Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Henk J schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ord-stream
Het gaat maar door, nu wordt de gasprijs nog weer hoger. Poetin blijft het Westen onder druk zetten, de vraag is wie dat het langst volhoudt. Het lijkt mij in ieder geval een slecht plan om te buigen voor een dictator. Maar we gaan het zien, de praktijk is toch dat degenen die het hardst roepen dat we niet moeten buigen weinig tot niet getroffen worden door de gevolgen van de oorlog. En wat als dit najaar bepaalde fabrieken hun deuren dicht moeten doen omdat de gasprijs zo hoog is dat er niet rendabel gewerkt kan worden. De Russen zijn crisissen en keiharde klappen gewend, wij wat minder.
Gelukkig gaat het op het slagveld wel de goede kant op, de Westerse wapens gecombineerd met de mentaliteit en de veerkracht van de Oekraïense soldaten zorgen ervoor dat de Russen terug gedreven worden.
Als het zo slecht blijft gaan in Rusland zou het mij niet verbazen dat het leger Poetin afzet. Ik denk dat dit dichterbij is dan velen denken. Het Russische leger heeft geen enkele slagkracht getoond in deze oorlog en is nu in alle lagen oorlogsmoe en gedemotiveerd. Zij zijn straks beter af zonder Poetin en dat gevoel gaat groeien.
Het worden gevaarlijke maanden voor Poetin en mijn schatting is dat hij 2023 niet gaat halen.
En wat is dan het alternatief?
Hopelijk diplomatie en dialoog. In Rusland moet trouwens niet alleen Poetin weg maar zijn gehele entourage. Ik heb geen idee wie hem moet vervangen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

huisman schreef: Hopelijk diplomatie en dialoog. In Rusland moet trouwens niet alleen Poetin weg maar zijn gehele entourage. Ik heb geen idee wie hem moet vervangen .
Ik hoorde vandaag in de podcast van Wierd Duk dat er rondom de Wagner groep in het Russische legers wel mensen zijn die Poetin willen opvolgen. Echter de meeste die zich in de kijker spelen om Poetin op te volgen die verhuizen vaak naar Siberië of sterven plotseling. Als er een opvolger komt dan zal die waarschijnlijk uit het leger komen. Het gewone volk kan en wil tot op zekere hoogte niet tegen Poetin op. En als die opvolger uit het leger komt dan moeten we niet denken dat het daarmee rustiger of vreedzamer wordt.
Onderhandelingen kennen de Russen eigenlijk niet. Dat is of winnen of verliezen. Dus hoe hoger de druk op Poetin wordt, hoe groter de kans op de inzet van een kernwapen. Tegelijkertijd moet je de druk wel hoog houden, of we moeten Zelensky gaan overtuigen dat hij de Donbas maar moet opgeven ofzo.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Henk J schreef:
huisman schreef: Hopelijk diplomatie en dialoog. In Rusland moet trouwens niet alleen Poetin weg maar zijn gehele entourage. Ik heb geen idee wie hem moet vervangen .
Ik hoorde vandaag in de podcast van Wierd Duk dat er rondom de Wagner groep in het Russische legers wel mensen zijn die Poetin willen opvolgen. Echter de meeste die zich in de kijker spelen om Poetin op te volgen die verhuizen vaak naar Siberië of sterven plotseling. Als er een opvolger komt dan zal die waarschijnlijk uit het leger komen. Het gewone volk kan en wil tot op zekere hoogte niet tegen Poetin op. En als die opvolger uit het leger komt dan moeten we niet denken dat het daarmee rustiger of vreedzamer wordt.
Onderhandelingen kennen de Russen eigenlijk niet. Dat is of winnen of verliezen. Dus hoe hoger de druk op Poetin wordt, hoe groter de kans op de inzet van een kernwapen. Tegelijkertijd moet je de druk wel hoog houden, of we moeten Zelensky gaan overtuigen dat hij de Donbas maar moet opgeven ofzo.
Russen zijn juist zeer bedreven in onderhandelen. Ze zijn uitmuntende schakers en daar past een inzet van nucleaire wapens niet bij.
China zou zich onmiddellijk distantiëren van Rusland. Zonder China is Rusland pas echt vriendloos.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Simon0612 »

huisman schreef:
Als het zo slecht blijft gaan in Rusland zou het mij niet verbazen dat het leger Poetin afzet. Ik denk dat dit dichterbij is dan velen denken. Het Russische leger heeft geen enkele slagkracht getoond in deze oorlog en is nu in alle lagen oorlogsmoe en gedemotiveerd. Zij zijn straks beter af zonder Poetin en dat gevoel gaat groeien.
Het worden gevaarlijke maanden voor Poetin en mijn schatting is dat hij 2023 niet gaat halen.
Denk je dat oprecht? Tot nu toe heeft het leger toch maar weinig van zich laten zien. Het is heel hiërarchisch ingesteld allemaal. Ik krijg de indruk dat dat er zo ingepeperd zit dat zelf nadenken daar niet meer lukt. Wat ook doorwerkt op de top, ze krijgen allemaal van boven hun opdrachten en voeren die zonder nadenken uit. Ook vanuit de bovenste laag (Poetin en consorten). Of zou het toch een keer gaan rommelen in de ‘generaal’ laag? Zou uniek zijn voor Rusland toch?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

huisman schreef: Russen zijn juist zeer bedreven in onderhandelen. Ze zijn uitmuntende schakers en daar past een inzet van nucleaire wapens niet bij.
China zou zich onmiddellijk distantiëren van Rusland. Zonder China is Rusland pas echt vriendloos.
De Russen en Poetin zijn inderdaad sterke schakers, daarom snap ik ook niet dat hij Oekraïne is binnengevallen op zo'n grote schaal. Complete zelfmoord eigenlijk. Als hij gewoon wat kleine gebieden in de Donbas had gepakt dan was hij er wel mee weg gekomen denk ik.
Rob de Wijk zei in zijn podcast dat Poetin een ruzie met China wel kan repareren en een verlies in Oekraïne niet. Ik denk ook niet dat hij heel snel kernwapens in zal zetten, maar velen dachten ook niet dat hij Oekraïne zou binnenvallen. Zag dat er nu weer nog geavanceerde en sterkere Himars-raketten naar Oekraïne gaan waarmee er nog makkelijker doelen ver in Rusland getroffen kunnen worden. Dat opent in de Russische militaire doctrine de weg naar het inzetten van kernwapens.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

Simon0612 schreef: Denk je dat oprecht? Tot nu toe heeft het leger toch maar weinig van zich laten zien. Het is heel hiërarchisch ingesteld allemaal. Ik krijg de indruk dat dat er zo ingepeperd zit dat zelf nadenken daar niet meer lukt. Wat ook doorwerkt op de top, ze krijgen allemaal van boven hun opdrachten en voeren die zonder nadenken uit. Ook vanuit de bovenste laag (Poetin en consorten). Of zou het toch een keer gaan rommelen in de ‘generaal’ laag? Zou uniek zijn voor Rusland toch?
Er zijn nog wel wat eigen gevormde groepjes die een soort privéleger vormen waar wel mensen aan de top die zelfstandig nadenken. Bijvoorbeeld milities uit Tsjetjenië of de eerder genoemde Wagner-groep, deze worden ook door Poetin aangestuurd maar opereren in principe zelfstandig. Die kunnen hun kans pakken nu het eigenlijke Russische leger verzwakt is en de positie van Poetin wat lijkt te wankelen. Maar dan moeten ze wel de bevolking en het leger achter zich hebben. En volgens mij steunt de bevolking Poetin nog steeds. De mobilisatie zal kwaad bloed zetten maar de normale Rus is er nog altijd van overtuigd dat het Westen hun samenleving bedreigt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Simon0612 schreef:
huisman schreef:
Als het zo slecht blijft gaan in Rusland zou het mij niet verbazen dat het leger Poetin afzet. Ik denk dat dit dichterbij is dan velen denken. Het Russische leger heeft geen enkele slagkracht getoond in deze oorlog en is nu in alle lagen oorlogsmoe en gedemotiveerd. Zij zijn straks beter af zonder Poetin en dat gevoel gaat groeien.
Het worden gevaarlijke maanden voor Poetin en mijn schatting is dat hij 2023 niet gaat halen.
Denk je dat oprecht? Tot nu toe heeft het leger toch maar weinig van zich laten zien. Het is heel hiërarchisch ingesteld allemaal. Ik krijg de indruk dat dat er zo ingepeperd zit dat zelf nadenken daar niet meer lukt. Wat ook doorwerkt op de top, ze krijgen allemaal van boven hun opdrachten en voeren die zonder nadenken uit. Ook vanuit de bovenste laag (Poetin en consorten). Of zou het toch een keer gaan rommelen in de ‘generaal’ laag? Zou uniek zijn voor Rusland toch?
Dat met steun van het leger er een regime change zou komen is ook voor Rusland niet uniek. We leven nu in 2022 en niet in 1917 of 1991 waar het leger zich afkeerde van de coupplegers en steun uitsprak voor Jeltsin.
In 2022 is door alle soorten van media de Russische bevolking veel beter geïnformeerd. Denk dat het westen zich ook veel meer op de Russische bevolking moet richten. Positief benadrukken dat het westen ook wil meewerken aan een goede toekomst voor de Russische bevolking maar wel zonder Poetin en co.

We spreken natuurlijk allemaal met maar weinig kennis maar de geschiedenis leert dat hopeloze situaties vaak eindigen met het omgooien van de machthebbers.

Als Poetin achter de sabotage zit van de Nordstream 1 en 2 is hij echt op de zelfmoordtour . Gevaarlijke ontwikkeling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door merel »

huisman schreef:
Simon0612 schreef:
huisman schreef:
Als het zo slecht blijft gaan in Rusland zou het mij niet verbazen dat het leger Poetin afzet. Ik denk dat dit dichterbij is dan velen denken. Het Russische leger heeft geen enkele slagkracht getoond in deze oorlog en is nu in alle lagen oorlogsmoe en gedemotiveerd. Zij zijn straks beter af zonder Poetin en dat gevoel gaat groeien.
Het worden gevaarlijke maanden voor Poetin en mijn schatting is dat hij 2023 niet gaat halen.
Denk je dat oprecht? Tot nu toe heeft het leger toch maar weinig van zich laten zien. Het is heel hiërarchisch ingesteld allemaal. Ik krijg de indruk dat dat er zo ingepeperd zit dat zelf nadenken daar niet meer lukt. Wat ook doorwerkt op de top, ze krijgen allemaal van boven hun opdrachten en voeren die zonder nadenken uit. Ook vanuit de bovenste laag (Poetin en consorten). Of zou het toch een keer gaan rommelen in de ‘generaal’ laag? Zou uniek zijn voor Rusland toch?
Dat met steun van het leger er een regime change zou komen is ook voor Rusland niet uniek. We leven nu in 2022 en niet in 1917 of 1991 waar het leger zich afkeerde van de coupplegers en steun uitsprak voor Jeltsin.
In 2022 is door alle soorten van media de Russische bevolking veel beter geïnformeerd. Denk dat het westen zich ook veel meer op de Russische bevolking moet richten. Positief benadrukken dat het westen ook wil meewerken aan een goede toekomst voor de Russische bevolking maar wel zonder Poetin en co.

We spreken natuurlijk allemaal met maar weinig kennis maar de geschiedenis leert dat hopeloze situaties vaak eindigen met het omgooien van de machthebbers.

Als Poetin achter de sabotage zit van de Nordstream 1 en 2 is hij echt op de zelfmoordtour . Gevaarlijke ontwikkeling.
Waarom denk jij dat Poetin 2023 niet gaat halen? Als het Russische leger zo slecht functioneert, hebben ze toch ook de kracht niet om een coup te plegen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
Dat met steun van het leger er een regime change zou komen is ook voor Rusland niet uniek. We leven nu in 2022 en niet in 1917 of 1991 waar het leger zich afkeerde van de coupplegers en steun uitsprak voor Jeltsin.
In 2022 is door alle soorten van media de Russische bevolking veel beter geïnformeerd. Denk dat het westen zich ook veel meer op de Russische bevolking moet richten. Positief benadrukken dat het westen ook wil meewerken aan een goede toekomst voor de Russische bevolking maar wel zonder Poetin en co.

We spreken natuurlijk allemaal met maar weinig kennis maar de geschiedenis leert dat hopeloze situaties vaak eindigen met het omgooien van de machthebbers.

Als Poetin achter de sabotage zit van de Nordstream 1 en 2 is hij echt op de zelfmoordtour . Gevaarlijke ontwikkeling.
Waarom denk jij dat Poetin 2023 niet gaat halen? Als het Russische leger zo slecht functioneert, hebben ze toch ook de kracht niet om een coup te plegen?
Het Russische leger is krachtig genoeg voor een coup. Dat ze het op het slagveld slecht doen komt voornamelijk vanwege slechte organisatie, niet gemotiveerde eenheden en onduidelijke en steeds veranderende doelen. Poetin is bezig de Russische belangen te vernietigen. Door deze voor Rusland destructieve wijze van optreden zal er steeds meer verzet tegen het Poetin regime komen.
Hij is nu echt aan het doorslaan . Als hij niet snel met een voor de Rusland goed resultaat komt gaat hij veel steun verliezen. De nep-referenda in de Donbas gaat hem echt niet redden.


Dit is een verwachting van mij en natuurlijk geen exacte wetenschap.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

Heeft de VS die leidingen niet gemold? Motief en gelegenheid genoeg.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef:Heeft de VS die leidingen niet gemold? Motief en gelegenheid genoeg.
Leg dat motief eens uit? Energieprijzen opdrijven? Ik acht waarschijnlijker dat Rusland het heeft gedaan.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door elbert »

Misschien is het goed om na te gaan wat de voors en tegens zijn van het opblazen van de Nordstream pijpleidingen door Rusland en de VS:

Rusland:
- voor: 1. dreigement richting het westen. "Wij kunnen dit met Nordstream doen, maar dus ook met bijv. de pijpleidingen vanuit Noorwegen richting de rest van Europa".
2. verder opdrijven van de gasprijzen, wat meer inkomsten betekent voor Rusland bij levering aan andere landen zoals India en China.
3. Europa verder afsluiten van gasleveringen, wat schaarste doet toenemen en protesten tegen het beleid in Europa aanwakkert.

- tegen: kapitaalvernietiging. Het is voor langere tijd niet meer mogelijk om aan Europa te leveren. Daartegenover staat dat deze pijpleidingen toch al bijna niets meer leverden vanwege de sancties.

de VS:
- voor: 1. Strategische afhankelijkheid van Europa van Amerikaans LNG gas
2. hogere gasprijzen en hogere inkomsten.

- tegen: 1. kans op verdeeldheid in anti-Oekraine coalitie als uitkomt dat de VS erachter zitten.
2. kans op uiteenvallen van de NAVO

Dit overziend, ben ik geneigd om dit als een Russische false-flag operatie te zien, met een dreigement richting het westen als voornaamste motief. Het is waar dat dit de VS ook niet slecht uitkomt, maar ik denk niet dat de VS de stabiliteit van de westerse coalitie op het spel wil zetten met het laten ontploffen van een Europese gasleiding waar toch al geen Russisch gas meer door stroomde.
Het zou hypothetisch gezien natuurlijk kunnen dat een ander land erachter zit (wat te denken van Polen, dat historisch gezien nog wel wat appeltjes met Rusland te schillen heeft?), maar dat acht ik hoogst onwaarschijnlijk.

Ook vandaag blijft Gazprom trouwens dreigen om het gas richting Europa (via de overgebleven pijpleiding via Oekraine (!)) af te sluiten.
Laatst gewijzigd door elbert op 28 sep 2022, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Dit is een verwachting van mij en natuurlijk geen exacte wetenschap.
Ik denk wel in dezelfde richting. Het kan echter langer of korter duren. Zolang Rusland de bezette gebieden kan behouden en geen grote nieuwe verliezen worden geleden, lijkt een binnenlandse coup mij minder waarschijnlijk dan wanneer de verliezen voor Rusland blijven aanhouden en de bezette gebieden door Oekraïne worden terugveroverd. In het laatste geval neemt sowieso ook het risico op verdere escalatie toe.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door elbert »

Valcke schreef:
huisman schreef:Dit is een verwachting van mij en natuurlijk geen exacte wetenschap.
Ik denk wel in dezelfde richting. Het kan echter langer of korter duren. Zolang Rusland de bezette gebieden kan behouden en geen grote nieuwe verliezen worden geleden, lijkt een binnenlandse coup mij minder waarschijnlijk dan wanneer de verliezen voor Rusland blijven aanhouden en de bezette gebieden door Oekraïne worden terugveroverd. In het laatste geval neemt sowieso ook het risico op verdere escalatie toe.
De Russische troepen bij Lyman (de noordoostpunt van Donetsk oblast) zijn nagenoeg omsingeld door Oekraiense troepen. Dit wordt door Russische bronnen gemeld. De Oekraieners zeggen daar weinig over i.v.m. operationele veiligheid, maar Zelensky zei gisteravond te verwachten dat er binnenkort goed nieuws van het front komt. In het hele gebied ten oosten van de rivier de Oskil worden de Russen teruggedreven.

Of dit tot een coup tegen Poetin leidt, lijkt me echter erg voorbarig. Het wordt pas penibel voor Poetin als zijn ondergeschikten het gevoel hebben dat hun bevoorrechte positie in Rusland in gevaar komt. Dat is nu nog niet aan de orde, hoewel de protesten tegen de mobilisatie er wel zijn, al is dat vaak ver weg van Moskou omdat vooral etnische minderheden ver van Moskou gemobiliseerd worden.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Amstelodamense »

huisman schreef:
Henk J schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ord-stream
Het gaat maar door, nu wordt de gasprijs nog weer hoger. Poetin blijft het Westen onder druk zetten, de vraag is wie dat het langst volhoudt. Het lijkt mij in ieder geval een slecht plan om te buigen voor een dictator. Maar we gaan het zien, de praktijk is toch dat degenen die het hardst roepen dat we niet moeten buigen weinig tot niet getroffen worden door de gevolgen van de oorlog. En wat als dit najaar bepaalde fabrieken hun deuren dicht moeten doen omdat de gasprijs zo hoog is dat er niet rendabel gewerkt kan worden. De Russen zijn crisissen en keiharde klappen gewend, wij wat minder.
Gelukkig gaat het op het slagveld wel de goede kant op, de Westerse wapens gecombineerd met de mentaliteit en de veerkracht van de Oekraïense soldaten zorgen ervoor dat de Russen terug gedreven worden.
Als het zo slecht blijft gaan in Rusland zou het mij niet verbazen dat het leger Poetin afzet. Ik denk dat dit dichterbij is dan velen denken. Het Russische leger heeft geen enkele slagkracht getoond in deze oorlog en is nu in alle lagen oorlogsmoe en gedemotiveerd. Zij zijn straks beter af zonder Poetin en dat gevoel gaat groeien.
Het worden gevaarlijke maanden voor Poetin en mijn schatting is dat hij 2023 niet gaat halen.
Ik hoop en bid dat je gelijk hebt
Plaats reactie