Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Op de markt bij bakkerij ‘t Stoepje. 3 broden (6 halfjes) voor €7,50. Elke week een ander soort brood voor deze prijs.

Omdat ons nest leeg is doen wij weken met drie broden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

Hier gaan er denk ik 10 broden per week door...
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Mannetje schreef:Hier gaan er denk ik 10 broden per week door...
Herkenbaar. Was is huize huisman vroeger ook zo. Doordeweeks smeerde moeders elke avond 26 boterhammen voor 7 broodtrommels (7+4+4+3+3+3+2) 7 was voor één van de zonen de rest was wat minder vraatzuchtig .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Hier gaan er denk ik 10 broden per week door...
Bij ons denk ik ook en daarnaast nog liters havermout, brinta, yoghurt met muesli en op zaterdagmorgen een stapel Brusselse wafels.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

Eneco biedt een zesmaandencontract aan.
https://www.nu.nl/economie/6250374/enec ... -vast.html

Ongeveer 40 ct per kWh en €1,5266 per kuub gas.
Da's ongeveer de helft van wat we nu betalen, dus ik overweeg sterk om het af te sluiten. Al zou de prijs over drie maanden naar 0 gaan, dan levert het nog voordeel op. Huidige prijs staat nog "vast" tot eind april, dus zit ik vooral in de dure maanden nu met hoge kosten. Prijsplafond helpt natuurlijk wel iets, maar niet alles, ons verbruik komt behoorlijk boven de norm uit...

Enige wat jammer zou zijn is als er over drie maanden een voordelig jaarcontract mogelijk zou zijn, maar dat zie ik nog niet gebeuren. Jullie wel?
-
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Eneco biedt een zesmaandencontract aan.
https://www.nu.nl/economie/6250374/enec ... -vast.html

Ongeveer 40 ct per kWh en €1,5266 per kuub gas.
Da's ongeveer de helft van wat we nu betalen, dus ik overweeg sterk om het af te sluiten. Al zou de prijs over drie maanden naar 0 gaan, dan levert het nog voordeel op. Huidige prijs staat nog "vast" tot eind april, dus zit ik vooral in de dure maanden nu met hoge kosten. Prijsplafond helpt natuurlijk wel iets, maar niet alles, ons verbruik komt behoorlijk boven de norm uit...

Enige wat jammer zou zijn is als er over drie maanden een voordelig jaarcontract mogelijk zou zijn, maar dat zie ik nog niet gebeuren. Jullie wel?
Ik heb geen flauw idee hoe het zich gaat ontwikkelen. Qua gasverbruik blijven wij waarschijnlijk onder de norm en qua elektriciteit wordt het bij ons opgevangen door zonnepanelen.
Wel hoorde ik pas iemand zeggen dat hij aangesloten was bij een maatschappij waarbij je op dagbasis andere prijzen hebt. Hij heeft nog geen dag meer betaald dan 1,20 per kuub. Volgens mij was het Frank energie, maar dat weet ik niet zeker. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Eneco nog zo duur is.

Gisteren de weekboodschappen gehaald. Het kost mij echt moeite om rond de €200,00 te blijven. Echt bizar dit. Voor corona was het een dure week als ik op €150 uitkwam.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Vandaag zijn er 9 extra zonnepanelen geplaatst. We hebben er nu 15 totaal.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

Weet iemand hoe het volgende werkt:

Wij hebben nu al heel wat m3 gas verbruikt, voor 3 euro per kuub.
Stel, we stappen over naar een ander die zeg 1,60 euro per kuub rekent. En stel, dat tarief wijzigt niet meer dit jaar.
Ons jaarverbruik ligt rond de 1900 kuub, dus niet alles valt onder het prijsplafond.

Welke kuubs vallen dan wel onder de prijsplafondregeling? Die dure, die gebruikten we eerst, of die goedkope, zodat het de overheid minder kost? Of wordt dat naar rato verdeeld?
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:Of wordt dat naar rato verdeeld?
Het wordt naar rato (gemiddeld historisch verbruik) verdeeld. Het prijsplafond sluit dus aan bij januari ca 220 kuub, februari 190 kuub en juli 20 kuub.

Bij overstappen moet je daar dus rekening mee houden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

huisman schreef:
Mannetje schreef:Hier gaan er denk ik 10 broden per week door...
Herkenbaar. Was is huize huisman vroeger ook zo. Doordeweeks smeerde moeders elke avond 26 boterhammen voor 7 broodtrommels (7+4+4+3+3+3+2) 7 was voor één van de zonen de rest was wat minder vraatzuchtig .
Tot welke leeftijd smeerde jouw vrouw het brood van jullie kinderen of was dat totdat ze het huis uit gingen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
Mannetje schreef:Hier gaan er denk ik 10 broden per week door...
Herkenbaar. Was is huize huisman vroeger ook zo. Doordeweeks smeerde moeders elke avond 26 boterhammen voor 7 broodtrommels (7+4+4+3+3+3+2) 7 was voor één van de zonen de rest was wat minder vraatzuchtig .
Tot welke leeftijd smeerde jouw vrouw het brood van jullie kinderen of was dat totdat ze het huis uit gingen?
Ja, en daar hebben ze nog heimwee naar. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Wel hoorde ik pas iemand zeggen dat hij aangesloten was bij een maatschappij waarbij je op dagbasis andere prijzen hebt. Hij heeft nog geen dag meer betaald dan 1,20 per kuub. Volgens mij was het Frank energie, maar dat weet ik niet zeker. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Eneco nog zo duur is.
Dat heeft te maken met de inkoop van de energieleverancier. Via de spotmarkt waar per dag wordt ingekocht of via de termijnmarkt, waar voor een langere periode wordt ingekocht.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef:Weet iemand hoe het volgende werkt:

Wij hebben nu al heel wat m3 gas verbruikt, voor 3 euro per kuub.
Stel, we stappen over naar een ander die zeg 1,60 euro per kuub rekent. En stel, dat tarief wijzigt niet meer dit jaar.
Ons jaarverbruik ligt rond de 1900 kuub, dus niet alles valt onder het prijsplafond.

Welke kuubs vallen dan wel onder de prijsplafondregeling? Die dure, die gebruikten we eerst, of die goedkope, zodat het de overheid minder kost? Of wordt dat naar rato verdeeld?
https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/e ... t-voor-jou
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Gisteren de weekboodschappen gehaald. Het kost mij echt moeite om rond de €200,00 te blijven. Echt bizar dit. Voor corona was het een dure week als ik op €150 uitkwam.
Ik weet niet wat bij jou allemaal onder de weekboodschappen valt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Gisteren de weekboodschappen gehaald. Het kost mij echt moeite om rond de €200,00 te blijven. Echt bizar dit. Voor corona was het een dure week als ik op €150 uitkwam.
Ik weet niet wat bij jou allemaal onder de weekboodschappen valt.
Alles; fruit, groente, zuivel, vlees, eieren, meel, limonade, koek, wasmiddel, schoonmaakspullen, tandpasta etc. Gewoon alle producten die je wekelijks gebruikt.
Plaats reactie