Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Daarbij zou ik het oprecht fijn vinden dat Ambtenaar niet terugkerend in discussies hier op Refoforum de kennis en kunde van anderen ter discussies stelt. Volgens mij kan je prima op de inhoud discussiëren en feitelijke onjuistheden weerleggen, zonder steeds opnieuw over de kennis en kunde van de persoon te beginnen. Ik blijf dat echt ergerlijke manier van discussiëren vinden.
Ik word nogal moe van mensen die wel een hele grote mond hebben over bepaalde materie, maar totaal geen inhoudelijke kennis hebben. Je hoeft heus geen prof. mr. dr. ir. te zijn om ergens je mening over te geven, maar je mag toch veronderstellen dat mensen beschikken over basiskennis.
Nogmaals
parsifal schreef: Ook bij het volgende heb ik een vraag
Het Europese Hof van Justitie. Dat is niet de EU.
Wat is de officiele naam van het Europese Hof van Justitie?
Als een Belgische rechter uitspraken doet over zaken in Israel waar geen belgen bij betrokken zijn, dan lijkt me de vraag: "wat heeft Belgie er mee te maken?" een goede vraag, die niet perse van gebrek aan kennis getuigt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Wat is de officiële naam van het Europese Hof van Justitie?
Hof van Justitie van de Europese Unie. En voordat een brede glimlach verschijnt, de taak van het Hof is om na te gaan in hoeverre de de afgesproken regels zijn nageleefd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: En hoeveel heeft Noorwegen bijgedragen?
Niet, vermoed ik. Uit je reacties meen ik op te kunnen merken dat jij bij beoordeling van de afspraken met name de focus legt op het financiële deel van de afspraken. Dat Noorwegen duizenden regels verplicht moet invoeren zonder dat over de regels onderhandeld kan worden en zonder dat het Noorse parlement zich de regels kan uitspreken, vind je blijkbaar een minder belangrijk aspect.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: En hoeveel heeft Noorwegen bijgedragen?
Niet, vermoed ik. Uit je reacties meen ik op te kunnen merken dat jij bij beoordeling van de afspraken met name de focus legt op het financiële deel van de afspraken. Dat Noorwegen duizenden regels verplicht moet invoeren zonder dat over de regels onderhandeld kan worden en zonder dat het Noorse parlement zich de regels kan uitspreken, vind je blijkbaar een minder belangrijk aspect.
Daar heb ik al op gereageerd. Ze hebben echt wel ruimte om die regels niet in te voeren (Zwitserland stapte bijvoorbeeld al uit wat samenwerkingen met betrekking tot onderzoek) en mocht het echt te ver gaan is uitstappen altijd een optie die niet zo lastig is als Brexit. Waarschijnlijk onbedoeld stel je nu Europa zelf voor als de grote dictatuur die niet luistert naar bijvoorbeeld Zwitserland of Noorwegen. Met 5 miljoen inwoners zou de invloed van Noorwegen sowieso klein zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Wat is de officiële naam van het Europese Hof van Justitie?
Hof van Justitie van de Europese Unie. En voordat een brede glimlach verschijnt, de taak van het Hof is om na te gaan in hoeverre de de afgesproken regels zijn nageleefd.
Natuurlijk wist ik dat antwoord wel. Maar de tegenstelling die jij maakt tussen "Europese hof van justitie" en de "Europese Unie" om anderen als onkundig weg te zetten komt wel wat belachelijk over. Of ben je altijd zo formeel dat je onderscheid maakt tussen "Nederland" en de "Nederlandse regering" of Amerikaaanse wetgeving en wetgeving bevestigt door het Amerikaanse hooggerechthof?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Daar heb ik al op gereageerd. Ze hebben echt wel ruimte om die regels niet in te voeren (Zwitserland stapte bijvoorbeeld al uit wat samenwerkingen met betrekking tot onderzoek) en mocht het echt te ver gaan is uitstappen altijd een optie die niet zo lastig is als Brexit.
Het gaat om de regels van de interne markt. Daarin kunnen ze niet shoppen.
Waarschijnlijk onbedoeld stel je nu Europa zelf voor als de grote dictatuur die niet luistert naar bijvoorbeeld Zwitserland of Noorwegen. Met 5 miljoen inwoners zou de invloed van Noorwegen sowieso klein zijn.
De interne markt levert veel economische voordelen op. Andere landen mogen deel uitmaken van de interne markt, maar moeten dan wel voldoen aan de spelregels. In dit geval betekent het dat de betreffende landen de regels van de interne markt verplicht moeten implementeren in hun nationale wetgeving. Willen ze dat niet, dan geen toegang tot de interne markt en geen economische voordelen. Het lijkt me niet dat dit iets te maken heeft met dictatuur, maar met het consequent toepassen van spelregels.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Natuurlijk wist ik dat antwoord wel. Maar de tegenstelling die jij maakt tussen "Europese hof van justitie" en de "Europese Unie" om anderen als onkundig weg te zetten komt wel wat belachelijk over. Of ben je altijd zo formeel dat je onderscheid maakt tussen "Nederland" en de "Nederlandse regering" of Amerikaaanse wetgeving en wetgeving bevestigt door het Amerikaanse hooggerechthof?
Het Hof van Justitie maakt geen regels. Het controleert of aan de regels is voldaan. Lidstaten hebben ingestemd met de regels, dus is het goed dat het Hof van Justitie controleert of lidstaten zich houden aan de gemaakte afspraken.

En het is zeer relevant om dat onderscheid te maken. Het gaat namelijk over de scheiding van de machten. Wat je ook in Nederland vaak hoort van politici: "ja, maar het moet van Europa". Dat is de lafheid ten top. Ze hebben zelf ingestemd met de regels, en de wijze waarop die tot stand zijn gekomen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Daar heb ik al op gereageerd. Ze hebben echt wel ruimte om die regels niet in te voeren (Zwitserland stapte bijvoorbeeld al uit wat samenwerkingen met betrekking tot onderzoek) en mocht het echt te ver gaan is uitstappen altijd een optie die niet zo lastig is als Brexit.
Het gaat om de regels van de interne markt. Daarin kunnen ze niet shoppen.
Waarschijnlijk onbedoeld stel je nu Europa zelf voor als de grote dictatuur die niet luistert naar bijvoorbeeld Zwitserland of Noorwegen. Met 5 miljoen inwoners zou de invloed van Noorwegen sowieso klein zijn.
De interne markt levert veel economische voordelen op. Andere landen mogen deel uitmaken van de interne markt, maar moeten dan wel voldoen aan de spelregels. In dit geval betekent het dat de betreffende landen de regels van de interne markt verplicht moeten implementeren in hun nationale wetgeving. Willen ze dat niet, dan geen toegang tot de interne markt en geen economische voordelen. Het lijkt me niet dat dit iets te maken heeft met dictatuur, maar met het consequent toepassen van spelregels.
Nee het dictatuur verhaal is dat jij zegt dat het Noorse (of Zwitserse) parlement geen invloed heeft. Zonder formeel stemrecht (wat met 5 miljoen mensen niet echt veel gewicht in de schaal legt) is er nog steeds invloed. Het is geen zero-sum game. Als Noorwegen of Zwitserland zeggen, dit vinden we niet leuk en we willen wat aanpassingen voor ons dan wordt dat echt wel meegenomen, want een vijandig Noorwegen of Zwitserland is ook niet prettig voor de EU.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Nee het dictatuur verhaal is dat jij zegt dat het Noorse (of Zwitserse) parlement geen invloed heeft. Zonder formeel stemrecht (wat met 5 miljoen mensen niet echt veel gewicht in de schaal legt) is er nog steeds invloed. Het is geen zero-sum game. Als Noorwegen of Zwitserland zeggen, dit vinden we niet leuk en we willen wat aanpassingen voor ons dan wordt dat echt wel meegenomen, want een vijandig Noorwegen of Zwitserland is ook niet prettig voor de EU.
Laten we het er op houden dat ik me onzorgvuldig heb uitgedrukt.

Het Noorse parlement kan het hele pakket aan spelregels van de interne markt, inclusief toekomstige wijzigingen, afwijzen of aannemen. De samenstelling van het pakket aan regels staat vast. Het zou ook raar zijn als Noorwegen wel de voordelen heeft van de interne markt, maar niet de nadelen.

En Noorwegen en Zwitserland zijn meer afhankelijk van de EU dan de EU van Noorwegen en Zwitersland. Bestudeer o.a. de handelsbalans van betreffende landen maar eens.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Nee het dictatuur verhaal is dat jij zegt dat het Noorse (of Zwitserse) parlement geen invloed heeft. Zonder formeel stemrecht (wat met 5 miljoen mensen niet echt veel gewicht in de schaal legt) is er nog steeds invloed. Het is geen zero-sum game. Als Noorwegen of Zwitserland zeggen, dit vinden we niet leuk en we willen wat aanpassingen voor ons dan wordt dat echt wel meegenomen, want een vijandig Noorwegen of Zwitserland is ook niet prettig voor de EU.
Laten we het er op houden dat ik me onzorgvuldig heb uitgedrukt.

Het Noorse parlement kan het hele pakket aan spelregels van de interne markt, inclusief toekomstige wijzigingen, afwijzen of aannemen. De samenstelling van het pakket aan regels staat vast. Het zou ook raar zijn als Noorwegen wel de voordelen heeft van de interne markt, maar niet de nadelen.

En Noorwegen en Zwitserland zijn meer afhankelijk van de EU dan de EU van Noorwegen en Zwitersland. Bestudeer o.a. de handelsbalans van betreffende landen maar eens.
De tweede alinea geldt ook voor nieuwe lidstaten. En bij aanpassingen van de spelregels hebben Noorwegen en Zwitserland echt wel invloed.

De derde alinea is natuurlijk waar, maar de nadelen hiervan gaan wel erg uit van een verdrag tussen niet-bevriende staten met tegengestelde belangen (ter voorkoming van een neerwaartse spiraal). Natuurlijk zal het Noorwegen en Zwitserland hard raken als ze buiten de Europese interne markt vallen. Veel harder dan dat dat de EU raakt, maar zolang je het succes van de ander niet in jouw nadeel is, is dat niet erg relevant. Ondertussen kan Noorwegen zijn eigen visserij regels handhaven, is er niet al te veel buitenlandse invloed op wat er met de oliegelden moet gebeuren etc en zitten ze niet economisch compleet vastgebonden aan landen met een geschiedenis van financiele problemen oplossen door de munt te devalueren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:En bij aanpassingen van de spelregels hebben Noorwegen en Zwitserland echt wel invloed.
Mocht die invloed er zijn, is die marginaal. Ze hebben immers geen vertegenwoordigers in de Europese Raad of andere Raden van Ministers, noch hebben ze zitting in het Europees Parlement. En dat zijn de twee wetgevende organen binnen de EU.
parsifal schreef:De derde alinea is natuurlijk waar, maar de nadelen hiervan gaan wel erg uit van een verdrag tussen niet-bevriende staten met tegengestelde belangen (ter voorkoming van een neerwaartse spiraal).
Ik heb geen idee waar jij op doelt, maar nadelen van de interne markt zijn o.a. druk op het midden- en klein bedrijf en risico op uitbuiting van werknemers. Een voorbeeld zijn bijv. de vrachtwagenchauffeurs.
parsifal schreef:Ondertussen kan Noorwegen zijn eigen visserij regels handhaven
Ik heb de statistieken er even op nageslagen. De hele vissector in Noorwegen betreft 12% van de hele export (2019). Deze export bestaat voor ongeveer 2/3 uit zalm. Zalm wordt vooral gekweekt en niet gevangen.De regels m.b.t. visserij, waar jij zoveel waarde aan hecht, hebben dus betrekking op een beperkt deel van de Noorse export.
parsifal schreef: is er niet al te veel buitenlandse invloed op wat er met de oliegelden moet gebeuren
Bepaalt de EU in bijv. Nederland dan wel waar Nederland de aardgasbaten aan moet besteden?
parsifal schreef:en zitten ze niet economisch compleet vastgebonden aan landen met een geschiedenis van financiele problemen oplossen door de munt te devalueren.
Dit argument begrijp ik niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:En bij aanpassingen van de spelregels hebben Noorwegen en Zwitserland echt wel invloed.
Mocht die invloed er zijn, is die marginaal. Ze hebben immers geen vertegenwoordigers in de Europese Raad of andere Raden van Ministers, noch hebben ze zitting in het Europees Parlement. En dat zijn de twee wetgevende organen binnen de EU.
Stel je heb recht van overpad bij je buren, met wie je goed bevriend bent. Dan heb je geen zeggenschap over de tuin, of over een extra leuning bij de trap of aanpassingen. Toch heb je wel invloed. Ik heb ook geen zeggenschap over wanneer mijn buurman binnen de regels van de wet gaat boren of een feetsje heeft e.d. in huis. Toch zal hij wel een briefje door de deur doen. En als het boren samenvalt met een belangrijke vergadering die ik via thuiswerk moet bijwonen dan zal de buurman het echt wel uitstellen. Jij zegt nu eigenlijk ook dat de invloed van District of Columbia in de VS marginaal is omdat ze geen vertegenwoordiging hebben, of dat lobbyisten maar marginale invloed hebben. Als betrekkingen niet vijandig zijn, heb je gewoon invloed en als buitenstaander heb je de mogelijkheid om wat extra te onderhandelen.
parsifal schreef:De derde alinea is natuurlijk waar, maar de nadelen hiervan gaan wel erg uit van een verdrag tussen niet-bevriende staten met tegengestelde belangen (ter voorkoming van een neerwaartse spiraal).
Ik heb geen idee waar jij op doelt, maar nadelen van de interne markt zijn o.a. druk op het midden- en klein bedrijf en risico op uitbuiting van werknemers. Een voorbeeld zijn bijv. de vrachtwagenchauffeurs.
Dat was niet waar ik op doelde. Ik bedoel dat als je bevriend bent en een verdrag hebt waar je allebei voordeel aan hebt (zelfs al is het voordeel niet symmetrisch), dan worden aanpassingen niet gemaakt zonder het belang van de andere partij mee te wegen.
parsifal schreef:Ondertussen kan Noorwegen zijn eigen visserij regels handhaven
Ik heb de statistieken er even op nageslagen. De hele vissector in Noorwegen betreft 12% van de hele export (2019). Deze export bestaat voor ongeveer 2/3 uit zalm. Zalm wordt vooral gekweekt en niet gevangen.De regels m.b.t. visserij, waar jij zoveel waarde aan hecht, hebben dus betrekking op een beperkt deel van de Noorse export.
Er is meer dan export. De visserij was de belangrijkste reden voor Noorwegen buiten de voorlopers van de EU te blijven.
parsifal schreef: is er niet al te veel buitenlandse invloed op wat er met de oliegelden moet gebeuren
Bepaalt de EU in bijv. Nederland dan wel waar Nederland de aardgasbaten aan moet besteden?
Hier weet ik te weinig van. Zijn er regels over hoeveel van de exploitatie in handen van de staat mag zijn en over concurentie?
parsifal schreef:en zitten ze niet economisch compleet vastgebonden aan landen met een geschiedenis van financiele problemen oplossen door de munt te devalueren.
Dit argument begrijp ik niet.
[/quote]

De meeste Europese landen zullen het voelen als de Italiaanse economie op zijn kont gaat. Eurolanden zullen het zwaarder voelen dan Denemarken en Zweden, terwijl Noorwegen en Zwitserland het weer minder zwaar zullen voelen dan deze landen (of als zichzelf als ze deel waren van de EU).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Stel je heb recht van overpad bij je buren, met wie je goed bevriend bent. Dan heb je geen zeggenschap over de tuin, of over een extra leuning bij de trap of aanpassingen. Toch heb je wel invloed. Ik heb ook geen zeggenschap over wanneer mijn buurman binnen de regels van de wet gaat boren of een feetsje heeft e.d. in huis. Toch zal hij wel een briefje door de deur doen. En als het boren samenvalt met een belangrijke vergadering die ik via thuiswerk moet bijwonen dan zal de buurman het echt wel uitstellen. Jij zegt nu eigenlijk ook dat de invloed van District of Columbia in de VS marginaal is omdat ze geen vertegenwoordiging hebben, of dat lobbyisten maar marginale invloed hebben. Als betrekkingen niet vijandig zijn, heb je gewoon invloed en als buitenstaander heb je de mogelijkheid om wat extra te onderhandelen.
Welke incentive hebben de lidstaten om Noorwegen en Zwitserland een goede deal te geven? Geen enkele. Dat zie je ook in de onderhandelingen met Zwitserland. Dat land heeft de onderhandeling afgebroken vanwege de hardere opstelling van de EU, mede n.a.v. de Brexit. Niet-lidstaten een goede deal geven is koren op de molen van eurosceptische partijen in de lidstaten.
parsifal schreef: Dat was niet waar ik op doelde. Ik bedoel dat als je bevriend bent en een verdrag hebt waar je allebei voordeel aan hebt (zelfs al is het voordeel niet symmetrisch), dan worden aanpassingen niet gemaakt zonder het belang van de andere partij mee te wegen.
Nee, dat gaat in dit geval natuurlijk niet op. Je bent goede buren, haalt elkaar niet het vel over de neus, maar de regels van de interne markt, zijn de interne regels van de interne markt. Daar valt niet aan te tornen.
parsifal schreef: Er is meer dan export. De visserij was de belangrijkste reden voor Noorwegen buiten de voorlopers van de EU te blijven.
Met export verdien je geld. En Noorwegen verdient vooral geld met de export van olie- en gasproducten. Dat is ongeveer de helft van hun export.
parsifal schreef: Hier weet ik te weinig van. Zijn er regels over hoeveel van de exploitatie in handen van de staat mag zijn en over concurentie?
Ik ben ook geen expert m.b.t. de mededingingsregels. Er mag geen sprake zijn van staatssteun, en die regels gelden volgens mij nu ook al voor Noorwegen, omdat ze deel uitmaken van de interne markt. De EU heeft verder geen bemoeienis van de begroting van lidstaten, behalve dan dat er afspraken zijn gemaakt over schulden en begrotingstekorten.
parsifal schreef: De meeste Europese landen zullen het voelen als de Italiaanse economie op zijn kont gaat. Eurolanden zullen het zwaarder voelen dan Denemarken en Zweden, terwijl Noorwegen en Zwitserland het weer minder zwaar zullen voelen dan deze landen (of als zichzelf als ze deel waren van de EU).
Als de Italiaanse economie instort, voelt heel Europa dat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Herman »

Inmiddels lijkt het rond Oekraine niet echt rustiger te worden, maar concentreert er zich steeds meer legermateriaal.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8940
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door J.C. Philpot »

Naast het verplaatsen van nog meer materieel en manschappen door Rusland (het eea onder het mom van een oefening samen met Wit-Rusland) nemen cyberaanvallen op Ukraine toe, en evacueert Rusland zijn Ambassade in Kiev.

Tegelijkertijd stuurt de UK antitankwapens naar Oekraine, en doen andere landen hetzelfde.

Het word er dus inderdaad niet veiliger op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie