Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door helma »

Wij doen het best netjes met 5 volwassenen in een tussenwoning...Afbeelding
MGG
Berichten: 3537
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

merel schreef:
MGG schreef:
Lilian1975 schreef: Niet rondkomen is voor mij als je niet meer eten kunt kopen aan het eind van de maand. Je niet naar de dokter gaat vanwege niet op kunnen brengen eigen risico. . Je hele huis maar niet verwarmd. (mensen die de cv maar helemaal uit gaan laten.
ls je je kinderen niet goed kunt kleden, passend bij het seizoen. Wanneer je leeft van de Voedselbank. In een sociaal isolement komen. Wanneer inderdaad je je kinderen alles moet ontzeggen. Gewoon omdat je het niet kunt betalen.
Een heel brood kost maar €1. De mensen in de bijstand die ik ken hoeven geen maaltijd over te slaan. Het eigen risico moeten betalen is inderdaad een zorgenkind. Vaak zijn het mensen die al een dure verzekering nodig hebben, omdat hij gezondheid niet zo goed is. (Bij een kleine verzekering is de zorgtoeslag soms meer dan de premie.)

Ik wil nog een keer een aantal maanden op bijstandsniveau leven om te ervaren hoe het is. Helaas ontbreekt de tijd (of prioriteit) om aanbiedingen af te speuren en overal de beste deals te score.
Dat laatste vind ik altijd zo triest. Het gaat niet om een paar maanden van bijstand, maar vaak jarenlang. Een paar maanden is te doen. De nieuwe wasmachine gaat nog niet kapot, geen kleding of kapper nodig, je leeft een beetje uit je voorraad eten etc. Dat is nog best redelijk vol te houden. Totdat je voor school een extra laptop nodig hebt, alle kinderen uit de schoenen groeien, Koelkast kapot gaat. Tel alles maar bij elkaar op.
Ja want je kan daar natuurlijk geen rekening mee houden door een bedrag te reserveren voor grotere uitgaven en ook verbruik uit de voorraadkast mee te nemen in het budget is onmogelijk. Kapper is sowieso een luxe goed (zeg al genoeg dat je zoiets noemt) en met kleding kan je, als je niet meer groeit, jaren doen. Overigens is er bij ons in de buurt een kringloop waar je voor minimale bedragen mooie kleding en schoeisel kan kopen. Mensen die ik ken zitten al heel wat jaren in de bijstand en ze redden het nog steeds. Ik vraag mij af of hun zo geniaal zijn of dat andere zoveel pech hebben en/of meer wensen hebben.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Het is maar net waar je woont. In Amsterdam is er niet zoveel moois in de kringloop hoor.

Maar goed. Als je geen geldzorgen hebt en een goed verstand, dan kun je met de bijstand best een eind komen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

MGG schreef:
Lilian1975 schreef: Niet rondkomen is voor mij als je niet meer eten kunt kopen aan het eind van de maand. Je niet naar de dokter gaat vanwege niet op kunnen brengen eigen risico. . Je hele huis maar niet verwarmd. (mensen die de cv maar helemaal uit gaan laten.
ls je je kinderen niet goed kunt kleden, passend bij het seizoen. Wanneer je leeft van de Voedselbank. In een sociaal isolement komen. Wanneer inderdaad je je kinderen alles moet ontzeggen. Gewoon omdat je het niet kunt betalen.
Een heel brood kost maar €1. De mensen in de bijstand die ik ken hoeven geen maaltijd over te slaan. Het eigen risico moeten betalen is inderdaad een zorgenkind. Vaak zijn het mensen die al een dure verzekering nodig hebben, omdat hij gezondheid niet zo goed is. (Bij een kleine verzekering is de zorgtoeslag soms meer dan de premie.)

Ik wil nog een keer een aantal maanden op bijstandsniveau leven om te ervaren hoe het is. Helaas ontbreekt de tijd (of prioriteit) om aanbiedingen af te speuren en overal de beste deals te score.
Prima, alleen begin jij al in een huis met meubels, gordijnen, vloer. Gaat hopelijk je wasmachine of koelkast niet stuk. En doe je het dus niet met een derde handsje van een of andere weggeefhoek waarvan je maar mag afwachten hoelang die het nog doet. Hopelijk wordt je fiets niet gejat. En zit je goed in de kleren. Kan je het daardoor wel even uitstellen. En is de kwaliteit niet Zeeman Wibra etc. En, ik ken je situatie niet, heb je geen opgroeiende kinderen. Het gaat niet alleen om brood. Maar ook juist om fruit, groente en vlees of vervanger.... . Daarbij een brood dat in deze tijd nog 1 euro kost... ik vraag me af hoe "gezond" dat brood nog is ;) . Wat zijn de effecten op langer termijn. Verder heb je gewoon sociaal alles om je heen. Ben je waarschijnlijk eerder gewoon op vakantie geweest. Ga je volgend jaar misschien wel weer. Of is er wel iets anders om naar uit te kijken. Zit je niet door jarenlange armoede in een isolement. Is het psychische aspect, wat dat met je geest en lichaam doet niet te ervaren. M.a.w. aardig een paar maanden. Maar jij weet daarna eruit te zijn. Zij weten dat niet. En o ja. Iets opzij leggen? Dat gaat wel steeds moeilijker met die hoge inflatie.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Wij doen het best netjes met 5 volwassenen in een tussenwoning...Afbeelding
Is dat gasverbruik inclusief verwarming?
MGG
Berichten: 3537
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef:
MGG schreef:
Lilian1975 schreef: Niet rondkomen is voor mij als je niet meer eten kunt kopen aan het eind van de maand. Je niet naar de dokter gaat vanwege niet op kunnen brengen eigen risico. . Je hele huis maar niet verwarmd. (mensen die de cv maar helemaal uit gaan laten.
ls je je kinderen niet goed kunt kleden, passend bij het seizoen. Wanneer je leeft van de Voedselbank. In een sociaal isolement komen. Wanneer inderdaad je je kinderen alles moet ontzeggen. Gewoon omdat je het niet kunt betalen.
Een heel brood kost maar €1. De mensen in de bijstand die ik ken hoeven geen maaltijd over te slaan. Het eigen risico moeten betalen is inderdaad een zorgenkind. Vaak zijn het mensen die al een dure verzekering nodig hebben, omdat hij gezondheid niet zo goed is. (Bij een kleine verzekering is de zorgtoeslag soms meer dan de premie.)

Ik wil nog een keer een aantal maanden op bijstandsniveau leven om te ervaren hoe het is. Helaas ontbreekt de tijd (of prioriteit) om aanbiedingen af te speuren en overal de beste deals te score.
Prima, alleen begin jij al in een huis met meubels, gordijnen, vloer. Gaat hopelijk je wasmachine of koelkast niet stuk. En doe je het dus niet met een derde handsje van een of andere weggeefhoek waarvan je maar mag afwachten hoelang die het nog doet. Hopelijk wordt je fiets niet gejat. En zit je goed in de kleren. Kan je het daardoor wel even uitstellen. En is de kwaliteit niet Zeeman Wibra etc. En, ik ken je situatie niet, heb je geen opgroeiende kinderen. Het gaat niet alleen om brood. Maar ook juist om fruit, groente en vlees of vervanger.... . Daarbij een brood dat in deze tijd nog 1 euro kost... ik vraag me af hoe "gezond" dat brood nog is ;) . Wat zijn de effecten op langer termijn. Verder heb je gewoon sociaal alles om je heen. Ben je waarschijnlijk eerder gewoon op vakantie geweest. Ga je volgend jaar misschien wel weer. Of is er wel iets anders om naar uit te kijken. Zit je niet door jarenlange armoede in een isolement. Is het psychische aspect, wat dat met je geest en lichaam doet niet te ervaren. M.a.w. aardig een paar maanden. Maar jij weet daarna eruit te zijn. Zij weten dat niet. En o ja. Iets opzij leggen? Dat gaat wel steeds moeilijker met die hoge inflatie.
Het gaat er niet om of iets stuk gaat. Je heb op internet genoeg onderverdelingen van het budget, zodat je weet hoeveel je uit mag geven aan eten enzo. Het brood van 1 euro valt binnen alle veiligheidsregels die aan voedsel gesteld worden. Ik denk dat het voor mij vrij eenvoudig is als ik de kachel 5 a 10 graden kouder zet, huismerken koop en aanbiedingen af ga. (Ik heb zoiets van als mensen die ik ken al jaren lukt, waarom zou ik het niet kunnen.) Mogelijk valt het tegen, maar dat merken we dan vanzelf. Er leven 400k mensen in de bijstand van wie een deel nog geld heeft voor huisdieren, roken en/of alcohol. Blijkbaar is er als je het goed doet ruimte voor een extraatjes of ze hebben nog neveninkomsten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door helma »

Lilian1975 schreef:
helma schreef:Wij doen het best netjes met 5 volwassenen in een tussenwoning...[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/202210 ... 407b68.jpg[/img]
Is dat gasverbruik inclusief verwarming?
Ja
MGG
Berichten: 3537
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef:
helma schreef:Wij doen het best netjes met 5 volwassenen in een tussenwoning...Afbeelding
Is dat gasverbruik inclusief verwarming?
Bij ons heeft de verwarming dit jaar nog niet aangestaan. (Huis uit de jaren 90, dus redelijk geïsoleerd.) Als het aan mij ligt blijft de verwarming nog een paar weekjes uit, maar daar gaat de rest denk ik niet in mee.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:
Lilian1975 schreef:
helma schreef:Wij doen het best netjes met 5 volwassenen in een tussenwoning...[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/202210 ... 407b68.jpg[/img]
Is dat gasverbruik inclusief verwarming?
Ja
Wat laag. :super
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

September, vermoed ik.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

refo schreef:September, vermoed ik.
Oh ik dacht een jaargemiddelde. En dacht wat doen we verkeerd...
HersteldHervormd
Berichten: 6095
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

helma schreef:Wij doen het best netjes met 5 volwassenen in een tussenwoning...Afbeelding
Douchen jullie wel? ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door helma »

Lilian1975 schreef:
refo schreef:September, vermoed ik.
Oh ik dacht een jaargemiddelde. En dacht wat doen we verkeerd...
Was inderdaad de laatste maand.
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

helma schreef:
Lilian1975 schreef:
refo schreef:September, vermoed ik.
Oh ik dacht een jaargemiddelde. En dacht wat doen we verkeerd...
Was inderdaad de laatste maand.
Dat is inderdaad niet veel. Denk dat onze (oude) CV toch stiekem meer gas verbruikt dan de onderhoudsmonteur aangaf bij de onderhoudsbeurt. Wij blijven steken op 40 m3 per maand, terwijl wij kort douchen en nog geen verwarming aangehad hebben.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:
helma schreef:
Lilian1975 schreef:
refo schreef:September, vermoed ik.
Oh ik dacht een jaargemiddelde. En dacht wat doen we verkeerd...
Was inderdaad de laatste maand.
Dat is inderdaad niet veel. Denk dat onze (oude) CV toch stiekem meer gas verbruikt dan de onderhoudsmonteur aangaf bij de onderhoudsbeurt. Wij blijven steken op 40 m3 per maand, terwijl wij kort douchen en nog geen verwarming aangehad hebben.

Wij 39 m3 in september. CV is wel aan geweest en er ruimhartig gebadderd. Elektriciteit september 219 kWh.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie