deschpin schreef:Ik voel eigenlijk wel wat voor een positie als Zwitserland en Noorwegen, lijkt toch ook goed te functioneren.
Dus je wilt je wel aan de regels houden, maar niet mede de regels bepalen?
deschpin schreef:Ik voel eigenlijk wel wat voor een positie als Zwitserland en Noorwegen, lijkt toch ook goed te functioneren.
HersteldHervormd schreef:Precies, die draaien prima. Wij Nederlands hebben dusdanige kennis en goede economische uitgangspunten dat wij prima zonder EU het kunnen redden.
De haven van Rotterdam is echt niet meer nutteloos hoor.
Ambtenaar schreef:deschpin schreef:Ik voel eigenlijk wel wat voor een positie als Zwitserland en Noorwegen, lijkt toch ook goed te functioneren.
Dus je wilt je wel aan de regels houden, maar niet mede de regels bepalen?
merel schreef:Zij doen natuurlijk ook aan cherry picking. Wat hen aanstaat houden zij zich aan en de rest niet.
Ambtenaar schreef:merel schreef:Zij doen natuurlijk ook aan cherry picking. Wat hen aanstaat houden zij zich aan en de rest niet.
Er is geen sprake van cherrypicking, het is eerder slikken of stikken voor de Noren en Zwitsers.
Noorwegen is lid van de Europese Economische Ruimte, samen met Lichtenstein en IJsland. De regels van de interne markt gelden dus ook in die landen, er is vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal. Ook mededingingsregels en regels voor staatssteun zijn in Noorwegen van toepassing. Met Zwitserland is een aparte samenwerkingsovereenkomst.
merel schreef:Dat klopt, maar dan heeft Zwitserland wel inspraak gehad in de voorwaarden die voor hen gelden. Datzelfde voorrecht hebben andere lidstaten meestal niet.
Ambtenaar schreef:merel schreef:Dat klopt, maar dan heeft Zwitserland wel inspraak gehad in de voorwaarden die voor hen gelden. Datzelfde voorrecht hebben andere lidstaten meestal niet.
De lidstaten hebben het voorrecht om samen de regels te bepalen. En de EU deelt echt geen cadeautjes uit aan de Zwitsers. Het is echt een verkeerde voorstelling van zaken door te stellen dat landen als Zwitserland en Noorwegen betere condities hebben dan de lidstaten.
merel schreef:Ik zeg niet dat zij betere condities hebben. Wel is het makkelijker om alleen te onderhandelen over de eigen voorkeuren dan dat ook heel veel andere lidstaten erbij betrokken zijn met ieder zijn eigen voorkeuren.
merel schreef:Het bovenstaande is natuurlijk heel nadelig voor Nederland omdat zij afhankelijk zijn van de export.
Ambtenaar schreef:merel schreef:Ik zeg niet dat zij betere condities hebben. Wel is het makkelijker om alleen te onderhandelen over de eigen voorkeuren dan dat ook heel veel andere lidstaten erbij betrokken zijn met ieder zijn eigen voorkeuren.
De betere deal is om lid te zijn van de EU, zoals je ook hieronder verwoordt.merel schreef:Het bovenstaande is natuurlijk heel nadelig voor Nederland omdat zij afhankelijk zijn van de export.
merel schreef:Precies, dat is de cherry picking waar ik op doelde. Wel de lusten van een eigen verdrag met de EU waar ze zelf kunnen instemmen met de voorwaarden en niet de (hoge) lasten van de EU.
Maar goed, ik ben ook Euro sceptisch
Ambtenaar schreef:merel schreef:Precies, dat is de cherry picking waar ik op doelde. Wel de lusten van een eigen verdrag met de EU waar ze zelf kunnen instemmen met de voorwaarden en niet de (hoge) lasten van de EU.
Maar goed, ik ben ook Euro sceptisch
Noorwegen betaalt per jaar een ´contributie´ van ongeveer € 900 miljoen.
DDD schreef:Ik ben erg dankbaar voor de EU. Ik hoop dat het nog lang onze wettige overheid blijft.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten