Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ja.
En heb je ook enige onderbouwing hiervoor, of is het je onderbuikgevoel?
Ja, maar geen zin om te delen met iemand die het bij voorbaat al niet gelooft of anders ziet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Het is niet zozeer een duur woord, maar meer managementjargon. Het heeft verder niets meer te betekenen dan stimulans/ beloning/ aansporing, dus het is duidelijker om een Nederlands woord te gebruiken. De primaire Engelse betekenis, beloning, is in dit geval immers niet aan de orde.
Misschien moet je dan je engels nog eens opfrissen. De primaire betekenis is namelijk niet beloning, maar aanmoediging om iets te doen.

Volgende keer gewoon aanmoediging schrijven is ook een mogelijkheid.
Dat is een goede incentive!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Ja, maar geen zin om te delen met iemand die het bij voorbaat al niet gelooft of anders ziet.
Ik heb helemaal geen gedachten hierover, maar ben niet zo naïef je op je blauwe ogen te geloven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Het personeel van onze onderneming gaat binnenkort op reis als incentive.

We huren een pand en als incentive kregen we de eerste drie maanden niet berekend.

Het is volgens mij een gewoon woord geworden in Nederland.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Ik vind het oerlelijk en zeker niet normaal. Maar in bedrijven wordt het veel gebruikt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Maanenschijn »

In de vastgoed (huur) wereld is het een heel gangbaar en gebruikelijk woord. Het is een belangrijk onderdeel in het vastgoedrekenen en markt analyse.

Ik wist zelfs niet eens dat het een Engels woord is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb de nieuwe tarieven van Greenchoice gekregen.
Stroom normaaltarief gaat van 0,30 naar 1,04 en daltarief van 0,28 naar 0,70.

Terugleververgoeding is nu gelijk aan het tarief dat we moeten betalen. Dit was eerst met 0,08 eigenlijk niks.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Termijnbedrag naar €688,- was €262,-
November €814,- terug dus netto 126,- in de plus
December 688 - 2x190 (=380) = 308,-
Vanaf januari prijsplafond die mijn elektriciteitprijs halveren en mijn gasprijs met 66% verminderen. Verwacht dan een Termijnbedrag van rond de €375,- .

Voor ons goed te doen maar voor velen slapeloze nachten.

Sprak een verkoper van keukens. De markt is in 4 weken tijd compleet ingestort.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

Bourdon16 schreef:Ik heb de nieuwe tarieven van Greenchoice gekregen.
Stroom normaaltarief gaat van 0,30 naar 1,04 en daltarief van 0,28 naar 0,70.

Terugleververgoeding is nu gelijk aan het tarief dat we moeten betalen. Dit was eerst met 0,08 eigenlijk niks.
De terugleververgoeding was al gelijk doordat er gesaldeerd wordt op jaarbasis. Wat je daarbovenop nog terug levert viel inderdaad onder een ander tarief. Bij mij, ook bij Greenchoice, staat trouwens op € 0,11 ex BTW. Voor mij niet interessant trouwens want ik gebruik meer dan ik opwek. Vorig jaar heb ik 6023 Kwh gebruikt en 2895 teruggeleverd terwijl ik 4,25MWh heb opgewekt. Al met al serieuze hoeveelheden dus. Mijn gasgebruik was vorig jaar 3665m3. Ik was al enkele jaren bezig met isolerende maatregelen die ik zelf kon uitvoeren. Vorig jaar augustus ging de CV-ketel kapot. De nieuwe is uiteraard veel zuiniger. Die staat nu op 50C en op de eco-stand. Dat scheelt al een heel stuk. Een ruimte die ik een paar keer week verwarmde met infrarood panelen van 1200 W per stuk hangt sinds januari een airco en op de studeerkamer ook. Dat scheelt een heel stuk in het stroomverbruik. De vloer heb ik zelf geïsoleerd door er Tonzonkussens onder te hangen. Uit een warmetescan van mijn huis bleek dat de meeste warmte door de ramen verdween. Alle kunststofkozijnen met dubbelglas uit 1986 zijn nu vervangen door nieuwe met driedubbelglas.
De 15 panelen hebben inmiddels 4,65 MWH opgewekt. Mijn nettostroomverbruik bij Greenchoice is op dit moment 605 Kwh en gas staat op 1198 M3. De twee maanden die we nog te gaan hebben, zullen vermoedelijk de maanden zijn die de grootste hoeveelheid energie kosten maar ik verwacht dit jaar toch op een besparing uit te komen van zo'n 1900 m3 gas en zo'n 1600 Kwh stroom. In de komende maanden wil ik nog een zonneboiler plaatsen en dan vind ik het voor een groot huis uit 1900 redelijk acceptabel worden.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ditbenik schreef: De 15 panelen hebben inmiddels 4,65 MWH opgewekt. Mijn nettostroomverbruik bij Greenchoice is op dit moment 605 Kwh en gas staat op 1198 M3. De twee maanden die we nog te gaan hebben, zullen vermoedelijk de maanden zijn die de grootste hoeveelheid energie kosten maar ik verwacht dit jaar toch op een besparing uit te komen van zo'n 1900 m3 gas en zo'n 1600 Kwh stroom. In de komende maanden wil ik nog een zonneboiler plaatsen en dan vind ik het voor een groot huis uit 1900 redelijk acceptabel worden.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de zonneboiler. Wij overwegen deze ook te nemen. Afgelopen weekend las ik op een nieuwssite dat juist de verkoop van de zonneboiler niet in de lift zit van de verduurzaming en ik vroeg mij af waardoor dat zou komen.

Wij krijgen binnenkort ook de afrekening. In 2021 ( januari-november) zaten wij best wel hoog qua verbruik, ongeveer op 1900 m3. In het voorjaar hebben we behoorlijk moeten stoken, omdat we in een verbouwing zaten en het hele huis opnieuw gestukt was. Ik vermoed dat we nu rond de 1400m3 uitkomen over 12 maanden verbruik.

Een collega woont in een oude burgemeesters woning en betaalde al behoorlijk voor haar verbruik. Zij gaat nu naar een voorschot van €1500,00 per maand.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

Wij hebben nu al 3 jaar een zonneboiler. De gaskraan staat de hele zomer uit. 'gratis' warm water. Onze houtkachel in de woonkamer verwarmt het buffervat in de winter mee. Hierdoor hebben we voor warm water in de winter ook geen gas meer nodig. Enige lastige is, als we boven verwarmen (in de corona periode met thuisonderwijs) is het buffervat te snel afgekoeld waardoor we voor douchen wel gas verbruiken. Maar dit was het eerste jaar niet nodig. De cv leidingen koelen het water heel snel af, dus eigenlijk is boven verwarmen met deze opstelling niet haalbaar. Ik denk erover ooit met airco's te gaan verwarmen.

Op dagen dat de zon weinig schijnt, de kachel niet aan hoeft en we met z'n allen achter elkaar willen douchen moeten we geen half uur eronder staan. Dan is het voor de laatste iets te koud. Maar we hebben de gasaansluiting nog wel dus op deze momenten zet ik getust de cv ketel erbij aan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
Ditbenik schreef: De 15 panelen hebben inmiddels 4,65 MWH opgewekt. Mijn nettostroomverbruik bij Greenchoice is op dit moment 605 Kwh en gas staat op 1198 M3. De twee maanden die we nog te gaan hebben, zullen vermoedelijk de maanden zijn die de grootste hoeveelheid energie kosten maar ik verwacht dit jaar toch op een besparing uit te komen van zo'n 1900 m3 gas en zo'n 1600 Kwh stroom. In de komende maanden wil ik nog een zonneboiler plaatsen en dan vind ik het voor een groot huis uit 1900 redelijk acceptabel worden.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de zonneboiler. Wij overwegen deze ook te nemen. Afgelopen weekend las ik op een nieuwssite dat juist de verkoop van de zonneboiler niet in de lift zit van de verduurzaming en ik vroeg mij af waardoor dat zou komen.

Wij krijgen binnenkort ook de afrekening. In 2021 ( januari-november) zaten wij best wel hoog qua verbruik, ongeveer op 1900 m3. In het voorjaar hebben we behoorlijk moeten stoken, omdat we in een verbouwing zaten en het hele huis opnieuw gestukt was. Ik vermoed dat we nu rond de 1400m3 uitkomen over 12 maanden verbruik.

Een collega woont in een oude burgemeesters woning en betaalde al behoorlijk voor haar verbruik. Zij gaat nu naar een voorschot van €1500,00 per maand.
Ja, als je met je panelen een overschot hebt is een zonneboiler niet zinvol. Dan gebruik je je zelf opgewekte stroom voor een elektrische boiler. Als je die energie niet zelf kunt opwekken is een zonneboiler of een warmtepomp boiler wel zinvol. Mijn tapwater komt voor het grootste deel van de CV ketel. In de oude situatie stond er een groot boiler vat. Bij het vervangen van de ketel heb ik dat weg laten halen. Als de ketel voldoende vermogen heeft, heb je zo'n boilervat niet nodig. Dat moet ook steeds weer verwarmd worden. Maar dat wordt een ander verhaal als je met een zonneboiler je water kun verwarmen en in een periode met weinig zon kunt bij verwarmen met de ketel. Hier wordt veel tapwater gebruikt (altijd gasten in huis die dagelijks douchen of in bad gaan) en dan maakt dat een behoorlijk deel van het gasgebruik uit.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Is het niet zo dat de zonneboiler de zonnepanelen kan koelen, en daarmee zorgt voor een hogere stroomopbrengst?
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

merel schreef: Wij overwegen deze ook te nemen. Afgelopen weekend las ik op een nieuwssite dat juist de verkoop van de zonneboiler niet in de lift zit van de verduurzaming en ik vroeg mij af waardoor dat zou komen.
Zou dit ook niet komen doordat je best wat ruimte nodig hebt, zowel op je dak, als binnen voor het buffervat? In een doorsnee (rijtjes)huis kun je zoiets vaak niet kwijt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:
Ditbenik schreef: De 15 panelen hebben inmiddels 4,65 MWH opgewekt. Mijn nettostroomverbruik bij Greenchoice is op dit moment 605 Kwh en gas staat op 1198 M3. De twee maanden die we nog te gaan hebben, zullen vermoedelijk de maanden zijn die de grootste hoeveelheid energie kosten maar ik verwacht dit jaar toch op een besparing uit te komen van zo'n 1900 m3 gas en zo'n 1600 Kwh stroom. In de komende maanden wil ik nog een zonneboiler plaatsen en dan vind ik het voor een groot huis uit 1900 redelijk acceptabel worden.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de zonneboiler. Wij overwegen deze ook te nemen. Afgelopen weekend las ik op een nieuwssite dat juist de verkoop van de zonneboiler niet in de lift zit van de verduurzaming en ik vroeg mij af waardoor dat zou komen.

Wij krijgen binnenkort ook de afrekening. In 2021 ( januari-november) zaten wij best wel hoog qua verbruik, ongeveer op 1900 m3. In het voorjaar hebben we behoorlijk moeten stoken, omdat we in een verbouwing zaten en het hele huis opnieuw gestukt was. Ik vermoed dat we nu rond de 1400m3 uitkomen over 12 maanden verbruik.

Een collega woont in een oude burgemeesters woning en betaalde al behoorlijk voor haar verbruik. Zij gaat nu naar een voorschot van €1500,00 per maand.

Heb jij van jouw energieleverancier geen app of zo? Onze eindafrekening was geen verrassing omdat ik op de app precies het verbruik kan zien.
Als de gasprijs zo blijft dalen dan is de grootste spanning er wel af en zullen er weer contracten met vaste tarieven worden aangeboden. Als de gasprijs rond €1,- komt en de elektriciteit rond 0.35 ga ik iig een meerjarig contract aan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie