Oorlog in Oekraine

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door merel »

FlyingEagle schreef:Heel terughoudend denk ik. Niet direct in deze provocatie stappen
Wanneer is er wel reden om terug te slaan ? De bezetting vande Oekraïne was het niet. Nu raketaanvallen in Polen. Wat is wel reden om terug te slaan.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef:
FlyingEagle schreef:Heel terughoudend denk ik. Niet direct in deze provocatie stappen
Wanneer is er wel reden om terug te slaan ? De bezetting vande Oekraïne was het niet. Nu raketaanvallen in Polen. Wat is wel reden om terug te slaan.
Ik denk dat de raketten niet voor Polen bedoelt waren. Misschien kunnen ze niet zo goed mikken.
Hopelijk loopt het niet nog verder uit de hand.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door TSD »

merel schreef:
FlyingEagle schreef:Heel terughoudend denk ik. Niet direct in deze provocatie stappen
Wanneer is er wel reden om terug te slaan ? De bezetting vande Oekraïne was het niet. Nu raketaanvallen in Polen. Wat is wel reden om terug te slaan.
Niets doen is echt geen optie, raketten die op je land komen en 2 van je burgers doden is niet een 'ongelukje' in de categorie van 'foutje bedankt'. Als je dat laat gaan is het einde echt zoek, er zal toch duidelijkheid moeten komen.

Overigens eerst maar even afwachten tot alle informatie boven tafel is. Maar ik denk zelf dat een vergeldingsactie voor de hand ligt. Mij lijkt een actie op Oekraïens grondgebied een waarschijnlijk scenario, mogelijk geholpen door US.
Bourdon16 schreef: Ik denk dat de raketten niet voor Polen bedoelt waren. Misschien kunnen ze niet zo goed mikken.
Hopelijk loopt het niet nog verder uit de hand.
Wellicht waren ze niet voor Polen bedoeld, maar wat dan nog? Alsof je ongestraft per ongeluk raketten daar kan laten neerkomen en dan wegkomen met 'sorry, verkeerd gemikt'?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door FlyingEagle »

Wat wil je dan? Een oorlogsverklaring aan Rusland? Wat dat is dan het alternatief. Niet erg aanlokkelijk
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bourdon16 »

Nee maar ik hoop dat een derde wereldoorlog voorkomen kan worden.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Ik verwacht dat er op politiek niveau acties ondernomen worden. Te denken valt aan;
- Ambassadeurs op het matje roepen.
- Met een gewichtig gezicht Rusland vermanen.
- Extra sancties.
- Extra wapens aan Oekraïne leveren.
- Nog meer inlichtingen delen met Oekraïne.

Ik kan mij niet voorstellen dat Polen of de Navo zelf aanvallen gaat uitoefenen op Russische troepen. Het is hoogst waarschijnlijk een fout die twee mensen het leven heeft gekost. Tragisch voor de familie en vrienden, maar waarschijnlijk geen directe aanval op een kernmacht waard.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bonny »

Als Rusland Polen aan zou willen vallen, dan zouden ze dat met iets meer dan twee raketten in het Pools-Oekrainse grensgebed gaan doen. Zeer vermoedelijk gaat het om afzwaaiers die hun doel gemist hebben. De Russen hebben tegenwoordig niet zoveel hoogdravend materieel meer over. Die moeten het doen met de tweedehandsjes die nog in depots in Jakoetsk e.a. liggen.
The Groom's still waiting at the altar
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Op het RD lees ik
'Inmiddels wordt door de Poolse zender Radio Zet gemeld dat het „hoogstwaarschijnlijk” brokstukken waren van een raket die door de Oekraïense strijdkrachten werd geraakt.'

Mocht dit het geval zijn, dan is er een stuk minder aan de hand. Er zijn wel raketten over de grens gekomen, maar die hebben (zover bekend) geen dode veroorzaakt.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:Op het RD lees ik
'Inmiddels wordt door de Poolse zender Radio Zet gemeld dat het „hoogstwaarschijnlijk” brokstukken waren van een raket die door de Oekraïense strijdkrachten werd geraakt.'

Mocht dit het geval zijn, dan is er een stuk minder aan de hand. Er zijn wel raketten over de grens gekomen, maar die hebben (zover bekend) geen dode veroorzaakt.
Lijkt me dan ook weer sterk. Dan zou er toch niet zo’n ravage ontstaan? Neem aan dat de springstof dan in de lucht al ontploft… een andere raket heeft deze dan al namelijk geraakt anders krijg je geen brokstukken ook.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door TSD »

FlyingEagle schreef:Wat wil je dan? Een oorlogsverklaring aan Rusland? Wat dat is dan het alternatief. Niet erg aanlokkelijk
Zwart / Wit?

Er zit een hele hoop tussen natuurlijk. Een doelgerichte vergeldingsactie op Oekraïens grondgebied is niet meteen een oorlogsverklaring. Rusland zal toch wel echt moeten voelen dat ze zelf ook op moeten passen met wat ze doen, dat doe je niet door dit te laten lopen.

En nee, oorlog tussen de NAVO en Rusland lijkt mij ook niet erg aanlokkelijk, nee. Brrr...
MGG schreef:Op het RD lees ik
'Inmiddels wordt door de Poolse zender Radio Zet gemeld dat het „hoogstwaarschijnlijk” brokstukken waren van een raket die door de Oekraïense strijdkrachten werd geraakt.'

Mocht dit het geval zijn, dan is er een stuk minder aan de hand. Er zijn wel raketten over de grens gekomen, maar die hebben (zover bekend) geen dode veroorzaakt.
Heb je die krater gezien? Dat kan niet een uit de lucht geschoten raket zijn hoor, dit is een raket die op de grond is ontploft.

En goede uitkomst van dit tragische incident zou zijn dat landen als China / India in actie komen en hun grenzen richting Rusland wat duidelijker laten blijken. Maar goed, hoe deze landen er in staan is natuurlijk volkomen onduidelijk.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

TSD schreef:
FlyingEagle schreef:Wat wil je dan? Een oorlogsverklaring aan Rusland? Wat dat is dan het alternatief. Niet erg aanlokkelijk
Zwart / Wit?

Er zit een hele hoop tussen natuurlijk. Een doelgerichte vergeldingsactie op Oekraïens grondgebied is niet meteen een oorlogsverklaring. Rusland zal toch wel echt moeten voelen dat ze zelf ook op moeten passen met wat ze doen, dat doe je niet door dit te laten lopen.

En nee, oorlog tussen de NAVO en Rusland lijkt mij ook niet erg aanlokkelijk, nee. Brrr...
MGG schreef:Op het RD lees ik
'Inmiddels wordt door de Poolse zender Radio Zet gemeld dat het „hoogstwaarschijnlijk” brokstukken waren van een raket die door de Oekraïense strijdkrachten werd geraakt.'

Mocht dit het geval zijn, dan is er een stuk minder aan de hand. Er zijn wel raketten over de grens gekomen, maar die hebben (zover bekend) geen dode veroorzaakt.
Heb je die krater gezien? Dat kan niet een uit de lucht geschoten raket zijn hoor, dit is een raket die op de grond is ontploft.

En goede uitkomst van dit tragische incident zou zijn dat landen als China / India in actie komen en hun grenzen richting Rusland wat duidelijker laten blijken. Maar goed, hoe deze landen er in staan is natuurlijk volkomen onduidelijk.
Ja die heb ik gezien, maar ik ben er onvoldoende in thuis om de mogelijke scenario's te beoordelen.
Wat vind jij onduidelijk aan de opstelling van China en India? In mijn ogen is hun opstelling weinig verrassend en past die bij hun positionering op het wereldtoneel.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:
Ja die heb ik gezien, maar ik ben er onvoldoende in thuis om de mogelijke scenario's te beoordelen.
Wat vind jij onduidelijk aan de opstelling van China en India? In mijn ogen is hun opstelling weinig verrassend en past die bij hun positionering op het wereldtoneel.
Mart de Kruijf zegt net dat het een grote lading buskruit moet zijn geweest gezien de krater. Kan niet van brokstukken zijn. Vrij zeker een ballistische raket.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door TSD »

MGG schreef: Wat vind jij onduidelijk aan de opstelling van China en India? In mijn ogen is hun opstelling weinig verrassend en past die bij hun positionering op het wereldtoneel.
Onduidelijk is hoe ze werkelijk over de acties van Rusland denken. Ik vind dat ze lastig te peilen zijn. Nee, ze steunen geen sancties, nee, ze stemmen met geen enkele VN-resolutie mee, ja, ze roepen soms wat zwakjes dat alle partijen naar vrede moeten streven. Maar wat ze werkelijk tegen Rusland hierover zeggen is onduidelijk.

Ja, het past misschien bij hun positie, maar je kan ook zo redeneren dat zij de sleutel in handen hebben om Rusland snel hiermee te laten stoppen, daarmee kan bijv. China de rol van wereldleider pakken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door GerefGemeente-lid »

China zit met hetzelfde punt als Rusland: ze zien Taiwan als een afvallige provincie. Als ze dat echt ooit willen annexeren, zullen ze Rusland nooit veroordelen, zeker niet zolang Rusland voor hun geen bedreiging is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

Bonny schreef:Als Rusland Polen aan zou willen vallen, dan zouden ze dat met iets meer dan twee raketten in het Pools-Oekrainse grensgebed gaan doen. Zeer vermoedelijk gaat het om afzwaaiers die hun doel gemist hebben. De Russen hebben tegenwoordig niet zoveel hoogdravend materieel meer over. Die moeten het doen met de tweedehandsjes die nog in depots in Jakoetsk e.a. liggen.
Dat vermoed ik ook, al zoekt Rusland wel de grens op.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie