Stijgende energieprijzen en overige inflatie

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Ik zou op 31 oktober voor de zekerheid een foto maken van je standen en rond het aflopen van je contract nog een keer. Ik heb zo'n vermoeden dat de energiebedrijven graag naar zichzelf toe rekenen de komende periode.

Wij hebben gelukt dat ons contract ook in november afloopt. Dat scheelt weer veel gepuzzel.
Inderdaad, wij hebben dat ook, lijkt me een vervelende situatie als je contract net de laatste week van oktober afloopt.

Vervalt trouwens ook de eerdere maatregelen van BTW verlagingen per november?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Ik zou op 31 oktober voor de zekerheid een foto maken van je standen en rond het aflopen van je contract nog een keer. Ik heb zo'n vermoeden dat de energiebedrijven graag naar zichzelf toe rekenen de komende periode.

Wij hebben gelukt dat ons contract ook in november afloopt. Dat scheelt weer veel gepuzzel.
Inderdaad, wij hebben dat ook, lijkt me een vervelende situatie als je contract net de laatste week van oktober afloopt.

Vervalt trouwens ook de eerdere maatregelen van BTW verlagingen per november?
Volgens mij gelden die ook voor 2023. Ik denk dat wij nog wel een bedrag terugkrijgen dit jaar. Vorig jaar is onze gasprijs al verdubbeld en zijn wij vanaf november gaan besparen, Alleen duurde het 2 maanden voordat wel goed en wel door hadden op welke wijze het beste voor ons werkte. daarom was ons verbruik in november en december nog relatief hoog; ongeveer net zo hoog als ons totaal verbruik van gas over heel 2021.

Ik schrik ook elke keer bij het afrekenen in de supermarkt. Heb de sterke indruk dat de prijzen per week oplopen.
Laatst gewijzigd door merel op 26 sep 2022, 08:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

merel schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Ik zou op 31 oktober voor de zekerheid een foto maken van je standen en rond het aflopen van je contract nog een keer. Ik heb zo'n vermoeden dat de energiebedrijven graag naar zichzelf toe rekenen de komende periode.

Wij hebben gelukt dat ons contract ook in november afloopt. Dat scheelt weer veel gepuzzel.
Voor 2022 schijnt het een algemene maatregel te worden. Iedereen krijgt wat, ook mensen met nog lage kosten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mister »

refo schreef:
merel schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Ik zou op 31 oktober voor de zekerheid een foto maken van je standen en rond het aflopen van je contract nog een keer. Ik heb zo'n vermoeden dat de energiebedrijven graag naar zichzelf toe rekenen de komende periode.

Wij hebben gelukt dat ons contract ook in november afloopt. Dat scheelt weer veel gepuzzel.
Voor 2022 schijnt het een algemene maatregel te worden. Iedereen krijgt wat, ook mensen met nog lage kosten.
Maar dan met terugwerkende kracht voor het hele jaar? Dat wordt nog een administratieve chaos bij de energiebedrijven. Of per 1-11, dus voor 2/12 deel. Ik moet het nog gaan zien.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Mister schreef:
refo schreef:
merel schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Ik zou op 31 oktober voor de zekerheid een foto maken van je standen en rond het aflopen van je contract nog een keer. Ik heb zo'n vermoeden dat de energiebedrijven graag naar zichzelf toe rekenen de komende periode.

Wij hebben gelukt dat ons contract ook in november afloopt. Dat scheelt weer veel gepuzzel.
Voor 2022 schijnt het een algemene maatregel te worden. Iedereen krijgt wat, ook mensen met nog lage kosten.
Maar dan met terugwerkende kracht voor het hele jaar? Dat wordt nog een administratieve chaos bij de energiebedrijven. Of per 1-11, dus voor 2/12 deel. Ik moet het nog gaan zien.
Volgens mij zou iedereen met de afrekening over 2022 sowieso 750 euro terugkrijgen. Daarnaast geldt vanaf november het energieplafond.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Wim Anker »

Mister schreef:
refo schreef:
merel schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook af wanneer dat prijsplafond in werking treedt. Stel dat het 1 november is. Moet iedereen dan per die datum zijn meterstanden doorgeven? Mijn ouderwetsche draaischijfmeter is niet op afstand uitleesbaar. 1 november valt nog binnen een lopend contract, met lagere prijzen. Maar ik ga wel met mijn Kwh over de 2500 heen. Het is ingewikkeld geworden.
Ik zou op 31 oktober voor de zekerheid een foto maken van je standen en rond het aflopen van je contract nog een keer. Ik heb zo'n vermoeden dat de energiebedrijven graag naar zichzelf toe rekenen de komende periode.

Wij hebben gelukt dat ons contract ook in november afloopt. Dat scheelt weer veel gepuzzel.
Voor 2022 schijnt het een algemene maatregel te worden. Iedereen krijgt wat, ook mensen met nog lage kosten.
Maar dan met terugwerkende kracht voor het hele jaar? Dat wordt nog een administratieve chaos bij de energiebedrijven. Of per 1-11, dus voor 2/12 deel. Ik moet het nog gaan zien.
Dit berekenen valt wel mee (zowieso is er al een geschat verbruik per maand, a.d.h.v. een onderlinge afgesproken verdeelsleutel). (vandaar dat wijzigingen bij variabel tarief (niet leiden tot extra meteropname 's.......)

Energiebedrijven doen vooral moeilijk, al dan niet in opdracht van de minister.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ik bemerkte afgelopen week op kantoor dat de verwarming een aantal graden lager stond. Bij ons was het altijd zo dat je in de zomer dikkere kleding aandeed dan in de winter. In de zomer zat iedereen met extra vestjes aan en in de winter was dat te warm. Nu heb je extra lagen hard nodig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

In de tweede kamer gisteren (vragenuurtje) werd door Jetten min of meer toegezegd dar de tariefsverhoging die de energiemaatschappijen hebben aangekondigd pas 30 dagen na aankondiging mogen ingaan. Bij mij deed Eneco de aankondiging op 20 september dat per 1 oktober mijn tarieven (fors) zullen stijgen.
Dat moet volgens Jetten dus 20 oktober worden. De toezichthouder (ACM) eist dat van de energiemaatschappijen omdat dit een wettelijke verplichting is.

Kan ik nog 20 dagen langer elke dag in bad en de CV op 23 graden zetten :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:In de tweede kamer gisteren (vragenuurtje) werd door Jetten min of meer toegezegd dar de tariefsverhoging die de energiemaatschappijen hebben aangekondigd pas 30 dagen na aankondiging mogen ingaan. Bij mij deed Eneco de aankondiging op 20 september dat per 1 oktober mijn tarieven (fors) zullen stijgen.
Dat moet volgens Jetten dus 20 oktober worden. De toezichthouder (ACM) eist dat van de energiemaatschappijen omdat dit een wettelijke verplichting is.

Kan ik nog 20 dagen langer elke dag in bad en de CV op 23 graden zetten :)
Langer in bad kan ook nog steeds bij gestegen energieprijzen, Huisman; kost niets extra. :tilt
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Ik snap dit natuurlijk wel. Maar om dit macro-economisch te benaderen moet je toch echt beginnen met wat de verbruiker op dit moment betaald. Daar zitten grote verschillen tussen, zoals je terecht aangeeft. Alleen met het wijzen op die grote verschillen ben je niet "klaar". Als dat namelijk de hoofdstroom was zaten nu veel huishoudens en bedrijven niet met het energiekosten 'probleem'.
Heel veel goedkope stroom is niet beschikbaar voor huishoudens en het MKB. Die is namelijk al verkocht. Hun vraag moet dus op een andere wijze geproduceerd worden. Met dure kolen en duur gas o.a.
Was even een paar dagen afwezig op het forum vanwege druktes. Ik pak deze reactie er even uit, mijn vragen slaan deels ook op je andere reacties, maar omwille van de leesbaarheid:
1. Heb je onderbouwing van de stelling dat de groene stroom (samen met de andere stroom met lage marginale kosten) nauwelijks beschikbaar is voor huishoudens en het kleinbedrijf? Het aandeel groene stroom in Nederland t.o.v. de totale elektriciteitsbehoefte was half 2022 al 41% (en hard stijgend). Dus met andere woorden, is een inschatting te maken van welk deel van het energieverbruik grosso modo naar de grootverbruikers (die mogelijk/waarschijnlijk allemaal met PPA's werken) gaat?

2. Eigenlijk voortbordurend op punt 1: De elektriciteitsprijs (kaal tarief) is in verhouding met de gasprijs even hard gestegen (beiden grofweg vertienvoudigd). Ik kan dat alleen volgen op het moment dat feitelijk zo goed als alle stroom met lage marginale kosten feitelijk al is verkocht aan grootverbruikers via een PPA en dus op de vrij markt niet meer meedoet. Heb je daar onderbouwing voor?

3. Ook weer voortbordurend op punt 1 en 2: Als het echt het geval is wat je stelt, en dat neem ik nu even aan, dan zijn dus alle mooie verhalen van elke energiemaatschappij over "echte groene energie uit Nederland" dus een sprookje. Dan maakt het in feit weinig uit of ik mijn energie groen afneem of grijs (onder dat laatste versta ik ook certificaat-groen, dat is voor mij ook grijs) en daar dus meer voor betalen is dus eigenlijk jezelf (laten) bedriegen omdat die groene energie voor mij als persoon helemaal niet beschikbaar is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:In de tweede kamer gisteren (vragenuurtje) werd door Jetten min of meer toegezegd dar de tariefsverhoging die de energiemaatschappijen hebben aangekondigd pas 30 dagen na aankondiging mogen ingaan. Bij mij deed Eneco de aankondiging op 20 september dat per 1 oktober mijn tarieven (fors) zullen stijgen.
Dat moet volgens Jetten dus 20 oktober worden. De toezichthouder (ACM) eist dat van de energiemaatschappijen omdat dit een wettelijke verplichting is.

Kan ik nog 20 dagen langer elke dag in bad en de CV op 23 graden zetten :)
Langer in bad kan ook nog steeds bij gestegen energieprijzen, Huisman; kost niets extra. :tilt
Wel als je steeds opnieuw heet water blijft toevoegen. Heb zo’n dochter :cry
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Mijn dochter zet het raam boven het bad open. Anders vindt ze het bad te heet. :haha
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Mijn dochter zet het raam boven het bad open. Anders vindt ze het bad te heet. :haha
En dan corrigeer je haar natuurlijk, want dat is natuurlijk niet de bedoeling. :D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

Dan spuit je met een waterpistool koud water door het raam naar binnen.
En als ze telkens warm water erbij doet, zet je de ketel gewoon even uit.
Aanpakken, die jeugd van tegenwoordig!
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Volgens mij zitten er diverse verkeerde aannames in de postings:

1. Niet iedereen krijgt 750 euro terug aan energiebelasting. Het minimum is 225 euro.

2. Het prijsplafond geldt niet vanaf 1 november a.s., maar vanaf 1 januari. Eventueel kunnen de voorschotbedragen vanaf 1 november hierop worden bijgesteld, maar in de eindafrekening is er over november en december m.i. geen prijsplafond. Je betaalt dan de prijzen die de leveranciers hebben aangegeven c.q. die in je contract staan. Vanaf 1 januari treedt pas daadwerkelijk het prijsplafond in werking.

3. Er is een meningsverschil over de termijn waarop nieuwe tarieven mogen ingaan. Volgens de energiebedrijven geldt de 30 dagen termijn als termijn waarop mensen wettelijk mogen overstappen, maar is dit niet de wettelijke termijn voor een aankondiging van een nieuw tarief. Het zal er dus op aankomen wie hier gelijk heeft.
Plaats reactie