Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
€50 voor één dag?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kachel aan!

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Denk je echt veel te winnen met de vervanging van het glas?
Lijkt me aardig opgeklopt allemaal zeker nu het glas ook flink aan de prijs is
Meten is weten. Ik heb hier in februari een warmtescan laten doen aan de buitenkant van het huis. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten moet dan minimaal 15C zijn in het hele huis. 's Nacht even flink gestookt en 's morgens om 06:00 uur stond de man met de scanner al op de stoep. Toen bleek dat de muren goed geïsoleerd waren op twee plekken na. Op de ene plek komt de buis van de afzuiging van een paar badkamers naar buiten, op de andere plek komt de riolering naar binnen van de ruimte waar de wasmachine staat. Maar de ramen met kunststofkozijnen en dubbelglas uit 1986 hielden geen warmte meer tegen. Ook de aansluiting tussen het dak en de muur laat flink wat warmte door. Ik heb inmiddels in het hele huis alles laten vervangen door nieuwe kunststofkozijnen met HR+++. 13 grote en heel grote kozijnen, 3 buitendeuren en 2 terrasdeuren. Een Duits merk, gemaakt in een fabriek in Polen en hier geplaatst door twee Poolse ZZP-ers. Perfect gedaan en het effect op de binnentemperatuur is enorm. De 1e verdieping wordt verwarmd met radiators. De ketel staat op 50C en dat gaat tot nu toe perfect. Ik heb in november tot en met gisteren 47 m3 gas gebruikt. In dezelfde periode vorig jaar 243 m3.
Nu de dakaansluiting nog afdichten maar daarvoor moet ik gaten zagen in de aftimmering om er bij te kunnen. Eerst moed verzamelen :)
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
€50 voor één dag?
Ja, wij hebben 's morgens alle radiatoren in alle ruimtes boven aangezet en de vloerverwarming beneden moest opstarten. Ik begreep direct weer waarom wij zoveel mogelijk met de houtkachel proberen te verwarmen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
€50 voor één dag?
Ja, wij hebben 's morgens alle radiatoren in alle ruimtes boven aangezet en de vloerverwarming beneden moest opstarten. Ik begreep direct weer waarom wij zoveel mogelijk met de houtkachel proberen te verwarmen.

Pfoe…
17 kuub gas is wel echt serieus veel hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kachel aan!

Bericht door huisman »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
€50 voor één dag?
Ja, wij hebben 's morgens alle radiatoren in alle ruimtes boven aangezet en de vloerverwarming beneden moest opstarten. Ik begreep direct weer waarom wij zoveel mogelijk met de houtkachel proberen te verwarmen.
Als je de woning niet zo laat afkoelen stook je veel voordeliger. Ik gebruikte zondag 9 m3 . De hele dag 20 graden en ‘s avonds vanaf 20:00 21 graden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
€50 voor één dag?
Ja, wij hebben 's morgens alle radiatoren in alle ruimtes boven aangezet en de vloerverwarming beneden moest opstarten. Ik begreep direct weer waarom wij zoveel mogelijk met de houtkachel proberen te verwarmen.
Als je de woning niet zo laat afkoelen stook je veel voordeliger. Ik gebruikte zondag 9 m3 . De hele dag 20 graden en ‘s avonds vanaf 20:00 21 graden.
Waarschijnlijk heb jij een beter geïsoleerd huis. Bij ons vervliegt de warmte heel snel en iedereen slaapt met de ramen open ;)
Onze woonkamer is afgelopen weken overdag steeds 20C of warmer geweest en boven was het rond de 17/18C. Afgelopen weekend merkten wij bij het opstaan dat het beneden afgekoeld was naar 15C. Vandaar het aanzetten van de CV.

Daarnaast hebben wij vorig jaar november ook 350 kuub verbruikt met alleen het gebruik van de CV. Ook dat komt neer op ongeveer 10-15 kuub per dag. Het heeft dus weinig met het overmatig afkoelen van ons huis te maken. Ik denk eerder met een oude CV en isolatie te maken heeft.
Laatst gewijzigd door merel op 22 nov 2022, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

merel schreef: Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
Stoken jullie altijd boven of alleen bij een bepaalde temperatuur? Wij hebben geen radiator in onze slaapkamer, nooit gebruikt en na de verbouwing ook niet terug gehangen. De kinderen allemaal wel met een eigen thermostaatkraan, dus ze kunnen zelf de temperatuur regelen. Tot nu toe niet aan gestaan, ze zijn bijna nooit lang boven. Alleen soms voor huiswerk of lekker op bed liggen lezen. Dan pakken en ze plaid. Eer de radiator warmte afgeeft gaan ze alweer naar beneden. Denk erover airco's op te hangen die kunnen verwarmen. Of infrarood panelen maar moeten die dan boven het bureau of boven het bed waar ze vaak zitten... Maar lijkt me sneller warmte af te geven dan de radiator.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

JvW schreef:
Eloesje schreef:Ja ik denk dat ik wel veel ga winnen. Raam wat er zit moet ook vervangen (sluit nu niet goed af waardoor het erg tocht) . Glas is nu iedere avond rond 20 uur vochtig, tot smorgens als ik het droog maak. Ramen bij dubbel glas is droog. En dat terwijl er gewoon gestookt wordt overdag. Weet niet of het temperatuur verschil veel minder wordt, dat kan ook goed aan de vloer liggen maar dat vocht gaat wel veranderen. Iedere ochtend zet ik de luchtontvochtiger aan maar savonds loopt de luchtvochtigheid gewoon weer omhoog. Ik denk toch echt dat dat vooral door het glas komt
Maar niet alleen het glas, je moet ook ventileren. Wij hebben in ieder raam wel een ventilatierooster aangebracht. Dat geeft ons de keuze om de roosters die niet op de wind staan open te zetten. Zeker als er gekookt wordt bijvoorbeeld of wanneer de houtkachel aan staat (deze winter nog niet gedaan overigens). We hebben een open keuken, als ik dan geen ventilatierooster openzet en de afzuigkap wel aan dan wordt de ruimte in feite vacuum gezogen. Je voelt de tocht dan uit de stopcontacten komen.....
Verder hebben we vloerverwarming wat wellicht een hoop scheelt. We wonen in een oud huis waar we eigenlijk altijd wel last hebben van vocht in de muren omdat het tijdens WO2 in het zoute water gestaan heeft. Maar geen vocht op de ramen (aan de binnenkant, wel aan de buitenkant).
Ventilatie is inderdaad erg belangrijk, hier ook roosters die regelmatig open staan. Boven iedere ochtend en half uur alle ramen open. Heerlijk. Zelf in de winter slaap ik met mijn raam open, alleen bij te harde wind niet want dan gaat hij klapperen.

Vanmorgen was het 15 graden, ramen waren niet heel nat alleen de onderste 5 a 10 cm. Maar dat vind ik eerlijk gezegd al erg genoeg. Bij de kou van afgelopen weekend was het hele raam van 2x3 meter drijfnat. Vind dat er zo onverzorgd uitzien.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Eloesje schreef:
merel schreef: Afgelopen zondag is bij ons de CV naast de houtkachel aangegaan. Gelijk voor ruim €50,00 aan gas verbruikt. Ik ben blij dat we dat niet elke dag hebben.
Stoken jullie altijd boven of alleen bij een bepaalde temperatuur? Wij hebben geen radiator in onze slaapkamer, nooit gebruikt en na de verbouwing ook niet terug gehangen. De kinderen allemaal wel met een eigen thermostaatkraan, dus ze kunnen zelf de temperatuur regelen. Tot nu toe niet aan gestaan, ze zijn bijna nooit lang boven. Alleen soms voor huiswerk of lekker op bed liggen lezen. Dan pakken en ze plaid. Eer de radiator warmte afgeeft gaan ze alweer naar beneden. Denk erover airco's op te hangen die kunnen verwarmen. Of infrarood panelen maar moeten die dan boven het bureau of boven het bed waar ze vaak zitten... Maar lijkt me sneller warmte af te geven dan de radiator.
Nee, wij stoken niet dagelijks boven. Wij letten op de temperatuur en het vocht. De warmte van de houtkachel trekt meestal naar boven. We merken ook dat de vloer van de slaapkamers relatief warm is. Dus de houtkachel verwarmt ook de vloeren. Ik merk wel dat de kinderen momenteel graag beneden huiswerk maken. Het is relatief fris boven ( 17C)
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Kachel aan!

Bericht door Bijnaam »

HersteldHervormd schreef:
Bijnaam schreef:Kaarsjes aan. Schijnt ook te helpen.
Helpt dat ook voor een goede sfeer? Ook belangrijk namelijk.
Sommigen zeggen van wel. Totdat de sfeer opgebrand is.
Plaats reactie