Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zita »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Zita schreef:Wanneer iets luxe is, is deels relatief. Ik zie hierboven meerdere keren een warme douche genoemd worden als luxe. Want vroeger konden de mensen zich ook koud wassen. Met hetzelfde gemak kan ik nu zeggen dat in Afrika mensen rondkomen met één kleine maaltijd per dag, en dat alles wat je meer eet dus luxe is.
De standaarden zijn veranderd. Een dagelijkse warme douche hoort naar mijn idee bij de basisbehoeften, net als drie maaltijden. En verwarming. En nog meer.
Helemaal mee eens. Daarom vind ik internet, fiets, laptop voor kinderen, ook tot de basisbehoeften behoren. Zonder deze dingen krijg je een achterstand in de maatschappij.
Ja, kan ik inkomen, alleen is het lastig om een lijn te trekken tussen primair en secundair. In principe versta ik onder primair niet internet, je kunt best leven zonder internet of fiets. Achterstand loop je natuurlijk wel op, maar dat loop je ook vaak op doordat je geen fijn thuis hebt omdat je ouders gescheiden zijn bijvoorbeeld.
Je kunt zonder internet niet maatschappelijk participeren, solliciteren of onderwijs volgen. Internet hoort bij de basisbehoeften.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Zita schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Zita schreef:Wanneer iets luxe is, is deels relatief. Ik zie hierboven meerdere keren een warme douche genoemd worden als luxe. Want vroeger konden de mensen zich ook koud wassen. Met hetzelfde gemak kan ik nu zeggen dat in Afrika mensen rondkomen met één kleine maaltijd per dag, en dat alles wat je meer eet dus luxe is.
De standaarden zijn veranderd. Een dagelijkse warme douche hoort naar mijn idee bij de basisbehoeften, net als drie maaltijden. En verwarming. En nog meer.
Helemaal mee eens. Daarom vind ik internet, fiets, laptop voor kinderen, ook tot de basisbehoeften behoren. Zonder deze dingen krijg je een achterstand in de maatschappij.
Ja, kan ik inkomen, alleen is het lastig om een lijn te trekken tussen primair en secundair. In principe versta ik onder primair niet internet, je kunt best leven zonder internet of fiets. Achterstand loop je natuurlijk wel op, maar dat loop je ook vaak op doordat je geen fijn thuis hebt omdat je ouders gescheiden zijn bijvoorbeeld.
Je kunt zonder internet niet maatschappelijk participeren, solliciteren of onderwijs volgen. Internet hoort bij de basisbehoeften.
Precies, heb je de afgelopen periode het nieuws wel gevolgd. De kinderen met de grootste corona achterstanden waren met name de kinderen die al een achterstand op de maatschappij hebben. Dat waren de kinderen die thuis geen onderwijs konden volgen vanwege slechte WIFI of geen eigen plek om school te volgen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Het is ook het grote verschil tussen rijk en arm. De rijken worden rijker en de armen armer. Daarom zijn de standaarden zo omhoog gegaan. Rijkdom Is prima, maar gebruik dan je rijkdom om armen te helpen. Dat is de bijbelse lijn. Ik begrijp soms echt niet, dat mensen er zo'n exorbitante levensstijl op na houden, terwijl er zoveel armoede is. Dat vind ik echt zondig.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Thea schreef:Het is ook het grote verschil tussen rijk en arm. De rijken worden rijker en de armen armer. Daarom zijn de standaarden zo omhoog gegaan. Rijkdom Is prima, maar gebruik dan je rijkdom om armen te helpen. Dat is de bijbelse lijn. Ik begrijp soms echt niet, dat mensen er zo'n exorbitante levensstijl op na houden, terwijl er zoveel armoede is. Dat vind ik echt zondig.
Wat is exorbitant? Dan is namelijk ook voor velerlei uitleg vatbaar.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Er zit verschil tussen gemiddeld en mediaan, maar dat hoef ik jou niet wijs te maken.
De groep waar we het nu over hebben is ook niet oververtegenwoordigd.

Overigens roep ik een ieder op rekening te houden met de andere, omdat ik denk dat er hier en daar wel stille armoede is. We kennen allemaal wel mensen uit onze omgeving die ermee te maken hebben, het is al schrijnend genoeg.
Ik begrijp je punt niet zo in het licht van 'omvang huizen'.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Dat je meer uitgeeft dan je nodig hebt......sorry, ik kan niet tegen huizen als kastelen en dikke auto's. Ik 'kots' ervan. Er is zoveel decadentie in onze maatschappij.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Zita schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Zita schreef:Wanneer iets luxe is, is deels relatief. Ik zie hierboven meerdere keren een warme douche genoemd worden als luxe. Want vroeger konden de mensen zich ook koud wassen. Met hetzelfde gemak kan ik nu zeggen dat in Afrika mensen rondkomen met één kleine maaltijd per dag, en dat alles wat je meer eet dus luxe is.
De standaarden zijn veranderd. Een dagelijkse warme douche hoort naar mijn idee bij de basisbehoeften, net als drie maaltijden. En verwarming. En nog meer.
Helemaal mee eens. Daarom vind ik internet, fiets, laptop voor kinderen, ook tot de basisbehoeften behoren. Zonder deze dingen krijg je een achterstand in de maatschappij.
Ja, kan ik inkomen, alleen is het lastig om een lijn te trekken tussen primair en secundair. In principe versta ik onder primair niet internet, je kunt best leven zonder internet of fiets. Achterstand loop je natuurlijk wel op, maar dat loop je ook vaak op doordat je geen fijn thuis hebt omdat je ouders gescheiden zijn bijvoorbeeld.
Je kunt zonder internet niet maatschappelijk participeren, solliciteren of onderwijs volgen. Internet hoort bij de basisbehoeften.
Dus dan zouden primaire levensbehoefte afhangen van het land waar je woont? Ik ben het wel met jullie eens, alleen zijn er zoveel zaken die nodig zijn om te participeren in de maatschappij. Moet dat dan allemaal gratis gemaakt worden? In principe hebben bijna alle burgers in Nederland een WiFi verbinding toch? Dat is dus al aanwezig. Ook kan iedereen een fiets kopen, op marktplaats staan echt hele goedkope fietsen, die niet eens heel oud hoeven zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:Dat je meer uitgeeft dan je nodig hebt......sorry, ik kan niet tegen huizen als kastelen en dikke auto's. Ik 'kots' ervan. Er is zoveel decadentie in onze maatschappij.
Dit vind ik ook wel weer een overdreven reactie. Ik vind dat je heus wel wat uit mag geven als je wat hebt eerlijk gezegd. Daarnaast word het erg lastig omdat ik niet weet wat jij een dikke auto vind? En wat zijn huizen als kastelen? Ik begrijp je punt, en je hebt gelijk als het gaat over soberheid, maar nu sla je m.i. wel een beetje door.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Thea schreef:Dat je meer uitgeeft dan je nodig hebt......sorry, ik kan niet tegen huizen als kastelen en dikke auto's. Ik 'kots' ervan. Er is zoveel decadentie in onze maatschappij.
Jij bent meer voor een communistisch systeem? Ieder verdient hetzelfde ongeacht opleiding of prestatie?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Overigens roep ik een ieder op rekening te houden met de andere, omdat ik denk dat er hier en daar wel stille armoede is. We kennen allemaal wel mensen uit onze omgeving die ermee te maken hebben, het is al schrijnend genoeg.
Ik begrijp je punt niet zo in het licht van 'omvang huizen'.
Ja sorry, ik las helemaal verkeerd eerlijk gezegd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Dat je meer uitgeeft dan je nodig hebt......sorry, ik kan niet tegen huizen als kastelen en dikke auto's. Ik 'kots' ervan. Er is zoveel decadentie in onze maatschappij.
Het punt is dat ‘huizen als kastelen en dikke auto’s’ een volstrekt subjectief begrip is.

Wat is bij jou (om een beetje beeld te krijgen) een huis als een kasteel?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: Dus dan zouden primaire levensbehoefte afhangen van het land waar je woont? Ik ben het wel met jullie eens, alleen zijn er zoveel zaken die nodig zijn om te participeren in de maatschappij. Moet dat dan allemaal gratis gemaakt worden? In principe hebben bijna alle burgers in Nederland een WiFi verbinding toch? Dat is dus al aanwezig. Ook kan iedereen een fiets kopen, op marktplaats staan echt hele goedkope fietsen, die niet eens heel oud hoeven zijn.
De prijzen voor kleine kinderfietsen vallen op MP inderdaad mee. Als je echter een grotere kinderfiets zoekt op marktplaats, betaal je vaak rond €100,00 of meer. Dat hebben mensen die al op de armoedegrens zitten niet 'over' aan het einde van de maand. Wat heb je aan WIFI als je de spullen niet hebt om op de werken?
Laatst gewijzigd door merel op 05 sep 2022, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Dat je meer uitgeeft dan je nodig hebt......sorry, ik kan niet tegen huizen als kastelen en dikke auto's. Ik 'kots' ervan. Er is zoveel decadentie in onze maatschappij.
Je moet niet zo snel kotsen. Het klinkt een beetje jaloers.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door merel »

Thea schreef:Dat je meer uitgeeft dan je nodig hebt......sorry, ik kan niet tegen huizen als kastelen en dikke auto's. Ik 'kots' ervan. Er is zoveel decadentie in onze maatschappij.
Wat is meer uitgeven dan je nodig hebt? Het is maar net waar je jezelf mee vergelijkt en in welke sociale context je leeft.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Thea »

Ik ben 0,0 % jaloers op rijke mensen. Ik heb eerder medelijden met ze. Ik geloof echt in het bijbelwoord, dat het moeilijk voor een rijke is om het koninkrijk van God in te gaan. Decadentie staat zo haaks op een leven met de Heere.
Plaats reactie