Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Hendrien schreef:
Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Toch ben ik het wel eens met @Thea. Ik schrik soms echt van de huizen en auto’s in onze gezindte. Is dat nu echt nodig? Als ik het bijv. vergelijk met de huizen uit m’n jeugd in de jaren ‘80, zie ik toch wel veel meer luxe dan toen….
Van welke huizen schrik je dan?
Nou, er is hier bv de afgelopen jaren een wijk gebouwd waar veel van onze gemeenteleden wonen. Ik denk dat je die huizen wel een beetje zo kan beoordelen. Veel vrijstaand, veel behoorlijk groot.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Hendrien »

merel schreef:
Hendrien schreef:
Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Toch ben ik het wel eens met @Thea. Ik schrik soms echt van de huizen en auto’s in onze gezindte. Is dat nu echt nodig? Als ik het bijv. vergelijk met de huizen uit m’n jeugd in de jaren ‘80, zie ik toch wel veel meer luxe dan toen….
Van welke huizen schrik je dan?
Bijv. een luxe vrijstaande woning voor een klein gezin, terwijl het huidige huis ook al prachtig was.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

@zeeuw, ik woon in een prachtig huis en rijd in een dito auto. Ik heb niets te wensen over.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrien schreef: Toch ben ik het wel eens met @Thea. Ik schrik soms echt van de huizen en auto’s in onze gezindte. Is dat nu echt nodig? Als ik het bijv. vergelijk met de huizen uit m’n jeugd in de jaren ‘80, zie ik toch wel veel meer luxe dan toen….
Tsja, David woonde ook in een mooier huis dan Abraham, dat is ook de tijd. Inmiddels zijn de huizen gewoon mooier en praktischer ingedeeld. De woonruimte is vaak groter, terwijl de buitenruimte (tuin) een stuk kleiner is geworden. Ik denk niet dat dat perse slechter is. We zijn als land ook rijker, zo simpel is het. De meeste hebben het goed in Nederland, we hebben als land een hele hoop euro's geschonken aan Zuid-Europa, dat kan alleen als je ze verdient. In de kerken die ik ken word ook een hoop geld gegeven aan de diaconie.
Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Dit is al weer een andere insteek dan de kots van vanochtend. Volgens mij is iedereen het wel met je eens. Je kan ook niet altijd wat doen aan rijkdom. Vandaar ook mijn opmerking vanochtend, dadelijk moet je je schamen als je misschien wat meer verdient.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Ik merk dat veel mensen in de verdediging schieten. Ik bedoel jullie echt niet, hoor. Ik ken jullie niet eens. Het gaat in dit topic volgens mij meer over armen, dan over rijken. In de bijbel staat dat er geen armen mogen zijn. Dus laten we dat met z'n allen proberen op te lossen.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Chrisje72 »

merel schreef:



Onze vorige Turkse buren hadden twee jongens die eigenlijk een WAJONG uitkering konden krijgen. Zij hebben veel moeite moeten doen om hun MBO 3 af te ronden ( langs de weg van niveau 1 en 2) .
Hoi @merel ik pik dit weer even uit. Op grond waarvan zouden ze die WAJONG uitkering kunnen krijgen? Het is toch niet zo dat iedereen die mbo3 niet aankan recht heeft op WAJONG?
Mijn dochter is bv geen hoogvlieger(ooit niveau"licht verstandelijk gehandicapt" gekregen) maar werkt(bijna) fulltime als orderpicker.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Maanenschijn »

Het is wel ingewikkeld hoor, ik had het stille plan om een forumontmoeting in het najaar bij mij thuis te organiseren. Ik denk dat ik er maar weer van af zie, voor ik het weet heb ik een stempel decadent, of moet ik een teiltje achter de hand houden.

Ik heb een groot huis, ik denk zo’n huis waar Thea misschien misselijk van wordt. Ik wil niet ontkennen dat mijn trotse hart nog minder dan een veertje nodig heeft om omhoog te gaan, maar wat het wonen betreft overheerst vooral grote dankbaarheid dat de Heere ons gezin de mogelijkheid heeft gegeven om hier te wonen.

Ik ken gezinnen die het heel erg karig hebben. Soms door het maken van verkeerde keuzen, maar er zijn zeker ook gezinnen waarbij de omstandigheden er voor hebben gezorgd dat er geen geld voldoende is. Denk hierbij aan ziekte, werkeloosheid, scheidingen, schulden uit een verleden etc.

Ik denk dat je rijk of arm niet moet vergelijken met vroeger. Mijn ouders en grootouders hadden het bovengemiddeld goed, maar de luxe van een tegenwoordige modale woning is vele malen meer dan waar mijn grootouders in woonden toen. Ik denk dat je boven- of onder gemiddeld moet vergelijken met de standaard van je leefomgeving. Niet met vroeger, niet met andere landen/culturen etc.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Lijkt me leuk @ Maanenschijn om je eens in je omgeving te ontmoeten Enne...Dan ben ik deze discussie allang weer vergeten :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Het is wel ingewikkeld hoor, ik had het stille plan om een forumontmoeting in het najaar bij mij thuis te organiseren. Ik denk dat ik er maar weer van af zie, voor ik het weet heb ik een stempel decadent, of moet ik een teiltje achter de hand houden.

Ik heb een groot huis, ik denk zo’n huis waar Thea misschien misselijk van wordt. Ik wil niet ontkennen dat mijn trotse hart nog minder dan een veertje nodig heeft om omhoog te gaan, maar wat het wonen betreft overheerst vooral grote dankbaarheid dat de Heere ons gezin de mogelijkheid heeft gegeven om hier te wonen.
Ik denk dat in algemeen moeite met het zien van andermans bezittingen niet los staat van de hebzucht in het eigen hard. Net als de nivelleringsdrang in onze samenleving, die daar ook mee te maken heeft.

Dus geniet maar van je stekje, en wees er met een gerust hart dankbaar voor :)

En misschien kun je er een werk-meeting van maken. Dan plukken we eerst met zijn allen de boomgaard voor je, en daarna genieten we van koffie met appelgebak ;)
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 sep 2022, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door helma »

Hendrien schreef:
Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Toch ben ik het wel eens met @Thea. Ik schrik soms echt van de huizen en auto’s in onze gezindte. Is dat nu echt nodig? Als ik het bijv. vergelijk met de huizen uit m’n jeugd in de jaren ‘80, zie ik toch wel veel meer luxe dan toen….
Bekijk maar eens de interieuradvertenties in onze bladen...ik kots er niet van maar vind het wel zorgelijk. En als ik bij iemand kom waar het er exact zo uitziet denk ik: ach...
Ik kan dan echt heel verdrietig zijn als je merkt dat het echt een doel op zich is.

En tegelijkertijd heb ik ook mijn afgoden waar ik mijn hart op zet. Leefde ik zelf ook maar meer dat Pelgrimsleven. 'Dat wat achtergelaten moet worden' moet ik ook mezelf steeds voorhouden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Orchidee »

Mee eens @Helma en ook ik moet altijd oppassen om niet weer in die kuil te vallen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Herman »

Gisteravond heb ik nog met mijn vrouw bedacht waar de hedendaagse Fransiscus van Assisi is. Ik ken ze niet. Terwijl vroeger het leven in zelfgekozen armoede als een christelijke deugd gezien werd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Chrisje72 schreef:
merel schreef:



Onze vorige Turkse buren hadden twee jongens die eigenlijk een WAJONG uitkering konden krijgen. Zij hebben veel moeite moeten doen om hun MBO 3 af te ronden ( langs de weg van niveau 1 en 2) .
Hoi @merel ik pik dit weer even uit. Op grond waarvan zouden ze die WAJONG uitkering kunnen krijgen? Het is toch niet zo dat iedereen die mbo3 niet aankan recht heeft op WAJONG?
Mijn dochter is bv geen hoogvlieger(ooit niveau"licht verstandelijk gehandicapt" gekregen) maar werkt(bijna) fulltime als orderpicker.
Zij konden een Wajong uitkering krijgen vanwege de fysieke beperkingen die voortvloeien uit de familiaire verbintenis van hun ouders. Dit staat los van het feit dat ze moeilijk konden leren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Je beroep goed en netjes uitvoeren, zoals de engelen in de Hemel, is toch al tot eer van God? Of zie je dat anders?
Een bekende van mij is verstandelijk licht beperkt. Rijbewijs halen was haar topprestatie op cognitief niveau, en dat heeft wel wat jaren gekost. Ze werkt als vakkenvuller. En pas schreef ze me nog dat haar belijdenistekst 'Dient de HEERE met blijdschap' in dat werk helemaal waar wordt. Zij kan God dienen door het zuivelschap te ordenen en door de bananen aan te vullen. Ik bewonder haar.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Gisteravond heb ik nog met mijn vrouw bedacht waar de hedendaagse Fransiscus van Assisi is. Ik ken ze niet. Terwijl vroeger het leven in zelfgekozen armoede als een christelijke deugd gezien werd.
Er is een broeder (?) in Rome die zich met deze naam tooid. Maar hoewel hij redelijk eenvoudig schijnt te leven te midden van het goud en de wierook, zal hij het waarschijnlijk absoluut niet kunnen tippen aan zijn voorbeeld.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 sep 2022, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie