Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Susanna »

Terri schreef:
Henk J schreef:
Terri schreef:Geur, smaak, hoofdpijn, prikkels ze hebben allemaal te maken met je hersenen.
En nog wel meer klachten die ik zo 1 op 1 terug kan halen vanuit m'n meningitis periode.
Het is al vaker langs gekomen, maar Covid-19 kan heel veel lijken op hersenvliesontsteking, althans sommige symptomen.
Kan corona ook hersenvliesontsteking veroorzaken dan?
Die link wil ik (nog) niet maken, maar de symptomen zoals hierboven beschreven horen ook bij de symptomen van meningitis.
In het begin van de pandemie ging het voornamelijk over luchtweg klachten. De klachten gerelateerd aan ontstekingen mbt je hersenen zijn nooit heel duidelijk uit de verf gekomen.
Ik krijg veel cliënten in onze praktijk met deze klachten/ restverschijnselen.
Cellen in de neus worden aantast waardoor geursignalen niet in de hersenen kunnen komen. Dat is wat uitgelegd werd. https://reuksmaakstoornis.nl/reuktraining-nl/
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Terri »

Susanna schreef:
Terri schreef:
Henk J schreef:
Terri schreef:Geur, smaak, hoofdpijn, prikkels ze hebben allemaal te maken met je hersenen.
En nog wel meer klachten die ik zo 1 op 1 terug kan halen vanuit m'n meningitis periode.
Het is al vaker langs gekomen, maar Covid-19 kan heel veel lijken op hersenvliesontsteking, althans sommige symptomen.
Kan corona ook hersenvliesontsteking veroorzaken dan?
Die link wil ik (nog) niet maken, maar de symptomen zoals hierboven beschreven horen ook bij de symptomen van meningitis.
In het begin van de pandemie ging het voornamelijk over luchtweg klachten. De klachten gerelateerd aan ontstekingen mbt je hersenen zijn nooit heel duidelijk uit de verf gekomen.
Ik krijg veel cliënten in onze praktijk met deze klachten/ restverschijnselen.
Cellen in de neus worden aantast waardoor geursignalen niet in de hersenen kunnen komen. Dat is wat uitgelegd werd. https://reuksmaakstoornis.nl/reuktraining-nl/
Bij een flinke keelontsteking of verkoudheid heb je ook meestal geen smaak of reuk. Alleen dat vervormen van de geuren en smaken dat is een apart dingetje. Water smaakt naar slijm, brood met worst is gewoon vies ( schreef mannetje) enz , dat aspect is met covid-19 soms zeer dominant aanwezig. Ook zelfs als je niet verkouden bent. In het artikel staat dan ook als mogelijkheid: hoofdletsel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Z'n gangetje. Iedereen is een beetje hangerig tot klachten van een griep. Maar niemand ligt hele dagen in bed, wel zo nu en dan een poosje.
Hoesten is niet altijd helemaal lekker, maar echte benauwdheid blijft gelukkig ook uit.

Nou ja, we doen het met zijn zevenen, en omdat iedereen positief is hoeven we onderling nergens mee te tobben.

De Jumbo-bezorger was wel blij dat ik waarschuwde toen hij nog buiten was. Hij vertelde dat hij door zijn bezorgbaan al twee keer besmet was, als mensen bij vertrek nog even vertelde dat ze eigenlijk corona hadden...
De bezorging is toch sinds corona niet meer in huis? Althans de AH zet het netjes voor de deur en komt niet meer binnen.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mannetje »

Dat zou kunnen, maar pinnen gebeurt wel. Niet nu, nu krijgen we een betaalverzoek omdat ik het aangaf, maar anders is het afrekenen aan de deur.
-
MvD5
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door MvD5 »

Hier 10 maanden geleden in het gezin 2 personen corona.
Allebei geen koorts gehad, maar verkouden/hoesten/spierpijn/hoofdpijn/zwaar gevoel in benen/geen reuk en 1 persoon 2 dagen flink kortademig/benauwdheidsklachten. Geen dokter of ziekenhuis nodig gehad en na 2 weken weer gewoon aan het werk. Gelukkig dus een mild verloop.

Nu 10 maanden later: 1 persoon nog steeds bijna geen reuk en meer migraine dan vóór corona, allebei sneller vermoeid en sneller buiten adem, en 1 persoon bij vlagen nog steeds dat zware gevoel in benen. Echt duidelijk meer impact dan een "gewone griep".
Bernadientje
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
Locatie: tuin-huis

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Bernadientje »

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een 2e corona besmetting? Wel of niet gevaccineerd, is het dan heftiger dan de 1e keer of juist minder?

Omdat wij onze recente besmetting (ongevaccineerd) best wel heftig vonden verlopen, denken we na over alsnog een vaccinatie. Het eerste half jaar ben je volgens het RIVM immuun. Maar daarna? Verloopt een 2e besmetting, ongevaccineerd, dan milder? Ik vind daar niet echt heldere informatie over op internet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door merel »

Bernadientje schreef:Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een 2e corona besmetting? Wel of niet gevaccineerd, is het dan heftiger dan de 1e keer of juist minder?

Omdat wij onze recente besmetting (ongevaccineerd) best wel heftig vonden verlopen, denken we na over alsnog een vaccinatie. Het eerste half jaar ben je volgens het RIVM immuun. Maar daarna? Verloopt een 2e besmetting, ongevaccineerd, dan milder? Ik vind daar niet echt heldere informatie over op internet.
Ja, twee bevriende gezinnen. Een gezin waar vader en twee jongens vorig jaar rond deze periode besmet waren. Jongens snipverkouden en hoesten, vader een paar dagen keelpijn. Vier maanden later kregen vader en 1 zoon het opnieuw; een paar weken hoge koorts en erg ziek. Nadien hebben beiden een maand gehoest.

Een ander gezin waar vorig jaar oudste dochter besmet was. Dochter een week lamlendig, rest van het gezin niet. Afgelopen zomer was dochter weer besmet zonder symptomen en heeft broertje en vader besmet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door parsifal »

Bernadientje schreef:Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een 2e corona besmetting? Wel of niet gevaccineerd, is het dan heftiger dan de 1e keer of juist minder?

Omdat wij onze recente besmetting (ongevaccineerd) best wel heftig vonden verlopen, denken we na over alsnog een vaccinatie. Het eerste half jaar ben je volgens het RIVM immuun. Maar daarna? Verloopt een 2e besmetting, ongevaccineerd, dan milder? Ik vind daar niet echt heldere informatie over op internet.
Helemaal duidelijk is het niet, maar als je de besmetting al eens heftig hebt doorgemaakt kent je immuunsysteem het virus en zal een volgende besmetting waarschijnlijk minder heftig zijn, ook als je niet gevaccineerd bent. Echter als je geen principiele bezwaren tegen vaccinatie hebt, zou ik de (aangeraden) prik wel halen. De bescherming van 2 prikken is beter dan die van 1 prik en ook besmetting-vaccinatie geeft betere bescherming dan enkel besmetting of enkel vaccinatie met 1 prik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bernadientje
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
Locatie: tuin-huis

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Bernadientje »

Als ik Merel goed begrijp, betekent het dat je binnen een half jaar weer besmet kunt raken. Best vreemd dat een herstelbewijs toch 6 maanden geldig is en het OMT recent geadviseerd heeft dit op 1 jaar te zetten (is niet overgenomen).

Op zich zijn we niet bijbels gefundeerd tegen vaccinatie, we zijn wel wat aarzelend t.a.v. de gevolgen op de lange termijn. Maar nog een keer een heftige besmetting doormaken is ook niet niks.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
Bernadientje schreef:Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een 2e corona besmetting? Wel of niet gevaccineerd, is het dan heftiger dan de 1e keer of juist minder?

Omdat wij onze recente besmetting (ongevaccineerd) best wel heftig vonden verlopen, denken we na over alsnog een vaccinatie. Het eerste half jaar ben je volgens het RIVM immuun. Maar daarna? Verloopt een 2e besmetting, ongevaccineerd, dan milder? Ik vind daar niet echt heldere informatie over op internet.
Helemaal duidelijk is het niet, maar als je de besmetting al eens heftig hebt doorgemaakt kent je immuunsysteem het virus en zal een volgende besmetting waarschijnlijk minder heftig zijn, ook als je niet gevaccineerd bent. Echter als je geen principiele bezwaren tegen vaccinatie hebt, zou ik de (aangeraden) prik wel halen. De bescherming van 2 prikken is beter dan die van 1 prik en ook besmetting-vaccinatie geeft betere bescherming dan enkel besmetting of enkel vaccinatie met 1 prik.

Ik lees toch in diverse onderzoeken dat een besmetting met ziekteverschijnselen doormaken een bredere en robuustere en waarschijnlijk langduriger bescherming geeft dan volledige vaccinatie . Of bedoel jij dat ook?

Tweede keer besmetting met ziekteverschijnselen is nog steeds zeer zeldzaam (rond de 1% ) besmetting met ziekteverschijnselen na vaccinatie komt best vaak voor. In mijn omgeving bizar vaak vind ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:
Bernadientje schreef:Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een 2e corona besmetting? Wel of niet gevaccineerd, is het dan heftiger dan de 1e keer of juist minder?

Omdat wij onze recente besmetting (ongevaccineerd) best wel heftig vonden verlopen, denken we na over alsnog een vaccinatie. Het eerste half jaar ben je volgens het RIVM immuun. Maar daarna? Verloopt een 2e besmetting, ongevaccineerd, dan milder? Ik vind daar niet echt heldere informatie over op internet.
Helemaal duidelijk is het niet, maar als je de besmetting al eens heftig hebt doorgemaakt kent je immuunsysteem het virus en zal een volgende besmetting waarschijnlijk minder heftig zijn, ook als je niet gevaccineerd bent. Echter als je geen principiele bezwaren tegen vaccinatie hebt, zou ik de (aangeraden) prik wel halen. De bescherming van 2 prikken is beter dan die van 1 prik en ook besmetting-vaccinatie geeft betere bescherming dan enkel besmetting of enkel vaccinatie met 1 prik.

Ik lees toch in diverse onderzoeken dat een besmetting met ziekteverschijnselen doormaken een bredere en robuustere en waarschijnlijk langduriger bescherming geeft dan volledige vaccinatie . Of bedoel jij dat ook?

Tweede keer besmetting met ziekteverschijnselen is nog steeds zeer zeldzaam (rond de 1% ) besmetting met ziekteverschijnselen na vaccinatie komt best vaak voor. In mijn omgeving bizar vaak vind ik.
De onderzoeken die ik gezien heb zijn daar niet helemaal duidelijk over. Wat je schrijft is echter niet in tegenspraak met wat ik schreef. Verder is vaccinatie wel veiliger dan ongevaccineerd besmet worden, dat is goed om mee te nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:
parsifal schreef:
Helemaal duidelijk is het niet, maar als je de besmetting al eens heftig hebt doorgemaakt kent je immuunsysteem het virus en zal een volgende besmetting waarschijnlijk minder heftig zijn, ook als je niet gevaccineerd bent. Echter als je geen principiele bezwaren tegen vaccinatie hebt, zou ik de (aangeraden) prik wel halen. De bescherming van 2 prikken is beter dan die van 1 prik en ook besmetting-vaccinatie geeft betere bescherming dan enkel besmetting of enkel vaccinatie met 1 prik.

Ik lees toch in diverse onderzoeken dat een besmetting met ziekteverschijnselen doormaken een bredere en robuustere en waarschijnlijk langduriger bescherming geeft dan volledige vaccinatie . Of bedoel jij dat ook?

Tweede keer besmetting met ziekteverschijnselen is nog steeds zeer zeldzaam (rond de 1% ) besmetting met ziekteverschijnselen na vaccinatie komt best vaak voor. In mijn omgeving bizar vaak vind ik.
De onderzoeken die ik gezien heb zijn daar niet helemaal duidelijk over. Wat je schrijft is echter niet in tegenspraak met wat ik schreef. Verder is vaccinatie wel veiliger dan ongevaccineerd besmet worden, dat is goed om mee te nemen.
Dat laatste is in mijn omgeving zeker waar te nemen. Ken maar één geval waar de gevaccineerde moeder zieker was dan de andere ongevaccineerde gezinsleden (man en 3 kinderen)
Nu behoorde moeder wel tot een risicogroep vanwege een aandoening dus daar kan ook haar wat ernstiger verloop mee te maken hebben. Trouwens gelukkig zonder ziekenhuisopname en nu weer allemaal gezond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Het gewone Covid-19 topic gaat met name over het interpreteren van cijfers enz.
Mijn vraag die ik daar stelde is denk ik een beetje ondergesneeuwd, dus ik maak maar een nieuwe topic voor COVID-19 gerelateerde zaken, maar niet voor discussie over cijfers en vaccinatie.

Mijn vraag was:
Heel andere vraag: is er iets als een geurgeheugen?
Sinds gisteren ruik ik de stinkende lelie niet meer, totdat ik hem gisteravond ineens toch weer even rook. Maar heel kort daarvoor rook ik echt niets van een ander penetrant luchtje.
Dus vraag ik mij af: was die leliegeur echt, of had ik een soort herinnering aan de geur die even boven kwam?
Ik zie dat we weer als een olifant door de porseleinkast gaan. Ik heb het hele topic niet gevolgd, maar één van de vragen kan ik zeker bevestigend beantwoorden.
Er is inderdaad een geurgeheugen. Soms komt een geur die je als kind hebt geroken ineens weer boven, en je denkt, oh ja dat was dát! In de jaren 60 woonden we in een agrarische streek. Elke boerderij in de buurt had zijn eigen 'geur'. Bewoners zelf roken dat niet, wel anderen die niet dagelijks die geur inademen. Ik kan me nog geuren herinneren van sommige boerderijen. Ja, wat is herinneren, je moet het dan in feite weer opnieuw ruiken.
Je kent vast ook wel de typische geur als je in een drogisterij komt. Of een dierenwinkel. Ook kledingwinkels hebben zo hun eigen geur. Nu weet niet of mijn reukorgaan misschien over-ontwikkeld is, zeker niet wat formaat betreft. Ik weet ook niet of anderen die geurtjes kennen? Ik ruik ze wel... Dan hadden we een soort drankje tegen bloedarmoede of bleekzucht... ja zo noemden ze dat toen. Vandaar dat we ook in die jaren naar De Berenbos moesten... We kregen daar een drankje voor, ik meen dat het Haemoglobine heette. De typische doordringende geur komt bij tijd en wijle terug in mijn reukorgaan, meest dan in een drogisterij... En ja wie herinnert zich niet de typische Zwitsal-geur, of de geur die soms zwaar in de kerk hing: 4711 Eau de Cologne, of nog beter, onze eigen Boldoot, die in jaren 70 failliet ging met een roemrijk verleden... Soms kan je je een geur herinneren, en je weet niet meer waar je die eerder hebt geroken, maar je herkent het. Dus ik denk dat er wel een geurgeheugen is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: uit: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Wim Anker »

misschien dan in de topictitel niet COVID19 vermelden maar b.v. geur?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Tiberius »

De discussie over een preek van ds. Zwartbol heb ik naar het juiste topic verplaatst: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 19&t=14252
Plaats reactie