Klimaatverandering

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Klimaatverandering

Bericht door Herman »

merel schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat jij schrijft. Waarom zou de verdenking tussen macht en de naam Rothschild altijd te maken hebben met antisemitisme.? Ik zie het causale verband niet.
Dat komt omdat die verdenkingen al 150 jaar of langer grotendeels antisemitisch gemotiveerd zijn en niet op feiten maar daarop gebaseerd zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Klimaatverandering

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:@Hersteldhervormd begon over Greta Thunberg. Blijkbaar vond hij het overdreven dat zij in Duitsland demonstreert tegen verdere winning van bruinkool. Ik denk dat het terecht is dat mensen demonsteren tegen verdere winning en gebruik van bruinkool. Winning van bruinkool zorgt voor enorme schade en bovendien zorgt verbranding van bruinkool voor heel veel uitstoot.
Wat hebben ze als alternatief? Je kan wel overal op tegen zijn, maar als je geen andere alternatief hebt.
Die sufferds hebben 30 kerncentrales gesloopt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Wat hebben ze als alternatief? Je kan wel overal op tegen zijn, maar als je geen andere alternatief hebt.
Op dit moment weinig, maar dat betekent niet dat je de keuzes van Duitsland niet onopgemerkt hoeft te laten plaatsvinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klimaatverandering

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:@Hersteldhervormd begon over Greta Thunberg. Blijkbaar vond hij het overdreven dat zij in Duitsland demonstreert tegen verdere winning van bruinkool. Ik denk dat het terecht is dat mensen demonsteren tegen verdere winning en gebruik van bruinkool. Winning van bruinkool zorgt voor enorme schade en bovendien zorgt verbranding van bruinkool voor heel veel uitstoot.
Wat hebben ze als alternatief? Je kan wel overal op tegen zijn, maar als je geen andere alternatief hebt.
Die sufferds hebben 30 kerncentrales gesloopt.
Die waren te gevaarlijk.., er mocht eens een keer wat mis gaan.... en met een kernwapen rekenden we al sinds begin jaren 60 niet meer, toen nog huis-aan-huis folders werden verspreid met wat te doen in een kernoorlog? Al was dat toen wel behoorlijk naïef, maar we rekenden ermee.
Misschien moeten ook wel zeggen: Dom dat we zo naïef waren toen het communisme ten val kwam en de muur omviel. Vrede, vrede, geen gevaar, vrijheid, broederschap. De wereld wordt beter. Dat was vanzelf een ontzettende naïviteit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Klimaatverandering

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Wat hebben ze als alternatief? Je kan wel overal op tegen zijn, maar als je geen andere alternatief hebt.
Op dit moment weinig, maar dat betekent niet dat je de keuzes van Duitsland niet onopgemerkt hoeft te laten plaatsvinden.
INVERSTEER IN KERNENERGIE . Met zon en wind gaan we het nooit redden. Wind op zee blijft zeer verstorend en schadelijk voor de ecologische structuur van dat gebied. Helaas een blinde vlek in de transitie modellen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:@Hersteldhervormd begon over Greta Thunberg. Blijkbaar vond hij het overdreven dat zij in Duitsland demonstreert tegen verdere winning van bruinkool. Ik denk dat het terecht is dat mensen demonsteren tegen verdere winning en gebruik van bruinkool. Winning van bruinkool zorgt voor enorme schade en bovendien zorgt verbranding van bruinkool voor heel veel uitstoot.
Wat hebben ze als alternatief? Je kan wel overal op tegen zijn, maar als je geen andere alternatief hebt.
Het is duidelijk dat je dit gebied nog nooit van dichtbij hebt gezien. Die hele bruinkoolwinning is echt een ramp van ongekende omvang. Soms is de bovenlaag maar 20 meter diep. Die wordt er eerst afgehaald. Daarna begint het 'opvreten' van de bruinkool. Dat slaat een enorm gat, van soms wel 50 vierkante km in de omgeving. Stel je voor dat je met zo'n klus begint aan de A1 bij Terschuur. Dan moet je zo'n gat maken tot aan de afrit Stroe aan de A1 en de afrit Lunteren aan de A3 en alles wat je daar tegenkomt wordt van de aardbodem weggevaagd.
Alternatieven zijn er voldoende. In Nederland winnen we allang geen kolen meer en we hebben nog nooit een dag zonder elektriciteit gezeten. In Duitsland gaat het ook niet om de vraag of er een alternatief is, maar om de winsten van RWE. Alternatieven zijn er voldoende. Er worden volop grote windmolenparken gebouwd en veel boeren verdienen meer aan hun zonnepanelen dan aan hun koeien, om zomaar twee alternatieven te noemen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ararat »

Zonnepanelen geven geen melk, da's dan weer een beetje jammer.
Afgraven voor bruinkool en dan zonnepanelen zetten. Of een kerncentrale.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ditbenik »

Ararat schreef:Zonnepanelen geven geen melk, da's dan weer een beetje jammer.
Afgraven voor bruinkool en dan zonnepanelen zetten. Of een kerncentrale.
Ik snap werkelijk niet wat zo'n kinderachtige opmerking toevoegt. Het gaat over alternatieven die er zijn voor bruinkool en wat dat te maken heeft met het geen melk geven van zonnepanelen ontgaat me volledig.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ararat »

Ditbenik schreef:
Ararat schreef:Zonnepanelen geven geen melk, da's dan weer een beetje jammer.
Afgraven voor bruinkool en dan zonnepanelen zetten. Of een kerncentrale.
Ik snap werkelijk niet wat zo'n kinderachtige opmerking toevoegt. Het gaat over alternatieven die er zijn voor bruinkool en wat dat te maken heeft met het geen melk geven van zonnepanelen ontgaat me volledig.
Tja... Het onderwerp raakt jou meer dan mij en ik deed een kleine poging om er een smeurtje luchtigheid in te brengen. Ik zou overigens kunnen overwegen er meer rekening mee te houden dat sommigen humor anders aanvoelen dan ik. Stop dus gerust met stampvoeten.

Iets inhoudelijker: je noemt zonnepanelen en windmolenparken als alternatief voor het verwoestende effect van bruinkoolwinning. Wat maakt dat deze alternatieven in dat gebied beter zijn? Een heel glazen weiland met dood gras eronder of een woud van draaiende molens zijn ook niet alles.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
merel
Berichten: 9654
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Klimaatverandering

Bericht door merel »

De keuze tussen bruinkool of bruin gras is snel gemaakt. Gras is namelijk ook niet zo heel goed tegen CO2. We hebben heggen nodig en bossen om de milieu schade te compenseren. Bruinkool is op geen enkel wijze nuttig. Het afgraven maakt de omgeving kapot en het verstoken ook. Duitsland is 50 jaar te laat met energie innovatie. Veel huizen stoken nog op kolen. Juist dit is het moment om daarmee te stoppen
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Klimaatverandering

Bericht door refo »

merel schreef:De keuze tussen bruinkool of bruin gras is snel gemaakt. Gras is namelijk ook niet zo heel goed tegen CO2. We hebben heggen nodig en bossen om de milieu schade te compenseren. Bruinkool is op geen enkel wijze nuttig. Het afgraven maakt de omgeving kapot en het verstoken ook. Duitsland is 50 jaar te laat met energie innovatie. Veel huizen stoken nog op kolen. Juist dit is het moment om daarmee te stoppen
In Duitsland krijg je subsidie als je op aardgas overstapt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Klimaatverandering

Bericht door Ambtenaar »

https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Klimaatverandering

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.
Ik weet niet hoe oud de schrijver is, maar voor die leeftijd moet je eveneens oppassen. Hij heeft ook een aardig gekleurde bril op. Ik vind het echt krantenvulling waar je niets mee kan. Dit citaat van hem omschrijft ook zijn eigen stuk:
Tussen de verdachtmakingen door worden voor leken aannemelijke anekdotes en theorieën verteld die suggereren dat er inderdaad een deskundig persoon aan het woord is.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
James Peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2023, 15:02

Re: Klimaatverandering

Bericht door James Peter »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/1006130-pas-o ... -schrijven

Oppassen voor oude mannen die over klimaat schrijven.
Mij zou het persoonlijk beter lijken om op inhoud te discussiëren in plaats van op leeftijd of een andere irrelevante factor. Al moet ik de opmerking over oude mannen misschien iets minder serieus nemen.

Het artikel wekt in ieder geval de suggestie dat het niet mogelijk is om met normale, goed onderbouwde argumenten kritiek te hebben op het huidige klimaatbeleid. Iets waar ik het absoluut mee oneens ben.
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatverandering

Bericht door DDD »

Het artikel slaat de spijker op de kop. Ik zie soms ook wel eens ingenieurs in plaatselijke media tegen windmolens strijden met onzinnige argumenten. En het is ook waar dat een kwart van de Nederlanders nauwelijks kan lezen of schrijven en dus ook niet zelfstandig kan nadenken. Dus onzinverhalen hebben zo een groot publiek.
Plaats reactie