Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Eloesje schreef:
merel schreef:De prijzen van de dagelijkse boodschappen stijgen voor mijn gevoel ook met de week. Ik vind vooral brood, zuivel, fruit en vlees/vis erg duur geworden. Ervaren jullie dat ook zo?
Vandaag met de boodschappen op de prijzen gelet. Het is inderdaad erg duur geworden, in een paar weken tijd sommige dingen gewoon 20 cent erbij. Vraag me wel af of het echt nodig is, of dat het wel makkelijk uitkomt nu we het op energiecrisis etc kunnen gooien...
Dat idee heb ik ook. Ik ben weer voornemens om met weekbudgetten te gaan werken.
Dat doe ik ook maar soms best een uitdaging. Ik heb nu 150 euro voor 6 personen. Hier zit geen vlees bij, slager haal ik altijd voor een langere periode. Ook bak ik veel zelf, meel, noten, vruchten etc bestel ik op internet. Red het niet iedere week, zit er nu al doorheen en ik moet nog tot vrijdag. Eerlijk gezegd vind ik dat ik dat bedrag echt wel moet kunnen halen, er zijn zoveel mensen die met minder moeten rondkomen. Het is niet erg als ik erover heen ga, maar het gaat mij er meer om bewust te zijn van wat er uit gaat. En waaraan.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

huisman schreef:
merel schreef:De prijzen van de dagelijkse boodschappen stijgen voor mijn gevoel ook met de week. Ik vind vooral brood, zuivel, fruit en vlees/vis erg duur geworden. Ervaren jullie dat ook zo?

Groente is volgens mij bijna het enige product waar de prijzen niet van stijgen. Zuivel wordt nog steeds per week duurder.
Campina had trouwens een record winst. :)
Eloesje schreef: Vandaag met de boodschappen op de prijzen gelet. Het is inderdaad erg duur geworden, in een paar weken tijd sommige dingen gewoon 20 cent erbij. Vraag me wel af of het echt nodig is, of dat het wel makkelijk uitkomt nu we het op energiecrisis etc kunnen gooien...
Niet alleen Campina heeft een recordwinst, ook bij Unilever, toch een bedrijf achter heel veel aanmerken in de supermarkt, weet zowel zowel omzet als marge te vergroten, en berekent dus de gestegen kosten meer dan door
https://www.beurs.nl/beursnieuws/binnen ... k-opnieuw/

Nu verklaart dat natuurlijk niet het grootste gedeelte van de stijging in de supermarkten, maar het is wel een bekend fenomeen (in het algemeen) dat bij hogere prijzen, er makkelijker wat op de marge gedaan kan worden en dat gebeurt dus ook. Unilever ziet inflatie in feite als een kans om omzet en winst verder te verhogen en daarmee de aandeelhouders te spekken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Onze tarieven gaan omlaag per 1 januari.

Gas van 3.39 naar 2.99.
Stroom van 0.95 naar 0.69

Omdat dan ook het prijsplafond start gaat het alleen om het verbruik boven de vastgestelde volumes van het prijsplafond.

Ons stroomverbruik valt binnen het prijsplafond volume. Gas niet. Schat dat wij daar zo’n 500 kuub boven gaan zitten. Ligt natuurlijk aan wat voor winter wij krijgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Orchidee »

Wat een gasprijs hè

Wij betalen (ben ik heel dankbaar voor) tot augustus 2024: 78 cent kub.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Wat een gasprijs hè Afbeelding

Wij betalen (ben ik heel dankbaar voor) tot augustus 2024: 78 cent kub.
Fijn. Ik ben dankbaar voor jullie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

Orchidee schreef:Wat een gasprijs hè Afbeelding

Wij betalen (ben ik heel dankbaar voor) tot augustus 2024: 78 cent kub.
Dat is inderdaad nog lekker laag, fijn! Vraag me wel eens af of ze daar niks aan mogen doen, zijn er geen clausules om dat open te breken? Wij hebben variabel, normaal alleen in juni en januari tariefverandering. Nu ook in november :fi
Tot nu toe net 1 euro aan gas verbruikt deze winter, stroomverbruik ligt alleen wel heel hoog, ondanks de zonnepanelen.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Chrisje72 »

Volgens mij heeft het energie bedrijf ook ingekocht voor een lager tarief dus de winst hebben ze toch wel. Er is geen noodzaak om open te breken, ze lijden geen verlies
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Wat een gasprijs hè Afbeelding

Wij betalen (ben ik heel dankbaar voor) tot augustus 2024: 78 cent kub.
Dat is heel fijn voor jullie @ Orchidee. Wij betalen het viervoudige ;)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Bericht van Greenchoice dat de prijzen per 1 januari weer naar beneden gaan.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Vreemd. Bij mij gaan ze juist omhoog. Omdat de inkoop voor vaste klanten niet verder gaat dan ongeveer anderhalf jaar.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Vreemd. Bij mij gaan ze juist omhoog. Omdat de inkoop voor vaste klanten niet verder gaat dan ongeveer anderhalf jaar.
Ik had een jaarcontract tot november 2022. Nu een contact tot 1 januari wat natuurlijk een stuk duurder was dan wat ik had, maar per januari weer wat omlaag. Ik kan morgen wel even de tarieven opzoeken voor je.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Orchidee schreef:Wat een gasprijs hè Afbeelding

Wij betalen (ben ik heel dankbaar voor) tot augustus 2024: 78 cent kub.
Dat is heel fijn voor jullie @ Orchidee. Wij betalen het viervoudige ;)
Tjonge ...
En dat met een opgroeiend gezin Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Hoopvol »

Bourdon16 schreef:
DDD schreef:Vreemd. Bij mij gaan ze juist omhoog. Omdat de inkoop voor vaste klanten niet verder gaat dan ongeveer anderhalf jaar.
Ik had een jaarcontract tot november 2022. Nu een contact tot 1 januari wat natuurlijk een stuk duurder was dan wat ik had, maar per januari weer wat omlaag. Ik kan morgen wel even de tarieven opzoeken voor je.
Ons tarief, bij Vattenvall, gaat per 1 januari van €2,02 naar €3,21.
De kwh prijs gaat van €0,35 naar €0,67.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

Hoopvol schreef:
Bourdon16 schreef:
DDD schreef:Vreemd. Bij mij gaan ze juist omhoog. Omdat de inkoop voor vaste klanten niet verder gaat dan ongeveer anderhalf jaar.
Ik had een jaarcontract tot november 2022. Nu een contact tot 1 januari wat natuurlijk een stuk duurder was dan wat ik had, maar per januari weer wat omlaag. Ik kan morgen wel even de tarieven opzoeken voor je.
Ons tarief, bij Vattenvall, gaat per 1 januari van €2,02 naar €3,21.
De kwh prijs gaat van €0,35 naar €0,67.
Hebben jullie ook nog verschil in dag/nacht stroom?

Ik let tegenwoordig wel op, scheelt behoorlijk op dit moment. Voorheen maar een paar cent.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Hoopvol »

Eloesje schreef:
Hoopvol schreef:
Bourdon16 schreef:
DDD schreef:Vreemd. Bij mij gaan ze juist omhoog. Omdat de inkoop voor vaste klanten niet verder gaat dan ongeveer anderhalf jaar.
Ik had een jaarcontract tot november 2022. Nu een contact tot 1 januari wat natuurlijk een stuk duurder was dan wat ik had, maar per januari weer wat omlaag. Ik kan morgen wel even de tarieven opzoeken voor je.
Ons tarief, bij Vattenvall, gaat per 1 januari van €2,02 naar €3,21.
De kwh prijs gaat van €0,35 naar €0,67.
Hebben jullie ook nog verschil in dag/nacht stroom?

Ik let tegenwoordig wel op, scheelt behoorlijk op dit moment. Voorheen maar een paar cent.
Nee, we hebben 1 tarief.
Plaats reactie