Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Philip »

MGG schreef:
Philip schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:
Denk je dat een kind dat zonder internet opgroeit, in staat is om een normale baan te vinden op de arbeidsmarkt? Of moet de school dat soort vaardigheden er ook nog bij aanleren?

Los daarvan is het natuurlijk begrijpelijk dat iemand die rookt niet echt de juiste prioriteiten stelt als hij van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Maar roken is zwaar verslavend.
Op school en in een bibliotheek is gratis internet voortanden. Bij onze basisschool krijgen alle kinderen computerles en ook ouders kunnen dat geven in een bibliotheek. Ik zeg niet dat het eenvoudig is, maar thuis geen internet hebben is goed mogelijk. Zeker als je geen geld hen voor brood (noemde iemand verderop in dit topic), dan zou ik eten kopen ipv internet. Geen idee wat het bij jullie kost maar je bespaart al snel een paar tientjes per maand. Of 10 broden ;)
Je hebt geen idee hoe is om als 13-jarige buiten de boot te vallen omdat je niet kunt appen met vrienden, omdat je geen feestje kunt geven met je verjaardag, omdat je in oude kleren moet lopen, omdat je geen fiets hebt en er een fiets-excursie is. Je hebt geen idee wat het is om sociaal geïsoleerd te raken omdat je niemand kunt uitnodigen omdat je je schaamt voor je oude zooi en je sowieso de verwarming niet kunt betalen, om afgewezen te worden op een date vanwege je slechte gebit omdat je je tandartsrekeningen niet kunt betalen. Je hebt geen idee wat de gevolgen zijn als je zakt voor je middelbareschool-examen omdat je het bord niet kon lezen en er geen geld is voor een bril. Je hebt geen idee hoe klein je sociale netwerk wordt als je overal heen moet lopen omdat je kerkelijke buurman beweert dat je wel zonder fiets kunt. Je hebt geen idee wat het is als een empathie-loze bijstandsambtenaar je verwijt dat je een ijsje hebt gekocht voor je kinderen toen je onverwacht een meevaller had en later bleek dat het een foutje was en je het geld moet terugbetalen. Je hebt geen idee wat voortdurende geldzorgen ook psychisch voor je betekent, als je kind om meer eten vraagt, maar het is er niet. Je hebt echt geen idee.

En we kunnen het voorkomen. Ieder jaar wordt Nederland als geheel rijker. Economische groei is namelijk gecorrigeerd voor inflatie. De gemiddelde politieke partij, de SGP voorop, steunt liever de middenklasse die het o zo zwaar heeft. Die mensen stemmen namelijk op je. Bijstandsgerechtigden zijn het geloof in de politiek allang kwijt.
Fijn dat je mijn situatie kent. Natuurlijk steunt de sgp liever de middenklasse en de werkende arme. De bijstand (en alle sociale uitkeringen inclusief toeslagen) zijn een gift. Nu zeg ik niet dat de ontvanger op zijn knietjes de gever dankbaar moet zijn, maar de eindeloze roep om meer blijft mij verbazen. (Zeker als je het leven van een 'arme' Nederland afzet tegen de armoede die wereldwijd geleden wordt. Ik zal wel wreed zijn, gezien ik liever een kind red van de hongersnood, dan dat ik een telefoon koop voor een 13 jarige.
Aan wat iemand schrijft, kun je soms iemands situatie herkennen. Je erkent dat zelf ook door te schrijven 'fijn dat je mijn situatie kent'. Als je in de bijstand had gezeten, had je dat wel geschreven.

Ik kan er werkelijk niet over uit dat je - nadat ik je de ellende van de bijstand heb geschilderd - zegt 'de eindeloze roep om meer verbaast me'.

Weet je wat mij verbaast? De eindeloze roep om meer van de middenklasse. Ik zie werkelijk niet in waarom de middenklasse gecompenseerd moet worden voor hun koopkrachtdaling. Omdat ze zielig zijn omdat niet meer wekelijks naar de horeca kunnen of omdat ze geen dure auto meer kunnen betalen?

Dat het of of is, is natuurlijk een misvatting. Het is prima mogelijk om wat minder te geven aan de nieuwbouw van weer een refo-tempel en wat meer aan andere goede doelen. Daarnaast hebben we nog de overheid. Omdat individuele sociale hulp ontzettend moeilijk en problematisch is - en de eeuwen door ook nauwelijks heeft gewerkt - is de sociale zekerheid uitgevonden. Ook in bijvoorbeeld de Nederlandse Gouden Eeuw kwamen mensen van honger om.

En wanneer de naaste in nood - de kinderen die MGG wil redden van de hongersnood - aanklopt nadat ze ternauwernood de gevaarlijke reis overleefd hebben - pleit de SGP voor een asielstop. Ga maar lekker dood van honger daar in Nigeria. Want dat is het alternatief. Het is niet zo dat de hulp van organisaties de ellende helemaal voorkomt. Er gebeurt veel goeds, maar er blijft ook veel achterwege.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Erik1960 »

Er is genoeg geld in Nederland om voor iedereen een fatsoenlijk bestaan te financieren.
Er is genoeg geld in de wereld om voor elk mens een fatsoenlijk bestaan te financieren.

We kiezen ervoor het geld anders te verdelen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Philip schreef: Aan wat iemand schrijft, kun je soms iemands situatie herkennen. Je erkent dat zelf ook door te schrijven 'fijn dat je mijn situatie kent'. Als je in de bijstand had gezeten, had je dat wel geschreven.

Ik kan er werkelijk niet over uit dat je - nadat ik je de ellende van de bijstand heb geschilderd - zegt 'de eindeloze roep om meer verbaast me'.

Weet je wat mij verbaast? De eindeloze roep om meer van de middenklasse. Ik zie werkelijk niet in waarom de middenklasse gecompenseerd moet worden voor hun koopkrachtdaling. Omdat ze zielig zijn omdat niet meer wekelijks naar de horeca kunnen of omdat ze geen dure auto meer kunnen betalen?

Dat het of of is, is natuurlijk een misvatting. Het is prima mogelijk om wat minder te geven aan de nieuwbouw van weer een refo-tempel en wat meer aan andere goede doelen. Daarnaast hebben we nog de overheid. Omdat individuele sociale hulp ontzettend moeilijk en problematisch is - en de eeuwen door ook nauwelijks heeft gewerkt - is de sociale zekerheid uitgevonden. Ook in bijvoorbeeld de Nederlandse Gouden Eeuw kwamen mensen van honger om.

En wanneer de naaste in nood - de kinderen die MGG wil redden van de hongersnood - aanklopt nadat ze ternauwernood de gevaarlijke reis overleefd hebben - pleit de SGP voor een asielstop. Ga maar lekker dood van honger daar in Nigeria. Want dat is het alternatief. Het is niet zo dat de hulp van organisaties de ellende helemaal voorkomt. Er gebeurt veel goeds, maar er blijft ook veel achterwege.
Ik heb inderdaad nog nooit op kosten van de staat geleefd. Overigens had ik ook nooit eigen elektronica en droeg ik de kleding van mijn broer. In augustus heb ik minstens de helft van de keren koud gedoucht, dus mijn mening dat een warme douche luxe is, is niet uit de licht gegrepen.

3 jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning leeft circa 80% van de asielzoekers nog van een uitkeringen. Met de tonnen belastinggeld die een gemiddelde asielzoeker kost, kan je minstens tientallen mensen in Afrika helpen. Nu is het zo dat de allerarmste die geen geld hebben voor een reis naar Europa achterblijven en creperen. Aan de mensen die wel in Nederland aankomen besteden we meer dan 100 euro per dag, om ons vervolgens op de borst te kloppen 'kijk ons even sociaal en barmhartig zijn'. De SGP wil aanzienlijk meer geld uitgeven aan hulp ter plaatsen. Met hetzelfde geld kunnen we dan veel meer mensen helpen, maar helaas is links Nederland nog niet zover. (Ik ben ook zeer anti de mening van sommige rechtse partijen die ook de regionale hulp willen inperken of zelfs afschaffen.)
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Philip »

MGG schreef:
Philip schreef: Aan wat iemand schrijft, kun je soms iemands situatie herkennen. Je erkent dat zelf ook door te schrijven 'fijn dat je mijn situatie kent'. Als je in de bijstand had gezeten, had je dat wel geschreven.

Ik kan er werkelijk niet over uit dat je - nadat ik je de ellende van de bijstand heb geschilderd - zegt 'de eindeloze roep om meer verbaast me'.

Weet je wat mij verbaast? De eindeloze roep om meer van de middenklasse. Ik zie werkelijk niet in waarom de middenklasse gecompenseerd moet worden voor hun koopkrachtdaling. Omdat ze zielig zijn omdat niet meer wekelijks naar de horeca kunnen of omdat ze geen dure auto meer kunnen betalen?

Dat het of of is, is natuurlijk een misvatting. Het is prima mogelijk om wat minder te geven aan de nieuwbouw van weer een refo-tempel en wat meer aan andere goede doelen. Daarnaast hebben we nog de overheid. Omdat individuele sociale hulp ontzettend moeilijk en problematisch is - en de eeuwen door ook nauwelijks heeft gewerkt - is de sociale zekerheid uitgevonden. Ook in bijvoorbeeld de Nederlandse Gouden Eeuw kwamen mensen van honger om.

En wanneer de naaste in nood - de kinderen die MGG wil redden van de hongersnood - aanklopt nadat ze ternauwernood de gevaarlijke reis overleefd hebben - pleit de SGP voor een asielstop. Ga maar lekker dood van honger daar in Nigeria. Want dat is het alternatief. Het is niet zo dat de hulp van organisaties de ellende helemaal voorkomt. Er gebeurt veel goeds, maar er blijft ook veel achterwege.
Ik heb inderdaad nog nooit op kosten van de staat geleefd. Overigens had ik ook nooit eigen elektronica en droeg ik de kleding van mijn broer. In augustus heb ik minstens de helft van de keren koud gedoucht, dus mijn mening dat een warme douche luxe is, is niet uit de licht gegrepen.

3 jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning leeft circa 80% van de asielzoekers nog van een uitkeringen. Met de tonnen belastinggeld die een gemiddelde asielzoeker kost, kan je minstens tientallen mensen in Afrika helpen. Nu is het zo dat de allerarmste die geen geld hebben voor een reis naar Europa achterblijven en creperen. Aan de mensen die wel in Nederland aankomen besteden we meer dan 100 euro per dag, om ons vervolgens op de borst te kloppen 'kijk ons even sociaal en barmhartig zijn'. De SGP wil aanzienlijk meer geld uitgeven aan hulp ter plaatsen. Met hetzelfde geld kunnen we dan veel meer mensen helpen, maar helaas is links Nederland nog niet zover. (Ik ben ook zeer anti de mening van sommige rechtse partijen die ook de regionale hulp willen inperken of zelfs afschaffen.)
Hebben we elkaar toch gevonden :)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erik1960 »

MGG schreef:Ik heb inderdaad nog nooit op kosten van de staat geleefd. Overigens had ik ook nooit eigen elektronica en droeg ik de kleding van mijn broer. In augustus heb ik minstens de helft van de keren koud gedoucht, dus mijn mening dat een warme douche luxe is, is niet uit de licht gegrepen.

3 jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning leeft circa 80% van de asielzoekers nog van een uitkeringen. Met de tonnen belastinggeld die een gemiddelde asielzoeker kost, kan je minstens tientallen mensen in Afrika helpen. Nu is het zo dat de allerarmste die geen geld hebben voor een reis naar Europa achterblijven en creperen. Aan de mensen die wel in Nederland aankomen besteden we meer dan 100 euro per dag, om ons vervolgens op de borst te kloppen 'kijk ons even sociaal en barmhartig zijn'. De SGP wil aanzienlijk meer geld uitgeven aan hulp ter plaatsen. Met hetzelfde geld kunnen we dan veel meer mensen helpen, maar helaas is links Nederland nog niet zover. (Ik ben ook zeer anti de mening van sommige rechtse partijen die ook de regionale hulp willen inperken of zelfs afschaffen.)
Natuurlijk heb ook jij op kosten van de staat geleefd: je bent naar school gegaan, kreeg gezondheidszorg toen je nog geen cent belasting betaalde, rijdt over wegen die door de staat zijn aangelegd en/of rijdt met het openbaar vervoer waar de staat een flink deel van betaald. De kerk waar je zondags in zit is gefinancierd met fiscaal aftrekbare giften waardoor elke belastingbetaler aan jouw kerk meebetaalde.
Wat ik in je verhaal volledig mis is het aspect van de reden waarom mensen op drift raken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Erik1960 schreef:
MGG schreef:Ik heb inderdaad nog nooit op kosten van de staat geleefd. Overigens had ik ook nooit eigen elektronica en droeg ik de kleding van mijn broer. In augustus heb ik minstens de helft van de keren koud gedoucht, dus mijn mening dat een warme douche luxe is, is niet uit de licht gegrepen.

3 jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning leeft circa 80% van de asielzoekers nog van een uitkeringen. Met de tonnen belastinggeld die een gemiddelde asielzoeker kost, kan je minstens tientallen mensen in Afrika helpen. Nu is het zo dat de allerarmste die geen geld hebben voor een reis naar Europa achterblijven en creperen. Aan de mensen die wel in Nederland aankomen besteden we meer dan 100 euro per dag, om ons vervolgens op de borst te kloppen 'kijk ons even sociaal en barmhartig zijn'. De SGP wil aanzienlijk meer geld uitgeven aan hulp ter plaatsen. Met hetzelfde geld kunnen we dan veel meer mensen helpen, maar helaas is links Nederland nog niet zover. (Ik ben ook zeer anti de mening van sommige rechtse partijen die ook de regionale hulp willen inperken of zelfs afschaffen.)
Natuurlijk heb ook jij op kosten van de staat geleefd: je bent naar school gegaan, kreeg gezondheidszorg toen je nog geen cent belasting betaalde, rijdt over wegen die door de staat zijn aangelegd en/of rijdt met het openbaar vervoer waar de staat een flink deel van betaald. De kerk waar je zondags in zit is gefinancierd met fiscaal aftrekbare giften waardoor elke belastingbetaler aan jouw kerk meebetaalde.
Wat ik in je verhaal volledig mis is het aspect van de reden waarom mensen op drift raken.
Met het aspect school ben ik het eens. Gezondheidszorg is beperkt, omdat ik gelukkig een goede gezondheid heb gekregen. Kosten giftenaftrek is ook beperkt. Wegennetwerk wordt ruimschoots terugbetaald met bpm, mrb, btw op praktisch alle autokosten en accijns.
Kindertoeslag is nog een serieuze kostenpost. Per saldo ben ik (gelukkig) een nettobetaler.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Kom hee, MGG hoeft zich niet zo te verantwoorden, wat een onzin.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Rondkomen met een minimuminkomen (Uit Beroepingswerk discussie)

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Kom hee, MGG hoeft zich niet zo te verantwoorden, wat een onzin.
Nee hoor, hij hoeft zich niet te verantwoorden. Maar dat 'ik heb nog nooit geleerd op kosten van de staat' is in mijn ogen niet waar. Dus een kleine correctie is dan op zijn plaats.

In zijn algemeenheid: ik mis in veel beschouwingen het besef hoe gezegend we zijn dat onze wieg op dit vlekje van de wereldbol stond.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erik1960 »

MGG schreef:Met het aspect school ben ik het eens. Gezondheidszorg is beperkt, omdat ik gelukkig een goede gezondheid heb gekregen. Kosten giftenaftrek is ook beperkt. Wegennetwerk wordt ruimschoots terugbetaald met bpm, mrb, btw op praktisch alle autokosten en accijns. Kindertoeslag is nog een serieuze kostenpost. Per saldo ben ik (gelukkig) een nettobetaler.
Die beperking van de gezondheidszorg valt tegen hoor: jouw huisarts kreeg vanaf jouw allereerste levensdag elk jaar een leuk bedrag uitbetaald, ongeacht de vraag of je gezond was of niet. Ik weet niet of die giftenaftrek beperkt is, dat ligt aan het aangiftegedrag van de schenkers. Maar wat ik met deze en andere voorbeelden wil zeggen is dat deelname aan de maatschappij niet te vergelijken is met een supermarkt waar je alleen afrekent wat er in je mandje zit. Die F-zoveels in Leeuwarden vliegen ook om wille van jou.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Erik1960 schreef:
MGG schreef:Met het aspect school ben ik het eens. Gezondheidszorg is beperkt, omdat ik gelukkig een goede gezondheid heb gekregen. Kosten giftenaftrek is ook beperkt. Wegennetwerk wordt ruimschoots terugbetaald met bpm, mrb, btw op praktisch alle autokosten en accijns. Kindertoeslag is nog een serieuze kostenpost. Per saldo ben ik (gelukkig) een nettobetaler.
Die beperking van de gezondheidszorg valt tegen hoor: jouw huisarts kreeg vanaf jouw allereerste levensdag elk jaar een leuk bedrag uitbetaald, ongeacht de vraag of je gezond was of niet. Ik weet niet of die giftenaftrek beperkt is, dat ligt aan het aangiftegedrag van de schenkers. Maar wat ik met deze en andere voorbeelden wil zeggen is dat deelname aan de maatschappij niet te vergelijken is met een supermarkt waar je alleen afrekent wat er in je mandje zit. Die F-zoveels in Leeuwarden vliegen ook om wille van jou.
De huisarts krijgt nog geen honderd euro per jaar. Overigens is het maar de vraag of je deze kosten gelijkmatig moet verdelen over alle mensen, maar laten we die discussie maar overslaan.

De giftenaftrek kost de overheid nog geen half miljard per jaar. (Een koopje ivt alle voordelen die anbi's en hun vrijwilligers brengen.) Ik ben overigens wel benieuwd of mensen (significant) minder geven als de giftenaftrek volledig vervalt. Hij is voor de hoogste inkomens als flink afgebouwd, maar daar hoor je weinig tot niks over.

Exact uitrekenen wat je de maatschappij kost en brengt is inderdaad ingewikkeld en tegelijkertijd ook heel interessant.
Plaats reactie