Stijgende energieprijzen en overige inflatie

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Mijn dochter zet het raam boven het bad open. Anders vindt ze het bad te heet. :haha
En dan corrigeer je haar natuurlijk, want dat is natuurlijk niet de bedoeling. :D
Nee eigenlijk niet. Ik moest er wel om lachen. Zij is ook het kind dat altijd klaagt dat haar winterjas te warm is en dan met de jas open fietst in snijdende kou. Het kind wil gewoon met bruisballen in bad en het interesseert haar niet als het water sneller afkoelt. Dat scheelt alweer.
Mannetje schreef:Dan spuit je met een waterpistool koud water door het raam naar binnen.
En als ze telkens warm water erbij doet, zet je de ketel gewoon even uit.
Aanpakken, die jeugd van tegenwoordig!
Buiten het feit dat we vrij lastig het doucheraam kunnen benaderen, kan ik horen dat jij geen dochters hebt. ;) Dochters zien daar minder de lol van in dan jongens. Dochters willen in bad liggen met ( Lush) bruisballen en een gezichtsmaskertje.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ararat »

merel schreef:(...) Dochters zien daar minder de lol van in dan jongens. Dochters willen in bad liggen met ( Lush) bruisballen en een gezichtsmaskertje.
Help mijn dochter (b)lijkt dus eigenlijk een zoon te zijn! :D

Wat nu?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ararat schreef:
merel schreef:(...) Dochters zien daar minder de lol van in dan jongens. Dochters willen in bad liggen met ( Lush) bruisballen en een gezichtsmaskertje.
Help mijn dochter (b)lijkt dus eigenlijk een zoon te zijn! :D

Wat nu?
Waarom denk je dat? Vanwege het koude water in de waterpistolen waar je zoon niet van houdt, bruisballen of het maskertje? Of alle drie? :D
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef:
merel schreef:(...) Dochters zien daar minder de lol van in dan jongens. Dochters willen in bad liggen met ( Lush) bruisballen en een gezichtsmaskertje.
Help mijn dochter (b)lijkt dus eigenlijk een zoon te zijn! :D

Wat nu?
Dat kan niet. Hij/zij kan dat wel zeggen, maar daarom is het nog niet zo. Als dit echt waar zou zijn dan zou dit een enorme stap zijn in Darwins Voortschrijdende (R)evolutie. Met alle gevolgen daarvan. Het is wel zo dat ik niet in dit soort evolutie geloof, dus naar mijn gedachten zijn degenen die dit als feit aannemen voor Waarheid revolutionisten. De wereld op z'n kop.

Ik zal (voor de zekerheid) erbij zeggen, dat een mens zich wel eens vreemd kan voelen. Maar het daadwerkelijk vrouw zijn van een man lijkt me niet te kunnen. Dat moet meer een gevoel dan een realiteit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:
Ararat schreef:
merel schreef:(...) Dochters zien daar minder de lol van in dan jongens. Dochters willen in bad liggen met ( Lush) bruisballen en een gezichtsmaskertje.
Help mijn dochter (b)lijkt dus eigenlijk een zoon te zijn! :D

Wat nu?
Dat kan niet. Hij/zij kan dat wel zeggen, maar daarom is het nog niet zo. Als dit echt waar zou zijn dan zou dit een enorme stap zijn in Darwins Voortschrijdende (R)evolutie. Met alle gevolgen daarvan. Het is wel zo dat ik niet in dit soort evolutie geloof, dus naar mijn gedachten zijn degenen die dit als feit aannemen voor Waarheid revolutionisten. De wereld op z'n kop.

Ik zal (voor de zekerheid) erbij zeggen, dat een mens zich wel eens vreemd kan voelen. Maar het daadwerkelijk vrouw zijn van een man lijkt me niet te kunnen. Dat moet meer een gevoel dan een realiteit.
Dia, dit was een grapje. Zo mag jij dat ook lezen.
Laatst gewijzigd door Ararat op 29 sep 2022, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ararat »

merel schreef:
Ararat schreef:
merel schreef:(...) Dochters zien daar minder de lol van in dan jongens. Dochters willen in bad liggen met ( Lush) bruisballen en een gezichtsmaskertje.
Help mijn dochter (b)lijkt dus eigenlijk een zoon te zijn! :D

Wat nu?
Waarom denk je dat? Vanwege het koude water in de waterpistolen waar je zoon niet van houdt, bruisballen of het maskertje? Of alle drie? :D
Ze zal er -na aanvankelijk groot protest- de humor er zeker van inzien, al zal ze niet zomaar in bad gevonden worden met een gezichtsmaskertje en/of bruisballen.
En -niet onbelangrijk- er zal wraak genomen moeten worden...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ararat schreef:
merel schreef:
Ararat schreef:
merel schreef:(...) Dochters zien daar minder de lol van in dan jongens. Dochters willen in bad liggen met ( Lush) bruisballen en een gezichtsmaskertje.
Help mijn dochter (b)lijkt dus eigenlijk een zoon te zijn! :D

Wat nu?
Waarom denk je dat? Vanwege het koude water in de waterpistolen waar je zoon niet van houdt, bruisballen of het maskertje? Of alle drie? :D
Ze zal er -na aanvankelijk groot protest- de humor er zeker van inzien, al zal ze niet zomaar in bad gevonden worden met een gezichtsmaskertje en/of bruisballen.
En -niet onbelangrijk- er zal wraak genomen moeten worden...
Hoe oud is jouw dochter?

Har jongere broertjes zitten trouwens ook graag in bad met bruisballen en heel veel plastic dieren, lego en/of duplo
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ararat »

merel schreef:
Ararat schreef:
merel schreef:
Ararat schreef: Help mijn dochter (b)lijkt dus eigenlijk een zoon te zijn! :D

Wat nu?
Waarom denk je dat? Vanwege het koude water in de waterpistolen waar je zoon niet van houdt, bruisballen of het maskertje? Of alle drie? :D
Ze zal er -na aanvankelijk groot protest- de humor er zeker van inzien, al zal ze niet zomaar in bad gevonden worden met een gezichtsmaskertje en/of bruisballen.
En -niet onbelangrijk- er zal wraak genomen moeten worden...
Hoe oud is jouw dochter?

Har jongere broertjes zitten trouwens ook graag in bad met bruisballen en heel veel plastic dieren, lego en/of duplo
12
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: 1. Heb je onderbouwing van de stelling dat de groene stroom (samen met de andere stroom met lage marginale kosten) nauwelijks beschikbaar is voor huishoudens en het kleinbedrijf?
Een windpark levert voor een periode van 15 jaar alle geproduceerde elektriciteit aan een afnemer voor een bepaalde prijs per MWh. Deze elektriciteit is dus niet verhandelbaar op de vrije markt. Dit geldt voor heel veel wind- en zonneparken.
Het aandeel groene stroom in Nederland t.o.v. de totale elektriciteitsbehoefte was half 2022 al 41% (en hard stijgend). Dus met andere woorden, is een inschatting te maken van welk deel van het energieverbruik grosso modo naar de grootverbruikers (die mogelijk/waarschijnlijk allemaal met PPA's werken) gaat?
Dat zal vooral gelden voor de zomerperiode. In de winter is het aandeel zon veel lager. Ik heb overigens geen inzicht in die cijfers.
2. Eigenlijk voortbordurend op punt 1: De elektriciteitsprijs (kaal tarief) is in verhouding met de gasprijs even hard gestegen (beiden grofweg vertienvoudigd). Ik kan dat alleen volgen op het moment dat feitelijk zo goed als alle stroom met lage marginale kosten feitelijk al is verkocht aan grootverbruikers via een PPA en dus op de vrij markt niet meer meedoet. Heb je daar onderbouwing voor?
Energiemaatschappijen komen op de APX in tegen uurprijzen. Als de productie uit wind- en zon laag is, zal veel via kolen en gas moeten worden opgewekt. Kolencentrales zijn moeilijk regelbaar, terwijl gascentrales heel goed regelbaar zijn. De prijs is dus met name afhankelijk van de prijs van gas omdat het net wel in balans moet blijven.
3. Ook weer voortbordurend op punt 1 en 2: Als het echt het geval is wat je stelt, en dat neem ik nu even aan, dan zijn dus alle mooie verhalen van elke energiemaatschappij over "echte groene energie uit Nederland" dus een sprookje. Dan maakt het in feit weinig uit of ik mijn energie groen afneem of grijs (onder dat laatste versta ik ook certificaat-groen, dat is voor mij ook grijs) en daar dus meer voor betalen is dus eigenlijk jezelf (laten) bedriegen omdat die groene energie voor mij als persoon helemaal niet beschikbaar is.
Elektriciteit is gewoon elektriciteit. En het is zeker geen bedrog. Productie en verbruik worden namelijk allemaal geregistreerd, zie https://www.certiq.nl/nl/garanties-van-oorsprong/
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: 1. Heb je onderbouwing van de stelling dat de groene stroom (samen met de andere stroom met lage marginale kosten) nauwelijks beschikbaar is voor huishoudens en het kleinbedrijf?
Een windpark levert voor een periode van 15 jaar alle geproduceerde elektriciteit aan een afnemer voor een bepaalde prijs per MWh. Deze elektriciteit is dus niet verhandelbaar op de vrije markt. Dit geldt voor heel veel wind- en zonneparken.
Dat is herhaling van wat je al schreef en dus geen antwoord op mijn vraag. Het gaat mij om het grote plaatje en of je daar onderbouwing voor hebt. Maar het antwoord is nee, zo maak ik er uit op.
Ambtenaar schreef:
Het aandeel groene stroom in Nederland t.o.v. de totale elektriciteitsbehoefte was half 2022 al 41% (en hard stijgend). Dus met andere woorden, is een inschatting te maken van welk deel van het energieverbruik grosso modo naar de grootverbruikers (die mogelijk/waarschijnlijk allemaal met PPA's werken) gaat?
Dat zal vooral gelden voor de zomerperiode. In de winter is het aandeel zon veel lager. Ik heb overigens geen inzicht in die cijfers.
Die zijn gewoon openbaar hoor, eenvoudig te vinden, bijvoorbeeld:
https://www.klimaatakkoord.nl/actueel/n ... m3-aardgas

Die 41% geldt voor de hele periode H1 2022, ten opzichte van 33% in 2021 (en 25% in 2020). Dus dan zal het in de zomermaanden nog stevig hoger liggen.

Verder opnieuw geen antwoord op mijn vraag, je reageert alleen op mijn opmerking en de vraag sla je over, mijn conclusie opnieuw: je weet het dus niet, geen probleem hoor.
Ambtenaar schreef:
2. Eigenlijk voortbordurend op punt 1: De elektriciteitsprijs (kaal tarief) is in verhouding met de gasprijs even hard gestegen (beiden grofweg vertienvoudigd). Ik kan dat alleen volgen op het moment dat feitelijk zo goed als alle stroom met lage marginale kosten feitelijk al is verkocht aan grootverbruikers via een PPA en dus op de vrij markt niet meer meedoet. Heb je daar onderbouwing voor?
Energiemaatschappijen komen op de APX in tegen uurprijzen. Als de productie uit wind- en zon laag is, zal veel via kolen en gas moeten worden opgewekt. Kolencentrales zijn moeilijk regelbaar, terwijl gascentrales heel goed regelbaar zijn. De prijs is dus met name afhankelijk van de prijs van gas omdat het net wel in balans moet blijven.
Dat is opnieuw geen antwoord op mijn vraag, dit lijkt me alleen de casus als er alleen of bijna alleen elektriciteit vanuit gas leverbaar is op de vrije markt en om dat te weten zou ik graag willen weten hoeveel groene stroom er dus nog niet via PPA's al verkocht is en dus beschikbaar voor huishoudens via de energiemaatschappijen.
Ambtenaar schreef:
3. Ook weer voortbordurend op punt 1 en 2: Als het echt het geval is wat je stelt, en dat neem ik nu even aan, dan zijn dus alle mooie verhalen van elke energiemaatschappij over "echte groene energie uit Nederland" dus een sprookje. Dan maakt het in feit weinig uit of ik mijn energie groen afneem of grijs (onder dat laatste versta ik ook certificaat-groen, dat is voor mij ook grijs) en daar dus meer voor betalen is dus eigenlijk jezelf (laten) bedriegen omdat die groene energie voor mij als persoon helemaal niet beschikbaar is.
Elektriciteit is gewoon elektriciteit. En het is zeker geen bedrog. Productie en verbruik worden namelijk allemaal geregistreerd, zie https://www.certiq.nl/nl/garanties-van-oorsprong/
Het is natuurlijk het een of het ander: Ofwel er is daadwerkelijk Nederlands geproduceerde groene stroom beschikbaar voor huishoudens, zoveel als wordt "geclaimd" door de energiemaatschappijen, of deze stroom is niet beschikbaar omdat deze al verkocht is aan grootverbruikers. In het 1e geval kan ik dus daadwerkelijk groene stroom afnemen, in het 2e geval maakt mijn contract niks meer uit, ik zie dat niet in, althans.

Als alle serieuze zonneparken, windparken enz. allang verkocht zijn aan grote partijen en niet aan de energiemaatschappijen die nu "groene" stroom zeggen te verkopen aan huishoudens, dan kan je garantiecertificaten afgeven tot je een ons weegt, maar worden we natuurlijk per saldo bedrogen. Of hoe wil je dit aan elkaar knopen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef:Dat is herhaling van wat je al schreef en dus geen antwoord op mijn vraag. Het gaat mij om het grote plaatje en of je daar onderbouwing voor hebt. Maar het antwoord is nee, zo maak ik er uit op.
Het is heel simpel. Als een deel van de energie tegen lage marginale kosten niet vrij verhandelbaar is, dan moet het restant van de vraag worden geleverd met energie tegen hoge(re) marginale kosten. Een voorbeeld is windpark Delfzijl-Noord. Google is 10 jaar lang exclusief afnemer. Dit betekent dat 175 GWh niet vrij verhandelbaar is, zie https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-do ... ijl-noord/

Het balanceren van het net laat ik dan nog geheel buiten beschouwing.
TSD schreef: Die zijn gewoon openbaar hoor, eenvoudig te vinden, bijvoorbeeld:
https://www.klimaatakkoord.nl/actueel/n ... m3-aardgas
Die 41% geldt voor de hele periode H1 2022, ten opzichte van 33% in 2021 (en 25% in 2020). Dus dan zal het in de zomermaanden nog stevig hoger liggen. Verder opnieuw geen antwoord op mijn vraag, je reageert alleen op mijn opmerking en de vraag sla je over, mijn conclusie opnieuw: je weet het dus niet, geen probleem hoor.

Dat is opnieuw geen antwoord op mijn vraag, dit lijkt me alleen de casus als er alleen of bijna alleen elektriciteit vanuit gas leverbaar is op de vrije markt en om dat te weten zou ik graag willen weten hoeveel groene stroom er dus nog niet via PPA's al verkocht is en dus beschikbaar voor huishoudens via de energiemaatschappijen.
Ik doel op het deel wat vrij verhandelbaar is, daar heb ik geen inzicht in. Ik kan ook wel zien welk deel van het verbruik duurzaam is opgewekt. Maar dat is niet zo relevant, het gaat om de vrij verhandelbare hoeveelheid.
TSD schreef: Het is natuurlijk het een of het ander: Ofwel er is daadwerkelijk Nederlands geproduceerde groene stroom beschikbaar voor huishoudens, zoveel als wordt "geclaimd" door de energiemaatschappijen, of deze stroom is niet beschikbaar omdat deze al verkocht is aan grootverbruikers. In het 1e geval kan ik dus daadwerkelijk groene stroom afnemen, in het 2e geval maakt mijn contract niks meer uit, ik zie dat niet in, althans.

Als alle serieuze zonneparken, windparken enz. allang verkocht zijn aan grote partijen en niet aan de energiemaatschappijen die nu "groene" stroom zeggen te verkopen aan huishoudens, dan kan je garantiecertificaten afgeven tot je een ons weegt, maar worden we natuurlijk per saldo bedrogen. Of hoe wil je dit aan elkaar knopen?
Stel ik heb een windturbine en ik produceer 1 MWh per jaar. Ik genereer dan tevens 1 Garantie van Oorsprong. Ik verkoop mijn MWh en certificaat aan een consument. Hij betaalt iets extra voor het certificaat. Bij verbruik van de elektriciteit vervalt het certificaat.

Ik kan ook besluiten om 1 MWh te verkopen aan een consument, maar mijn certificaat aan een kolencentrale. Mijn consument verbruikt dan geen 'groene stroom'. De kolencentrale verkoopt vervolgens 1 MWh aan een klant, inclusief het certificaat. De klant van de kolencentrale kan nu claimen dat hij 'groene stroom' heeft verbruikt.

De hoeveelheid certificaten kan dus niet de hoeveel elektriciteit overstijgen die is geproduceerd door duurzame bronnen. Dat wordt in Nederland keurig geregistreerd door Certiq.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef:Als alle serieuze zonneparken, windparken enz. allang verkocht zijn aan grote partijen en niet aan de energiemaatschappijen die nu "groene" stroom zeggen te verkopen aan huishoudens, dan kan je garantiecertificaten afgeven tot je een ons weegt, maar worden we natuurlijk per saldo bedrogen. Of hoe wil je dit aan elkaar knopen?
Stel ik heb een windturbine en ik produceer 1 MWh per jaar. Ik genereer dan tevens 1 Garantie van Oorsprong. Ik verkoop mijn MWh en certificaat aan een consument. Hij betaalt iets extra voor het certificaat. Bij verbruik van de elektriciteit vervalt het certificaat.

Ik kan ook besluiten om 1 MWh te verkopen aan een consument, maar mijn certificaat aan een kolencentrale. Mijn consument verbruikt dan geen 'groene stroom'. De kolencentrale verkoopt vervolgens 1 MWh aan een klant, inclusief het certificaat. De klant van de kolencentrale kan nu claimen dat hij 'groene stroom' heeft verbruikt.

De hoeveelheid certificaten kan dus niet de hoeveel elektriciteit overstijgen die is geproduceerd door duurzame bronnen. Dat wordt in Nederland keurig geregistreerd door Certiq.
Het was mij al eerder door iemand die zelf bij een energiebedrijf werkt(e), duidelijk gemaakt dat het volledig nep is.
Je kunt het ook creatief boekhouden noemen.
Maar in andere woorden: mensen worden gewoon bedrogen.
Zij/wij nemen geen groene stroom af. Er is door de leverancier alleen een papiertje aangekocht.
Voor mij geldt het ook: ik zou alleen groene stroom gebruiken... het staat ieder jaar op de rekening die ik krijg... maar er klopt niets van.

Net zoiets als: ik rijd elektrisch. In werkelijkheid rijd ik op benzine, maar ik heb van mijn buurman een papiertje gekocht die wél elektrisch rijdt. Mijn buurman rijd ook elektrisch, alleen heeft hij het papiertje niet. We rijden dus allebei elektrisch.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het was mij al eerder door iemand die zelf bij een energiebedrijf werkt(e), duidelijk gemaakt dat het volledig nep is. Je kunt het ook creatief boekhouden noemen. Maar in andere woorden: mensen worden gewoon bedrogen.
Dat is wel heel sterk uitgedrukt. Je hebt de garantie bij 'groene stroom' dat er ergens in eenzelfde hoeveelheid duurzaam is opgewekt.
Net zoiets als: ik rijd elektrisch. In werkelijkheid rijd ik op benzine, maar ik heb van mijn buurman een papiertje gekocht die wél elektrisch rijdt. Mijn buurman rijd ook elektrisch, alleen heeft hij het papiertje niet. We rijden dus allebei elektrisch.
Nee, dat is onzin.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

Nieuwe tarieven per 30 oktober zijn binnen, keurig 30 dagen voor datum. Eneco rekent dan voor ons:
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,94280 was 0,39186 (per 31 juli)
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,71499 was 0,33555 (per 31 juli)
Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 3,39629 was 1,69054 (per 31 juli)
En per 31 juli rekenden ze al een maandbedrag van boven de €500,-

En voor stroom en gas ook per maand nog 2x€5,40 leveringskosten.

Tsja... we kregen geen nieuw maandbedrag nu, maar hier komen we wellicht niet helemaal mee rond. Hoewel... in augustus verbruikten we met oude tarief 152 euro. Stroomverbruik is in de winter maar iets meer dan in de zomer. Gas is veel meer, maar als het goed is, is ons huis na de verbouwing wel zuiniger dan vorige winter.
En jawel, er komt natuurlijk een plafond voor de eerste ruime helft van ons verbruik.

Misschien trouwens in oktober toch nog even lekker stoken, nu het nog wat goedkoper kan ;)
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het was mij al eerder door iemand die zelf bij een energiebedrijf werkt(e), duidelijk gemaakt dat het volledig nep is. Je kunt het ook creatief boekhouden noemen. Maar in andere woorden: mensen worden gewoon bedrogen.
Dat is wel heel sterk uitgedrukt. Je hebt de garantie bij 'groene stroom' dat er ergens in eenzelfde hoeveelheid duurzaam is opgewekt.
Net zoiets als: ik rijd elektrisch. In werkelijkheid rijd ik op benzine, maar ik heb van mijn buurman een papiertje gekocht die wél elektrisch rijdt. Mijn buurman rijd ook elektrisch, alleen heeft hij het papiertje niet. We rijden dus allebei elektrisch.
Nee, dat is onzin.
Ik blijf bij wat ik gezegd heb.
Plaats reactie