Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Orchidee »

Is een Quooker een erg energieslurpend "hebbedingetje"?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Is een Quooker een erg energieslurpend "hebbedingetje"?
Nee, het energieverbruik valt enorm mee. Ik vind het de beste uitvinding in tijden. Wij hebben het nu twee jaar en zou het niet meer willen missen. Echt ideaal; altijd kokend water voorhanden. Pasta, rijst, groente een aardappelen zet ik in kokend water op. Veel mensen zetten losse kopjes thee ermee, maar dat doe ik nooit. Ik zet altijd een pot.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

Eerlijk gezegd geen idee hoeveel hij precies verbruikt, ik heb er al jaren één en echt, die gaat niet meer weg. Na de verhuizing was het het eerste wat we kochten toen we er eenmaal woonden, ik miste hem echt. Ik zet zowel los als potten thee, maar gebruik hem verder echt heel vaak tijdens koken, iets omspoelen/ontvetten enzo. Wij hebben een boiler variant dus ook meteen warm water in de keuken.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Eloesje schreef:Eerlijk gezegd geen idee hoeveel hij precies verbruikt, ik heb er al jaren één en echt, die gaat niet meer weg. Na de verhuizing was het het eerste wat we kochten toen we er eenmaal woonden, ik miste hem echt. Ik zet zowel los als potten thee, maar gebruik hem verder echt heel vaak tijdens koken, iets omspoelen/ontvetten enzo. Wij hebben een boiler variant dus ook meteen warm water in de keuken.
De boiler variant hebben wij ook. Ik ruik liever de vaatwasser in dan de Quooker.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Is een Quooker een erg energieslurpend "hebbedingetje"?
Het is een klein slurpertje, maar dat is een waterkoker ook, bij veelvuldig gebruik. Het ligt er dus aan hoeveel je de waterkoker gebruikt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Orchidee »

Wij gebruiken de waterkoker voor af en toe een kopje thee én om te koken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Eloesje schreef:Eerlijk gezegd geen idee hoeveel hij precies verbruikt, ik heb er al jaren één en echt, die gaat niet meer weg. Na de verhuizing was het het eerste wat we kochten toen we er eenmaal woonden, ik miste hem echt. Ik zet zowel los als potten thee, maar gebruik hem verder echt heel vaak tijdens koken, iets omspoelen/ontvetten enzo. Wij hebben een boiler variant dus ook meteen warm water in de keuken.
De boiler variant hebben wij ook. Ik ruik liever de vaatwasser in dan de Quooker.
Das een gewetensvraag voor mij, de quooker was inderdaad eerder maar de vaatwasser volgde al snel. Gemak en altijd een opgeruimd aanrecht, geen stof/strepen op je glazen na het afdrogen... Maar das zeker wel een energie vreter. Ik ben aan het uitzoeken wat hoeveel verbruikt en welk programma. Eerst de wasmachine gedaan nu wil ik dat bij de vaatwasser ook doen. 60 graden was verbruikt ruim het drie dubbele van 30 graden. 1,3 of 1,4 kwh voor een 60 graden was (ligt aan het programma) tov 0,3 of 0,4. En ik heb ook zo'n kort programma van 15 minuten, voor opfris beurtjes van kleding wat niet echt vies is maar wel gewassen moet. Dat is 0,1 kwh. Jammer dat onze meter maar 1 cijfer achter de komma heeft, niet heel secuur dus, maar geeft mij wel inzicht in wat zuiniger is. Moet natuurlijk wel hygiënisch blijven en schoon worden. Misschien toch een hotfill aanschaffen voor de momenten dat het buffervat warm is. Opwarmen kost het meeste energie
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Eloesje schreef:
merel schreef:
Eloesje schreef:Eerlijk gezegd geen idee hoeveel hij precies verbruikt, ik heb er al jaren één en echt, die gaat niet meer weg. Na de verhuizing was het het eerste wat we kochten toen we er eenmaal woonden, ik miste hem echt. Ik zet zowel los als potten thee, maar gebruik hem verder echt heel vaak tijdens koken, iets omspoelen/ontvetten enzo. Wij hebben een boiler variant dus ook meteen warm water in de keuken.
De boiler variant hebben wij ook. Ik ruik liever de vaatwasser in dan de Quooker.
Das een gewetensvraag voor mij, de quooker was inderdaad eerder maar de vaatwasser volgde al snel. Gemak en altijd een opgeruimd aanrecht, geen stof/strepen op je glazen na het afdrogen... Maar das zeker wel een energie vreter. Ik ben aan het uitzoeken wat hoeveel verbruikt en welk programma. Eerst de wasmachine gedaan nu wil ik dat bij de vaatwasser ook doen. 60 graden was verbruikt ruim het drie dubbele van 30 graden. 1,3 of 1,4 kwh voor een 60 graden was (ligt aan het programma) tov 0,3 of 0,4. En ik heb ook zo'n kort programma van 15 minuten, voor opfris beurtjes van kleding wat niet echt vies is maar wel gewassen moet. Dat is 0,1 kwh. Jammer dat onze meter maar 1 cijfer achter de komma heeft, niet heel secuur dus, maar geeft mij wel inzicht in wat zuiniger is. Moet natuurlijk wel hygiënisch blijven en schoon worden. Misschien toch een hotfill aanschaffen voor de momenten dat het buffervat warm is. Opwarmen kost het meeste energie
Ik gebruik de vaatwasser altijd op hoge temperaturen. Afwassen doe je ook niet met koud water. Trouwens de wasmachine ook regelmatig; handdoeken, vaatdoekjes, beddengoed, knuffels worden allemaal op 60- of 90C gewassen. Oude sportkleding ook regelmatig en anders met azijn.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Afgelopen week las ik dat de inflatie was gedaald. Ik vraag mij af hoe ze dat berekenen; produktprijs of près per stuk/kg. Het valt mij op dat de prijzen weliswaar minder stijgen, maar dat de fabrikanten minder in een pak doen. Vorig jaar had je 10 tulpen voor €5,00, nu 7 tulpen voor dezelfde prijs. Idem met de kip.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:Afgelopen week las ik dat de inflatie was gedaald. Ik vraag mij af hoe ze dat berekenen; produktprijs of près per stuk/kg. Het valt mij op dat de prijzen weliswaar minder stijgen, maar dat de fabrikanten minder in een pak doen. Vorig jaar had je 10 tulpen voor €5,00, nu 7 tulpen voor dezelfde prijs. Idem met de kip.
7 kippen voor €5,00 vind ik goedkoop. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Flauw!

Eerst was de prijs voor kipfilet/ kippendijen /€8,00 per kg. Nu dezelfde prijs, maar minder gewicht. Hetzelfde geldt voor witlof, bospeen oliën etc. Prijs is hetzelfde, alleen minder gewicht/ inhoud.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:Flauw!

Eerst was de prijs voor kipfilet/ kippendijen /€8,00 per kg. Nu dezelfde prijs, maar minder gewicht. Hetzelfde geldt voor witlof, bospeen oliën etc. Prijs is hetzelfde, alleen minder gewicht/ inhoud.
Het fenomeen wat jij beschrijft heet krimpflatie. Minder product voor dezelfde prijs.


https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... impflatie/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

merel schreef:Afgelopen week las ik dat de inflatie was gedaald. Ik vraag mij af hoe ze dat berekenen; produktprijs of près per stuk/kg. Het valt mij op dat de prijzen weliswaar minder stijgen, maar dat de fabrikanten minder in een pak doen. Vorig jaar had je 10 tulpen voor €5,00, nu 7 tulpen voor dezelfde prijs. Idem met de kip.
Voedsel is wel behoorlijk duurder. Dat staat ook in de berichtgeving hierover. De inflatie daalt vooral door de energieprijzen, maar andere zaken zijn onveranderd duur gebleven. Als dat dit jaar zo blijft, is de inflatie zogenaamd over 12 maanden nul, maar zit je nog steeds met hoge prijzen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:Afgelopen week las ik dat de inflatie was gedaald. Ik vraag mij af hoe ze dat berekenen; produktprijs of près per stuk/kg. Het valt mij op dat de prijzen weliswaar minder stijgen, maar dat de fabrikanten minder in een pak doen. Vorig jaar had je 10 tulpen voor €5,00, nu 7 tulpen voor dezelfde prijs. Idem met de kip.
Tulpen is niet echt een handig product voor die vergelijking. Er zijn altijd al bloemenhandelaren die er 7 in een bos doen. Zo zijn er ook nu nog waar er 10 in zitten terwijl de prijs onder de € 5,00 ligt. Dat heeft ook met vraag en aanbod te maken en met de kwaliteit of de kleur van de tulp.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Ditbenik schreef:
merel schreef:Afgelopen week las ik dat de inflatie was gedaald. Ik vraag mij af hoe ze dat berekenen; produktprijs of près per stuk/kg. Het valt mij op dat de prijzen weliswaar minder stijgen, maar dat de fabrikanten minder in een pak doen. Vorig jaar had je 10 tulpen voor €5,00, nu 7 tulpen voor dezelfde prijs. Idem met de kip.
Tulpen is niet echt een handig product voor die vergelijking. Er zijn altijd al bloemenhandelaren die er 7 in een bos doen. Zo zijn er ook nu nog waar er 10 in zitten terwijl de prijs onder de € 5,00 ligt. Dat heeft ook met vraag en aanbod te maken en met de kwaliteit of de kleur van de tulp.
En wie wil er tulpen in januari?
Plaats reactie