Opmerkelijke rechtszaken

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door TSD »

Hierin kunnen actuele opmerkelijke rechtzakem worden gedeeld en over gediscussieerd.

(Ik kon geen topic vinden voor onderstaand bericht en voor deze zaak apart een topic openen vond ik overdreven)

https://nos.nl/l/2440834

Ik vond de uitspraak echt opmerkelijk. Iemand is 10 jaar lang uitgebuit. Heeft 6 dagen per week lange dagen gemaakt, dus 50-60 uur gewerkt en misschien meer.

Hij heeft maar minder dan 20 uur per week uitbetaald gekregen. En wat is de schadevergoeding? 50.000. Dus per jaar 5.000 aan materiële schade. Ik ben echt perplex. Ze hadden toch minstens het geschatte misgelopen salaris als materiële schade moeten rekenen, dat moet minimaal een paar ton zijn geweest. Zelfs met het absolute minimumloon van 2015 (kleine 20.000 per jaar obv fulltime) kom je nog op 200.000.

Deze schadevergoeding is in mijn ogen echt veel en veel te weinig. Hij had gewoon zijn misgelopen loon alsnog moeten krijgen, even los van de immateriële schade.

Bizar eigenlijk, hoe makkelijk je er vanaf komt. Zelfs met de boete voor het bedrijf zijn ze per saldo nog goedkoop uit. Uitbuiting moet niet lonen. Gerekend met een lage pakkans moet er toch minimaal een geldstraf op staan wat een veelvoud is van het voordeel wat dit bedrijf er mee dacht te halen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door Valcke »

Ik vond de schadevergoeding ook laag en heb de uitspraak nagelezen. Dan blijkt dat dit bedrag is toegekend op basis van de strafrechtelijke procedure. De rechter houdt heel duidelijk de mogelijkheid open voor een veel hogere schadevergoeding in een burgerlijk proces. Dat lijkt mij ook niet meer dan terecht.

Overigens heb ik mij verbaasd over de strafmaat. 1 jaar gevangenisstraf voor een ongekende uitbuiting 10 jaar lang van een zwakbegaafd persoon. Dat had toch zeker het twee- of drievoudige mogen zijn, wat mij betreft.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door TSD »

Valcke schreef:Ik vond de schadevergoeding ook laag en heb de uitspraak nagelezen. Dan blijkt dat dit bedrag is toegekend op basis van de strafrechtelijke procedure. De rechter houdt heel duidelijk de mogelijkheid open voor een veel hogere schadevergoeding in een burgerlijk proces. Dat lijkt mij ook niet meer dan terecht.

Overigens heb ik mij verbaasd over de strafmaat. 1 jaar gevangenisstraf voor een ongekende uitbuiting 10 jaar lang van een zwakbegaafd persoon. Dat had toch zeker het twee- of drievoudige mogen zijn, wat mij betreft.
Dat laatste 100% eens.

Maar dat je nu weer opnieuw een rechtszaak moet aanspannen voor een enigszins redelijke vergoeding vind ik ook opmerkelijk, aangezien iedere leek toch kan bedenken dat die 50.000 een schijntje is. Of hebben we hier te maken met een strafrechtelijk plafond waardoor een rechter niet hoger kán?

EDIT: gevonden.
De rechtbank maakt gebruik van haar schattingsbevoegdheid en stelt het door aangever geleden bedrag aan materiële schade op voorhand vast op ten minste € 50.000,-. De rechtbank stelt verdachte en medeverdachte [bedrijf 1] hoofdelijk aansprakelijk voor deze schade en zal hen veroordelen tot vergoeding daarvan. Met betrekking tot het meerdere, is de rechtbank van oordeel dat aanvullend onderzoek nodig is. Omdat het doen van aanvullend onderzoek een onevenredige belasting van het strafgeding zou opleveren, zal de rechtbank de benadeelde partij voor het overige niet-ontvankelijk verklaren in de vordering, althans voor wat betreft de gevorderde materiële schade. De benadeelde partij kan dat onderdeel van de vordering slechts bij de burgerlijke rechter aanbrengen.
In mijn woorden: het is teveel moeite dus ga maar naar het volgende loket.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door DDD »

Het is ook niet het vak van de strafrechter om arbeid te waarderen in geld. Maar met het eerste voorschot kan in ieder geval zorgvuldig geprocedeerd worden bij de civiele rechter.

Ik vind daar niets gek aan. De tandarts verwijst ook wel eens naar de kaakchirurg. Daar hoor je niemand over.

Verder staat de schadevergoeding los van de boete. De strafmaat vind ik lastig te beoordelen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door Delftenaar »

Als je denkt arbeid te moeten waarderen in geld ervaar je vooral een desillusie.

De vuilnisophaler krijgt weinig betaalt (en weinig waardering): toch is het zeker tijdens deze warme zomerdagen enorm fijn dat hij/zij de rommel komt ophalen.
Tegelijk krijgt de advocaat enorm veel betaald terwijl hij/zij alles recht praat wat krom is...

Dus ja: als dat het criterium is.....
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door DDD »

Voor zover dat waar is - niet alle advocaten krijgen meer betaald dan de vuilnisman- is dat ook een bezwaar tegen het kapitalisme. Maar ik weet geen beter alternatief, behalve dan arbeid schaars maken en arbeidsmigratie verbieden. Dan wordt de huisvuilbelader vanzelf beloond naar waarde.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door TSD »

DDD schreef:Voor zover dat waar is - niet alle advocaten krijgen meer betaald dan de vuilnisman- is dat ook een bezwaar tegen het kapitalisme. Maar ik weet geen beter alternatief, behalve dan arbeid schaars maken en arbeidsmigratie verbieden. Dan wordt de huisvuilbelader vanzelf beloond naar waarde.
Volgens mij is het veel simpeler. Je kan namelijk prima nagaan op basis van de geldende CAO wat iemand ongeveer had moeten verdienen, los van enig waardeoordeel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door DDD »

Dat is een andere discussie. Ik reageerde op Delftenaar, niet op de rechtszaak.

In het geval van de rechtszaak gaat het niet alleen om gederfde inkomsten, maar ook om schadevergoeding voor immateriële schade, neem ik aan.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door TSD »

DDD schreef:Dat is een andere discussie. Ik reageerde op Delftenaar, niet op de rechtszaak.

In het geval van de rechtszaak gaat het niet alleen om gederfde inkomsten, maar ook om schadevergoeding voor immateriële schade, neem ik aan.
Zeker, en ik begrijp dat voor dat laatste ook een civiele rechtszaak nodig is.

Maar ik kan met mijn hoofd niet bij die 50.000. Ook een “ten minste” schatting (wat de rechter hier doet) zou in mijn ogen al veel hoger uit moeten komen, kijkend naar de bewezen feiten.

Nu mag deze meneer nog maanden en misschien wel jaren op zijn rechtmatige(!) geld wachten. En we zijn al meer dan 2 jaar onderweg…
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door merel »

TSD schreef:
DDD schreef:Dat is een andere discussie. Ik reageerde op Delftenaar, niet op de rechtszaak.

In het geval van de rechtszaak gaat het niet alleen om gederfde inkomsten, maar ook om schadevergoeding voor immateriële schade, neem ik aan.
Zeker, en ik begrijp dat voor dat laatste ook een civiele rechtszaak nodig is.

Maar ik kan met mijn hoofd niet bij die 50.000. Ook een “ten minste” schatting (wat de rechter hier doet) zou in mijn ogen al veel hoger uit moeten komen, kijkend naar de bewezen feiten.

Nu mag deze meneer nog maanden en misschien wel jaren op zijn rechtmatige(!) geld wachten. En we zijn al meer dan 2 jaar onderweg…
De toegekende 50.000 is een voorschot op het smartengeld. Het is een unicum dat de strafrechter zo'n hoog bedrag toewijst. Normaliter laat de strafrechter dit over aan de civiele rechter.

Ik hoop dat het slachtoffer voor het verhalen van zijn overige schade een LSA advocaat in de arm neemt.
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door merel »

TSD schreef:Hierin kunnen actuele opmerkelijke rechtzakem worden gedeeld en over gediscussieerd.

(Ik kon geen topic vinden voor onderstaand bericht en voor deze zaak apart een topic openen vond ik overdreven)

https://nos.nl/l/2440834

Ik vond de uitspraak echt opmerkelijk. Iemand is 10 jaar lang uitgebuit. Heeft 6 dagen per week lange dagen gemaakt, dus 50-60 uur gewerkt en misschien meer.

Hij heeft maar minder dan 20 uur per week uitbetaald gekregen. En wat is de schadevergoeding? 50.000. Dus per jaar 5.000 aan materiële schade. Ik ben echt perplex. Ze hadden toch minstens het geschatte misgelopen salaris als materiële schade moeten rekenen, dat moet minimaal een paar ton zijn geweest. Zelfs met het absolute minimumloon van 2015 (kleine 20.000 per jaar obv fulltime) kom je nog op 200.000.

Deze schadevergoeding is in mijn ogen echt veel en veel te weinig. Hij had gewoon zijn misgelopen loon alsnog moeten krijgen, even los van de immateriële schade.

Bizar eigenlijk, hoe makkelijk je er vanaf komt. Zelfs met de boete voor het bedrijf zijn ze per saldo nog goedkoop uit. Uitbuiting moet niet lonen. Gerekend met een lage pakkans moet er toch minimaal een geldstraf op staan wat een veelvoud is van het voordeel wat dit bedrijf er mee dacht te halen.
Je haalt een aantal zaken door elkaar; de strafrechtelijke sanctie ( boete), het niet uitbetaalde salaris en het smartengeld. De laatste twee posten vallen onder het civiele aansprakelijkheidsrecht
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door merel »

Valcke schreef:Ik vond de schadevergoeding ook laag en heb de uitspraak nagelezen. Dan blijkt dat dit bedrag is toegekend op basis van de strafrechtelijke procedure. De rechter houdt heel duidelijk de mogelijkheid open voor een veel hogere schadevergoeding in een burgerlijk proces. Dat lijkt mij ook niet meer dan terecht.

Overigens heb ik mij verbaasd over de strafmaat. 1 jaar gevangenisstraf voor een ongekende uitbuiting 10 jaar lang van een zwakbegaafd persoon. Dat had toch zeker het twee- of drievoudige mogen zijn, wat mij betreft.
Welk bedrag vind jij gerechtvaardigd?

Hierbij merk ik op dat het smartengeld bij een delay in de diagnostisering van nierkanker met de dood tot gevolg slechts 200.000 bedroeg en een baby van een maand die ernstig hersenletsel opliep door een arts en 24 uurs zorg nodig heeft slechts 150.000 kreeg.

Daarbij zal de civiele rechter rekening houden met het feit dat de schadevergoeding niet verzekerbaar is en uit ' eigen zak' betaald moet worden. Dit tempert de hoogte van de bedragen. Tenzij het bedrijf voldoende liquide is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door refo »

Een loonvordering verjaart na vijf jaar. De genoemde lage schadevergoeding zal betrekking hebben op de jaren voorafgaand aan de laatste vijf jaar.
Over het loon dat niet op tijd is betaald is een wettelijke verhoging verschuldigd. Deze wettelijke verhoging kan oplopen tot 50 procent van het achterstallige netto-loon. In de praktijk wijzen rechters meestal een percentage van 10 tot 20 procent toe. Dus met die halve ton zijn we er nog niet.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door TSD »

merel schreef: Je haalt een aantal zaken door elkaar; de strafrechtelijke sanctie ( boete), het niet uitbetaalde salaris en het smartengeld. De laatste twee posten vallen onder het civiele aansprakelijkheidsrecht
Ik haal helemaal niks door elkaar, ik noem alleen bewust niet de immateriële schade (smartengeld).
Je haalt het zelf door elkaar omdat jij die 50.000 een voorschot op het smartengeld noemt, terwijl die 50.000 is bedoeld voor de materiële schade. Dat onderdeeltje is ook het enige waar ik over was begonnen. Daarnaast heeft de rechter 10.000 aan immateriële schadevergoeding vastgesteld, daar heb ik het niet over, ik snap dat dat civiel verder wordt afgehandeld, zie ook eerdere reactie richting Valcke.

Mijn laatste alinea ging over hoe dit bedrijf er strafrechtelijk vanaf komt, ook dan vind ik die boete heel erg mild.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Opmerkelijke rechtszaken

Bericht door Apologeet »

Ik ben het vertrouwen in menselijke rechtspraak al jaren verloren.
Geef mij de rechtvaardiging van onze Heere Jezus maar.
Plaats reactie