Klimaatverandering

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Klimaatverandering

Bericht door HersteldHervormd »

De laatste tijd word er weer veel gewaarschuwd voor klimaatverandering. De focus op de corona is even weg en zo kunnen we weer het oude leven langzamerhand oppakken.

Waar ik me wel eens over verbaas is dat het steeds gaat om het klimaat. Temperaturen stijgen, waterstanden stijgen, het weer word steeds extremer, bosbranden, plastic soep en ga zo maar door. Wat ik een beetje mis is het eigenlijke probleem, namelijk de staat van de natuur. Ik denk dat wij als aardbewoners de natuur wereldwijd aan het uitputten zijn. Daar zou eens naar gekeken worden m.i.

Als we de natuur weer gezonder kan worden, lossen de klimaatproblemen dan ook op?

Overigens denk ik dat we een soort gelijk traject gaan volgen als met corona restricties. Het is steeds niet voldoende. De boeren worden uitgekocht, maar daar is het niet mee klaar. Ik vind dat de regering duidelijk moet zijn en niet de boeren nu moet framen als zijnde milieuvervuilers, dat hún het probleem zijn, terwijl dat niet helemaal waar is. Zelfde als de ongevaccineerde, die ook dikwijls aangewezen werden als hét grote probleem.

Hoe zouden we de natuur weer kunnen herstellen? Ik denk namelijk dat dat echt nodig is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Klimaatverandering

Bericht door Philip »

De boeren kunnen er inderdaad weinig aan doen. Zij moeten simpelweg mee met de markt. Een boer met tien koeien overleeft niet.

Tegelijkertijd put de huidige landbouw de natuur volledig uit. Het zal minder intensief moeten en daarvoor is meer grond nodig. Grond die nu wordt gebruikt voor veevoer, zal voor landbouw gebruikt moeten gaan worden. Daardoor zal het aantal dieren moeten afnemen.

De oorzaak dat er steeds meer moet, is dat de CO2-uitstoot nog bijna elk jaar stijgt, terwijl die zou moeten dalen. We doen gewoon niet genoeg. En hoe langer we wachten, hoe duurder het wordt.

Je kunt van alles van Greta Thunberg vinden, maar zij is depressief geworden toen ze de wetenschappelijke artikelen over het klimaat begon te lezen. Vrijwel alle klimaatwetenschappers zijn het er over eens: Actie is nu nodig om een catastrofe af te wenden. Mogelijk is het klimaat dan nog te redden, maar wellicht zijn we al te laat. Dan is de interne thermostaat van de aarde al kapot en zal menselijk leven niet meer mogelijk zijn. De meeste wetenschappers denken echter dat we nog net op tijd zijn.

Uiteindelijk kan er dan een nieuw evenwicht komen en kan de natuur zich weer herstellen.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ouddorp »

Wat mij betreft zie ik veel mogelijkheden in kernenergie. Frankrijk is aanzienlijk minder vervuilend als Duitsland als je kijkt naar de co2-uitstoot per inwoner. Er zitten inderdaad nadelen aan kernenergie, maar die wegen wat mij betreft niet op tegen de voordelen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Klimaatverandering

Bericht door merel »

Wat de boeren 'verkeerd 'hebben gedaan, is dat zij steeds meer aan schaalvergroting zijn gaan doen. Ik begrijp heel goed dat dat in eerste instantie vanuit de overheid werd gestimuleerd. Alleen is dat wel gedaan ten kosten van de natuur. De afgelopen decenia zijn de weilanden groener en groener geworden, geen bloemetje of plantje is daar meer te vinden. Hierdoor zijn insecten en weidevogels verdreven. Het maaien ging steeds vroeger in het seizoen, waardoor de nesten van weidevogels kapot gemaaid werden.

Daarnaast is 'de burger' steeds meer gaan consumeren; vliegvakanties, elke dag vlees, plastic verpakkingen, 50 kledingstukken per jaar aanschaffen. Wat denk je van al het microplastic in cosmetica, zeep en tandpasta. Dat kan niet gefilterd worden en verdwijnt in de plastic soep.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Klimaatverandering

Bericht door deschpin »

Stuitend is de hoogmoed om het klimaat te veranderen.

Nederland produceert veel meer dan voor eigen gebruik, is dat erg?
Zolang er geen productie hoeft te worden weggegooid kun je het ook zien als een opoffering voor andere werelddelen.
Daarnaast zitten we met een elite aan de macht die volstrekt niet begrijpt hoe er op het platteland wordt geleefd en gezorgd voor het vee.

Nederland is veel te dichtbevolkt om gezond te kunnen leven is mijn mening. We hebben grote problemen met ophokken van kippen maar in steden ophokken van mensen is geen enkel probleem.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatverandering

Bericht door parsifal »

deschpin schreef:Stuitend is de hoogmoed om het klimaat te veranderen.

Nederland produceert veel meer dan voor eigen gebruik, is dat erg?
Zolang er geen productie hoeft te worden weggegooid kun je het ook zien als een opoffering voor andere werelddelen.
Daarnaast zitten we met een elite aan de macht die volstrekt niet begrijpt hoe er op het platteland wordt geleefd en gezorgd voor het vee.

Nederland is veel te dichtbevolkt om gezond te kunnen leven is mijn mening. We hebben grote problemen met ophokken van kippen maar in steden ophokken van mensen is geen enkel probleem.
Uhm, de opgehokte mens heeft wel iets meer ruimte dan een opgehokte kip, ook in verhouding tot volume en gewicht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Klimaatverandering

Bericht door Posthoorn »

deschpin schreef:Stuitend is de hoogmoed om het klimaat te veranderen.
Volgens mij is er niemand die het 'klimaat wil veranderen'. Zeggen dat we niks kunnen, is natuurlijk wel heel makkelijk. Dan hoeven we ook niks.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Klimaatverandering

Bericht door deschpin »

Posthoorn schreef:
deschpin schreef:Stuitend is de hoogmoed om het klimaat te veranderen.
Volgens mij is er niemand die het 'klimaat wil veranderen'. Zeggen dat we niks kunnen, is natuurlijk wel heel makkelijk. Dan hoeven we ook niks.
Waar ik op doel is de valse voorstelling dat alles geregeld kan worden.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Klimaatverandering

Bericht door deschpin »

parsifal schreef:
deschpin schreef:Stuitend is de hoogmoed om het klimaat te veranderen.

Nederland produceert veel meer dan voor eigen gebruik, is dat erg?
Zolang er geen productie hoeft te worden weggegooid kun je het ook zien als een opoffering voor andere werelddelen.
Daarnaast zitten we met een elite aan de macht die volstrekt niet begrijpt hoe er op het platteland wordt geleefd en gezorgd voor het vee.

Nederland is veel te dichtbevolkt om gezond te kunnen leven is mijn mening. We hebben grote problemen met ophokken van kippen maar in steden ophokken van mensen is geen enkel probleem.
Uhm, de opgehokte mens heeft wel iets meer ruimte dan een opgehokte kip, ook in verhouding tot volume en gewicht.
De sociale spanningen en stress in kanaleneiland, rotterdam zuid enz zijn u ontgaan?
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ambtenaar »

deschpin schreef:Stuitend is de hoogmoed om het klimaat te veranderen.
Er wordt juist getracht om door de mens veroorzaakte klimaatverandering tegen te gaan.
Nederland produceert veel meer dan voor eigen gebruik, is dat erg?
Dat is in principe niet erg, de vraag is of afname van biodiversiteit en verschraling van de natuur een prijs is die je wilt betalen.
Nederland is veel te dichtbevolkt om gezond te kunnen leven is mijn mening. We hebben grote problemen met ophokken van kippen maar in steden ophokken van mensen is geen enkel probleem.
Als we niet iets doen om de klimaatverandering tegen te gaan, wordt het nog veel drukker in Nederland. Mensen vanuit andere delen van de wereld zullen o.a. naar Nederland trekken, omdat hun eigen land (nog meer) onleefbaar wordt door bijv. droogte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klimaatverandering

Bericht door -DIA- »

Is het de lezers wel eens opgevallen hoe vrijwel de gehele wereld gestrest en gespannen lijkt? Klik eens op YouTube, we hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. 24 uur per dag ontspanningsmuziek, rustgevende muziek. Zou dat een remedie zijn voor de spanningen in de wereld?
Ik denk het niet.
Wel kan muziek een gunstige invloed hebben op gespannenheid, of overspannenheid of in een geval als koning Saul, die rustig werd als David op de harp speelde.
Maar heeft Saul uiteindelijk rust gevonden?
Zou de spanning niet iets te maken hebben met de vragen over de dingen die het aardrijk overkomen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Klimaatverandering

Bericht door deschpin »

HersteldHervormd schreef:De laatste tijd word er weer veel gewaarschuwd voor klimaatverandering. De focus op de corona is even weg en zo kunnen we weer het oude leven langzamerhand oppakken.

Waar ik me wel eens over verbaas is dat het steeds gaat om het klimaat. Temperaturen stijgen, waterstanden stijgen, het weer word steeds extremer, bosbranden, plastic soep en ga zo maar door. Wat ik een beetje mis is het eigenlijke probleem, namelijk de staat van de natuur. Ik denk dat wij als aardbewoners de natuur wereldwijd aan het uitputten zijn. Daar zou eens naar gekeken worden m.i.

Als we de natuur weer gezonder kan worden, lossen de klimaatproblemen dan ook op?

Overigens denk ik dat we een soort gelijk traject gaan volgen als met corona restricties. Het is steeds niet voldoende. De boeren worden uitgekocht, maar daar is het niet mee klaar. Ik vind dat de regering duidelijk moet zijn en niet de boeren nu moet framen als zijnde milieuvervuilers, dat hún het probleem zijn, terwijl dat niet helemaal waar is. Zelfde als de ongevaccineerde, die ook dikwijls aangewezen werden als hét grote probleem.

Hoe zouden we de natuur weer kunnen herstellen? Ik denk namelijk dat dat echt nodig is.
Dan zouden we eens moeten kijken of er landen/volken/ groepen zijn die nog heel dicht bij de natuur kunnen leven.

Één van de hoofdoorzaken van vervuiling is onze enorme energiebehoefte die met fossiel wordt gestild. Als je dan dicht bij natuur wil blijven dan denk ik gelijk aan transitie naar zonne-energie (stroom, warmte, licht, omzetting naar waterstof). Dat zou echt een verandering ten goede zijn. De potentie is er maar het oogsten(incl. opslag) in allerlei vormen is nog niet zo effectief.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Klimaatverandering

Bericht door HersteldHervormd »

deschpin schreef:
HersteldHervormd schreef:De laatste tijd word er weer veel gewaarschuwd voor klimaatverandering. De focus op de corona is even weg en zo kunnen we weer het oude leven langzamerhand oppakken.

Waar ik me wel eens over verbaas is dat het steeds gaat om het klimaat. Temperaturen stijgen, waterstanden stijgen, het weer word steeds extremer, bosbranden, plastic soep en ga zo maar door. Wat ik een beetje mis is het eigenlijke probleem, namelijk de staat van de natuur. Ik denk dat wij als aardbewoners de natuur wereldwijd aan het uitputten zijn. Daar zou eens naar gekeken worden m.i.

Als we de natuur weer gezonder kan worden, lossen de klimaatproblemen dan ook op?

Overigens denk ik dat we een soort gelijk traject gaan volgen als met corona restricties. Het is steeds niet voldoende. De boeren worden uitgekocht, maar daar is het niet mee klaar. Ik vind dat de regering duidelijk moet zijn en niet de boeren nu moet framen als zijnde milieuvervuilers, dat hún het probleem zijn, terwijl dat niet helemaal waar is. Zelfde als de ongevaccineerde, die ook dikwijls aangewezen werden als hét grote probleem.

Hoe zouden we de natuur weer kunnen herstellen? Ik denk namelijk dat dat echt nodig is.
Dan zouden we eens moeten kijken of er landen/volken/ groepen zijn die nog heel dicht bij de natuur kunnen leven.

Één van de hoofdoorzaken van vervuiling is onze enorme energiebehoefte die met fossiel wordt gestild. Als je dan dicht bij natuur wil blijven dan denk ik gelijk aan transitie naar zonne-energie (stroom, warmte, licht, omzetting naar waterstof). Dat zou echt een verandering ten goede zijn. De potentie is er maar het oogsten(incl. opslag) in allerlei vormen is nog niet zo effectief.
Mm, lastig, omdat de ''duurzame'' energiebronnen zoals zonnepanelen en windmolens ook heel veel grondstoffen en energie kosten om te produceren en te onderhouden. Wat dacht je van kilometers kabels in de zeeën en in de grond voor de windmolenparken, dat zijn geen kinderachtige kabels.

Waar ik me ook aan stoor is dat de groene partijen continu bashen op dit soort taferelen omdat ze voor een goed klimaat willen zorgen. Het punt is dat opzich de natuur het wel aan kan. Er zijn al ijstijden geweest, periodes van extreme hitte in deze bescheiden 6000 jaar. Het probleem zit dus niet in de natuur, maar in de bevolking. Als de waterstand stijgt hebben vooral WIJ een probleem. Niet de natuur, ik geloof daar niks van eerlijk gezegd. Als linkse klimaat wappies het dus hebben over de natuur die ze willen beschermen, bedoelen ze eigenlijk indirect hunzelf. Of ze dat zelf beseffen weet ik niet.

Overigens zie ik winst in minder consumeren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Klimaatverandering

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: Als linkse klimaat wappies het dus hebben over de natuur die ze willen beschermen, bedoelen ze eigenlijk indirect hunzelf. Of ze dat zelf beseffen weet ik niet.

.
Wat een veroordeling! Mijn kinderen kijken met tranen in hun ogen naar de plastic soep in de oceaan waar allerlei dieren in verstrikt raken. Zij zijn zelf op zoek gegaan naar produkten zonder micro plastic, weigeren zelfs hun favoriete broodbeleg ( speculoos), omdat daar palmolie inzit. Als eij ergens met zn allen heengaan stellen zij vanwege milieu voor om te gaan fietsen of om de afstand met OV af te leggen enz. enz. Genoeg mensen doen dit wel degelijk vanwege milieu.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Klimaatverandering

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:Is het de lezers wel eens opgevallen hoe vrijwel de gehele wereld gestrest en gespannen lijkt? Klik eens op YouTube, we hebben nog nooit zoveel 'rustgevende' muziek op YouTube gezien. 24 uur per dag ontspanningsmuziek, rustgevende muziek. Zou dat een remedie zijn voor de spanningen in de wereld?
Ik denk het niet.
Wel kan muziek een gunstige invloed hebben op gespannenheid, of overspannenheid of in een geval als koning Saul, die rustig werd als David op de harp speelde.
Maar heeft Saul uiteindelijk rust gevonden?
Zou de spanning niet iets te maken hebben met de vragen over de dingen die het aardrijk overkomen?
Dit is een vreemde redenering. Je kunt daartegenover zetten: nog nooit stonden zoveel Nederlandse preken op YouTube, dus is Nederland nooit zo christelijk geweest. Ik ken een christen die verongelukte, dus beter halen we die preken van internet.... Dit soort drogredeneringen dragen niet echt bij aan de discussie wat mij betreft.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie