Vaccinatie tussenstand

Hebben jullie de corona vaccinaties genomen?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad;
33
46%
Ja, sinds Covid-19 ben ik er anders over gaan denken;
4
6%
Ja, maar ik heb er bij nader inziens spijt van, ik ga de booster niet halen;
3
4%
Ik twijfel nog steeds;
4
6%
Nee, mijn geweten komt hiermee in conflict;
15
21%
Nee, ik vertrouw het vaccin niet;
8
11%
Anders namelijk…
5
7%
 
Totaal aantal stemmen: 72

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Vaccinatie tussenstand

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 19&t=14252

Hier de poll van Hoopvol sinds het begin van de corona tijd.

Nu na ruim 1,5 jaar, een tussenstand. Wat gaan de statistieken ons laten zien?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Susanna »

Ik vertrouw het vaccin (nog) niet. Ik heb me nog niet gevaccineerd omdat ik nog niet weet wat het vaccin doet op lange termijn. Mijn keuze om het nog niet te doen is een risicoafweging.

Ik kijk regelmatig even op de site van Lareb: https://www.lareb.nl/coronameldingen#/c ... ture=nl-NL
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Charles »

Mijn keuze staat er niet bij. Het antwoord is nee. Maar dat heeft niet zozeer te maken met 'niet vertrouwen' maar met het feit dat het niet nodig is omdat 99% niet ernstig ziek wordt. Dus geen vaccin om dezelfde reden als ik nooit in de rij heb gestaan voor een jaarlijkse griepprik.
Cornelia83
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Cornelia83 »

Nooit een seconde twijfel gehad en ook nog steeds geen spijt van. En mocht er een 3e nodig zijn haal ik die ook weer zonder twijfel.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Quercus »

Charles schreef:Mijn keuze staat er niet bij. Het antwoord is nee. Maar dat heeft niet zozeer te maken met 'niet vertrouwen' maar met het feit dat het niet nodig is omdat 99% niet ernstig ziek wordt. Dus geen vaccin om dezelfde reden als ik nooit in de rij heb gestaan voor een jaarlijkse griepprik.
Idem hier. Plus het idee dat het een positieve uitwerking kan hebben als het lichaam zelf weerstand opbouwt als het daartoe in staat is.

Uiteraard is de afweging "nodig of niet" persoonlijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Orchidee »

Zijn jullie met alle medicijnen zo kritisch dat je ze weigert in te nemen vanwege de eventuele bijwerkingen?
Dan zouden de meeste mensen toch een groot probleem hebben en/of krijgen?!
En niet zelden wegen de bijwerkingen niet op tegen het bestrijden van de kwaal.
Voorbeeldje:
Ik slik zelf een medicijn waarvan ik héél akelige bijwerkingen heb maar toch neem ik ze voor lief omdat de kwaal zelf ernstiger is voor mij.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Zijn jullie met alle medicijnen zo kritisch dat je ze weigert in te nemen vanwege de eventuele bijwerkingen?
Dan zouden de meeste mensen toch een groot probleem hebben en/of krijgen?!
En niet zelden wegen de bijwerkingen niet op tegen het bestrijden van de kwaal.
Voorbeeldje:
Ik slik zelf een medicijn waarvan ik héél akelige bijwerkingen heb maar toch neem ik ze voor lief omdat de kwaal zelf ernstiger is voor mij.
Ik denk dat vele best wel eventjes een beetje ziek zijn van Covid. Dat is natuurlijk vervelend, maar niet schrikbarend.

Blijkbaar heb jij dat medicijn echt nodig, dan is het al weer een ander verhaal.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Bezorgd »

Ik ben tot nu toe altijd kritisch geweest richting Coronamaatregelen, de bijna dwang die er vanuit gaat etc etc.
Maar wat wordt ik die refowappies zat.
Ongefundeerde onzin spuien, doen alsof men meer kennis heeft dan wetenschappers.
De overheid ongehoorzaam zijn.
Het is echt bizar wat ik hoor en lees.

Kritisch prima, maar hou het netjes, en houd je gewoon aan de regels als die gevraagd worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Ik ben tot nu toe altijd kritisch geweest richting Coronamaatregelen, de bijna dwang die er vanuit gaat etc etc.
Maar wat wordt ik die refowappies zat.
Ongefundeerde onzin spuien, doen alsof men meer kennis heeft dan wetenschappers.
De overheid ongehoorzaam zijn.
Het is echt bizar wat ik hoor en lees.

Kritisch prima, maar hou het netjes, en houd je gewoon aan de regels als die gevraagd worden.
Eens, behalve die ene t teveel dan.

Verder heb ik me laten vaccineren en zal ik ook een derde prik weer halen. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door TSD »

Orchidee schreef:Zijn jullie met alle medicijnen zo kritisch dat je ze weigert in te nemen vanwege de eventuele bijwerkingen?
Dan zouden de meeste mensen toch een groot probleem hebben en/of krijgen?!
En niet zelden wegen de bijwerkingen niet op tegen het bestrijden van de kwaal.
Voorbeeldje:
Ik slik zelf een medicijn waarvan ik héél akelige bijwerkingen heb maar toch neem ik ze voor lief omdat de kwaal zelf ernstiger is voor mij.
Er is toch wel een zeer groot verschil tussen een medicijn nemen als je (ernstig) ziek bent en een vaccin laten zetten terwijl je gezond bent, in mijn ogen dan.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door TSD »

Ik kan maar 1 aanklikken dus ik heb 'ik twijfel nog steeds' aangeklikt. Feitelijk zou ik een combi van de onderste 4 willen aanklikken. Ik heb mij eerder in een ander topic vrij uitgebreid verantwoord over mijn keuze.

Mijn keuze in elk geval niet in ingegeven door:
1. Per definitie tegen elke vorm van vaccinatie zijn omdat dit tegen Gods voorzienigheid zou strijden.
2. Geloven in complottheorieën als ware Corona een Hoax of als ware er in het vaccin een chip zitten of dergelijke onzinnigheden.

Wat dat betreft voel ik mezelf een vreemde eend in de bijt als er geschreven wordt over dat je bezwaar vanuit geloofsovertuiging niet mag mengen met bezwaren uit de antivax-beweging. Als eerste is de antivax-beweging heel breed en als 2e merk ik dat ook t.a.v. vaccineren, ik veel dezelfde type bezwaren heb als bijv. bij verzekeren (zie hieronder). Terwijl de meeste bezwaarden überhaupt tegen elke vorm van vaccineren zijn.

Ik ben niet tegen elke vorm van verzekeren, ik ben wel tegen verzekeren van alles wat los en vastzit en waarmee elk financieel risico wordt gemeden. Tegelijkertijd, als bij een hypotheek om een brandverzekering wordt gevraagd, wat ik een logische vraag vind vanuit de bank, dan komt mijn geweten daarmee niet in conflict.

Ik ben ook niet tegen elke vorm van vaccinatie, een veilig vaccin tegen een reëel en groot risico zou ik best kunnen overwegen. Tegelijkertijd vraag ik mij in dit geval of het voor mezelf geoorloofd is om dít vaccin te nemen omdat
- Er nog geen volledig inzicht is in de risico's van het vaccin en het in elk geval zeker niet risicoloos is.
- De risico's van Corona voor mij persoonlijk nog relatief beperkt zijn en ik een confict met mijn geweten voel om dat nu te willen uitsluiten. In die zin is het voor mij ook een gewetenskwestie.

Ik heb aangeklikt 'ik twijfel'. Daarmee bedoel ik dat mijn keuze nog steeds kan veranderen (dan zal ik het opnieuw “wegen”) door:
1. Een doorontwikkeling van het vaccin waarbij ook besmettelijkheid langdurig en in zeer grote mate wordt geremd. Dan wordt namelijk het punt van het beschermen van mijn kwetsbare naaste toch wel reëler. Nu zie ik het verschil in effectiviteit niet met de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen (testen, quarantaine bij klachten, 1,5 meter afstand houden, druktes mijden op het moment dat virus harder rondgaat).
2. Met de tijd meer duidelijker worden van langdurige veiligheid vaccin / afnemen van bijwerkingen enzovoorts
3. Mutatie van het coronavirus waardoor dit virus veel gevaarlijker wordt. Ik wil niet roekeloos zijn, met de huidige besmettelijkheid is het bijna onontkoombaar om het virus niet op korte of langere termijn een keer op te lopen.

De eenzijdige communicatie vanuit de overheid, helpen mij overigens niet om een andere keuze te maken, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Ik ben tot nu toe altijd kritisch geweest richting Coronamaatregelen, de bijna dwang die er vanuit gaat etc etc.
Maar wat wordt ik die refowappies zat.
Ongefundeerde onzin spuien, doen alsof men meer kennis heeft dan wetenschappers.
De overheid ongehoorzaam zijn.
Het is echt bizar wat ik hoor en lees.

Kritisch prima, maar hou het netjes, en houd je gewoon aan de regels als die gevraagd worden.
Ik zag je reactie op Twitter ja, inderdaad.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Henk J »

Heb mij ook niet laten vaccineren, recent corona gehad, relatief weinig klachten gehad, 1 dag wat slapjes. Verder wat hoofdpijn. Je laten vaccineren voor een dergelijke ziekte vind ik niet echt nodig, daarnaast heb ik voorlopig een QR code dus daarvoor hoeft het ook niet. Misschien haal ik een vaccin als mijn herstelbewijs bijna is verlopen en de coronapas is er nog.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Charles »

Orchidee schreef:Zijn jullie met alle medicijnen zo kritisch dat je ze weigert in te nemen vanwege de eventuele bijwerkingen?
Dan zouden de meeste mensen toch een groot probleem hebben en/of krijgen?!
En niet zelden wegen de bijwerkingen niet op tegen het bestrijden van de kwaal.
Voorbeeldje:
Ik slik zelf een medicijn waarvan ik héél akelige bijwerkingen heb maar toch neem ik ze voor lief omdat de kwaal zelf ernstiger is voor mij.
Je geeft zelf het argument al. Je neemt de bijwerkingen voor lief omdat de kwaal erger is. Kans op ernstig ziekteverloop door Covid bij mij is gezien mn leeftijd nihil. Waarom zou ik dan bijwerkingen voor lief nemen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie tussenstand

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:
Je geeft zelf het argument al. Je neemt de bijwerkingen voor lief omdat de kwaal erger is. Kans op ernstig ziekteverloop door Covid bij mij is gezien mn leeftijd nihil. Waarom zou ik dan bijwerkingen voor lief nemen?
Op zich een redelijk argument. Maar het gaat in dit geval ook om de kans op bijwerkingen.
Plaats reactie