Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door FlyingEagle »

September

182 kWh
24m3

Vind stroomverbruik wel veel eigenlijk
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Wij verbruiken met een gasloos huis, warmtepomp en 6 zonnepanelen op het westen:

September 2022:
225kw gebruikt
77kw- teruggeleverd
148kw nettoverbruik

Over heel 2022 tot heden:
3608kw gebruikt
841-kw teruggeleverd
2767 nettoverbruik
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Chrisje72 »

September, 5 pers, hoekhuis . Cv nog niet aan geweest Afbeelding
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ad Anker »

September
272 kWh
17m3

Ik vind het stroomgebruik nog hoog. Iemand bespaartips?

(Wel zonnepanelen dus 278 kWh opgewekt en 193 kWh teruggeleverd.)
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Ohoh, alleen maar een beetje aan de norm voldoen. Waar is je klimaatambitie?
Dat was de ambitie van de projectontwikkelaar. Ik heb geïnvesteerd in energiebesparing, opwekking stond op de lijst, maar nu nog even niet.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ohoh, alleen maar een beetje aan de norm voldoen. Waar is je klimaatambitie?
Dat was de ambitie van de projectontwikkelaar. Ik heb geïnvesteerd in energiebesparing, opwekking stond op de lijst, maar nu nog even niet.
Valt me toch een beetje van je tegen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:September
272 kWh
17m3

Ik vind het stroomgebruik nog hoog. Iemand bespaartips?

(Wel zonnepanelen dus 278 kWh opgewekt en 193 kWh teruggeleverd.)

Minder op refoforum?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Nog andere mensen hier met een warmtepomp? Ben wel benieuwd naar het verbruik van anderen.
Laatst gewijzigd door Bourdon16 op 05 okt 2022, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:September
272 kWh
17m3

Ik vind het stroomgebruik nog hoog. Iemand bespaartips?

(Wel zonnepanelen dus 278 kWh opgewekt en 193 kWh teruggeleverd.)

Minder op refoforum?
Tja, dat ligt natuurlijk aan hoe rustig het hier blijft. :)
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Valt me toch een beetje van je tegen.
Kan. Alles wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Afgelopen jaar vooral geïnvesteerd in zuinige apparatuur.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Valt me toch een beetje van je tegen.
Kan. Alles wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Afgelopen jaar vooral geïnvesteerd in zuinige apparatuur.
En waarom hebben jullie de keuze voor een CV gemaakt en niet voor een warmtepomp?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

deze winter zal het stukken duurder zijn (als het bewolkt is en de zon maar 6 uurtjes boven de horizon staat) om een warmtepomp te hebben (al dan niet hybride) dan een CV ketel.

Warmtepomp alleen van interesse als je heel veel zonneënergie zelf opwekt en dat op kan slaan voor koude nachten / donkere dagen.
Ik moet binnen nu en 2 jaar m'n cv vervangen, huis is volledig geïsoloeerd (volgend jaar 1 maatregel, 20% korting dan gaan we het glas vervangen) maar wel overal radiatoren. Ik denk nog 1 x voor een cv op gas te gaan, en dan over 15 a 20 jaar te zien wat dan de oplossingen zijn die aangedragen worden.
Warmtepompen in ons huidige beperkte electriciteitsnetwerk en de onmogelijkheden van opslag van "eigen" energie gaat niet de eindconclusie worden.
Ik ben op het werk bezig om van onze 1.5 mio CBM gas per jaar af te komen cq. te reduceren, alle bedrijven die hierover komen praten zien niet het heil in volledige electrificatie.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Bertiel schreef:deze winter zal het stukken duurder zijn (als het bewolkt is en de zon maar 6 uurtjes boven de horizon staat) om een warmtepomp te hebben (al dan niet hybride) dan een CV ketel.

Warmtepomp alleen van interesse als je heel veel zonneënergie zelf opwekt en dat op kan slaan voor koude nachten / donkere dagen.
Ik moet binnen nu en 2 jaar m'n cv vervangen, huis is volledig geïsoloeerd (volgend jaar 1 maatregel, 20% korting dan gaan we het glas vervangen) maar wel overal radiatoren. Ik denk nog 1 x voor een cv op gas te gaan, en dan over 15 a 20 jaar te zien wat dan de oplossingen zijn die aangedragen worden.
Warmtepompen in ons huidige beperkte electriciteitsnetwerk en de onmogelijkheden van opslag van "eigen" energie gaat niet de eindconclusie worden.
Ik ben op het werk bezig om van onze 1.5 mio CBM gas per jaar af te komen cq. te reduceren, alle bedrijven die hierover komen praten zien niet het heil in volledige electrificatie.
Wij zitten nog in dubio. Onze CV is oud en zal binnen een paar jaar vervangen moeten worden. De radiatoren boven hebben een groot vermogen, dus dan zal een warmte pomp mogelijk zijn. Wij wekken nu ongeveer 4000 KWh meer op dan wij verbruiken, alleen kunnen het nergens opslaan. Wat zijn de voor- en nadelen van hybride pompen?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

voordeel is dat je minder gas gebruikt
nadeel is dat je altijd nog gas nodig hebt bij een hybride pomp op het moment dat het echt koud wordt.
Daarnaast zijn ze ontzettend duur, lange levertijd en niemand weet nog wat zo'n apparaaat doet als het 10 jaar in bedrijf is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Valt me toch een beetje van je tegen.
Kan. Alles wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Afgelopen jaar vooral geïnvesteerd in zuinige apparatuur.
Ben ik wel met je eens. We winnen collectief denk ik veel meer in volle focus op energiebesparing.

Wij hebben niet echt een geschikt dak voor zonnepanelen. Er kunnen er alleen maximaal 10-12 op het noordwesten, ik schat hellingshoek nu ongeveer 45% (in elk geval niet onder de 40% en mogelijk zelfs 50%) dat geeft al met al 30-40% rendementsverlies minimaal.

Verder zit ik nog steeds wel in dubio t.a.v. de zonnepanelen:
1. Hoe duurzaam is het echt (productiekosten + afval straks) --> Dus lossen we niet het ene probleem op door een ander probleem te creëren?
2. Hoe " duurzaam" zijn de grondstoffen voor deze panelen en zijn m.n. de schaarse grondstoffen daadwerkelijk al 100% recyclebaar geproduceerd?

Anderzijds: Zonnepanelen op daken van gebouwen lijkt mij tot nu toe verreweg de meest te verkiezen vorm van duurzame energie, zeker in vergelijking met de windparken en zonneparken die toch echt vanuit oogpunt van natuurbescherming echt serieuze nadelen hebben waar je helaas maar weinig over hoort.

En dan te bedenken hoeveel van die zonne- en windparken je nodig hebt om een volledig geëlektrificeerde samenleving op duurzame energie te laten draaien... ik denk dat veel mensen echt geen idee hebben wat de impact daarvan gaat zijn. Alleen al voor het elektroverbruik van een 100% elektrisch wagenpark in Nederland zou al 1/3 van de Noordzee vol met windmolens nodig zijn (geen optie dus, voor degenen die natuurbehoud écht serieus nemen).

Kom je eigenlijk weer bij de uitspraak van jou uit, Ambtenaar: Alles wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.
Plaats reactie