Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

op de zakelijke markt is het verschil tussen de dagprijs en een vastgezette prijs voor komend jaar bijvoorbeeld nog nooit zo groot geweest.
Dagprijs is 27.5 cent en je kan nu volgend jaar vastzetten voor 122.5 cent
Normaliter zat er 10 a 15 % bovenop maar nu is sinds de daling half oktober dit percentage verveelvoudigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Bertiel schreef:op de zakelijke markt is het verschil tussen de dagprijs en een vastgezette prijs voor komend jaar bijvoorbeeld nog nooit zo groot geweest.
Dagprijs is 27.5 cent en je kan nu volgend jaar vastzetten voor 122.5 cent
Normaliter zat er 10 a 15 % bovenop maar nu is sinds de daling half oktober dit percentage verveelvoudigd.
Dat is logisch. Je koopt niet het gas van vandaag, maar het gas van komend jaar. Dat is met de huidige turbulentie niet gemakkelijk in te prijzen. Daarnaast hebben ze nog oude contracten waarop verlies wordt geleden.

Zie de reactie van Huisman: als de prijs lager is, zet ik het vast. Als later de prijs weer stijgt, moet iemand dat betalen. En dat is dan niet Huisman.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

refo schreef:
Zie de reactie van Huisman: als de prijs lager is, zet ik het vast. Als later de prijs weer stijgt, moet iemand dat betalen. En dat is dan niet Huisman.
En ook niet een andere consument, tenzij de energiemaatschappijen er zelf een potje van maken, want die kopen als het goed is ook zelf meerjarig gas in voor minimaal de hoeveelheid die ze inschatten dat ze zelf aan meerjarige contracten hebben. Ook energiemaatschappijen kunnen deze risico's gewoon afdekken.

Dan betaald niemand, alleen krijgt de uiteindelijke gasleverancier niet de hoofdprijs meer, maar zit ook weer vast aan oude levercontracten. Dat was ook zo bij de levering van veel Russisch gas, alleen die contracten zijn nu vakkundig de nek omgedraaid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

TSD schreef:
refo schreef:
Zie de reactie van Huisman: als de prijs lager is, zet ik het vast. Als later de prijs weer stijgt, moet iemand dat betalen. En dat is dan niet Huisman.
En ook niet een andere consument, tenzij de energiemaatschappijen er zelf een potje van maken, want die kopen als het goed is ook zelf meerjarig gas in voor minimaal de hoeveelheid die ze inschatten dat ze zelf aan meerjarige contracten hebben. Ook energiemaatschappijen kunnen deze risico's gewoon afdekken.

Dan betaald niemand, alleen krijgt de uiteindelijke gasleverancier niet de hoofdprijs meer, maar zit ook weer vast aan oude levercontracten. Dat was ook zo bij de levering van veel Russisch gas, alleen die contracten zijn nu vakkundig de nek omgedraaid.
Daarom zegt de dagprijs na een onverwacht zachte week niets over de langjarige prijzen.
Meerjarig gas kopen en verkopen is momenteel een moeilijke sport.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

vast zetten is op dit moment stukken duurder dan de dagprijs.
Je kan niet naar de dagprijs kijken m.b.t. fixatie
En er zijn al energiemaatschappijen die de grootzakelijk geen mogelijkheden meer geven tot fixatie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:vast zetten is op dit moment stukken duurder dan de dagprijs.
Je kan niet naar de dagprijs kijken m.b.t. fixatie
En er zijn al energiemaatschappijen die de grootzakelijk geen mogelijkheden meer geven tot fixatie
En er zijn banken die zakelijk willen verplichten vast te zetten...Het werkt allemaal behoorlijk tegen elkaar in momenteel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
Ditbenik schreef: De 15 panelen hebben inmiddels 4,65 MWH opgewekt. Mijn nettostroomverbruik bij Greenchoice is op dit moment 605 Kwh en gas staat op 1198 M3. De twee maanden die we nog te gaan hebben, zullen vermoedelijk de maanden zijn die de grootste hoeveelheid energie kosten maar ik verwacht dit jaar toch op een besparing uit te komen van zo'n 1900 m3 gas en zo'n 1600 Kwh stroom. In de komende maanden wil ik nog een zonneboiler plaatsen en dan vind ik het voor een groot huis uit 1900 redelijk acceptabel worden.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de zonneboiler. Wij overwegen deze ook te nemen. Afgelopen weekend las ik op een nieuwssite dat juist de verkoop van de zonneboiler niet in de lift zit van de verduurzaming en ik vroeg mij af waardoor dat zou komen.

Wij krijgen binnenkort ook de afrekening. In 2021 ( januari-november) zaten wij best wel hoog qua verbruik, ongeveer op 1900 m3. In het voorjaar hebben we behoorlijk moeten stoken, omdat we in een verbouwing zaten en het hele huis opnieuw gestukt was. Ik vermoed dat we nu rond de 1400m3 uitkomen over 12 maanden verbruik.

Een collega woont in een oude burgemeesters woning en betaalde al behoorlijk voor haar verbruik. Zij gaat nu naar een voorschot van €1500,00 per maand.

Heb jij van jouw energieleverancier geen app of zo? Onze eindafrekening was geen verrassing omdat ik op de app precies het verbruik kan zien.
Als de gasprijs zo blijft dalen dan is de grootste spanning er wel af en zullen er weer contracten met vaste tarieven worden aangeboden. Als de gasprijs rond €1,- komt en de elektriciteit rond 0.35 ga ik iig een meerjarig contract aan.
Mijn man heeft de app. Daarom weet ik het niet precies.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Onze gasprijs gaat met 250% omhoog, maar ons maandelijkse termijnbedrag gaat met €100,00 omlaag. Ik begrijp het niet en ga het zelf weer op ons oude bedrag zetten.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef:Onze gasprijs gaat met 250% omhoog, maar ons maandelijkse termijnbedrag gaat met €100,00 omlaag. Ik begrijp het niet en ga het zelf weer op ons oude bedrag zetten.
Bij ons was dat ook het geval. Ik heb er nog over gebeld maar 'volgens het systeem is het zo goed '.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Posthoorn »

Is er nu al iets bekend over het prijsplafond bij blokverwarming? :?:
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:Onze gasprijs gaat met 250% omhoog, maar ons maandelijkse termijnbedrag gaat met €100,00 omlaag. Ik begrijp het niet en ga het zelf weer op ons oude bedrag zetten.
Misschien is er bij het vaststellen van het termijnbedrag al rekening gehouden met het prijsplafond door jouw leverancier?

Bij mij staat uitdrukkelijk dat ze dat nog niet hebben gedaan en dat er nog een herberekening volgt met een lager termijnbedrag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:Onze gasprijs gaat met 250% omhoog, maar ons maandelijkse termijnbedrag gaat met €100,00 omlaag. Ik begrijp het niet en ga het zelf weer op ons oude bedrag zetten.
Misschien is er bij het vaststellen van het termijnbedrag al rekening gehouden met het prijsplafond door jouw leverancier?

Bij mij staat uitdrukkelijk dat ze dat nog niet hebben gedaan en dat er nog een herberekening volgt met een lager termijnbedrag.
Het enige dat er staat is dat bij de berekening rekening is gehouden met de 9% BTW die geldt tot december 2022. De enige verklaring voor verlaging van het termijnbedrag zijn onze zonnepanelen. Deze zijn bij de bepaling van ons vorige bedrag vermoedelijk niet meegenomen. Al zou ook met het prijsplafond en het aantal verbruikte gas het maandbedrag hoger moeten zijn.
Laatst gewijzigd door merel op 08 nov 2022, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Heeft er iemand een idee wat een beetje een normale prijs is voor de aanschaf van zonnepanelen op dit moment?

Ik heb nu een offerte van EUR 5.000,- voor 6 Jinko zonnepanelen, complete installatie, inclusief omvormer.

Ik ben me er van bewust dat je al blij mag zijn als iemand voorraad heeft en ze kan komen installeren :OO3.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef:Heeft er iemand een idee wat een beetje een normale prijs is voor de aanschaf van zonnepanelen op dit moment?

Ik heb nu een offerte van EUR 5.000,- voor 6 Jinko zonnepanelen, complete installatie, inclusief omvormer.

Ik ben me er van bewust dat je al blij mag zijn als iemand voorraad heeft en ze kan komen installeren :OO3.
Geen flauw idee. Wij hebben in september 2021 18 zonnepanelen gekregen voor €10.000,00. Ik verwacht dat de prijzen nu wel gestegen zijn.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door JvW »

Bourdon16 schreef:Heeft er iemand een idee wat een beetje een normale prijs is voor de aanschaf van zonnepanelen op dit moment?

Ik heb nu een offerte van EUR 5.000,- voor 6 Jinko zonnepanelen, complete installatie, inclusief omvormer.

Ik ben me er van bewust dat je al blij mag zijn als iemand voorraad heeft en ze kan komen installeren :OO3.
Hoeveel vermogen per paneel? Optimizers ertussen? Welke omvormer en hoeveel garantie hierop? Anders worden het al snel appels en peren....

Edit: platte daken of schuine daken?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie