Hygiënemaatregelen

Geen wettelijke COVIDmaatregelen meer, maar welke moeten gehandhaafd blijven?

1. Geen enkele regel meer, ben er zo klaar mee
13
19%
2. Anderhalve meter afstand
6
9%
3. Spatschermen bij een balie en kassa
5
7%
4. Mogelijkheden om te desinfecteren
16
24%
5. Mondkapjes in openbaar vervoer
2
3%
6. Geen handen geven
10
15%
7. Hoesten in elleboog
14
21%
8. Dagelijkse/wekelijkse cijfers, ook in geval van andere virussen
0
Geen stemmen
9. Ik twijfel, want ik ben toch bang voor oplopende besmettingen
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Ik heb gekozen voor 'Geen enkele regel ...'. Niet omdat ik er mee klaar ben, maar omdat ze onzin zijn, althans om als regel te handhaven. Kijk plaatselijk wat de risico's zijn en accepteer of mitigeer die, zou ik zeggen. Ga niets dwingends opleggen, zeker als het nut nihil of zeer twijfelachtig is.

Verder vind ik het wel handig als die desinfecteer-apparaten blijven staan. Niet dat ik ze ooit gebruikt heb, maar wellicht vindt iemand anders het wel prettig.

In elleboog niezen en hoesten deed ik al ver voor corona, maar dat is niet echt een regel.
Niezen in de elleboog? Mijn niezen komt altijd zo plotseling en is zo hevig dat ik daarna zo ongeveer in bad moet. Mocht ik ooit corona krijgen en gaan niezen ben ik bang dat ik minstens het hele Noordelijke Halfrond besmet.
:haha :super
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door TSD »

eilander schreef:Eens met Tiberius, ik vind het in stand houden van 'regels' echt niet nodig. Wel je verstand gebruiken.
Ben ik het wel mee eens. Ik denk dat een deel van de basis-hygiëne maatregelen toch wel beter ingesleten is geraakt en dat is op zichzelf winst natuurlijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Orchidee »

TSD schreef:Ik mis: bij klachten thuisblijven.

Dat lijkt mij met afstand de meest effectieve maatregel die altijd goed is en iedereen begrijpt. Dus niet al hoestend en proestend op verjaardag, laat staan in verpleeghuis enz.
Dat deed ik al nooit!
Je gaat toch niet op bezoek of ontvangt bezoek als je snor en snot verkouden bent!?
Heb ook nooit begrepen dat hele gezinnen gewoon in de kerk zitten proesten en hoesten en snotteren en dan nog ouderwetse zakdoeken gebruiken die stijf staan van de baccillenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik vond (en velen met mij)het heel lastig afgelopen vrijdag om te feliciteren of gefeliciteerd te wordenAfbeelding
Het scheelt dat ik het "geen hand geven" al "gewend" was nadat ik weken geleden condoleances in ontvangst mocht nemen zonder verder lichamelijk contact.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
Tiberius schreef:En de beruchte drie zoenen, niet te vergeten. :)
+1 die mis ik in het rijtje
Ik ook. :)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Habitat »

Geen handen geven
Geen zoenen
Afstand houden
Geen verjaardagsfeestjes

Het mag van mij allemaal blijven. Thuis in het gezin ben ik heel knuffelig, daarbuiten liever niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door -DIA- »

Bogerman schreef:Ik heb gekozen voor geen handen geven. Door alles van deze ziekte heb ik pas ontdekt hoe smerig handen geven is. Ik vind ook dat we veel te veel handen geven dus ik vind het ook wel best. Daarom zou ik het ook wel fijn vinden als die ontsmettingsdingen overal blijven en graag ook spatschermen bij balies en kassa's.
Daarom is hygiëne ook zo belangrijk. Ik geloof dat het handen geven geen kwaad kan als er hygiëne betracht wordt. Immers, we hebben eeuwenlang elkaar gewoon kunnen aanraken, dus daarin ligt op zich niet een hoofdoorzaak van ziektes.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door merel »

Bogerman schreef:Ik heb gekozen voor geen handen geven. Door alles van deze ziekte heb ik pas ontdekt hoe smerig handen geven is. Ik vind ook dat we veel te veel handen geven dus ik vind het ook wel best. Daarom zou ik het ook wel fijn vinden als die ontsmettingsdingen overal blijven en graag ook spatschermen bij balies en kassa's.
Dat klopt, maar als je regelmatig je handen was, zou dat geen issue moeten zijn. Ik vraag mij juist af hoe ik mijn kinderen weer moet leren om handen te schudden. Dat zijn ze volkomen vergeten, met name degene die dat al ontliepen. :OO3
Habitat schreef:Geen handen geven
Geen zoenen
Afstand houden
Geen verjaardagsfeestjes

Het mag van mij allemaal blijven. Thuis in het gezin ben ik heel knuffelig, daarbuiten liever niet.
Niet zoenen, afstand houden en geen verjaardagsfeestjes zijn inderdaad erg prettig. Nergens heengaan met de feestdagen vond ik ook wel fijn en eerlijk gezegd de avondklok ook.

Ik verbaas mij juist al anderhalf jaar over het niezen in je elleboog. Bij mijn kinderen vind ik dat het smerigste wat er is. Helemaal met al die mensen die vervolgens elkaar begroeten met de elleboog. Ik heb liever dat zij in hun handen niesen/ niezen ( het mag allebei ;)) en die daarna wassen. De angst voor verkoudheden mag van mij wel verdwijnen. Een van de kinderen snottert het hele jaar. Ik heb hem meerdere malen, bij extreme snot, laten testen, maar geen covid. Bij hem heb ik mij voorgenomen om alleen met koorts te gaan testen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Charles »

Bogerman schreef:Ik heb gekozen voor geen handen geven. Door alles van deze ziekte heb ik pas ontdekt hoe smerig handen geven is. Ik vind ook dat we veel te veel handen geven dus ik vind het ook wel best. Daarom zou ik het ook wel fijn vinden als die ontsmettingsdingen overal blijven en graag ook spatschermen bij balies en kassa's.
Verdiep je maar eens in de geschiedenis van het handen geven als begroetingsmaatregel. Dat is dus helemaal niet zo oud en werd aanvankelijk (en wordt!) als veel te intiem ervaren. Was aanvankelijk alleen de begroeting bij de elite tussen intimi.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Habitat »

Charles schreef:
Bogerman schreef:Ik heb gekozen voor geen handen geven. Door alles van deze ziekte heb ik pas ontdekt hoe smerig handen geven is. Ik vind ook dat we veel te veel handen geven dus ik vind het ook wel best. Daarom zou ik het ook wel fijn vinden als die ontsmettingsdingen overal blijven en graag ook spatschermen bij balies en kassa's.
Verdiep je maar eens in de geschiedenis van het handen geven als begroetingsmaatregel. Dat is dus helemaal niet zo oud en werd aanvankelijk (en wordt!) als veel te intiem ervaren. Was aanvankelijk alleen de begroeting bij de elite tussen intimi.
Aha, interessant. Sinds wanneer is het handen schudden in Nederland een algemeen gebruik geworden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door eilander »

Charles schreef:Verdiep je maar eens in de geschiedenis van het handen geven als begroetingsmaatregel. Dat is dus helemaal niet zo oud en werd aanvankelijk (en wordt!) als veel te intiem ervaren. Was aanvankelijk alleen de begroeting bij de elite tussen intimi.
Veel te intiem? In veel landen vinden ze het volgens mij veel te afstandelijk en geven ze een hug.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Charles »

Ik moet het even uit mn hoofd doen. Ik heb er over gelezen in een etiquetteboek. Handen schudden is zo oud als de wereld. Maar handen schudden als alledaagse begroeting is pas een jaar of dik 100 oud. Het komt uit Engeland, daar gaf de adel elkaar de hand. Maar alleen als je elkaar héél goed kende. Zoals zoveel dingen neemt 'het volk' het dan over van de adel. Buitenlanders waren aanvankelijk geschokt dat iemand zomaar zn hand uitstak en de bedoeling was dat je elkaar aanraakte. Voor Japanners is dat bijv. nog steeds zo.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Bogerman »

Charles schreef:Ik moet het even uit mn hoofd doen. Ik heb er over gelezen in een etiquetteboek. Handen schudden is zo oud als de wereld. Maar handen schudden als alledaagse begroeting is pas een jaar of dik 100 oud. Het komt uit Engeland, daar gaf de adel elkaar de hand. Maar alleen als je elkaar héél goed kende. Zoals zoveel dingen neemt 'het volk' het dan over van de adel. Buitenlanders waren aanvankelijk geschokt dat iemand zomaar zn hand uitstak en de bedoeling was dat je elkaar aanraakte. Voor Japanners is dat bijv. nog steeds zo.
Nou van mij mogen we het direct helemaal afschaffen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hygiënemaatregelen

Bericht door Valcke »

Wat mij betreft geen enkele verplichte maatregel behalve de mogelijkheid om in bepaalde specifieke situaties (bv ziekenhuizen, wachtruimtes, bejaardenhuizen) de 1,5 meter maatregel te laten bestaan op initiatief van een instelling. Spatschermen zijn ook prima maar evenmin verplicht vanuit de overheid.
Plaats reactie