Basisinkomen

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Wat vind jij van een experiment met het geven van een basisinkomen aan het granieten bijstandsbestand?
Ik zou beginnen met een pilot.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

Erik1960 schreef: Er is veel meer over te zeggen: https://www.oneworld.nl/lezen/discrimin ... anders-op/
Duidelijk is dat het betaald moet worden en dat de belastingdruk zal stijgen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Ik ben dus, zoals al eerder gezegd, geen voorstander van een algemeen basisinkomen. Wel voor een beperkte groep. En 100% voor een ander belastingsysteem zonder belachelijk rondpompen.
Die mensen hebben al een basisinkomen. We noemen dat enkel bijstand.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Wat vind jij van een experiment met het geven van een basisinkomen aan het granieten bijstandsbestand?
Ik zou beginnen met een pilot.
Ja, beetje lessen leren. Ik zou dat wel boeiend vinden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ik ben dus, zoals al eerder gezegd, geen voorstander van een algemeen basisinkomen. Wel voor een beperkte groep. En 100% voor een ander belastingsysteem zonder belachelijk rondpompen.
Die mensen hebben al een basisinkomen. We noemen dat enkel bijstand.
Maar daar zit dus nog een behoorlijk gemeentelijk uitvoeringsapparaat achter.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Basisinkomen

Bericht door parsifal »

Ik ben niet perse voorstander van een basisinkomen, maar wel van een belastingsysteem met zo min mogelijk toeslagen en aftrekposten. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Weer gaan de rentes omhoog, weer heeft de politiek de lage rente periode niet aangegrepen om van het gedrocht van hypotheekrenteaftrek af te komen. Basisinkomen kan helpen om belasting makkelijker te maken voor iedereen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

Ambtenaar schreef:Duidelijk is dat het betaald moet worden en dat de belastingdruk zal stijgen.
Dat het betaald moet worden is inderdaad onvermijdelijk.
Ambtenaar schreef:Ik zou beginnen met een pilot.
Het zou een goede zaak zijn wanneer zo'n pilot (maar dan wel groot genoeg en langdurig genoeg) georganiseerd kan worden. Zodat we met zijn allen weten waar we ja of nee tegen zeggen.
Ambtenaar schreef:Die mensen hebben al een basisinkomen. We noemen dat enkel bijstand.
Maar wel met een paar heel belangrijke verschillen. Zo hoeven ontvangers van een basisinkomen zich geen (soms kleinerende) controles en verplichtingen te laten welgevallen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:Ik ben niet perse voorstander van een basisinkomen, maar wel van een belastingsysteem met zo min mogelijk toeslagen en aftrekposten. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Weer gaan de rentes omhoog, weer heeft de politiek de lage rente periode niet aangegrepen om van het gedrocht van hypotheekrenteaftrek af te komen. Basisinkomen kan helpen om belasting makkelijker te maken voor iedereen.
Ik deel je mening dat het belastingstelsel vereenvoudigd moet worden. Het is nu een walgelijk construct van allerlei politieke douceurtjes aan de verschillende achterbannen.

Ik ben overigens van mening dat wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, de woning die geldt als hoofdverblijf ook niet langer gezien worden als bron van inkomen waarover belasting moet worden betaald.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:Ik ben niet perse voorstander van een basisinkomen, maar wel van een belastingsysteem met zo min mogelijk toeslagen en aftrekposten. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Weer gaan de rentes omhoog, weer heeft de politiek de lage rente periode niet aangegrepen om van het gedrocht van hypotheekrenteaftrek af te komen. Basisinkomen kan helpen om belasting makkelijker te maken voor iedereen.
Ik deel je mening dat het belastingstelsel vereenvoudigd moet worden. Het is nu een walgelijk construct van allerlei politieke douceurtjes aan de verschillende achterbannen.

Ik ben overigens van mening dat wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, de woning die geldt als hoofdverblijf ook niet langer gezien worden als bron van inkomen waarover belasting moet worden betaald.
Het gevaar van het veranderen van belastingstelsel is dat je een hoop bedrijven gaat verliezen. Het is hier een belastingparadijs, dat weten een hoop internationalen bedrijven ook.

De hypotheekrenteaftrek is echt uniek. Dit komt bij mijn weten bijna nergens voor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

Erik1960 schreef:Dat het betaald moet worden is inderdaad onvermijdelijk.
De vraag is als het basisinkomen vanuit belastingopbrengsten moet worden gefinancierd wel zo'n probaat middel is. Het zal toch door de werkenden moeten worden opgebracht. Dan heb je een in feite een broekzak-vestzak constructie. En wie raakt er gemotiveerd als je ruim meer dan de helft van je inkomen moet afdragen?
Erik1960 schreef:Maar wel met een paar heel belangrijke verschillen. Zo hoeven ontvangers van een basisinkomen zich geen (soms kleinerende) controles en verplichtingen te laten welgevallen.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen die controles en verplichtingen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Het gevaar van het veranderen van belastingstelsel is dat je een hoop bedrijven gaat verliezen. Het is hier een belastingparadijs, dat weten een hoop internationalen bedrijven ook.
Ik zie het causale verband niet tussen verandering van het belastingstelsel en afnemen van de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat. De vraag is overigens wat al die brievenbusfirma's ons land nu netto opleveren.
De hypotheekrenteaftrek is echt uniek. Dit komt bij mijn weten bijna nergens voor.
Dat ligt dan vooral aan jouw weten. In meer landen is er sprake van hypotheekrenteaftrek.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Basisinkomen

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:Ik ben niet perse voorstander van een basisinkomen, maar wel van een belastingsysteem met zo min mogelijk toeslagen en aftrekposten. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Weer gaan de rentes omhoog, weer heeft de politiek de lage rente periode niet aangegrepen om van het gedrocht van hypotheekrenteaftrek af te komen. Basisinkomen kan helpen om belasting makkelijker te maken voor iedereen.
Ik deel je mening dat het belastingstelsel vereenvoudigd moet worden. Het is nu een walgelijk construct van allerlei politieke douceurtjes aan de verschillende achterbannen.

Ik ben overigens van mening dat wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, de woning die geldt als hoofdverblijf ook niet langer gezien worden als bron van inkomen waarover belasting moet worden betaald.
Hier toch een beetje een eigen verhaal. Omdat ik uit het buitenland weer naar Nederland kom, gaan we eerst een tijdje in een huurhuis wonen, zodat we rustig en op locatie naar een koopwoning kunnen zoeken. Dat betekent dat ons spaargeld waarschijnlijk een tijdje niet in stenen zit (of we moeten onze huidige huis verhuren in plaats van verkopen). Het is voor ons beroerd dat belasting betaald moet worden over spaargeld en niet over een woning, al begrijp ik het principe.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Het gevaar van het veranderen van belastingstelsel is dat je een hoop bedrijven gaat verliezen. Het is hier een belastingparadijs, dat weten een hoop internationalen bedrijven ook.
Ik zie het causale verband niet tussen verandering van het belastingstelsel en afnemen van de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat. De vraag is overigens wat al die brievenbusfirma's ons land nu netto opleveren.
De hypotheekrenteaftrek is echt uniek. Dit komt bij mijn weten bijna nergens voor.
Dat ligt dan vooral aan jouw weten. In meer landen is er sprake van hypotheekrenteaftrek.
Ze leveren vooral banen op.
Welke landen dan? En niet google gebruiken hè.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

Ambtenaar schreef:
Erik1960 schreef:Maar wel met een paar heel belangrijke verschillen. Zo hoeven ontvangers van een basisinkomen zich geen (soms kleinerende) controles en verplichtingen te laten welgevallen.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen die controles en verplichtingen.
Ik heb er wel een aantal; en zeker wanneer je stelt dat bijstand vergelijkbaar is met basisinkomen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Ze leveren vooral banen op.
Brievenbusfirma's leveren vrijwel niets op.
HersteldHervormd schreef: Welke landen dan? En niet google gebruiken hè.
In ieder geval België, Zweden en Verenigde Staten.
Plaats reactie