Apenpokken

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Apenpokken

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Meerdere gevallen van apenpokkenvirus gelinkt aan fetisjfestival in Antwerpen. Dat zou de verklaring kunnen zijn waarom zoveel homomannen het hebben.

https://www.demorgen.be/nieuws/vierde-g ... age.com%2F
Ja, al denk ik dat een druk indoor zwembad of welke redelijk drukke sauna dan ook, ook veel risico met zich meebrengt als er een besmet persoon tussen zit (en die kans is nog klein). Om eerlijk te zijn hoop ik dat veel gevallen in een paar stappen kunnen worden teruggebracht tot dit soort gebeurtenissen. Dan is er een grote kans dat R onder 1 ligt.

Hopelijk wordt het bestrijden van de ziekte in Afrika dan ook wat serieuzer genomen, als daar de bevolking de mogelijkheid heeft iets verder van de knaagdieren weg te blijven kan dat veel levens schelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Apenpokken

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Habitat schreef:Meerdere gevallen van apenpokkenvirus gelinkt aan fetisjfestival in Antwerpen. Dat zou de verklaring kunnen zijn waarom zoveel homomannen het hebben.

https://www.demorgen.be/nieuws/vierde-g ... age.com%2F
Dit werd ook door onze topviroloog Marion Koopmans verteld bij OP1 . Er waren ook wat missing links. Ze zei wel iets verrassends namelijk : Als wij niet 2 jaar corona achter de rug hadden was dit niet eens in het nieuws geweest of 2 regeltjes ergens achter in een krant. Ze zei dat er wekelijks kleine uitbraken zijn van een variëteit aan virus gerelateerde ziekten. Die komen nooit in het nieuws maar worden wel door het RIVM gemonitord.
Ik ben wel wat bevooroordeeld, maar dit lijkt me iets meer dan een gewone uitbraak. Het zou niet groot in de krant komen, maar het zal ook niet veel minder zijn dan weer ergens een legionella probleem.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Apenpokken

Bericht door Delftenaar »

Het virus lijkt wat gemuteerd te zijn waardoor het makkelijker overspringt. Het lijkt wel een soort soa te zijn: 95% van de geïnfecteerden zijn homo's.

Overigens is het zeer onwaarschijnlijk dat dit een soort corona-achtige uitbraak wordt. Er is een vaccin, door quarantaine is het onder controle te houden (lange incubatietijd) en bovendien is er een antiviraal middel beschikbaar.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Apenpokken

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Het virus lijkt wat gemuteerd te zijn waardoor het makkelijker overspringt. Het lijkt wel een soort soa te zijn: 95% van de geïnfecteerden zijn homo's.

Overigens is het zeer onwaarschijnlijk dat dit een soort corona-achtige uitbraak wordt. Er is een vaccin, door quarantaine is het onder controle te houden (lange incubatietijd) en bovendien is er een antiviraal middel beschikbaar.
Er zijn nog weinig aanwijzingen voor relevante mutaties. "Soort soa" is al beter dan "soa", maar hier moet je wel voorzichtig mee zijn. De "normale" bescherming tegen SOAs (buiten seksuele trouw) zijn hier niet genoeg. Een potje worstelen, wat eerder genoemd is, is ook riskant en eigenlijk alles waarbij je lang heel dicht bij elkaar bent of in de verkeerde omgeving (als er echt meer gevallen bekend worden zou ik bijvoorbeeld ook even zwembaden met warm water uit de weg gaan).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Apenpokken

Bericht door TSD »

Delftenaar schreef:Het virus lijkt wat gemuteerd te zijn waardoor het makkelijker overspringt. Het lijkt wel een soort soa te zijn: 95% van de geïnfecteerden zijn homo's.

Overigens is het zeer onwaarschijnlijk dat dit een soort corona-achtige uitbraak wordt. Er is een vaccin, door quarantaine is het onder controle te houden (lange incubatietijd) en bovendien is er een antiviraal middel beschikbaar.
Dat 1e is maar zeer de vraag, er zijn tot nu toe vooral aanwijzingen dat het virus niet is gemuteerd. Ik denk zelf dat het meer een kwestie is van een zeldzaam geval wat vanuit Afrika via een homo-feest / festival is verspreid en wat - door de lange incubatietijd - pas laat is opgepikt, waardoor wat meer mensen op verschillende plekken zijn geïnfecteerd.

Verder eens met je laatste zin. Dit lijkt mij niet iets om ongerust over te worden als maatschappij. Ik verwacht dat dit met goed bron en contactonderzoek heel snel is uitgedoofd.

Maar goed, ik weet nog goed hoe zeer we er naast zaten begin 2020 incl. RIVM enz. ik had wel een soort déjà vu gevoel toen ik het nieuwsbericht las over het 1e geval in Nederland, met het hoofd van dhr. van Dissel prominent erbij en de meldingen over A-ziekte, PCR-tests, isolatie, quarantaine, bron- en contactonderzoek enz.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Apenpokken

Bericht door HersteldHervormd »

Dit word de nieuwe manier om problemen op te pakken, dat is wat er gebeurd.
Dat denk ik tenminste.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie