Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Erik1960 »

Thea schreef:Het is ook het grote verschil tussen rijk en arm. De rijken worden rijker en de armen armer. Daarom zijn de standaarden zo omhoog gegaan. Rijkdom Is prima, maar gebruik dan je rijkdom om armen te helpen. Dat is de bijbelse lijn. Ik begrijp soms echt niet, dat mensen er zo'n exorbitante levensstijl op na houden, terwijl er zoveel armoede is. Dat vind ik echt zondig.
Als je het op wereldschaal bekijkt, houden we er allemaal een exorbitante levensstijl op na. Zelfs als we op onze manier sober en zuinig leven. Daarom is het wijzen naar 'de rijken' in mijn ogen geen helpende reactie.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Wij leven ook echt in een prestatiemaatschappij. Als je er hard voor werkt, mag je er ook van genieten. Terwijl het leven draait om dienen.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Ik ben 0,0 % jaloers op rijke mensen. Ik heb eerder medelijden met ze. Ik geloof echt in het bijbelwoord, dat het moeilijk voor een rijke is om het koninkrijk van God in te gaan. Decadentie staat zo haaks op een leven met de Heere.

Het gaat in dit Bijbelwoord over iemand 'Namelijk die zijn hart en vertrouwen op de rijkdommen stelt'. Dat kan bij ieder inkomen denk ik en zal wellicht toenemen bij meer geld.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Wij leven ook echt in een prestatiemaatschappij. Als je er hard voor werkt, mag je er ook van genieten. Terwijl het leven draait om dienen.
Denk jij dat genieten iets is wat niet mag van de Heere?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Ad Anker »

Thea schreef:Ik ben 0,0 % jaloers op rijke mensen. Ik heb eerder medelijden met ze. Ik geloof echt in het bijbelwoord, dat het moeilijk voor een rijke is om het koninkrijk van God in te gaan. Decadentie staat zo haaks op een leven met de Heere.
Genieten van wat de Heere geeft staat niet haaks op een leven met de Heere. Het gaat in de door jou aangehaalde tekst wel om mensen die hun vertrouwen stellen op hun rijkdom.
Wat wel haaks staat op het leven met de Heere is rijke mensen te vereenzelvigen met een decadent leven.
Pas op voor een farizeeënhouding hierin!
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Ik heb geen individuele mensen op het oog, want ik vind het belangrijk dat mensen hun keuzes maken op grond van hun geweten. Maar ik wil meer wijzen op de bijbelse bedoeling van rijkdom. Er staat in de bijbel, dat er geen armen mogen zijn, want het is de taak van de rijken om de armen te helpen.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Ik heb geen individuele mensen op het oog, want ik vind het belangrijk dat mensen hun keuzes maken op grond van hun geweten. Maar ik wil meer wijzen op de bijbelse bedoeling van rijkdom. Er staat in de bijbel, dat er geen armen mogen zijn, want het is de taak van de rijken om de armen te helpen.
Dat is zeker een taak. Maar ook staat er 'Want de armen hebt gij altijd met u, maar Mij hebt gij niet altijd.' dus het volledig wegkrijgen van armoede zal echt niet gaan.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:Ik ben 0,0 % jaloers op rijke mensen. Ik heb eerder medelijden met ze. Ik geloof echt in het bijbelwoord, dat het moeilijk voor een rijke is om het koninkrijk van God in te gaan. Decadentie staat zo haaks op een leven met de Heere.
Vraagje, als je nou een goed stel hersenen hebt, net als Job bijvoorbeeld, of Salomo, en je hebt een goede baan, moet je het dan houden bij 5 koeien? Je ziet dat Job wel iets meer had, je zou het bijna decadent kunnen noemen zoveel vee had hij?!

Zoals met zoveel dingen, de Heere moet op plek 1 staan. Dat zal iedereen hier op dit forum onderstrepen. Denk ook eens aan de gelijkenis met de talenten goud. Als ik jouw betoog zo zie lees ik daar eerder in dat je je talenten moeten begraven in plaats van een actieve houding.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Thea schreef:Ik heb geen individuele mensen op het oog, want ik vind het belangrijk dat mensen hun keuzes maken op grond van hun geweten. Maar ik wil meer wijzen op de bijbelse bedoeling van rijkdom. Er staat in de bijbel, dat er geen armen mogen zijn, want het is de taak van de rijken om de armen te helpen.
Dat klopt niet wat jij nu zegt. Jij geeft aan dat je kotst op grote huizen en auto's. Dan heb je zeker een beeld voor ogen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Ja, dat loopt wellicht wat door elkaar, maar het gaat me in eerste instantie om het principe. Ik zeg het ook allemaal tegen mezelf, hoor! Want ik ben ook niet verschoond van het in de eerste plaats denken aan mezelf.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Je beroep goed en netjes uitvoeren, zoals de engelen in de Hemel, is toch al tot eer van God? Of zie je dat anders?
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Ja, dat loopt wellicht wat door elkaar, maar het gaat me in eerste instantie om het principe. Ik zeg het ook allemaal tegen mezelf, hoor! Want ik ben ook niet verschoond van het in de eerste plaats denken aan mezelf.
Vanuit je posts verwacht ik niet dat jij een groot huis en auto hebt. Ik denk dat je nogal snel een mening vormt op basis van de buitenkant van mensen. Ik denk dat dat ook gevaarlijk is. Je kunt niet in de portemonnee kijken.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Hendrien »

Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Toch ben ik het wel eens met @Thea. Ik schrik soms echt van de huizen en auto’s in onze gezindte. Is dat nu echt nodig? Als ik het bijv. vergelijk met de huizen uit m’n jeugd in de jaren ‘80, zie ik toch wel veel meer luxe dan toen….
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Hendrien schreef:
Thea schreef:@HH, ik vind werken en gezegend worden heel belangrijk, maar gebruik het in het kader van het koninkrijk van God.
Toch ben ik het wel eens met @Thea. Ik schrik soms echt van de huizen en auto’s in onze gezindte. Is dat nu echt nodig? Als ik het bijv. vergelijk met de huizen uit m’n jeugd in de jaren ‘80, zie ik toch wel veel meer luxe dan toen….
Van welke huizen schrik je dan?
Plaats reactie