Oorlog in Oekraine

Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

De Leopard 1 is toch al aardig verouderd, die gaat het verschil niet maken. Maar goed, beter iets dan niets.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door CvdW »

Oekraïne moet op meerdere plekken strijd leveren. Door een grote hoeveelheid tanks kan op de verschillende plekken extra vuurkracht geleverd worden. En als extra een aanval inzetten op de Krim met de raketten die 150 km afstand kunnen afleggen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door FlyingEagle »

Henk J schreef:De Leopard 1 is toch al aardig verouderd, die gaat het verschil niet maken. Maar goed, beter iets dan niets.
Volgens onze minister van defensie beter dan wat de Russen hebben
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:
Henk J schreef:De Leopard 1 is toch al aardig verouderd, die gaat het verschil niet maken. Maar goed, beter iets dan niets.
Volgens onze minister van defensie beter dan wat de Russen hebben
Blijkbaar weten we precies 'wat de Russen hebben'. Heb me daar al meer over verwonderd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Henk J schreef:De Leopard 1 is toch al aardig verouderd, die gaat het verschil niet maken. Maar goed, beter iets dan niets.
Heb je de tanks van Rusland wel eens door een deskundige horen laten beschrijven? Ik heb helemaal niet het idee dat het geen verschil maakt, maar ik ben in het geheel niet deskundig.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:
Henk J schreef:De Leopard 1 is toch al aardig verouderd, die gaat het verschil niet maken. Maar goed, beter iets dan niets.
Volgens onze minister van defensie beter dan wat de Russen hebben
Blijkbaar weten we precies 'wat de Russen hebben'. Heb me daar al meer over verwonderd.
Wat is daar verwonderlijk aan? Er zweven satellieten door de ruimte waarmee je als de Amerikanen daarin geïnteresseerd zouden zijn, zou kunnen meelezen welke boeken ik in de tuin lees. Kijk gewoon eens naar de foto's die alleen al in de propaganda aan de orde komen. Dan kunnen ze toch ook zien met welke materialen de Russen oefenen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door refo »

Ja, hoor, de wereld is volkomen open. :livre
Droom maar verder met het idee dat in Rusland alles bijna op is en wij nog een heleboel oude troep hebben, waarmee we Oekraïne van de wal in de sloot helpen.
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Henk J schreef:De Leopard 1 is toch al aardig verouderd, die gaat het verschil niet maken. Maar goed, beter iets dan niets.
Heb je de tanks van Rusland wel eens door een deskundige horen laten beschrijven? Ik heb helemaal niet het idee dat het geen verschil maakt, maar ik ben in het geheel niet deskundig.
De Leopard 1 is vergelijkbaar met veel Russische tanks, niet beter en dat heb je wel nodig als je in de minderheid bent.
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

CvdW schreef:Oekraïne moet op meerdere plekken strijd leveren. Door een grote hoeveelheid tanks kan op de verschillende plekken extra vuurkracht geleverd worden. En als extra een aanval inzetten op de Krim met de raketten die 150 km afstand kunnen afleggen.
Laat de Krim maar even links liggen, eerst eens zien dat Oekraïne het komende offensief overleeft. Trouwens, Amerika geeft geeneens doelen in de Krim door aan Oekraïne.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Henk J schreef:
CvdW schreef:Oekraïne moet op meerdere plekken strijd leveren. Door een grote hoeveelheid tanks kan op de verschillende plekken extra vuurkracht geleverd worden. En als extra een aanval inzetten op de Krim met de raketten die 150 km afstand kunnen afleggen.
Laat de Krim maar even links liggen, eerst eens zien dat Oekraïne het komende offensief overleeft. Trouwens, Amerika geeft geeneens doelen in de Krim door aan Oekraïne.

Zegt wie? In een oorlog weten wij alleen de zaken die bewust in de media komen. Er speelt zich heel veel af waar wij pas over tientallen jaren over horen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

refo schreef:Ja, hoor, de wereld is volkomen open. :livre
Droom maar verder met het idee dat in Rusland alles bijna op is en wij nog een heleboel oude troep hebben, waarmee we Oekraïne van de wal in de sloot helpen.
Ik heb ook wel eens gedacht: zou het allemaal een valstrik zijn, en zou Rusland over enkele maanden zo naar Amsterdam wandelen? Maar ik heb toch wel zoveel vertrouwen in de westerse inlichtingendiensten dat mij dat ondenkbaar lijkt.
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

huisman schreef:
Henk J schreef:
CvdW schreef:Oekraïne moet op meerdere plekken strijd leveren. Door een grote hoeveelheid tanks kan op de verschillende plekken extra vuurkracht geleverd worden. En als extra een aanval inzetten op de Krim met de raketten die 150 km afstand kunnen afleggen.
Laat de Krim maar even links liggen, eerst eens zien dat Oekraïne het komende offensief overleeft. Trouwens, Amerika geeft geeneens doelen in de Krim door aan Oekraïne.

Zegt wie? In een oorlog weten wij alleen de zaken die bewust in de media komen. Er speelt zich heel veel af waar wij pas over tientallen jaren over horen.
Heb het uit een podcast met Rob de Wijk, volgens mij. Maar zoiets wordt nooit officieel bevestigd.
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
refo schreef:Ja, hoor, de wereld is volkomen open. :livre
Droom maar verder met het idee dat in Rusland alles bijna op is en wij nog een heleboel oude troep hebben, waarmee we Oekraïne van de wal in de sloot helpen.
Ik heb ook wel eens gedacht: zou het allemaal een valstrik zijn, en zou Rusland over enkele maanden zo naar Amsterdam wandelen? Maar ik heb toch wel zoveel vertrouwen in de westerse inlichtingendiensten dat mij dat ondenkbaar lijkt.
Rusland heeft nog veel materieel maar wel vooral verouderd. Daarnaast zijn er niet zoveel goed getrainde soldaten meer. En zolang Rusland er niet in slaagt hun materieel strategisch in te zetten zie ik ze niet zo snel naar Amsterdam stormen. Maar ik denk wel dat ze komende tijd vorderingen in de Donbas maken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

refo schreef:Ja, hoor, de wereld is volkomen open. :livre
Droom maar verder met het idee dat in Rusland alles bijna op is en wij nog een heleboel oude troep hebben, waarmee we Oekraïne van de wal in de sloot helpen.
Je roept geloof ik al vanaf het begin dat Oekraine maar vooral op moet geven om levens te redden. Nu moet ik zeggen dat ik niet had verwacht dat ze Rusland zo lang en misschien wel definitief buiten kunnen houden. Maar voor landen als Moldavie, Baltische Staten (en wie weet Finland en Zweden) is het wel prettig dat Oekraine dit voor elkaar krijgt. Poetin kan na Oekraine zeker niet makkelijk verder gaan.

In de huidige situatie lijkt het me niet dat wapens naar Oekraine, het land van de wal in de sloot helpen. Misschien draagt het niet veel bij aan ze verder van de sloot verwijderen, of stopt het de val in de sloot niet, maar erger zal het het niet maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Precies. Of je nu gedood wordt in een strafkamp of via de geheime dienst of aan het front, dat vind ik toch een verschil. Dat zeg ik vanuit mijn positie hier. Ik heb makkelijk praten, maar dat geldt voor de meesten van ons.
Plaats reactie