Basisinkomen

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Erik1960 schreef: Probeer je eens voor te stellen dat de verplichtingen die je hebt wanneer je bijstand aanvraagt ongeveer overeen zouden komen met de verplichtingen die je hebt wanneer je je belastingaangifte invult c.q. een declaratie naar je zorgverzekeraar stuurt.
Ik ben geen principieel tegenstander van controles, maar heb mijn bedenkingen bij controles die mensen hun waardigheid ontnemen.
Dat heeft niets meer onwaardigheid te maken. Het merendeel van de mensen wordt niet jaarlijks gecontroleerd. Waar mensen gratis geld kunnen krijgen wordt nu eenmaal gefraudeerd. Op het moment van ingaan de NOW regeling waren in de eerste minuut al 500 meldingen van fraude. Denk je dat dit met andere vormen van geld anders zou zijn?

Dan is jouw argument dat dit met een basisinkomen anders zal zijn, maar legt daarbij de bekostiging van dit stelsel ook bij de 'gewone' hardwerkende bevolking. Terwijl ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat van een deel van de mensen met een uitkering prima ene tegenprestatie verlangd kan worden.
Dus de regeling ging open en binnen een minuut was 500 keer vastgesteld dat er fraude was? Knap met controles die pas achter werden gedaan.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
merel schreef:
Erik1960 schreef: Probeer je eens voor te stellen dat de verplichtingen die je hebt wanneer je bijstand aanvraagt ongeveer overeen zouden komen met de verplichtingen die je hebt wanneer je je belastingaangifte invult c.q. een declaratie naar je zorgverzekeraar stuurt.
Ik ben geen principieel tegenstander van controles, maar heb mijn bedenkingen bij controles die mensen hun waardigheid ontnemen.
Dat heeft niets meer onwaardigheid te maken. Het merendeel van de mensen wordt niet jaarlijks gecontroleerd. Waar mensen gratis geld kunnen krijgen wordt nu eenmaal gefraudeerd. Op het moment van ingaan de NOW regeling waren in de eerste minuut al 500 meldingen van fraude. Denk je dat dit met andere vormen van geld anders zou zijn?
Wanneer jij een bijstandsuitkering ontvangt, wordt zelfs je uiterlijk en de manier waarop jij je kleedt onderwerp van overheidstoezicht.
Zo raar is dat niet. Dat geldt voor veel meer Nederlanders die gecontroleerd worden door de belastingdienst. Mijn man kreeg indertijd een kledingvergoeding van zijn werk. Dit was een onbelaste vergoeding, maar hield wel in dat hij aan het einde van het jaar bonnetjes moest laten zien wat hij met deze vergoeding had gedaan.

Jij verwacht dat de overheid rücksichtslos geld verstrekt aan een ieder die daar om vraagt. De overheid is geen filantropische instelling. Als je deze controle niet wil, moet je gaan werken. Dan kan je zelf bepalen wat je met je geld doet.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

.
Laatst gewijzigd door merel op 10 mei 2022, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 10 mei 2022, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:[ Het onderstreept in ieder geval mijn punt dat een basisinkomen een stuk minder uitvoeringskosten meebrengt dan alle toeslagen.
De NOW was natuurlijk een andere vergoeding dan een WWB of WGA/IVA
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:Zo raar is dat niet. Dat geldt voor veel meer Nederlanders die gecontroleerd worden door de belastingdienst. Mijn man kreeg indertijd een kledingvergoeding van zijn werk. Dit was een onbelaste vergoeding, maar hield wel in dat hij aan het einde van het jaar bonnetjes moest laten zien wat hij met deze vergoeding had gedaan.
Wanneer je geen verschil meer ziet tussen controle op uiterlijke verschijning en kleedstijl van bijstandsontvangers en het steekproefsgewijs aannemelijk moeten maken dat een onbelast vertrekt vergoeding niet bovenmatig is, ben ik bang dat we elkaar niet begrijpen.
merel schreef:Jij verwacht dat de overheid rücksichtslos geld verstrekt aan een ieder die daar om vraagt. De overheid is geen filantropische instelling. Als je deze controle niet wil, moet je gaan werken. Dan kan je zelf bepalen wat je met je geld doet.
Je maakt een karikatuur van de essentie van het basisinkomen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:[ Het onderstreept in ieder geval mijn punt dat een basisinkomen een stuk minder uitvoeringskosten meebrengt dan alle toeslagen.
De NOW was natuurlijk een andere vergoeding dan een WWB of WGA/IVA
Joh..
Ik mocht nog aan de gemeentelijke basis van de Tozo staan destijds. Dat was helemaal gratis geld. Soort basisinkomen dus voor ZZP'ers..
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
merel schreef:Zo raar is dat niet. Dat geldt voor veel meer Nederlanders die gecontroleerd worden door de belastingdienst. Mijn man kreeg indertijd een kledingvergoeding van zijn werk. Dit was een onbelaste vergoeding, maar hield wel in dat hij aan het einde van het jaar bonnetjes moest laten zien wat hij met deze vergoeding had gedaan.
Wanneer je geen verschil meer ziet tussen controle op uiterlijke verschijning en kleedstijl van bijstandsontvangers en het steekproefsgewijs aannemelijk moeten maken dat een onbelast vertrekt vergoeding niet bovenmatig is, ben ik bang dat we elkaar niet begrijpen.
Wat is het verschil. Controle is controle. Alleen de groep zonder enige tegenprestatie naar de maatschappij sputtert het hardst.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
merel schreef:Zo raar is dat niet. Dat geldt voor veel meer Nederlanders die gecontroleerd worden door de belastingdienst. Mijn man kreeg indertijd een kledingvergoeding van zijn werk. Dit was een onbelaste vergoeding, maar hield wel in dat hij aan het einde van het jaar bonnetjes moest laten zien wat hij met deze vergoeding had gedaan.
Wanneer je geen verschil meer ziet tussen controle op uiterlijke verschijning en kleedstijl van bijstandsontvangers en het steekproefsgewijs aannemelijk moeten maken dat een onbelast vertrekt vergoeding niet bovenmatig is, ben ik bang dat we elkaar niet begrijpen.
Wat is het verschil. Controle is controle. Alleen de groep zonder enige tegenprestatie naar de maatschappij sputtert het hardst.
Vraag aan meneer Merel:
"kunt u met bewijsmiddelen aantonen dat de door u ontvangen kleedgeldvergoeding niet bovenmatig is geweest?"

Vragen aan ontvanger bijstandsuitkering:
"U moet uw bankafschriften van het afgelopen jaar meenemen naar de afspraak. Het gaat om de originelen, wij maken er kopien van".
"Kunt u uitleggen waarom u boodschappen doet bij de Albert Heijn? De Aldi is veel goedkoper"
"Wij hebben de indruk dat er wel eens iemand in huis overnacht, de komende tijd zullen we u op onverwachte momenten bezoeken om dit te controleren."
"U verbruikt wel erg weinig water voor iemand die de hele dag thuis zit. Kunt u dat verklaren?"
"Kreeg u giften van familie, vrienden etc? Dan moet u dat opgeven. Het maakt niet uit of het geld of goederen waren, u moet alles opgeven".
"Denkt u echt dat u met uw refo-uiterlijk snel een baan krijgt? U kunt zich beter een ander uiterlijk aanmeten. (Ik geef toe, deze is gelukkig fictief. Maar feit is dat je uiterlijk en kledingstijl onderwerp van controle is).

Zelfs voor Jules de Corte zijn de verschillen zichtbaar lijkt me.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Basisinkomen

Bericht door Dodo »

Erik1960 schreef:
merel schreef:Zo raar is dat niet. Dat geldt voor veel meer Nederlanders die gecontroleerd worden door de belastingdienst. Mijn man kreeg indertijd een kledingvergoeding van zijn werk. Dit was een onbelaste vergoeding, maar hield wel in dat hij aan het einde van het jaar bonnetjes moest laten zien wat hij met deze vergoeding had gedaan.
Wanneer je geen verschil meer ziet tussen controle op uiterlijke verschijning en kleedstijl van bijstandsontvangers en het steekproefsgewijs aannemelijk moeten maken dat een onbelast vertrekt vergoeding niet bovenmatig is, ben ik bang dat we elkaar niet begrijpen.
merel schreef:Jij verwacht dat de overheid rücksichtslos geld verstrekt aan een ieder die daar om vraagt. De overheid is geen filantropische instelling. Als je deze controle niet wil, moet je gaan werken. Dan kan je zelf bepalen wat je met je geld doet.
Je maakt een karikatuur van de essentie van het basisinkomen.
Ik ken iemand die met een jong gezin in de bijstand zat. Ze moest haar sieraden laten zien, en vertellen of ze kostbare voorwerpen in huis had. Toen ze later langdurig ziek was (in een baan) was het idee om weer in de bijstand te kunnen komen letterlijk een nachtmerrie.
Het kan wel schelen waar je woont. In haar woonplaats heeft de fee van de empathie geen bezoekje gebracht aan het wiegje van de controlerende instantie.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

@ erik


Dat zal inderdaad regelmatig voorkomen, maar daar heb ik geen moeite mee.

Meneer en mevrouw merel hebben beiden een baan, betalen belasting, voeden hun kinderen zelf op, doen diaconaal vrijwilligerswerk en helpen op school, sport en in de wijk. Ook de weekenden zijn gevuld met huishoudelijke taken, sport voor de kinderen en sociale en emotionele begeleiding van de kinderen. Zij rijden in een oude auto en gaan maximaal1 keer per jaar op vakantie.

Meneer Tony daarentegen heeft in zijn leven nooit gewerkt Hij heeft jaren lang in detentie gezeten en krijgt op zijn 41 een bijstandsuitkering. Hij zit dagelijks om de stoep van zijn huis te praten en te roken en gaat om 16.00 in de kroeg waar hij meerdere alcoholische drankjes en frituur nuttigt en heeft in zijn hele leven 0 bijdrage geleverd aan de maatschappij. Aangezien meneer Tony vanwege obesitas en overmatig roken fysiek niet uit de voeten kan, heeft hij ene scootmobiel. Hij verwacht van de gemeente echter een fiets. Hij kan er niets aan doen dat hij niet beweegt. Het budget om eten van te kopen is laag, omdat meneer Tony voor minimaal €200 in de maand verrookt en daarnaast nog veel alcohol nuttigt.

Mevrouw X ( mijn voormalige huishoudelijke hulp) was een alleenstaande moeder met 3 kinderen, kreeg een bijstandsuitkering met allerlei toeslagen en woonde stiekem samen met iemand met een baan. Zij werkte als huishoudelijke hulp 4 ochtenden in de week zwart bij. Zij verdiende hiermee zwart € 800,00 per maand. Haar netto inkomen bedroeg elke maand €2500,00. Haar kinderen kregen per jaar 4 keer een compleet nieuwe garderobe. Niet omdat ze overal uitgroeiden, maar gewoon voor de leuk. Daarnaast huurde haar moeder een huis voor de hele zomer in Spanje, waar zij diverse malen lekker goedkoop heen kon vliegen of rijden met haar broer mee. Niemand die daarnaar kraaide.

De verschillen zijn inderdaad erg zichtbaar
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Basisinkomen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Mevrouw X ( mijn voormalige huishoudelijke hulp) was een alleenstaande moeder met 3 kinderen, kreeg een bijstandsuitkering met allerlei toeslagen en woonde stiekem samen met iemand met een baan. Zij werkte als huishoudelijke hulp 4 ochtenden in de week zwart bij.
Ze werkte toch niet zwart bij jou?
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Mevrouw X ( mijn voormalige huishoudelijke hulp) was een alleenstaande moeder met 3 kinderen, kreeg een bijstandsuitkering met allerlei toeslagen en woonde stiekem samen met iemand met een baan. Zij werkte als huishoudelijke hulp 4 ochtenden in de week zwart bij.
Ze werkte toch niet zwart bij jou?
Met pijn in het hart en 4 kinderen onder de 5 jaar hebben we haar vaarwel gezegd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:@ erik
Dat zal inderdaad regelmatig voorkomen, maar daar heb ik geen moeite mee.
Dat hoeft ook niet; ik heb dat wel.
merel schreef:Meneer en mevrouw merel hebben beiden een baan, betalen belasting, voeden hun kinderen zelf op, doen diaconaal vrijwilligerswerk en helpen op school, sport en in de wijk. Ook de weekenden zijn gevuld met huishoudelijke taken, sport voor de kinderen en sociale en emotionele begeleiding van de kinderen. Zij rijden in een oude auto en gaan maximaal1 keer per jaar op vakantie.

Meneer Tony daarentegen heeft in zijn leven nooit gewerkt Hij heeft jaren lang in detentie gezeten en krijgt op zijn 41 een bijstandsuitkering. Hij zit dagelijks om de stoep van zijn huis te praten en te roken en gaat om 16.00 in de kroeg waar hij meerdere alcoholische drankjes en frituur nuttigt en heeft in zijn hele leven 0 bijdrage geleverd aan de maatschappij. Aangezien meneer Tony vanwege obesitas en overmatig roken fysiek niet uit de voeten kan, heeft hij ene scootmobiel. Hij verwacht van de gemeente echter een fiets. Hij kan er niets aan doen dat hij niet beweegt. Het budget om eten van te kopen is laag, omdat meneer Tony voor minimaal €200 in de maand verrookt en daarnaast nog veel alcohol nuttigt.

Mevrouw X ( mijn voormalige huishoudelijke hulp) was een alleenstaande moeder met 3 kinderen, kreeg een bijstandsuitkering met allerlei toeslagen en woonde stiekem samen met iemand met een baan. Zij werkte als huishoudelijke hulp 4 ochtenden in de week zwart bij. Zij verdiende hiermee zwart € 800,00 per maand. Haar netto inkomen bedroeg elke maand €2500,00. Haar kinderen kregen per jaar 4 keer een compleet nieuwe garderobe. Niet omdat ze overal uitgroeiden, maar gewoon voor de leuk. Daarnaast huurde haar moeder een huis voor de hele zomer in Spanje, waar zij diverse malen lekker goedkoop heen kon vliegen of rijden met haar broer mee. Niemand die daarnaar kraaide.

De verschillen zijn inderdaad erg zichtbaar
En nu de voorbeelden inclusief basisinkomen:
Meneer en mevrouw Merel gebruiken het basisinkomen om wat extra tijd te hebben voor het vele belangrijke en goede werk dat ze doen.
Meneer Tony blijft zijn leven leven op zijn eigen manier.
Mevrouw X hoeft niet meer stiekem te doen over haar relatie en niet meer zwart te werken. Misschien gaat ze meneer en mevrouw Merel wel weer van dienst zijn als huishoudelijke hulp.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
merel schreef:@ erik
Dat zal inderdaad regelmatig voorkomen, maar daar heb ik geen moeite mee.
Dat hoeft ook niet; ik heb dat wel.
merel schreef:Meneer en mevrouw merel hebben beiden een baan, betalen belasting, voeden hun kinderen zelf op, doen diaconaal vrijwilligerswerk en helpen op school, sport en in de wijk. Ook de weekenden zijn gevuld met huishoudelijke taken, sport voor de kinderen en sociale en emotionele begeleiding van de kinderen. Zij rijden in een oude auto en gaan maximaal1 keer per jaar op vakantie.

Meneer Tony daarentegen heeft in zijn leven nooit gewerkt Hij heeft jaren lang in detentie gezeten en krijgt op zijn 41 een bijstandsuitkering. Hij zit dagelijks om de stoep van zijn huis te praten en te roken en gaat om 16.00 in de kroeg waar hij meerdere alcoholische drankjes en frituur nuttigt en heeft in zijn hele leven 0 bijdrage geleverd aan de maatschappij. Aangezien meneer Tony vanwege obesitas en overmatig roken fysiek niet uit de voeten kan, heeft hij ene scootmobiel. Hij verwacht van de gemeente echter een fiets. Hij kan er niets aan doen dat hij niet beweegt. Het budget om eten van te kopen is laag, omdat meneer Tony voor minimaal €200 in de maand verrookt en daarnaast nog veel alcohol nuttigt.

Mevrouw X ( mijn voormalige huishoudelijke hulp) was een alleenstaande moeder met 3 kinderen, kreeg een bijstandsuitkering met allerlei toeslagen en woonde stiekem samen met iemand met een baan. Zij werkte als huishoudelijke hulp 4 ochtenden in de week zwart bij. Zij verdiende hiermee zwart € 800,00 per maand. Haar netto inkomen bedroeg elke maand €2500,00. Haar kinderen kregen per jaar 4 keer een compleet nieuwe garderobe. Niet omdat ze overal uitgroeiden, maar gewoon voor de leuk. Daarnaast huurde haar moeder een huis voor de hele zomer in Spanje, waar zij diverse malen lekker goedkoop heen kon vliegen of rijden met haar broer mee. Niemand die daarnaar kraaide.

De verschillen zijn inderdaad erg zichtbaar
En nu de voorbeelden inclusief basisinkomen:
Meneer en mevrouw Merel gebruiken het basisinkomen om wat extra tijd te hebben voor het vele belangrijke en goede werk dat ze doen.
Meneer Tony blijft zijn leven leven op zijn eigen manier.
Mevrouw X hoeft niet meer stiekem te doen over haar relatie en niet meer zwart te werken. Misschien gaat ze meneer en mevrouw Merel wel weer van dienst zijn als huishoudelijke hulp.
Oneens.
Meneer en mevrouw merel gaan door zoals zij leven
Meneer Tony blijft zijn leven leven op zijn eigen manier en wordt vanuit de overheid/huisarts/buurtzorg gestimuleerd en geïnformeerd over betere leefgewoontes en beweging. Hij wil wel, maar heeft door zijn jeugd in internaten en jeugdzorg weinig goede voorbeelden gezien. Wellicht is in een buurthuis of bij de voetbalclub vrijwilligerswerk voor hem
Mevrouw X werd de controles uiteindelijk zo beu dat zij een betaalde baan heeft gevonden en hierdoor een extra bijdrage kan leveren aan de maatschappij.
Plaats reactie