Stijgende energieprijzen en overige inflatie

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

In onze kerkelijke gemeente is een oproep gedaan aan mensen om zich te melden als de stijgende prijzen van energie en boodschappen een probleem zijn. Ook is een oproep gedaan aan meer draagkrachtige leden om zich te melden als zij in die gevallen financieel kunnen/willen bijspringen. Is deze oproep ook in jullie kerken gedaan? Merken jullie de stijging van energie en boodschappen? Zo ja, welke maatregelen nemen jullie of is dat nog niet nodig?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Gisteren is bij ons bij de afkondigingen gewezen op de diaconie. Ook is er een stukje op de website geplaatst met het verzoek ook te letten op mensen in je omgeving. Er kan ook in geval van twijfel contact worden opgenomen met de diaconie.
Ik begreep van een diaken dat ze vaak veel te laten worden gevraagd om hulp.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Herman »

Bi ons stond een melding in de kerkbode en er is voorbede gedaan.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Habitat »

Bij ons in de kerk afkondiging dat de verwarming voorlopig uit blijft. Het was fris, terwijl ik toch al drie laagjes aan had. Komende zondag nog wat beter kleden. Waarschijnlijk met jas aan. Even wennen, maar verder geen punt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Bij ons naast de afkondigingen om financieel bij te dragen ook een verzoek om mee te betalen aan meer isolatie van de kerk en zonnepanelen voor de kerk; beraamde kosten €100.000,00. De intentie is goed, wel vraag ik mij af of het nu het juiste tijdstip is om dit aan de leden te vragen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Bij ons naast de afkondigingen om financieel bij te dragen ook een verzoek om mee te betalen aan meer isolatie van de kerk en zonnepanelen voor de kerk; beraamde kosten €100.000,00. De intentie is goed, wel vraag ik mij af of het nu het juiste tijdstip is om dit aan de leden te vragen.
Zeker niet handig nee. Zonnepanelen kosten op het ogenblik ruim €800,- per stuk ex.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ararat »

Bij ons is hier op formele (een mail) manier aandacht aan gegeven, maar er wordt zeker ook op informele manier naar elkaar omgekeken. Dat laatste is -vermoed ik- veel belangrijker en effectiever dan het eerste.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:In onze kerkelijke gemeente is een oproep gedaan aan mensen om zich te melden als de stijgende prijzen van energie en boodschappen een probleem zijn. Ook is een oproep gedaan aan meer draagkrachtige leden om zich te melden als zij in die gevallen financieel kunnen/willen bijspringen. Is deze oproep ook in jullie kerken gedaan? Merken jullie de stijging van energie en boodschappen? Zo ja, welke maatregelen nemen jullie of is dat nog niet nodig?
Hoewel wij gelukkig geen ernstige problemen ondervinden aan de prijsverhogingen proberen wel een beetje op de boodschappen te letten. Energie is allemaal nog niet duidelijk, we hebben een contract tot november, geen idee wat er daarna gebeurt. Ik denk wel na over een aanpak om het gasverbruik te verminderen. Ben sowieso van plan om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken. Al zou het maar 5% minder gas opleveren dan vind ik het al de moeite. Ik ga ook een tweetal radiatoren helemaal dichtdraaien. Dan hebben we nog maar 3x radiatoren aan staan, in de woonkamer/keuken 2x, en onze eigen slaapkamer 1x.

In onze gemeente is er zeker aandacht voor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Energie is allemaal nog niet duidelijk, we hebben een contract tot november, geen idee wat er daarna gebeurt.
Dan ga je flink meer betalen. Waarschijnlijk een veelvoud van wat je nu betaalt.
Ben sowieso van plan om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken. Al zou het maar 5% minder gas opleveren dan vind ik het al de moeite.
Dat is een no-regret maatregel. De investering is namelijk beperkt. Je zou het kunnen combineren met vensterbankfolie, als de radiotoren onder de vensterbank bevestigd zijn.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Simon0612 »

Wij gaan goed gebruik maken van de houtkachel. Hopen daarmee de gasrekening te kunnen dempen.
Heeft iemand ervaring met infraroodpanelen? Die kun je zelfs krijgen als schilderij (fotodoek).
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Energie is allemaal nog niet duidelijk, we hebben een contract tot november, geen idee wat er daarna gebeurt.
Dan ga je flink meer betalen. Waarschijnlijk een veelvoud van wat je nu betaalt.
Ben sowieso van plan om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken. Al zou het maar 5% minder gas opleveren dan vind ik het al de moeite.
Dat is een no-regret maatregel. De investering is namelijk beperkt. Je zou het kunnen combineren met vensterbankfolie, als de radiotoren onder de vensterbank bevestigd zijn.
Wij hebben vrijwel overal een radiatorombouw, het gaat mij dus echt om het verlies naar de wand. De radiatoren zitten niet onder een vensterbank. De gevel van de woonkamer naar buiten is één kozijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Maanenschijn »

Simon0612 schreef:Wij gaan goed gebruik maken van de houtkachel. Hopen daarmee de gasrekening te kunnen dempen.
Heeft iemand ervaring met infraroodpanelen? Die kun je zelfs krijgen als schilderij (fotodoek).
Ik heb er een paar gehad. Het verwarmt geen ruimte maar het oppervlak in het stralingsbereik. Dus als je er voor zit is het lekker, maar de ruimte wordt niet echt behaaglijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Energie is allemaal nog niet duidelijk, we hebben een contract tot november, geen idee wat er daarna gebeurt.
Dan ga je flink meer betalen. Waarschijnlijk een veelvoud van wat je nu betaalt.
Ben sowieso van plan om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken. Al zou het maar 5% minder gas opleveren dan vind ik het al de moeite.
Dat is een no-regret maatregel. De investering is namelijk beperkt. Je zou het kunnen combineren met vensterbankfolie, als de radiotoren onder de vensterbank bevestigd zijn.

Nu er toch echt een prijsplafond gaat komen verwacht ik een geringere stijging van max € 150,- Dat is voor ons geen probleem. Zit nu nog goedkoop tot 1 november. Probleem zit o.a. ook bij starters met hoge hypotheeklasten. Ze verdienen ruim teveel om voor steunmaatregelen in aanmerking te komen maar kunnen een verdubbeling van de energiekosten niet makkelijk ophoesten.
Daarom is het echt nodig dat er aan de voorkant (prijs gas en elec. ) fors wordt ingegrepen. Dat gaat ook gebeuren. Morgen weten wij meer…..


Heb een afspraak om muren en vloer te isoleren bij kundig en betrouwbaar bedrijf. Ben in februari aan de beurt. Voorjaar wil ik voor 3500 kw zonnepanelen laten plaatsen. Van het gas af ga ik nog lang niet.

Kijk trouwens uit met wie je in zee gaat voor isolatie/zonnepanelen. Er zijn een hoop piraten op de markt die een graantje meepikken van deze gekte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Wij hebben vrijwel overal een radiatorombouw, het gaat mij dus echt om het verlies naar de wand. De radiatoren zitten niet onder een vensterbank. De gevel van de woonkamer naar buiten is één kozijn.
En die ombouw hindert de luchtcirculatie niet?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:Wij gaan goed gebruik maken van de houtkachel. Hopen daarmee de gasrekening te kunnen dempen.
Heeft iemand ervaring met infraroodpanelen? Die kun je zelfs krijgen als schilderij (fotodoek).
Hier wordt op zondag de kerkzaal verwarmd met infraroodpanelen. Dat is prima te doen als ze alleen op zondag aan gaan. Maar die apparaten zijn 1100 watt per stuk dus die gebruiken ook nogal wat.
Plaats reactie