik ook geen warm water uit de kraan. Ik heb veel gratis warmte van onder- boven- en zijburen. Vooral dan van de onderburen. Er schijnt een "verwarmingspijplijn" onder mijn vloer te liggen, waardoor deze nogal snel warm wordt, wat mij dan stookkosten bespaart. Overigens, ik geloof dat de verwarming niet zozeer van de zijburen komt, daar dit goed is geïsoleerd. Maar samengevat, moeten we dan wellicht de onderburen danken voor de verwarming van mijn woonkamer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bourdon16 schreef:Net even gekeken en het is hier 21 graden. Termostaat staat op 19 dus de zon zal geholpen hebben. We hebben alleen vloerverwarming en dat is niet echt behaaglijke warmte dus we zitten altijd al met een dekentje op de bank.
In ons huis is het nu 22, ik zal eens peilen, wanneer ik de kachel aan doe, hoe warm/koud het dan is.
Als het goed is zou je vloerverwarming wel prima je ruimte moeten kunnen verwarmen, apart dat dat niet gebeurd? Mogelijk een wat ouder huis met een hoop kieren en tochtgaten? Wel handig om een warmtecamera te huren, dan kan je precies zien waar de kou zich bevind, en dan kan je daar wat aan doen.
Nee we hebben een nieuw huis en de temperatuur is ook wel in orde maar het is natuurlijk wel laag temperatuur verwarming. Je kan niet lekker tegen een warme radiator of bij de houtkachel kruipen.
Verder zitten we nooit aan de thermostaat.
Als ik tegen een radiator aankruip verbrand ik me hoor :)
Maar het verschilt misschien per persoon, de een heeft het sneller koud dan de ander.

Overigens hebben sommige mensen echt ijs, maar dan ook echt IJS koude vingers en tenen. Ik vraag me dan wel eens af wat de temperatuur is van je vingers/tenen. Volgens mij is dat echt niet gezond.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:iemand ervaring met ventilators onder de radiator?
Geen ervaring, het werkt wel behoorlijk goed. Ik heb er wel eens naar zitten kijken, maar ik vind de aanschafprijs heel erg hoog.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kachel aan!

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:iemand ervaring met ventilators onder de radiator?
Geen ervaring, het werkt wel behoorlijk goed. Ik heb er wel eens naar zitten kijken, maar ik vind de aanschafprijs heel erg hoog.
Ik ben ook niet technisch, maar ik weet wel dat warmte vanzelf al stijgt. Dus je kunt ze beter van boven naar beneden laten blazen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kachel aan!

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:In de huiskamer is het momenteel 13 graden. De woonkeuken telt 15,5 en de studeerkamer is van 16 naar 17,5 opgewarmd. We leven in een honderd jaar oud huis en de plek waar ik studeer is volgens de regels van de isolatiekunst in 2020 aangebouwd.

De kachel is dus niet aan geweest. Omdat we weinig ramen hebben, is het in de zomer lekker koel, maar dan heb je ook weinig aan de zon.

Mijn grens lag op 17 graden, maar ik vind het nu wel een sport om de kachel nog maar even uit te laten.
Zet je de kachel hoger als je bezoek krijgt of adviseer je hen een dekentje mee te nemen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kachel aan!

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Zet je de kachel hoger als je bezoek krijgt of adviseer je hen een dekentje mee te nemen?
Een thermoskan hete grog, graag. :D
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Kachel aan!

Bericht door Maanenschijn »

Ons huis is erg oud (1740), maar ongeveer 15 jaar geleden verbouwd en toen gepoogd maximaal te isoleren. Maar nog niet te vergelijken met een huis van recent bouwjaar.

De woonkamer, eetkamer, keuken en badkamer (beneden) worden verwarmd met vloerverwarming, de overige ruimten met radiatoren. In de kamer staat ook onze liefkozend genoemde ‘gloeiende’, een gietijzeren ouderwetse gashaard. Verder verwarmen we elke ruimte via het Honywell Evohomesysteem die de temperatuur per ruimte regelt. Deze week hebben we gemiddeld 7,5 m3 aan gas verbruikt per dag.

De oude voorkamer, nu mijn kantoor, heeft een houthaard. Maar na wat gedoe met de brandverzekeraar die mij gezien de rieten kap de hoofdprijs wilde laten betalen, heb ik moeten tekenen dat ik die niet meer aansteek.

Ik heb een grote hekel aan kou. Overdag vind ik 19 graden nog wel gaan als je er niet stil zit, maar anders toch wel graag 20 of 20+. Ik maak er liever geen sport van hoe koud ik kan verdragen…. Ik heb altijd het gevoel dat de kou in mijn botten kruipt.

Mijn ideale combinatie is 21 graden, dekentje en een single-malt whisky, met mijn voeten op een warme vloerverwarming :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

Heeft radiatorfolie wel zin als de spouwmuur al geïsoleerd is?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef:Heeft radiatorfolie wel zin als de spouwmuur al geïsoleerd is?
Zeker, aangezien je anders je buitenwand alsnog aan het opwarmen bent (wat dus een vermogensverlies is). Het is beter als het je ruimte in weerkaatst. Ik ga het binnenkort even maken thuis.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kachel aan!

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef:Ons huis is erg oud (1740), maar ongeveer 15 jaar geleden verbouwd en toen gepoogd maximaal te isoleren. Maar nog niet te vergelijken met een huis van recent bouwjaar.

De woonkamer, eetkamer, keuken en badkamer (beneden) worden verwarmd met vloerverwarming, de overige ruimten met radiatoren. In de kamer staat ook onze liefkozend genoemde ‘gloeiende’, een gietijzeren ouderwetse gashaard. Verder verwarmen we elke ruimte via het Honywell Evohomesysteem die de temperatuur per ruimte regelt. Deze week hebben we gemiddeld 7,5 m3 aan gas verbruikt per dag.

De oude voorkamer, nu mijn kantoor, heeft een houthaard. Maar na wat gedoe met de brandverzekeraar die mij gezien de rieten kap de hoofdprijs wilde laten betalen, heb ik moeten tekenen dat ik die niet meer aansteek.

Ik heb een grote hekel aan kou. Overdag vind ik 19 graden nog wel gaan als je er niet stil zit, maar anders toch wel graag 20 of 20+. Ik maak er liever geen sport van hoe koud ik kan verdragen…. Ik heb altijd het gevoel dat de kou in mijn botten kruipt.

Mijn ideale combinatie is 21 graden, dekentje en een single-malt whisky, met mijn voeten op een warme vloerverwarming :) .
Zit nu bij 23 graden. Erg aangenaam vooral om dat het bekostigd wordt door een ander ;) . Ik heb ook een grote hekel aan kou. Tijdens een militaire training in de tachtiger jaren ben ik net bespaard voor bevriezingsverschijnselen. Enkele collega’s zijn toen afgevoerd met bevroren voeten en/of vingers. Sindsdien heb ik een hekel aan kou. Deze zomer was voor mij dan ook perfect! :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

Ararat schreef:Heeft radiatorfolie wel zin als de spouwmuur al geïsoleerd is?
Ja, een beetje. Let wel, als je de radiator zelf ermee beplakt verlaag je de capaciteit. 1 zijde kan immers geen warmte meer afgeven. Dit zorgt ervoor dat de ruimte minder snel warm is. Op zich geen probleem als de radiatoren toch overbemeten zijn.

overigens is dit fenomeen te verhelpen als je de folie tegen de muur aanplakt, maar dat is wel minder mooi
Laatst gewijzigd door Quercus op 30 sep 2022, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:iemand ervaring met ventilators onder de radiator?
Geen ervaring, het werkt wel behoorlijk goed. Ik heb er wel eens naar zitten kijken, maar ik vind de aanschafprijs heel erg hoog.
Waarom denk je dat het werkt, en "wat" werkt er dan precies volgens jou?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Ons huis is erg oud (1740), maar ongeveer 15 jaar geleden verbouwd en toen gepoogd maximaal te isoleren. Maar nog niet te vergelijken met een huis van recent bouwjaar.

De woonkamer, eetkamer, keuken en badkamer (beneden) worden verwarmd met vloerverwarming, de overige ruimten met radiatoren. In de kamer staat ook onze liefkozend genoemde ‘gloeiende’, een gietijzeren ouderwetse gashaard. Verder verwarmen we elke ruimte via het Honywell Evohomesysteem die de temperatuur per ruimte regelt. Deze week hebben we gemiddeld 7,5 m3 aan gas verbruikt per dag.

De oude voorkamer, nu mijn kantoor, heeft een houthaard. Maar na wat gedoe met de brandverzekeraar die mij gezien de rieten kap de hoofdprijs wilde laten betalen, heb ik moeten tekenen dat ik die niet meer aansteek.

Ik heb een grote hekel aan kou. Overdag vind ik 19 graden nog wel gaan als je er niet stil zit, maar anders toch wel graag 20 of 20+. Ik maak er liever geen sport van hoe koud ik kan verdragen…. Ik heb altijd het gevoel dat de kou in mijn botten kruipt.

Mijn ideale combinatie is 21 graden, dekentje en een single-malt whisky, met mijn voeten op een warme vloerverwarming :) .
Zit nu bij 23 graden. Erg aangenaam vooral om dat het bekostigd wordt door een ander ;) . Ik heb ook een grote hekel aan kou. Tijdens een militaire training in de tachtiger jaren ben ik net bespaard voor bevriezingsverschijnselen. Enkele collega’s zijn toen afgevoerd met bevroren voeten en/of vingers. Sindsdien heb ik een hekel aan kou. Deze zomer was voor mij dan ook perfect! :garde
Ik heb ook een hekel aan kou. Als kind heb ik bevroren vingers en handen gehad ( winter van '85) en daar ondervind ik nog steeds hinder van.
Ik draag ook altijd extra laagjes kleding en draag winter en zomer wollen sloffen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Quercus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:iemand ervaring met ventilators onder de radiator?
Geen ervaring, het werkt wel behoorlijk goed. Ik heb er wel eens naar zitten kijken, maar ik vind de aanschafprijs heel erg hoog.
Waarom denk je dat het werkt, en "wat" werkt er dan precies volgens jou?
Je zorgt er voor dat je ruimte sneller opwarmt, hierdoor registreert je thermostaat sneller dat de gewenste temperatuur en kan je cv ketel eerder stoppen om op flink vermogen te draaien.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Je zorgt er voor dat je ruimte sneller opwarmt, hierdoor registreert je thermostaat sneller dat de gewenste temperatuur en kan je cv ketel eerder stoppen om op flink vermogen te draaien.
De lucht heeft minder tijd om op te warmen. Is het aangetoond dat dit werkt?

Ik heb overigens de cv nog niet aangehad. De temperatuur blijft hier op zo'n 20 graden tot op heden.
Plaats reactie