Alles rondom het Europees Digital ID

HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door HersteldHervormd »

Bij deze wil ik een topic openen om specifiek te kunnen discussiëren over het fenomeen wat steeds meer werkelijkheid word. 1,5 jaar geleden zou dit nog in het topic complottheorieën kunnen, dat is nu niet meer aan de orde.

In 2011 zijn er al plannen gepubliceerd voor een Digital ID die iedere EU burger krijgt. Aanstaande oktober word er een pilot gedraaid om te kijken of het bevalt. Het ID word ook wel de e-wallet genoemd. Toepassingen zijn: Identificering, financiële gegevens, reisbewegingen, officiële documenten zoals rijbewijs/diploma's/doktersvoorschriften en het kan gebruikt worden als virtueel betaalmiddel. Het word dan waarschijnlijk een app voor op je telefoon of ander toestel.

In principe lijkt dit allemaal een verzamelbakje te zijn van wat gegevens. De vraag is in de eerste plaats: Gaat de EU jouw privacy waarborgen? Nu kan iemand bijvoorbeeld je bankpas vinden of je ID kaart en daar dan misschien wat mee, maar als jouw digitale ID in handen komt van een crimineel kan dat natuurlijk desastreus zijn.

Ook zorgen over de eventuele toekomstige toepassingen. Zo zou je natuurlijk iemand met schulden de toegang tot bepaalde winkels kunnen verbieden, de persoon heeft namelijk schulden, en dan is het niet handig om in een kledingwinkel rond te lopen. Of om bepaalde reisbewegingen te controleren n.a.v. een ongeluk of ander incident. We zien nu met de huidige coronapas hoe ver het kan gaan. Gaan we over een aantal jaar overal moeten bewijzen dat je geen schulden hebt? Of bewijzen dat je gezond bent of dat je het milieu niet beschadigd met je benzine auto?

https://www.nu.nl/tech/6185389/zorgen-o ... -over.html
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.linkedin.com/posts/linkedin ... 91360-QUE2

Het belonen van bepaalde keuzes word langzamerhand de nieuwe standaard.

Duurzaam reizen = extra vakantiedagen
Niet duurzaam reizen = geen extra vakantiedagen

De volgende stap is dit koppelen aan een Digital ID.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door DDD »

Wat een goed idee!
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Wat een goed idee!
Haha, meen je dat echt?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door DDD »

Zeker. Allebei, trouwens, want de link en de naam van het draadje komen niet overeen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:De volgende stap is dit koppelen aan een Digital ID.
Natuurlijk niet. Dit gaat om zelfstandige organisaties met een personeelsbeleid. Dat is een heel andere wereld dan een land besturen. Hoewel ik het me voor kan stellen dat zulke secundaire voorwaarden heel snel door overheidsinstellingen wordt doorgevoerd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door Mannetje »

Voor ons in het onderwijs bestaat er al jaren een fietsplan. Valt hier ook wel onder denk ik? Maar dat staat nergens op mijn Europees Digital ID.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door Tiberius »

Ja dat denk ik wel. In de zorg trouwens ook fiets- en computerplan.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:De volgende stap is dit koppelen aan een Digital ID.
Natuurlijk niet. Dit gaat om zelfstandige organisaties met een personeelsbeleid. Dat is een heel andere wereld dan een land besturen. Hoewel ik het me voor kan stellen dat zulke secundaire voorwaarden heel snel door overheidsinstellingen wordt doorgevoerd.
Ik bedoel dat het een progressieve wind is met dit soort uitlatingen, wat we ook terug zien in het coronabeleid.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:Voor ons in het onderwijs bestaat er al jaren een fietsplan. Valt hier ook wel onder denk ik? Maar dat staat nergens op mijn Europees Digital ID.
Maak het maar belachelijk, je moet dan ook niet zeuren als we echt die kant op gaan.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door Tiberius »

Wat is je probleem als we die kant op zouden gaan?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door DDD »

Waarom zou ik daar ook over zeuren? Ik zie met ongenoegen dat sommige mensen vijf keer per jaar vliegen maar daar geen extra belasting voor betalen. Zulke dingen goed regelen, ik zie niet in wat daar tegen zou zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Wat is je probleem als we die kant op zouden gaan?
Omdat ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen wat je doet. Ik vind niet dat de overheid een soort opvoedkundige rol moet opeisen. Het gaat er steeds meer op lijken dat je bij bepaalde zaken niet meer zelf mag of kan kiezen. Zit jij te wachten op verplichte vaccinatie? Zit jij te wachten op verplicht genderneutraal opvoeden? Er zitten hier ook mensen in het onderwijs, wat te doen als je verplicht bepaalde zaken moet behandelen.

Uiteindelijk kan je gewoon geen christen meer zijn. Want religie past ook niet in het plaatje.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door Tiberius »

Ik weet het niet. Volgens mij draaf je door.

Sowieso ben ik pro-Europa en pro-digitaal, dus een Europees digital ID lijkt me best wel wat.
De nadelen die jij noemt, zie ik niet zo.
Mogelijk is bijvoorbeeld religie in Europese handen veiliger dan in Den Haag. In ieder geval geldt dat nu al voor privacy.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alles rondom het Europees Digital ID

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Voor ons in het onderwijs bestaat er al jaren een fietsplan. Valt hier ook wel onder denk ik? Maar dat staat nergens op mijn Europees Digital ID.
Maak het maar belachelijk, je moet dan ook niet zeuren als we echt die kant op gaan.
Ik was gewoon serieus. Maar een beetje tegenwicht tegen je complotdenkeritis kon geen kwaad, dacht ik zo.
-
Plaats reactie