Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1769
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

Mannetje schreef:Onze thermostaat staat op 19 graden, dag en nacht, maar de kachel gaat nog bijna niet aan. Huis is rondom geïsoleerd en een beetje zon doet al wonderen. Dat vind ik altijd nog bijzonder, dat de kou slecht naar buiten gaat :) , maar dat de warmte van de zon wel door de ramen goed binnenkomt, ook :)
Je weet vast dat kou het ontbreken is van warmte :huhu
Dus blijkbaar houd je huis met dank aan de isolatie lekker de warmte vast
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kachel aan!

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:
Mannetje schreef:Onze thermostaat staat op 19 graden, dag en nacht, maar de kachel gaat nog bijna niet aan. Huis is rondom geïsoleerd en een beetje zon doet al wonderen. Dat vind ik altijd nog bijzonder, dat de kou slecht naar buiten gaat :) , maar dat de warmte van de zon wel door de ramen goed binnenkomt, ook :)
Je weet vast dat kou het ontbreken is van warmte :huhu
Dus blijkbaar houd je huis met dank aan de isolatie lekker de warmte vast
Dat is alles he. Ook zo bij koude douches :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kachel aan!

Bericht door refo »

We hebben sinds kort vloerverwarming in de woonkamer. Dat is nog wel even een zoektocht, hoe het best in te stellen. Het aantal verschillende 'adviseurs' en het aantal verschillende 'adviezen' zijn ongeveer even groot. In elk geval is het warm, nu nog de efficiëntste manier zoeken.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Kachel aan!

Bericht door Quercus »

refo schreef:We hebben sinds kort vloerverwarming in de woonkamer. Dat is nog wel even een zoektocht, hoe het best in te stellen. Het aantal verschillende 'adviseurs' en het aantal verschillende 'adviezen' zijn ongeveer even groot. In elk geval is het warm, nu nog de efficiëntste manier zoeken.
Doorgaans zegt men dat je de vloerverwarming altijd aan moet laten staan, dat hoeft zeker niet zo te zijn. Zie:
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2 ... deert-wel/

Verdere tips:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... besparenvv
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Kachel aan!

Bericht door Apologeet »

Toch wel goed voor een positief geboortesaldo volgens mij, die energiecrisis...
Jannah
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Kachel aan!

Bericht door Jannah »

Wij hebben ook vloerverwarming. Bij ons is geadviseerd om hem constante temperatuur te houden. Het duurt best wel even voor hij op de juiste temperatuur is.

Ik vind het prima en ben er nu wel aan gewend. Door de zon is het bij ons in huis overdag 19 graden en gaat de vloerverwarming niet aan. s Avonds koelt het dan af omdat de zon dan niet meer verwarmt. Vloerverwarming doen we dan niet meer aan, omdat het dan te lang duurt. Dus lekker een trui aan.

Later in het seizoen gaat de cv wel aan en is het ook s avonds goed te doen. Voor ons is 18 graden oke. De thermostaat staat bij ons dan op 17 graden snachts.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kachel aan!

Bericht door Valcke »

Bij ons met gedeeltelijk vloerverwarming is het na een half uur al lekker. Dus gaat de thermostaat gewoon omlaag 's nachts en 's morgens om half zeven weer omhoog. Ik zie niet in waarom het de hele nacht warm zou moeten zijn. Ik kan trouwens de vloerverwarming niet 'los' aan/uit zetten, dat gaat gewoon via de centrale themostaat.
Jannah
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Kachel aan!

Bericht door Jannah »

Hier duurt het wel even voor de vloer warm genoeg is. wij hebben echt alleen maar vloerverwarming.

Als je m vervolgens aanzet en om 22u is hij lekker op temperatuur, dan is het alweer tijd om naar bed te gaan. Schiet dus ook niet op.

Of de instelling van de verdeler staat niet goed, dat kan natuurlijk ook nog.

Als we hem s middags al aanzetten, dan wordt het te warm in huis, zeker als het zonnetje buiten schijnt. Voor ons is het prima zo. Het is denk ik ook wat je gewend bent qua temperatuur in huis.
Wanneer we op bezoek zijn bij opa/oma, zitten onze kinderen altijd met rode wangen van de warmte.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kachel aan!

Bericht door Bourdon16 »

J.C. Philpot schreef:Wellicht is het een experiment waard om te kijken of het pruimen van Habenero's enig soelaas bied. Wel even een kwispedoor in de buurt zetten, anders word het zo'n rommel.
Een kwispedoor, een woord dat je niet veel meer hoort. Voor thuis wellicht een optie. In de kerk niet. Er hangt bij ons een bordje dat het verboden is om te spuwen in de kerk. Wordt over het algemeen wel goed nageleefd..
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kachel aan!

Bericht door Bourdon16 »

Net even gekeken en het is hier 21 graden. Termostaat staat op 19 dus de zon zal geholpen hebben. We hebben alleen vloerverwarming en dat is niet echt behaaglijke warmte dus we zitten altijd al met een dekentje op de bank.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Even een topic om elkaar gezamenlijk warm te houden in deze koude wereld.

Alle andere manieren van stoken mogen ook besproken worden.

Tevens ben ik benieuwd of de inname van jenever tot meer lichaamswarmte leidt dan bij voorbeeld een blend-whisky.

Ik hoor het allemaal graag. :baille
Bedoel je met temperatuur buiten of binnen op de thermostaat?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kachel aan!

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Even een topic om elkaar gezamenlijk warm te houden in deze koude wereld.

Alle andere manieren van stoken mogen ook besproken worden.

Tevens ben ik benieuwd of de inname van jenever tot meer lichaamswarmte leidt dan bij voorbeeld een blend-whisky.

Ik hoor het allemaal graag. :baille
Bedoel je met temperatuur buiten of binnen op de thermostaat?
Nee, binnen op de thermostaat. Dus vanaf welke temperatuur vind je het zo koud dat je de kachel aan zet?
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:Net even gekeken en het is hier 21 graden. Termostaat staat op 19 dus de zon zal geholpen hebben. We hebben alleen vloerverwarming en dat is niet echt behaaglijke warmte dus we zitten altijd al met een dekentje op de bank.
Als het goed is zou je vloerverwarming wel prima je ruimte moeten kunnen verwarmen, apart dat dat niet gebeurd? Mogelijk een wat ouder huis met een hoop kieren en tochtgaten? Wel handig om een warmtecamera te huren, dan kan je precies zien waar de kou zich bevind, en dan kan je daar wat aan doen.
Herman schreef: Nee, binnen op de thermostaat. Dus vanaf welke temperatuur vind je het zo koud dat je de kachel aan zet?
In ons huis is het nu 22, ik zal eens peilen, wanneer ik de kachel aan doe, hoe warm/koud het dan is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Hebben sommige hier de kachel überhaupt wel al aan gehad onderlaatst?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kachel aan!

Bericht door Bourdon16 »

HersteldHervormd schreef:
Bourdon16 schreef:Net even gekeken en het is hier 21 graden. Termostaat staat op 19 dus de zon zal geholpen hebben. We hebben alleen vloerverwarming en dat is niet echt behaaglijke warmte dus we zitten altijd al met een dekentje op de bank.
In ons huis is het nu 22, ik zal eens peilen, wanneer ik de kachel aan doe, hoe warm/koud het dan is.
Als het goed is zou je vloerverwarming wel prima je ruimte moeten kunnen verwarmen, apart dat dat niet gebeurd? Mogelijk een wat ouder huis met een hoop kieren en tochtgaten? Wel handig om een warmtecamera te huren, dan kan je precies zien waar de kou zich bevind, en dan kan je daar wat aan doen.
Nee we hebben een nieuw huis en de temperatuur is ook wel in orde maar het is natuurlijk wel laag temperatuur verwarming. Je kan niet lekker tegen een warme radiator of bij de houtkachel kruipen.
Verder zitten we nooit aan de thermostaat.
Plaats reactie