Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Gistermorgen hebben wij voor het eerst deze winter de CV aangezet. Het was afgekoeld tot 15 C beneden. ik vermoed dat het boven nog kouder was, omdat op diverse slaapkamers de ramen 's nachts open hebben gestaan. Het duurde echt even voor de radiatoren en de vloer warm werden.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

Brr hier was het ook 14,5 graden. Geen gas verbruikt nog, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. De zon schijnt niet meer zo lang en fel dus de zonneboiler draait niet hard genoeg icm de kachel.

Vind het eerlijk gezegd behoorlijk tegenvallen hoe snel het afkoelt in huis.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Eloesje schreef:Brr hier was het ook 14,5 graden. Geen gas verbruikt nog, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. De zon schijnt niet meer zo lang en fel dus de zonneboiler draait niet hard genoeg icm de kachel.

Vind het eerlijk gezegd behoorlijk tegenvallen hoe snel het afkoelt in huis.
Heb je een nieuwbouwhuis? Of een huis van beton?
Het punt is namelijk als je een (extreem) goed geïsoleerd huis hebt, dat de warmte in de wanden en vloeren blijft zitten voor een lange tijd. Ik woon zelf in een goed geïsoleerd huis, en laatst was het 20 graden in huis. Vorige week scheen best lekker het zonnetje, als de zon dan lekker naar binnen schijnt warmt het huis bliksemsnel op naar 22 graden. Maar de warmte in de wanden en vloeren is nog steeds 20 graden. Dus de volgende ochtend zie je gewoon weer de thermostaat op 20 graden staan in plaats van 22.

De laatste paar dagen was het natuurlijk echt weer flink koud, gisteren floepte de thermostaat naar 18 graden, maar dat betekent niet direct dat hij daar op blijft staan. Langzaam koelt je huis weer af. Met deze huidige energieprijzen is dat opzich mooi, maar in de zomer betekent dat óf wegsmelten, óf de airco 24/7 aanzetten. Je kan namelijk een airco aanzetten, dat werkt goed, maar als je hem weer uitzet is de kamer binnen de kortste keren weer opgewarmd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

HersteldHervormd schreef:
Eloesje schreef:Brr hier was het ook 14,5 graden. Geen gas verbruikt nog, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. De zon schijnt niet meer zo lang en fel dus de zonneboiler draait niet hard genoeg icm de kachel.

Vind het eerlijk gezegd behoorlijk tegenvallen hoe snel het afkoelt in huis.
Heb je een nieuwbouwhuis? Of een huis van beton?
Het punt is namelijk als je een (extreem) goed geïsoleerd huis hebt, dat de warmte in de wanden en vloeren blijft zitten voor een lange tijd. Ik woon zelf in een goed geïsoleerd huis, en laatst was het 20 graden in huis. Vorige week scheen best lekker het zonnetje, als de zon dan lekker naar binnen schijnt warmt het huis bliksemsnel op naar 22 graden. Maar de warmte in de wanden en vloeren is nog steeds 20 graden. Dus de volgende ochtend zie je gewoon weer de thermostaat op 20 graden staan in plaats van 22.

De laatste paar dagen was het natuurlijk echt weer flink koud, gisteren floepte de thermostaat naar 18 graden, maar dat betekent niet direct dat hij daar op blijft staan. Langzaam koelt je huis weer af. Met deze huidige energieprijzen is dat opzich mooi, maar in de zomer betekent dat óf wegsmelten, óf de airco 24/7 aanzetten. Je kan namelijk een airco aanzetten, dat werkt goed, maar als je hem weer uitzet is de kamer binnen de kortste keren weer opgewarmd.
Nee wij zitten in een ouder huis. Wel muurisolatie en dakisolatie, maar de vloer bijvoorbeeld niet. En 3 grote ramen in de woonkamer hebben oud dubbel glas wat eigenlijk niets meer doet qua isolatie. Dat is stap 1, binnenkort offerte laten maken om het te vervangen. Maar tot nu toe weinig respons op mijn vraag of ze langs kunnen komen. Van 19 naar 14 viel me toch wel tegen eigenlijk. Want we hebben de hele achterpui wel van goed hr++ glas, hoopte dat het iets zou helpen maar vind het een beetje tegenvallen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

Denk je echt veel te winnen met de vervanging van het glas?
Lijkt me aardig opgeklopt allemaal zeker nu het glas ook flink aan de prijs is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Kachel aan!

Bericht door Bijnaam »

Kaarsjes aan. Schijnt ook te helpen.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door JvW »

Bertiel schreef:Denk je echt veel te winnen met de vervanging van het glas?
Lijkt me aardig opgeklopt allemaal zeker nu het glas ook flink aan de prijs is
Nou, je merkt het zeker wel. Hier bij het vervangen van de kozijnen gelijk naar triple glas gegaan. Dat was (in 2020) niet zo heel veel duurder dan dubbel glas. Sowieso vond ik het glas toen niet duur, de kosten zitten waarschijnlijk voor een groot deel in het zetten.
De hele begane grond van de woning is nu triple glas, inclusief de voordeur. Qua tocht scheelt het een hoop. Qua isolatie ook trouwens, de condens staat al snel op de buitenkant van de ramen aan de voorkant van de woning.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

Ja ik denk dat ik wel veel ga winnen. Raam wat er zit moet ook vervangen (sluit nu niet goed af waardoor het erg tocht) . Glas is nu iedere avond rond 20 uur vochtig, tot smorgens als ik het droog maak. Ramen bij dubbel glas is droog. En dat terwijl er gewoon gestookt wordt overdag. Weet niet of het temperatuur verschil veel minder wordt, dat kan ook goed aan de vloer liggen maar dat vocht gaat wel veranderen. Iedere ochtend zet ik de luchtontvochtiger aan maar savonds loopt de luchtvochtigheid gewoon weer omhoog. Ik denk toch echt dat dat vooral door het glas komt
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door JvW »

Eloesje schreef:Ja ik denk dat ik wel veel ga winnen. Raam wat er zit moet ook vervangen (sluit nu niet goed af waardoor het erg tocht) . Glas is nu iedere avond rond 20 uur vochtig, tot smorgens als ik het droog maak. Ramen bij dubbel glas is droog. En dat terwijl er gewoon gestookt wordt overdag. Weet niet of het temperatuur verschil veel minder wordt, dat kan ook goed aan de vloer liggen maar dat vocht gaat wel veranderen. Iedere ochtend zet ik de luchtontvochtiger aan maar savonds loopt de luchtvochtigheid gewoon weer omhoog. Ik denk toch echt dat dat vooral door het glas komt
Maar niet alleen het glas, je moet ook ventileren. Wij hebben in ieder raam wel een ventilatierooster aangebracht. Dat geeft ons de keuze om de roosters die niet op de wind staan open te zetten. Zeker als er gekookt wordt bijvoorbeeld of wanneer de houtkachel aan staat (deze winter nog niet gedaan overigens). We hebben een open keuken, als ik dan geen ventilatierooster openzet en de afzuigkap wel aan dan wordt de ruimte in feite vacuum gezogen. Je voelt de tocht dan uit de stopcontacten komen.....
Verder hebben we vloerverwarming wat wellicht een hoop scheelt. We wonen in een oud huis waar we eigenlijk altijd wel last hebben van vocht in de muren omdat het tijdens WO2 in het zoute water gestaan heeft. Maar geen vocht op de ramen (aan de binnenkant, wel aan de buitenkant).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

bij ons is het enkel het raam aan de noordkant dat aan de binnenkant beslagen is.
Gaat ook niet opgelost worden met nieuwe glas.
Zit geen ventilatie mogelijkheid in dan enkel een flink raam, waar de temperatuur wel erg hard om laag gaat
Nu wat vaker de kachel aanstaat overdag en 's avonds daalt de luchtvochtigheid langzaam aan en zal het beslaan vanzelf wat minder worden.
grote besparingen met nieuwe glas (behalve als het tocht langs de ramen) zie ik nog niet gebeuren.
Ik heb 1 raam wat lek is, dat laat ik vervangen en dan laat ik wel al de andere ramen aan de binnenkant weer afkitten denk ik, iemand daar ervaring mee?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door JvW »

Bertiel schreef:bij ons is het enkel het raam aan de noordkant dat aan de binnenkant beslagen is.
Gaat ook niet opgelost worden met nieuwe glas.
Zit geen ventilatie mogelijkheid in dan enkel een flink raam, waar de temperatuur wel erg hard om laag gaat
Nu wat vaker de kachel aanstaat overdag en 's avonds daalt de luchtvochtigheid langzaam aan en zal het beslaan vanzelf wat minder worden.
grote besparingen met nieuwe glas (behalve als het tocht langs de ramen) zie ik nog niet gebeuren.
Ik heb 1 raam wat lek is, dat laat ik vervangen en dan laat ik wel al de andere ramen aan de binnenkant weer afkitten denk ik, iemand daar ervaring mee?
Bij ons is het ook precies dat raam wat als eerste beslaat, maar dan wel aan de buitenkant......
Het is de vraag of je het met afkitten helemaal voorkomt, het vocht wat in je huis aanwezig is moet ook weer naar buiten kunnen. Door alles hermetisch af te sluiten blijft dat vocht juist binnen met alle gevolgen van dien.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Bijnaam schreef:Kaarsjes aan. Schijnt ook te helpen.
Helpt dat ook voor een goede sfeer? Ook belangrijk namelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Eloesje schreef:Brr hier was het ook 14,5 graden. Geen gas verbruikt nog, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. De zon schijnt niet meer zo lang en fel dus de zonneboiler draait niet hard genoeg icm de kachel.

Vind het eerlijk gezegd behoorlijk tegenvallen hoe snel het afkoelt in huis.
Het is natuurlijk wel echt flink koud buiten nu al een paar dagen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

JvW schreef:
Bertiel schreef:Denk je echt veel te winnen met de vervanging van het glas?
Lijkt me aardig opgeklopt allemaal zeker nu het glas ook flink aan de prijs is
Nou, je merkt het zeker wel. Hier bij het vervangen van de kozijnen gelijk naar triple glas gegaan. Dat was (in 2020) niet zo heel veel duurder dan dubbel glas. Sowieso vond ik het glas toen niet duur, de kosten zitten waarschijnlijk voor een groot deel in het zetten.
De hele begane grond van de woning is nu triple glas, inclusief de voordeur. Qua tocht scheelt het een hoop. Qua isolatie ook trouwens, de condens staat al snel op de buitenkant van de ramen aan de voorkant van de woning.
Je merkt de isolerende werking van glas zeker heel goed. Wij hebben op de 2e etage gelijk met het dak het glas vervangen. Dat scheelt enorm in vocht en het vasthouden van de temperatuur.
HersteldHervormd schreef:
Eloesje schreef:Brr hier was het ook 14,5 graden. Geen gas verbruikt nog, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. De zon schijnt niet meer zo lang en fel dus de zonneboiler draait niet hard genoeg icm de kachel.

Vind het eerlijk gezegd behoorlijk tegenvallen hoe snel het afkoelt in huis.
Het is natuurlijk wel echt flink koud buiten nu al een paar dagen.
Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

en toen ben je van dubbel glas naar HR+++ gegaan Merel?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie