Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

[quote="Terri"]

Maar degenen die een maandbedrag op moeten hoesten met een nieuw contract van 850 euro? ( hoorde zelfs van iemand die daar nog boven zat) dan komen ze nog uit op 660 euro toch? Corrigeer me als ik het fout zie.[/quote]

[quote="Zeeuw"]
Nee, want de prijzen worden lager vastgesteld. Dus kun je nooit meer op dat soort bedragen komen bij normaal gebruik.[/quote]

Normaal gebruik is alleen als je huis goed geïsoleerd is. Nu zijn juist de (Behalve de nieuwere) huizen van bijv. Sociale woningbouw niet goed geïsoleerd. En daar wonen juist de minder draagkrachtigen. Die geen geld of mogelijkheden hebben om hun huis te isoleren. ;)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 04 okt 2022, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

MGG schreef: Ik zie weinig in zulke acties. Als het goed is zorgen we er sowieso elkaar voor dat de diaconie geld genoeg heeft. Daarbij komt dat de boodschappen ook stukken duurder zijn geworden. Ook met de diversen maatregelen zal de koopkracht van de meeste Nederlanders dalen. Met het oog daarop is het niet logisch om juist nu extra geld in te zamelen. (In goede tijden moet je geld sparen/ophalen, zodat je in slechte tijden geen extra inkomsten nodig heb.)
Nu zal mijn idee wel niet zo praktisch zijn. Maar de opmerking dat boodschappen ook duurder zijn geldt juist ook voor die minder draagkrachtigen. Toch? En eerlijk gezegd weegt juist de prijsstijging van boodschappen niet op tegen de gasprijs. Het grootste deel van de inflatie komt daar vandaan. Eigenlijk kwam mijn opmerking ook vanuit de reactie op dat het niet echt zinvol/slim/verstandig zou zijn van de overheid iedereen dat bedrag te geven. Dan denk ik. Ok, als dat zo is. Is het op deze wijze misschien wel zinvol. ;)
Verder heeft een diaconie inderdaad meestal wel een buffer. Maar wat is er op tegen als wij van onze overvloed alsnog delen in deze tijden? Verder is het voor jou als gemeentelid niet zichtbaar als een gezin ondersteuning krijgt. Maar ik kan me zo voorstellen dat er zelfstandigen zijn die na corona amper rondkomen. En dan ook nog eens dit gasverhaal eroverheen krijgen... . Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er geen "armen" in christelijke kerkelijke gemeenten zijn. En als dat wel zo zou zijn? Klopt dat dan wel...? En zou er dan niet landelijk iets namens de kerken gedaan kunnen worden?
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef:
MGG schreef: Ik zie weinig in zulke acties. Als het goed is zorgen we er sowieso elkaar voor dat de diaconie geld genoeg heeft. Daarbij komt dat de boodschappen ook stukken duurder zijn geworden. Ook met de diversen maatregelen zal de koopkracht van de meeste Nederlanders dalen. Met het oog daarop is het niet logisch om juist nu extra geld in te zamelen. (In goede tijden moet je geld sparen/ophalen, zodat je in slechte tijden geen extra inkomsten nodig heb.)
Nu zal mijn idee wel niet zo praktisch zijn. Maar de opmerking dat boodschappen ook duurder zijn geldt juist ook voor die minder draagkrachtigen. Toch? En eerlijk gezegd weegt juist de prijsstijging van boodschappen niet op tegen de gasprijs. Het grootste deel van de inflatie komt daar vandaan. Eigenlijk kwam mijn opmerking ook vanuit de reactie op dat het niet echt zinvol/slim/verstandig zou zijn van de overheid iedereen dat bedrag te geven. Dan denk ik. Ok, als dat zo is. Is het op deze wijze misschien wel zinvol. ;)
Verder heeft een diaconie inderdaad meestal wel een buffer. Maar wat is er op tegen als wij van onze overvloed alsnog delen in deze tijden? Verder is het voor jou als gemeentelid niet zichtbaar als een gezin ondersteuning krijgt. Maar ik kan me zo voorstellen dat er zelfstandigen zijn die na corona amper rondkomen. En dan ook nog eens dit gasverhaal eroverheen krijgen... . Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er geen "armen" in christelijke kerkelijke gemeenten zijn. En als dat wel zo zou zijn? Klopt dat dan wel...? En zou er dan niet landelijk iets namens de kerken gedaan kunnen worden?
-Jazeker boodschappen worden voor iedereen duurder en het einde is helaas nog niet in zicht.
- er is niks op tegen om vanuit onze overvloed te delen. Ik zie alleen geen reden om juist nu meer te delen. (Vanuit de gedachte in goede jaren spaar je voor slechte ipv slechte jaren nog slechter maken.)
- als gemeentelid weet ik inderdaad (vaak) niet wie ondersteuning krijgt. Het verslag van de diaconie geeft daarom een mooi inzicht in inkomsten en de omvang van de diverse diaconale bijdrage.
- in een kleine gemeente kan het prima dat er niemand diaconale ondersteuning nodig heeft. Los van extra kosten die verband houden met het christen zijn. Ongelovigen kunnen ook rondkomen zonder bijdrage van de diaconie. (Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dit makkelijk is of dat de diaconie overbodig is.)
- Wat mij betreft hoeft er niks landelijk gedaan te worden. Ik vind de huidige situatie in mijn kerkverband prima. Als er ergens geld te kort is dan wordt er in de andere kerken een collectie gehouden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

@MGG :Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter. Verder zijn er massa's buitenkerkelijken die inderdaad geen diaconale hulp krijgen maar ook niet rondkomen. Waarom zouden er die niet onder de huisgenoten van het geloof zijn?
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef:Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter.
Blijkbaar verwoord ik het niet duidelijk.
Ik vind dat we in slechte tijden niet EXTRA hoeven te geven. De diaconie bouwt als het goed is goede tijden een gezonde buffer op, zodat ze in mindere tijden niet tekort hebben.
Ik ben benieuwd of de krantenkoppen dit keer wel uitkomen. Het klinkt heel logisch, maar er wordt als sinds het begin van corona geroepen dat er een enorme faillissementsgolf te wachten staat. Dit doembeeld/voorspelling is ook niet uitgekomen. Sterker nog we hebben al 2 jaar aanzienlijk minder faillissementen.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef:@MGG :Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter. Verder zijn er massa's buitenkerkelijken die inderdaad geen diaconale hulp krijgen maar ook niet rondkomen. Waarom zouden er die niet onder de huisgenoten van het geloof zijn?
Niet wreed bedoeld, maar in mijn ogen komt bijna iedereen wel rond. Praktisch iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en er sterft niemand van gebrek.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

MGG schreef:
Lilian1975 schreef:Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter.

Blijkbaar verwoord ik het niet duidelijk.
Ik vind dat we in slechte tijden niet EXTRA hoeven te geven. De diaconie bouwt als het goed is goede tijden een gezonde buffer op, zodat ze in mindere tijden niet tekort hebben.
Ik ben benieuwd of de krantenkoppen dit keer wel uitkomen. Het klinkt heel logisch, maar er wordt als sinds het begin van corona geroepen dat er een enorme faillissementsgolf te wachten staat. Dit doembeeld/voorspelling is ook niet uitgekomen. Sterker nog we hebben al 2 jaar aanzienlijk minder faillissementen.
Toch zijn er wel degelijk gezinnen in onze kerkelijke gemeenten die wel met behoorlijk wat kleerscheuren uit de coronatijd zijn gekomen. (Ontslag, faillissement etc ) . Verder gaf de weduwe in Zarfath het laatste restje aan de profeet. Is niet te vergelijken. Maar het was een zware tijd voor haar. En toch deed ze het, op het woord van de profeet. En volgens mij staat wat jij zegt niet in het Woord. Eerlijk gezegd komt het op mij een beetje materialistisch over om te zeggen ik hoef niets extra te geven aan mijn broeders en zusters in moeilijke tijden. Terwijl zij bij wijze van spreken slapeloze nachten hebben en ik niet. Omdat de kachel bij mij gewoon aankan ik misschien wat zuiniger ben met boodschappen, maar wel genoeg te eten heb.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 04 okt 2022, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

MGG schreef:
Lilian1975 schreef:@MGG :Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter. Verder zijn er massa's buitenkerkelijken die inderdaad geen diaconale hulp krijgen maar ook niet rondkomen. Waarom zouden er die niet onder de huisgenoten van het geloof zijn?
Niet wreed bedoeld, maar in mijn ogen komt bijna iedereen wel rond. Praktisch iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en er sterft niemand van gebrek.
Tja ga eens in gesprek met mensen die in de bijstand zitten. In een woning die ze niet kunnen of zelfs mogen isoleren. Misschien een groot, opgroeiend gezin hebben. Ga eens in gesprek bij de voedselbank. Ik zeg niet dat je wreed bent. Maar wel kijk uit dat je deze mensen beoordeeld vanuit je rijke (alles uiteraard relatief) situatie. En volgens mij ben je te laat met steun als mensen sterven van de honger.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

MGG schreef:Niet wreed bedoeld, maar in mijn ogen komt bijna iedereen wel rond. Praktisch iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en er sterft niemand van gebrek.
Erg gemakkelijk gezegd. Wij gaan in een goed geïsoleerd huis mét prijsplafond in één keer 300 euro/maand meer betalen. Wij kunnen het echter betalen. Maar dat geldt niet voor grote gezinnen, ouderen en anderen in een slecht of matig geïsoleerd huis, wanneer zij voorheen net rond konden komen. En een vorm van verwarming in de winter is toch echt wel een primaire levensbehoefte. Nog steeds zullen veel mensen in financiële problemen komen. Overigens hoorde ik van een groot gezin waarbij het salaris van de moeder geheel opgaat aan de energierekening > 1000 euro/maand - nu al.
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 okt 2022, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef:
MGG schreef:
Lilian1975 schreef:Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter.

Blijkbaar verwoord ik het niet duidelijk.
Ik vind dat we in slechte tijden niet EXTRA hoeven te geven. De diaconie bouwt als het goed is goede tijden een gezonde buffer op, zodat ze in mindere tijden niet tekort hebben.
Ik ben benieuwd of de krantenkoppen dit keer wel uitkomen. Het klinkt heel logisch, maar er wordt als sinds het begin van corona geroepen dat er een enorme faillissementsgolf te wachten staat. Dit doembeeld/voorspelling is ook niet uitgekomen. Sterker nog we hebben al 2 jaar aanzienlijk minder faillissementen.
Toch zijn er wel degelijk gezinnen in onze kerkelijke gemeenten die wel met behoorlijk wat kleerscheuren uit de coronatijd zijn gekomen. (Ontslag, faillissement etc ) . Verder gaf de weduwe in Zarfath het laatste restje aan de profeet. Is niet te vergelijken. Maar het was een zware tijd voor haar. En toch deed ze het, op het woord van de profeet. Eerlijk gezegd komt het op mij een beetje materialistisch over om te zeggen ik hoef niet extra te geven aan mijn broeders en zusters in moeilijke tijden. Terwijl zij bij wijze van spreken slapeloze nachten hebben en ik niet. Omdat de kachel bij mij gewoon aankan ik misschien wat zuiniger ben met boodschappen, maar wel genoeg te eten heb.
Mogelijk ben ik iets te nuchter, maar de afgelopen jaren was de kans op faillissement kleiner dan in de jaren voor corona. Ook was her historisch makkelijk om een baan te vinden. Niemand van mijn broeders of zusters hoeft armoede te leiden. De diaconie heeft geld zat en probeert de drempel om hulp te vragen zo laag mogelijk te houden. Mocht de diaconie geld tekort komen of iemand in mijn omgeving niet rondkomen, dan ben ik vanzelfsprekendheid bereid om bij te springen. (Dat staat overigens los van de huidige tijd. 5 jaar terug was ik dat ook.) In het oude testamenten moesten de Joden elk jaar tiende geven. Dat komt er dus op neer dat ze in goede tijden meer gaven dan in slechte tijden. Nergens lees ik iets van een extra heffing in slechte jaren.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef:
MGG schreef:
Lilian1975 schreef:@MGG :Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter. Verder zijn er massa's buitenkerkelijken die inderdaad geen diaconale hulp krijgen maar ook niet rondkomen. Waarom zouden er die niet onder de huisgenoten van het geloof zijn?
Niet wreed bedoeld, maar in mijn ogen komt bijna iedereen wel rond. Praktisch iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en er sterft niemand van gebrek.
Tja ga eens in gesprek met mensen die in de bijstand zitten. In een woning die ze niet kunnen of zelfs mogen isoleren. Misschien een groot, opgroeiend gezin hebben. Ga eens in gesprek bij de voedselbank. Ik zeg niet dat je wreed bent. Maar wel kijk uit dat je deze mensen beoordeeld vanuit je rijke (alles uiteraard relatief) situatie. En volgens mij ben je te laat met steun als mensen sterven van de honger.
Ik ken mensen in de bijstand en een vriend van mij was afhankelijk van de diaconie. Mensen in Afrika die bittere armoede leiden (helaas zelf gezien) komen niet rond en leiden daardoor ernstig gebrek. In Nederland ben ik nog nooit iemand tegengekomen die door armoede ondervoed was. Overigens heb ik zelf ook wel eens in een onderwarmde woning geslapen waar het max 5 graden was. Voor mij was dat onprettig, maar geen gebrek.
Online
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Normaal gebruik is alleen als je huis goed geïsoleerd is. Nu zijn juist de (Behalve de nieuwere) huizen van bijv. Sociale woningbouw niet goed geïsoleerd. En daar wonen juist de minder draagkrachtigen. Die geen geld of mogelijkheden hebben om hun huis te isoleren. ;)
Mooi dat juist die dan ook geholpen worden met de lagere tarieven en plafonds.
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

MGG schreef:
Lilian1975 schreef:@MGG :Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter. Verder zijn er massa's buitenkerkelijken die inderdaad geen diaconale hulp krijgen maar ook niet rondkomen. Waarom zouden er die niet onder de huisgenoten van het geloof zijn?
Niet wreed bedoeld, maar in mijn ogen komt bijna iedereen wel rond. Praktisch iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en er sterft niemand van gebrek.
Dat is niet waar. Er sterven in Nederland wel degelijk mensen van gebrek.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:
Lilian1975 schreef:@MGG :Waar komt de gedachte vandaan alleen uit te delen van je overvloed in betere tijden? Ik begrijp die niet helemaal geloof ik. Want diegene die het geld nu niet nodig hebben, hebben het ook niet slecht.misschien iets minder royaal. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken of we aan het eind van de maand boodschappen kunnen halen.
Ik kan me toch krantenkoppen herinneren van de afgelopen weken ergens dat diaconieen een stormloop van hulp verwachten de komende winter. Verder zijn er massa's buitenkerkelijken die inderdaad geen diaconale hulp krijgen maar ook niet rondkomen. Waarom zouden er die niet onder de huisgenoten van het geloof zijn?
Niet wreed bedoeld, maar in mijn ogen komt bijna iedereen wel rond. Praktisch iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en er sterft niemand van gebrek.
Dat is niet waar. Er sterven in Nederland wel degelijk mensen van gebrek.
Oke, er hoeft niemand te sterven van gebrek*. Ik ben overigens wel benieuwd naar een bron die aantoont dat er mensen sterven van gebrek.
Online
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
MGG schreef:Niet wreed bedoeld, maar in mijn ogen komt bijna iedereen wel rond. Praktisch iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en er sterft niemand van gebrek.
Erg gemakkelijk gezegd. Wij gaan in een goed geïsoleerd huis mét prijsplafond in één keer 300 euro/maand meer betalen. Wij kunnen het echter betalen. Maar dat geldt niet voor grote gezinnen, ouderen en anderen in een slecht of matig geïsoleerd huis, wanneer zij voorheen net rond konden komen. En een vorm van verwarming in de winter is toch echt wel een primaire levensbehoefte. Nog steeds zullen veel mensen in financiële problemen komen. Overigens hoorde ik van een groot gezin waarbij het salaris van de moeder geheel opgaat aan de energierekening > 1000 euro/maand - nu al.
Dan is er nu volgens mij een grote stap gezet met de plafonds en tarieven.
Plaats reactie