Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Dat eerste is natuurlijk lariekoek, want dan komt de winst weliswaar niet bij de exploitant maar alsnog wel bij de energiemaatschappij, het punt is dat de eindprijs gebaseerd is op de gasprijs, terwijl de winkosten van de overige energiebronnen niet of nauwelijks zijn gestegen.
Het is geen lariekoek, het is hoe de markt functioneert. De marginale kosten voor productie van elektriciteit met kolen zijn ook gestegen. Waar leg je de grens? En welke partijen breng je in de nadelige positie om toch elektriciteit te moeten kopen die door gascentrales is opgewekt. Het aanbod uit bronnen met lage marginale kosten, zoals windturbines, zonnepanelen, kerncentrales en waterkrachtcentrales is onvoldoende om aan de vraag te kunnen voldoen. Het klinkt allemaal wel leuk, roepen dat e.e.a losgekoppeld moet worden, maar ik vraag me af of er wel is nagedacht over de consequenties. Het voordeel van hoge prijzen is dat iedereen flink nadenkt over energiebesparing. En wat je bespaart, hoef je ook niet op te wekken.
Met name alle groene energie is nu onterecht extreem duur, daar zou echt heel snel verandering in moeten komen. Overigens wordt daar in EU-verband ook over gesproken, maar ik ben bang dat de sleutel uiteindelijk bij de lidstaten ligt.
Nee, dat heet marktwerking.
De elektriciteitsprijs gaat misschien niet terug naar het oude all in tarief van een goeie 20 cent, misschien het dubbele, maar dan nog ligt het vér onder de huidige prijzen én zonder overheidssteun, en die vrijgekomen gelden kunnen dan prima weer elders ingezet worden (of door minder lastenverzwaringen)
De SDE++ regeling is enkel bedoeld om de onrendabele top te financieren. Bij hoge elektriciteitsprijzen zoals nu wordt er geen subsidie uitgekeerd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:Wel meer, maar niet véél meer. En véél minder dan nieuwe klanten.

Die discussie is hier nu al in drie draadjes geweest, dus zoek het gewoon even op. Het is nu door drie mensen bevestigd, dus ik ga het niet nog een keer doen. Natuurlijk zullen de tarieven wel omhoog kunnen gaan, maar dat doet geen afbreuk aan mijn verhaal.
Wij zitten al 17 jaar bij Eneco en zijn vorig jaar november al fors meer gaan betalen en zullen dit jaar ook niet ontzien worden. Jouw stelling gaat dus niet op. Daarbij heeft Eneco als eerste maatschappij hun saldering al aangepast. Vanaf afgelopen september betalen zij nauwelijks nog voor terug geleverde stroom.
Ik ben ook meer gaan betalen, maar geen vijf keer zoveel, zoals nieuwe klanten, maar nog geen twee keer zoveel. Dus ik vind dat een aanzienlijk verschil.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Wel meer, maar niet véél meer. En véél minder dan nieuwe klanten.

Die discussie is hier nu al in drie draadjes geweest, dus zoek het gewoon even op. Het is nu door drie mensen bevestigd, dus ik ga het niet nog een keer doen. Natuurlijk zullen de tarieven wel omhoog kunnen gaan, maar dat doet geen afbreuk aan mijn verhaal.
Wij zitten al 17 jaar bij Eneco en zijn vorig jaar november al fors meer gaan betalen en zullen dit jaar ook niet ontzien worden. Jouw stelling gaat dus niet op. Daarbij heeft Eneco als eerste maatschappij hun saldering al aangepast. Vanaf afgelopen september betalen zij nauwelijks nog voor terug geleverde stroom.
Ik ben ook meer gaan betalen, maar geen vijf keer zoveel, zoals nieuwe klanten, maar nog geen twee keer zoveel. Dus ik vind dat een aanzienlijk verschil.
Wij zijn vorig jaar november al 2x zo veel gaan betalen ( van 0,57 naar 1,17 per kuub )en wachten nu op hun aanbod. Ik verwacht in ieder geval dat het opnieuw minimaal verdubbeld gaat worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:Nee, dat heet marktwerking.
Dat is natuurlijk niet zoals een markt normaal gesproken werkt. De prijs richt zich in een goed functionerende markt naar de aanbieders met de laagste prijzen en niet naar de hoogste prijzen zoals nu het geval is.

Ook werkt het nu selectief: de prijs van door zon opgewekte stroom schiet bv. omhoog, maar dan alleen voor de professionele aanbieders. Niet voor de kleine (particuliere) aanbieders, die krijgen iets meer dan 0,05 / kWh tegen een veelvoud hiervan voor anderen.

Kortom: marktwerking wordt bepaald door regels. En die regels zijn momenteel volstrekt uit balans (en dat is nog zacht uitgedrukt). De prijs vormt geen reële afspiegeling meer van de (gewogen) kosten, waardoor er miljardenwinsten worden gemaakt - en dat gaat wel over de rug van de afnemers die immense bedragen betalen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Kortom: marktwerking wordt bepaald door regels. En die regels zijn momenteel volstrekt uit balans (en dat is nog zacht uitgedrukt).
Dat komt doordat de particuliere aanbieders hun afspraken niet heroverwegen of een afspraak zijn aangegaan die niet met de markt meebeweegt. En dat is natuurlijk lastig omdat je als kleine aanbieder nagenoeg geen invloed kunt uitoefenen op die afspraken. Je krijgt of een schijntje, of niets. Misschien kunnen ze zich in een collectief verenigen om gezamenlijk een betere prijs af te spreken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Kortom: marktwerking wordt bepaald door regels. En die regels zijn momenteel volstrekt uit balans (en dat is nog zacht uitgedrukt).
Dat komt doordat de particuliere aanbieders hun afspraken niet heroverwegen of een afspraak zijn aangegaan die niet met de markt meebeweegt. En dat is natuurlijk lastig omdat je als kleine aanbieder nagenoeg geen invloed kunt uitoefenen op die afspraken. Je krijgt of een schijntje, of niets. Misschien kunnen ze zich in een collectief verenigen om gezamenlijk een betere prijs af te spreken.
Dit was maar een voorbeeld. Het grootste probleem zit m.i. in het feit dat de tarieven van professionele aanbieders niets meer te maken hebben met de kosten die zij maken. Want de kosten voor energie die door zon, wind en kernsplijting is opgewekt, zijn afgelopen jaar niets veranderd, terwijl de prijs explodeert (met miljardenwinsten voor de bedrijven als gevolg). Elektriciteitsprijzen zouden dus niet moeten stijgen of alleen een heel klein beetje. De koppeling aan de gasprijzen is in mijn beleving onzinnig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Herman »

Valcke schreef:De koppeling aan de gasprijzen is in mijn beleving onzinnig.
Stroom is een generiek product. Als meer dan 50% van de stroom nog door gas wordt opgewekt kost het dus gemiddeld gezien meer om stroom op te wekken en stijgt ook de stroomprijs.
Dat nog los van gevolgen van vraag en aanbod in die specifieke groene markt die natuurlijk ook meebewegen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:De koppeling aan de gasprijzen is in mijn beleving onzinnig.
Stroom is een generiek product. Als meer dan 50% van de stroom nog door gas wordt opgewekt kost het dus gemiddeld gezien meer om stroom op te wekken en stijgt ook de stroomprijs.
Ja, maar dat geldt dan alleen voor dat deel van de elektriciteit dat met gas wordt opgewekt en niet voor het andere deel dat niet met gas wordt opgewekt. De eindprijs voor de consument is dan het gewogen gemiddelde van de kosten. En dat is volstrekt anders dan wat er nu gebeurt.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Wel meer, maar niet véél meer. En véél minder dan nieuwe klanten.

Die discussie is hier nu al in drie draadjes geweest, dus zoek het gewoon even op. Het is nu door drie mensen bevestigd, dus ik ga het niet nog een keer doen. Natuurlijk zullen de tarieven wel omhoog kunnen gaan, maar dat doet geen afbreuk aan mijn verhaal.
Wij zitten al 17 jaar bij Eneco en zijn vorig jaar november al fors meer gaan betalen en zullen dit jaar ook niet ontzien worden. Jouw stelling gaat dus niet op. Daarbij heeft Eneco als eerste maatschappij hun saldering al aangepast. Vanaf afgelopen september betalen zij nauwelijks nog voor terug geleverde stroom.
Ik ben ook meer gaan betalen, maar geen vijf keer zoveel, zoals nieuwe klanten, maar nog geen twee keer zoveel. Dus ik vind dat een aanzienlijk verschil.
Eneco verhoogt de tarieven per oktober naar 3,98. Dus wel degelijk een forse verhoging voor bestaande klanten. Voor ons zou dat al x3 zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

merel schreef:Eneco verhoogt de tarieven per oktober naar 3,98. Dus wel degelijk een forse verhoging voor bestaande klanten. Voor ons zou dat al x3 zijn.
Ik lees 3,39 euro/m3. Voor ons is dat ongeveer x 3,5.
Bij een geraamd verbruik van 2200 m3 gas (bij een zachte winter) zouden wij met dit tarief + het prijsplafond uitkomen op 5190 euro op jaarbasis = 433 euro/maand. Dat is dan toch nog 2,5x ten opzichte van wat we nu betalen. Wanneer we 10% kunnen besparen op het verbruik, scheelt dat 13% in de rekening.
(Dit is alleen gas. Voor elektriciteit zitten wij echter veel gunstiger door de zonnepanelen die we hebben.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 22 sep 2022, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:Eneco verhoogt de tarieven per oktober naar 3,98. Dus wel degelijk een forse verhoging voor bestaande klanten. Voor ons zou dat al x3 zijn.
Ik lees 3,39 euro/m3. Voor ons is dat ongeveer x 3,5.
Bij een geraamd verbruik van 2200 m3 gas (bij geen strenge winter) zouden wij met dit tarief + het prijsplafond voor uitkomen op 5190 euro op jaarbasis = 433 euro/maand. Dat is dan toch nog 2,5x ten opzichte van wat we nu betalen. Wanneer we 10% kunnen besparen op het verbruik, scheelt dat 13% in de rekening.
(Dit is alleen gas. Voor elektriciteit zitten wij echter veel gunstiger door de zonnepanelen die we hebben.)
Op NOS.nl staat nu 3,98. Ik kan de link niet doorsturen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Eneco verhoogt de tarieven per oktober naar 3,98. Dus wel degelijk een forse verhoging voor bestaande klanten. Voor ons zou dat al x3 zijn.
Ik lees 3,39 euro/m3. Voor ons is dat ongeveer x 3,5.
Bij een geraamd verbruik van 2200 m3 gas (bij geen strenge winter) zouden wij met dit tarief + het prijsplafond voor uitkomen op 5190 euro op jaarbasis = 433 euro/maand. Dat is dan toch nog 2,5x ten opzichte van wat we nu betalen. Wanneer we 10% kunnen besparen op het verbruik, scheelt dat 13% in de rekening.
(Dit is alleen gas. Voor elektriciteit zitten wij echter veel gunstiger door de zonnepanelen die we hebben.)
Op NOS.nl staat nu 3,98. Ik kan de link niet doorsturen.
Nee hoor. Dat is de prijs voor Essent. In hetzelfde artikel staat 3,39 voor Eneco.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Jij hebt gelijk, slordig gelezen. ;)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:De koppeling aan de gasprijzen is in mijn beleving onzinnig.
Stroom is een generiek product. Als meer dan 50% van de stroom nog door gas wordt opgewekt kost het dus gemiddeld gezien meer om stroom op te wekken en stijgt ook de stroomprijs.
Ja, maar dat geldt dan alleen voor dat deel van de elektriciteit dat met gas wordt opgewekt en niet voor het andere deel dat niet met gas wordt opgewekt. De eindprijs voor de consument is dan het gewogen gemiddelde van de kosten. En dat is volstrekt anders dan wat er nu gebeurt.
Tja, als de appeloogst in Frankrijk mislukt zijn de appels hier ook duurder. De Nederlandse appelteler heeft dan ook geen extra kosten. Wel extra opbrengsten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:De koppeling aan de gasprijzen is in mijn beleving onzinnig.
Stroom is een generiek product. Als meer dan 50% van de stroom nog door gas wordt opgewekt kost het dus gemiddeld gezien meer om stroom op te wekken en stijgt ook de stroomprijs.
Ja, maar dat geldt dan alleen voor dat deel van de elektriciteit dat met gas wordt opgewekt en niet voor het andere deel dat niet met gas wordt opgewekt. De eindprijs voor de consument is dan het gewogen gemiddelde van de kosten. En dat is volstrekt anders dan wat er nu gebeurt.
Tja, als de appeloogst in Frankrijk mislukt zijn de appels hier ook duurder. De Nederlandse appelteler heeft dan ook geen extra kosten. Wel extra opbrengsten.
Prima voor de appeltelers. Maar zo werkt het voor energie niet, want iedereen moet zijn huis warm houden, enz. Dan zullen de exorbitante winsten toch echt afgeroomd moeten worden. Het gaat hier letterlijk om nutsvoorzieningen. Dan moet het gaan om kostendekkende tarieven en niet meer dan dat.

Overigens zijn er genoeg (vooral kleine) ondernemers in diverse sectoren (neem de appeltelers) die hun tarieven wel kostprijs-based blijven bepalen, ook al kunnen ze vanwege schaarste meer vragen.

Overigens: geen enkele kritiek op Eneco en dergelijke partijen. Volgens mij doen die het heel netjes.
Plaats reactie