Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kachel aan!

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Bijnaam schreef:Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
Nee. Maar er wordt wel schaamte aangepraat aan hen die de kachel aan hebben en het graag op een comfortabele 21 graden hebben. @huisman steekt daar de draak mee. En ik snap hem wel.

Als ik de kachel uit laat is het binnen anderhalve dag 12 graden. Ondanks dat er tonnen (nee, overdrijf niet) aan mijn huis zijn gespandeerd om het zo goed mogelijk te isoleren en te optimaliseren. Vorige week €1600 uitgegeven om de temperatuur in alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen via een tijdschema zodat er geen ruimte te veel verwarmd wordt. Maar als ik zou melden dat de kachel in de kamer op 21 graden staat, moet ik mij bijna schamen. Want, o wat warm. Over het kouder of korter douchen maar niet gesproken.

Wordt daar een beetje moe van. Een ieder probeert zijn of haar steentje bij te dragen, maar wel op een eigen manier.
Oei, ik ken nog wel een bedrijf dat voor die tonnen echt heul goed had kunnen isoleren :)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Kachel aan!

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:
Bijnaam schreef:Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
Nee. Maar er wordt wel schaamte aangepraat aan hen die de kachel aan hebben en het graag op een comfortabele 21 graden hebben. @huisman steekt daar de draak mee. En ik snap hem wel.

Als ik de kachel uit laat is het binnen anderhalve dag 12 graden. Ondanks dat er tonnen (nee, overdrijf niet) aan mijn huis zijn gespandeerd om het zo goed mogelijk te isoleren en te optimaliseren. Vorige week €1600 uitgegeven om de temperatuur in alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen via een tijdschema zodat er geen ruimte te veel verwarmd wordt. Maar als ik zou melden dat de kachel in de kamer op 21 graden staat, moet ik mij bijna schamen. Want, o wat warm. Over het kouder of korter douchen maar niet gesproken.

Wordt daar een beetje moe van. Een ieder probeert zijn of haar steentje bij te dragen, maar wel op een eigen manier.
Oei, ik ken nog wel een bedrijf dat voor die tonnen echt heul goed had kunnen isoleren :)
Witte gij wel wat een nije rieten kap kost van een ‘n Bètuwse T-boerderij….. en de rest…
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kachel aan!

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:
Bijnaam schreef:Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
Nee. Maar er wordt wel schaamte aangepraat aan hen die de kachel aan hebben en het graag op een comfortabele 21 graden hebben. @huisman steekt daar de draak mee. En ik snap hem wel.

Als ik de kachel uit laat is het binnen anderhalve dag 12 graden. Ondanks dat er tonnen (nee, overdrijf niet) aan mijn huis zijn gespandeerd om het zo goed mogelijk te isoleren en te optimaliseren. Vorige week €1600 uitgegeven om de temperatuur in alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen via een tijdschema zodat er geen ruimte te veel verwarmd wordt. Maar als ik zou melden dat de kachel in de kamer op 21 graden staat, moet ik mij bijna schamen. Want, o wat warm. Over het kouder of korter douchen maar niet gesproken.

Wordt daar een beetje moe van. Een ieder probeert zijn of haar steentje bij te dragen, maar wel op een eigen manier.
Oei, ik ken nog wel een bedrijf dat voor die tonnen echt heul goed had kunnen isoleren :)
Witte gij wel wat een nije rieten kap kost van een ‘n Bètuwse T-boerderij….. en de rest…
Hetzelfde als bij een Brabantse of Zeeuwse boerderij denk ik? :) Ik had overigens niet gedacht dat deze Betuwse herenboer dialect spreekt..
Laatst gewijzigd door Bourdon16 op 11 okt 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kachel aan!

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:
Bijnaam schreef:Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
Nee. Maar er wordt wel schaamte aangepraat aan hen die de kachel aan hebben en het graag op een comfortabele 21 graden hebben. @huisman steekt daar de draak mee. En ik snap hem wel.

Als ik de kachel uit laat is het binnen anderhalve dag 12 graden. Ondanks dat er tonnen (nee, overdrijf niet) aan mijn huis zijn gespandeerd om het zo goed mogelijk te isoleren en te optimaliseren. Vorige week €1600 uitgegeven om de temperatuur in alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen via een tijdschema zodat er geen ruimte te veel verwarmd wordt. Maar als ik zou melden dat de kachel in de kamer op 21 graden staat, moet ik mij bijna schamen. Want, o wat warm. Over het kouder of korter douchen maar niet gesproken.

Wordt daar een beetje moe van. Een ieder probeert zijn of haar steentje bij te dragen, maar wel op een eigen manier.
Oei, ik ken nog wel een bedrijf dat voor die tonnen echt heul goed had kunnen isoleren :)
Witte gij wel wat een nije rieten kap kost van een ‘n Bètuwse T-boerderij….. en de rest…
Goud geld vermoed ik zo...:-)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kachel aan!

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:
Hetzelfde als bij een Brabantse of Zeeuwse boerderij denk ik? :) Ik had overigens niet gedacht dat deze Betuwse herenboer dialect spreekt..
En of… we moeten opletten dat we tijdens de kerkvoogdijvergadering niet te veel over gaan in dialect. Want dan kan het ouderling-kerkvoogd ons niet meer goed volgen…. Maar sssst, hij leest hier mee.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:
Bourdon16 schreef:
Hetzelfde als bij een Brabantse of Zeeuwse boerderij denk ik? :) Ik had overigens niet gedacht dat deze Betuwse herenboer dialect spreekt..
En of… we moeten opletten dat we tijdens de kerkvoogdijvergadering niet te veel over gaan in dialect. Want dan kan het ouderling-kerkvoogd ons niet meer goed volgen…. Maar sssst, hij leest hier mee.
:D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kachel aan!

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Wordt daar een beetje moe van. Een ieder probeert zijn of haar steentje bij te dragen, maar wel op een eigen manier.
Spaarzaamheid is een deugd omdat je in staat bent aan uitgestelde behoeftebevrediging te doen.

Dat vind ik een waardevol inzicht en op deze manier verwoord vind ik het ook een christelijke deugd.

Overigens lukt mij dat rondom dit kachelgebeuren en andere zaken ook slecht, maar omdat we zo'n beetje evenveel binnenkrijgen als dat eruit gaat, moet je keuzes maken.
merel
Berichten: 9826
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Zita schreef:21 graden? Zitten jullie allemaal in zwembroek?
Ik ben geen knijperd, maar vind 19 graden, of hooguit 19,5 als het een heel erg inactieve dag is, echt wel de max.
Zit je op je werk dan niet fulltime te klappertanden, als je 21 gewend bent?
Op kantoor was het in de winter altijd 23C :D en had je minder kleding aan dan in de zomer als de koeling volop aanstond. Op dit moment is daar de temperatuur ook aangepast en staat lager. Kan ik fijn weer wol aantrekken naar kantoor. Dat was de afgelopen jaren namelijk niet mogelijk.
Als ik thuis werk draag ik ook wollen pantoffels en mijn schoonmoeder heeft jaren geleden voor alle schoondochters een wollen poncho gebreid. Deze slag ik dan ook regelmatig om. Dat doe ik trouwens al jaren met thuiswerken, ook in ons vorige geïsoleerde huis.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Onze kachel is ook nog niet aan geweest. Ik denk dat onder de 20 graden de magische grens zal zijn. We zitten er nu nog steeds boven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kachel aan!

Bericht door Ad Anker »

merel schreef: Als ik thuis werk draag ik ook wollen pantoffels en mijn schoonmoeder heeft jaren geleden voor alle schoondochters een wollen poncho gebreid. Deze slag ik dan ook regelmatig om. Dat doe ik trouwens al jaren met thuiswerken, ook in ons vorige geïsoleerde huis.
En hoe worden (schoon)zonen verwarmd?
merel
Berichten: 9826
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef: Als ik thuis werk draag ik ook wollen pantoffels en mijn schoonmoeder heeft jaren geleden voor alle schoondochters een wollen poncho gebreid. Deze sla ik dan ook regelmatig om. Dat doe ik trouwens al jaren met thuiswerken, ook in ons vorige geïsoleerde huis.
En hoe worden (schoon)zonen verwarmd?
Niet :haha Mijn schoonmoeder koestert de schoondochters en vermaant haar zonen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kachel aan!

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
merel schreef: Als ik thuis werk draag ik ook wollen pantoffels en mijn schoonmoeder heeft jaren geleden voor alle schoondochters een wollen poncho gebreid. Deze sla ik dan ook regelmatig om. Dat doe ik trouwens al jaren met thuiswerken, ook in ons vorige geïsoleerde huis.
En hoe worden (schoon)zonen verwarmd?
Niet :haha Mijn schoonmoeder koestert de schoondochters en vermaant haar zonen.
Eerlijk is eerlijk: Wel een goeie schoonmoeder. :super
merel
Berichten: 9826
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef:
Ad Anker schreef:
merel schreef: Als ik thuis werk draag ik ook wollen pantoffels en mijn schoonmoeder heeft jaren geleden voor alle schoondochters een wollen poncho gebreid. Deze sla ik dan ook regelmatig om. Dat doe ik trouwens al jaren met thuiswerken, ook in ons vorige geïsoleerde huis.
En hoe worden (schoon)zonen verwarmd?
Niet :haha Mijn schoonmoeder koestert de schoondochters en vermaant haar zonen.
Eerlijk is eerlijk: Wel een goeie schoonmoeder. :super
Ik ben dol op mijn schoonmoeder. Afgelopen voorjaar werd ze geopereerd. Na de operatie hebben we haar 10 dagen bij ons in huis gehad en dat was ronduit gezellig. Oma breit en doet spelletjes, kinderen werden de hele dag vermaakt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kachel aan!

Bericht door FlyingEagle »

HersteldHervormd schreef:Onze kachel is ook nog niet aan geweest. Ik denk dat onder de 20 graden de magische grens zal zijn. We zitten er nu nog steeds boven.
Jullie huis zal wel niet zo oud zijn. Ons huis is een jaren 80 woning. Als ik 's nachts de ventilatieroosters niet open doe dan koelt het nu al af naar 17 graden. Ik zal nu de ventilatiroosters wel open moeten doen want het water ligt 's ochtends in de vensterbank :fi
Dus morgen zal het wel nog kouder zijn. Dan stook ik wel even de CV op naar 19 graden.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kachel aan!

Bericht door Chrisje72 »

Ik vind het heel bijzonder. Ons huis is van eind jaren 50, wel muurisolatie en dubbel glas (jaren 80)maar geen vloerisolatie en op zolder kan je op sommige plekken naar buiten kijken. Boven staan de meeste ramen dag en nacht open. De cv is dit najaar nog niet aangeweest en de temperatuur is 's morgens 19 graden, soms 18.5. Overdag rond de 20 en als het zonnig is 21 graden.
Weet niet hoe het kan, het is ook nog eens een hoekhuis met een open park ernaast aan de noordwest kant.


Ik heb overigens een verduurzamingshypotheek maar weet niet waar ik moet beginnen. Zou eigenlijk een onafhankelijke adviseur moeten hebben.

Op het werk is de temperatuur overigens ingesteld op 19 graden nu, in ieder geval op de werkvloer. In de kantoren, waar ik werk, wordt solidariteit gevraagd.
Plaats reactie