Oorlog in Oekraine

HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
DDD schreef:Ik ben erg dankbaar voor de EU. Ik hoop dat het nog lang onze wettige overheid blijft.
Het heeft ook zeker zijn goede kanten, maar ik ben niet blind voor de nadelige kanten van de EU. In dat kader begrijp ik Noorwegen en Zwitserland zeer zeker om niet volledig aan de EU deel te nemen. Zij kunnen dit ook vanwege hun ligging en economische situatie.
En wij kunnen dat dus ook met onze kennis en kunde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Ik ben erg dankbaar voor de EU. Ik hoop dat het nog lang onze wettige overheid blijft.
Het heeft ook zeker zijn goede kanten, maar ik ben niet blind voor de nadelige kanten van de EU. In dat kader begrijp ik Noorwegen en Zwitserland zeer zeker om niet volledig aan de EU deel te nemen. Zij kunnen dit ook vanwege hun ligging en economische situatie.
En wij kunnen dat dus ook met onze kennis en kunde.
Dat betwijfel ik, omdat Nederland vooral afhankelijk is van export en de beide andere landen niet. Noorwegen exporteert ook veel, maar dan vooral een niche produkt als olie en gas.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door DDD »

Maar waarom zou je dat willen? De EU heeft zoveel goeds gebracht. Het zou ondankbaar en kortzichtig zijn om daarvan afstand te nemen, mijns inziens.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Maar hoeft dan weer niet mee te betalen aan het redden van economieën. Het is geen zero-sum game, maar Noorwegen profiteert er van geen lid van de EU te zijn. Voor Nederland zal dat een stuk lastiger zijn. Maar goed, in deze discussie is de NAVO belangrijker en Noorwegen is daar wel lid van. De Finnen trouwens niet, die zitten liever in een neutrale buffer.
Je verwart een aantal zaken, namelijk lidmaatschap van de EU en lidmaatschap van de EMU.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Dat klopt, maar dan heeft Zwitserland wel inspraak gehad in de voorwaarden die voor hen gelden. Datzelfde voorrecht hebben andere lidstaten meestal niet.
De lidstaten hebben het voorrecht om samen de regels te bepalen. En de EU deelt echt geen cadeautjes uit aan de Zwitsers. Het is echt een verkeerde voorstelling van zaken door te stellen dat landen als Zwitserland en Noorwegen betere condities hebben dan de lidstaten.
We zien regelmatig hoeveel Nederland in de melk te brokkelen heeft, bijv. inzake de visserij. Kortzichtige ambtenaren uit een ander land besloten over de Nederlandse vloot, en zodanig dat vooral die gillende Fransen tot bedaren zouden komen. Verder maken ze vooral werk van D66 standpunten, LHBTI en genderdisfory, alles wat het machtige europa ondermijnd (polen en hongarije). Zelfs vanuit de SP zegt men dat het de belangen van de grote bedrijven zijn die de koers van de EU bepalen. Ze noemen het een gedrocht en een allegaartje. Prima voor een munt unie en wat grensbewaking of gezamenlijke opvang maar voor de rest kappen met die onzin.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
En wij kunnen dat dus ook met onze kennis en kunde.
@Parsifal is slecht op de hoogte van de situatie, daarom stelt hij de zaken voor alsof Noorwegen een fantastische deal heeft gemaakt.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Maar waarom zou je dat willen? De EU heeft zoveel goeds gebracht. Het zou ondankbaar en kortzichtig zijn om daarvan afstand te nemen, mijns inziens.
Omdat je jezelf moet afvragen of je een EU lidstaat wil zijn of Nederland wil zijn, daarom. De EU wil steeds meer macht, geloof me, de EU gaat straks bepalen of jij nog een achterhammetje op je brood mag doen. De EU gaat bepalen of reformatorische scholen nog mogen blijven bestaan. Ze willen alles het liefst collectief, en ik vind dat niet echt een prettig idee. Het liefst zou ik gisteren Nederland uit de EU zien willen stappen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
En wij kunnen dat dus ook met onze kennis en kunde.
@Parsifal is slecht op de hoogte van de situatie, daarom stelt hij de zaken voor alsof Noorwegen een fantastische deal heeft gemaakt.
Wat klopt niet aan wat ik zeg? Noorwegen zou niet heel slecht af zijn binnen de EU, maar ook niet perse beter.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Wat klopt niet aan wat ik zeg? Noorwegen zou niet heel slecht af zijn binnen de EU, maar ook niet perse beter.
Je spreekt o.a. over meebetalen aan zwakke economieën, bijv. Griekenland. Dat heeft betrekking op de EMU en niet de EU.

Je doet voorkomen alsof de situatie van Noorwegen fantastisch is. Ik vraag me dat af. Ze betalen een flinke contributie en zijn bovendien verplicht om wetgeving te implementeren waarover het eigen parlement geen zeggenschap heeft.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Wat klopt niet aan wat ik zeg? Noorwegen zou niet heel slecht af zijn binnen de EU, maar ook niet perse beter.
Je spreekt o.a. over meebetalen aan zwakke economieën, bijv. Griekenland. Dat heeft betrekking op de EMU en niet de EU.

Je doet voorkomen alsof de situatie van Noorwegen fantastisch is. Ik vraag me dat af. Ze betalen een flinke contributie en zijn bovendien verplicht om wetgeving te implementeren waarover het eigen parlement geen zeggenschap heeft.
De economische situatie in Noorwegen is fantastisch. Mogelijk de meest gezonde economie in de wereld. En het landschap is ook fantastisch (maar ja het regent wel veel).

En de EU voelt wat gebeurt in de EMU. Redden van Griekse economie had meer gevolgen voor Zweden en Denemarken dan voor Noorwegen.

Ik kan zeggen dat jij het nu voorstelt alsof het land wat heel verstandig met zijn natuurlijke rijkdom is gegaan (vergelijk de ontwikkeling van Noorse en Britse economie) een stel economische onbenullen zijn, die voor sentimentele redenen buiten de EU blijven.

Het is natuurlijk weer niet zo dat Nederland Noorwegen zomaar kan kopiëren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door deschpin »

parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Wat klopt niet aan wat ik zeg? Noorwegen zou niet heel slecht af zijn binnen de EU, maar ook niet perse beter.
Je spreekt o.a. over meebetalen aan zwakke economieën, bijv. Griekenland. Dat heeft betrekking op de EMU en niet de EU.

Je doet voorkomen alsof de situatie van Noorwegen fantastisch is. Ik vraag me dat af. Ze betalen een flinke contributie en zijn bovendien verplicht om wetgeving te implementeren waarover het eigen parlement geen zeggenschap heeft.
De economische situatie in Noorwegen is fantastisch. Mogelijk de meest gezonde economie in de wereld. En het landschap is ook fantastisch (maar ja het regent wel veel).

En de EU voelt wat gebeurt in de EMU. Redden van Griekse economie had meer gevolgen voor Zweden en Denemarken dan voor Noorwegen.

Ik kan zeggen dat jij het nu voorstelt alsof het land wat heel verstandig met zijn natuurlijke rijkdom is gegaan (vergelijk de ontwikkeling van Noorse en Britse economie) een stel economische onbenullen zijn, die voor sentimentele redenen buiten de EU blijven.

Het is natuurlijk weer niet zo dat Nederland Noorwegen zomaar kan kopiëren.
Klopt, alle aardgasbaten zijn er doorheen gejaagd, Noorwegen heeft dat grotendeels in staatsfonds gepompt. Dat is qua lange termijn strategie natuurlijk vele malen beter.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: De economische situatie in Noorwegen is fantastisch. Mogelijk de meest gezonde economie in de wereld. En het landschap is ook fantastisch (maar ja het regent wel veel).
Het land is in grote mate afhankelijk van de olie- en gassector. Op de lange termijn zijn de vooruitzichten dus helemaal niet zo gunstig.
En de EU voelt wat gebeurt in de EMU. Redden van Griekse economie had meer gevolgen voor Zweden en Denemarken dan voor Noorwegen.
N.a.v. de schuldencrisis is o.a. een noodfonds ingericht voor alle landen van de EU. Denemarken en Zweden staan garant voor hun aandeel in de begroting van dit fonds. Enkele miljarden, zo schat ik in.
Ik kan zeggen dat jij het nu voorstelt alsof het land wat heel verstandig met zijn natuurlijke rijkdom is gegaan (vergelijk de ontwikkeling van Noorse en Britse economie) een stel economische onbenullen zijn, die voor sentimentele redenen buiten de EU blijven.
Ik zeg niets over hoe de Noren met hun geld om gaan. Ik betwist enkel jouw stelling dat de Noren een betere deal hebben dan Nederland, omdat ze geen lid zijn van de EU.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Omdat je jezelf moet afvragen of je een EU lidstaat wil zijn of Nederland wil zijn, daarom. De EU wil steeds meer macht, geloof me, de EU gaat straks bepalen of jij nog een achterhammetje op je brood mag doen. De EU gaat bepalen of reformatorische scholen nog mogen blijven bestaan. Ze willen alles het liefst collectief, en ik vind dat niet echt een prettig idee. Het liefst zou ik gisteren Nederland uit de EU zien willen stappen.
De EU zijn wij zelf. De bevoegdheden van de EU zijn geregeld in het EU-verdrag, dat door de lidstaten samen wordt overeengekomen. Het is dus een verkeerde voorstelling van zaken dat de EU zich meer bevoegdheden toe-eigent. Het zijn de lidstaten die de EU bevoegdheden toekennen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: De economische situatie in Noorwegen is fantastisch. Mogelijk de meest gezonde economie in de wereld. En het landschap is ook fantastisch (maar ja het regent wel veel).
Het land is in grote mate afhankelijk van de olie- en gassector. Op de lange termijn zijn de vooruitzichten dus helemaal niet zo gunstig.
Ben je daar zeker van? Ze moeten vast inleveren als die inkomsten wegvallen, maar ik heb me laten vertellen dat ze juist altijd ingezet hebben op een economie die kan bestaan zonder deze inkomsten, waarbij de olie en gasinkomsten de extras zijn (die wel worden ingezet voor investeringen in infrastructuur etc die de economische positie verder versterken). Ze draaien zelf voornamelijk op groene energie en daar exporteren ze ook een hoop van.
En de EU voelt wat gebeurt in de EMU. Redden van Griekse economie had meer gevolgen voor Zweden en Denemarken dan voor Noorwegen.
N.a.v. de schuldencrisis is o.a. een noodfonds ingericht voor alle landen van de EU. Denemarken en Zweden staan garant voor hun aandeel in de begroting van dit fonds. Enkele miljarden, zo schat ik in.
Eerst zeg je dat het om iets van de EMU gaat en niet de EU. Dan haal ik Zweden en Denemarken aan en dan gaat het opeens weer over een noodfonds van de EU. Noorwegen staat voor zover ik weet niet garant voor een aandeel in dit noodfonds en dat is omdat ze niet in de EU zitten, terwijl landen die in de EU zitten maar niet in de EMU wel garant staan. Noorwegen heeft daar dus iets van een voordeel.
Ik kan zeggen dat jij het nu voorstelt alsof het land wat heel verstandig met zijn natuurlijke rijkdom is gegaan (vergelijk de ontwikkeling van Noorse en Britse economie) een stel economische onbenullen zijn, die voor sentimentele redenen buiten de EU blijven.
Ik zeg niets over hoe de Noren met hun geld om gaan. Ik betwist enkel jouw stelling dat de Noren een betere deal hebben dan Nederland, omdat ze geen lid zijn van de EU.
[/quote]
Je bestrijdt nu iets anders dan wat ik zei. Mijn stelling is dat Noorwegen nu een betere deal heeft dan die het zou hebben als het wel in de EU zat. Ik denk trouwens ook dat Nederland nu een betere deal heeft dan die het zou hebben als het niet in de EU zat (het is geen zero-sum).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Omdat je jezelf moet afvragen of je een EU lidstaat wil zijn of Nederland wil zijn, daarom. De EU wil steeds meer macht, geloof me, de EU gaat straks bepalen of jij nog een achterhammetje op je brood mag doen. De EU gaat bepalen of reformatorische scholen nog mogen blijven bestaan. Ze willen alles het liefst collectief, en ik vind dat niet echt een prettig idee. Het liefst zou ik gisteren Nederland uit de EU zien willen stappen.
De EU zijn wij zelf. De bevoegdheden van de EU zijn geregeld in het EU-verdrag, dat door de lidstaten samen wordt overeengekomen. Het is dus een verkeerde voorstelling van zaken dat de EU zich meer bevoegdheden toe-eigent. Het zijn de lidstaten die de EU bevoegdheden toekennen.
Onzin, het gaat om een meerderheid, niet als land zijnde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie