Berichtdoor Maanenschijn » 08 Dec 2021, 17:52
Boeiende discussie. Ik denk dat er wel meer over te zeggen is.
Vanuit historisch perspectief en cultuur is het voor Rusland erg belangrijk dat de staat als ‘Moedertje Rusland’ voor haar etnische bevolking zorgt. Tijdens de USSR (СССР) heeft er als ‘verdeel en heers’ politiek een grote gedwongen verhuizing plaats gevonden naar alle delen van de unie. Nog steeds is dat binnen de Russische Federatie zichtbaar. Zowel in Kazakhstan, Siberie, Oezbekistan en Oekraïne (zonder ‘de’) en veel andere staten kom je etnische Russen tegen. Vanuit historisch en cultureel perspectief geeft dat Rusland (lees Poetin) het recht in te grijpen over soevereine landsgrenzen. Als ik dit in Rusland ter sprake breng, is dit de algemene opinie. De Donbas-regio in Oekraïne herbergt veel etnische Russen. In tegenstelling tot het westelijk deel waar ze Oekraïens spreken, spreekt men daar Russisch (op de taalgrens een raar soort mengelmoesje dat Soerzjk wordt genoemd).
Rusland zal dan ook niet toestaan dat de etnische Russen, waar ze ook wonen, onder hun invloedssfeer weggaan. Dat zien we niet alleen bij Oekraïne, maar ook bij andere staten. Ook Loekashenko (Wit-Rusland) heeft er nu mee te maken na jarenlang geprobeerd te hebben de gunst van het Westen te krijgen.
Ik denk dat het Westen er goed aan doet om meer oog te hebben voor de andere culturele en maatschappelijke mores in de Russische Federatie en niet haar eigen mores superieur te achten. En daarmee de Russische Beer niet boos te maken. Daarnaast ben ik het helemaal met Huisman eens dat Rusland liever met gas oorlog voert dan met wapens. Alhoewel in eigen land Poetin daar een groot risico mee loopt. Gasverkoop en economie gaan hand in hand. Een teruglopende economie door stagnatie in gasverkoop doet hem binnenlands meer schade dan oorlog voeren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.