Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Plaats reactie
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door vriend-en-metgezel »

In het gebied waar de ZGG voorheen actief was in Nigeria heeft gisteren een slachtpartij plaatsgevonden:
https://www.rd.nl/artikel/929456-slacht ... in-nigeria

Vreselijk! Wat erg voor de christelijke kerken daar!
De dreiging van de Fulani-stam was er al langer... Waarom lukt het niet om daar tegen op te treden?
Mogelijk is de overheid niet in staat om dat te doen, maar waarom wordt er bijvoorbeeld niet internationale hulp ingeroepen?
En wie levert wapens aan de moslimterroristen?
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bijzondere Noden is een hulpactie gestart: https://bijzonderenoden.nl/project/geweld-in-nigeria/
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door Herman »

Het is goed dat hier aandacht voor is. Aan de andere kant is dit geweld helaas schering en inslag over en heel groot aantal Afrikaanse landen. Je vraagt je dus af, wat je ermee moet.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door Van Ewijk »

Herman schreef:Het is goed dat hier aandacht voor is. Aan de andere kant is dit geweld helaas schering en inslag over en heel groot aantal Afrikaanse landen. Je vraagt je dus af, wat je ermee moet.
Het enige wat ik zelf kan doen is bidden...met verdriet.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door Panny »

Herman schreef:Het is goed dat hier aandacht voor is. Aan de andere kant is dit geweld helaas schering en inslag over en heel groot aantal Afrikaanse landen. Je vraagt je dus af, wat je ermee moet.
Hoe zou je het vinden als je zelf in de situatie zit en mag weten dat christenen over de hele wereld voor je bidden en met je meelijden? Geloof je in de kracht van het gebed?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door Herman »

Panny schreef:Hoe zou je het vinden als je zelf in de situatie zit en mag weten dat christenen over de hele wereld voor je bidden en met je meelijden? Geloof je in de kracht van het gebed?
Dat eerste is een groot goed, maar wordt doorgaans zichtbaar in persoonlijke contacten. Wat dat betreft ben ik verbonden met mensen in andere landen, omdat ik hen ken, niet doordat het ergens in de krant staat. Ik voel dus een voorkeur voor persoonlijke verbondenheid boven iets van een algemene gelijkheid. Dus als hier mensen betrokken zijn bij de ZGG en daar banden mee hebben, dan snap ik dat ze hierover praten en meeleven sturen.
Over het tweede. De kracht van het gebed is heel belangrijk, maar ook daar ligt een lijn naar de concrete werkelijkheid van concrete mensen. Uiteraard is het goed om te bidden voor de vervolgde christenen in Noord-Korea, maar in hoeverre kan je dat medelijden noemen?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door Isala »

Herman schreef: De kracht van het gebed is heel belangrijk, maar ook daar ligt een lijn naar de concrete werkelijkheid van concrete mensen. Uiteraard is het goed om te bidden voor de vervolgde christenen in Noord-Korea, maar in hoeverre kan je dat medelijden noemen?
Ik vind dat je het toch wat menselijk bekijkt. Want gebed overstijgt alle concrete werkelijkheden van concrete mensen.
Gebed is een geestelijke werkelijkheid. Dat overstijgt dat wat wij als concreet zien.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door Herman »

Isala schreef:
Herman schreef: De kracht van het gebed is heel belangrijk, maar ook daar ligt een lijn naar de concrete werkelijkheid van concrete mensen. Uiteraard is het goed om te bidden voor de vervolgde christenen in Noord-Korea, maar in hoeverre kan je dat medelijden noemen?
Ik vind dat je het toch wat menselijk bekijkt. Want gebed overstijgt alle concrete werkelijkheden van concrete mensen.
Gebed is een geestelijke werkelijkheid. Dat overstijgt dat wat wij als concreet zien.
Ik heb juist een aantal voorbeelden van die geestelijke werkelijkheid gelezen van een zendeling in China die de bijzondere werking van de Heilige Geest meemaakte, terwijl tegelijkertijd een gebedsgroep in Canada voor zijn werk aan het bidden was.
Met concreet bedoel ik dus dat die mensen elkaar kenden en op elkaars leven en geestelijk welzijn betrokken zijn. Dat is wat anders dan willekeurig tot God bidden of alle arme mensen geholpen mogen worden.

Maar ik hoor graag ter bemoediging hoe dat bijvoorbeeld bij jouw functioneert. Want dat God het gebed verhoort, dat wil ik niet ter discussie stellen.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door parel »

Herman schreef:
Isala schreef:
Herman schreef: De kracht van het gebed is heel belangrijk, maar ook daar ligt een lijn naar de concrete werkelijkheid van concrete mensen. Uiteraard is het goed om te bidden voor de vervolgde christenen in Noord-Korea, maar in hoeverre kan je dat medelijden noemen?
Ik vind dat je het toch wat menselijk bekijkt. Want gebed overstijgt alle concrete werkelijkheden van concrete mensen.
Gebed is een geestelijke werkelijkheid. Dat overstijgt dat wat wij als concreet zien.
Ik heb juist een aantal voorbeelden van die geestelijke werkelijkheid gelezen van een zendeling in China die de bijzondere werking van de Heilige Geest meemaakte, terwijl tegelijkertijd een gebedsgroep in Canada voor zijn werk aan het bidden was.
Met concreet bedoel ik dus dat die mensen elkaar kenden en op elkaars leven en geestelijk welzijn betrokken zijn. Dat is wat anders dan willekeurig tot God bidden of alle arme mensen geholpen mogen worden.

Maar ik hoor graag ter bemoediging hoe dat bijvoorbeeld bij jouw functioneert. Want dat God het gebed verhoort, dat wil ik niet ter discussie stellen.
Daarop ten aanvulling: op Open Doordag vertelde ooit een Arabisch Christen die in de gevangenis had gezeten dat sommige dagen lichter en beter aanvoelde dan andere. Na een poosje zag hij het patroon: zondag voelde veel lichter omdat dan overal ter wereld Christenen massaal bidden voor de vervolgde en vastgezeten broeders en zusters.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door vriend-en-metgezel »

Van Ewijk schreef:
Herman schreef:Het is goed dat hier aandacht voor is. Aan de andere kant is dit geweld helaas schering en inslag over en heel groot aantal Afrikaanse landen. Je vraagt je dus af, wat je ermee moet.
Het enige wat ik zelf kan doen is bidden...met verdriet.
Dat is het belangrijkste.
Daarnaast is praktische hulp bieden mogelijk door de actie van Bijzondere Noden te steunen.

Ik vraag me af of bijvoorbeeld de SGP dit punt onder de aandacht kan brengen van de politiek. Al biedt de recente discussie over christenvervolging met D66 weinig verwachting t.a.v. de seculiere politiek. Nu kan dat bij partijen als JA21, PVV en FvD natuurlijk anders liggen. Het is wel opvallend dat voor één vermoorde crimineel in de VS (wat ik overigens niet goed praat, want het was disproportioneel geweld o.b.v. racisme) een hele black life matters beweging op gang is gekomen, terwijl het nu akelig stil blijft.

Sowieso is de opmars van de islam een punt van zorg voor Afrika... zeker als door klimaatverandering volksverhuizingen op gang komen.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door vriend-en-metgezel »

Een gedicht van Revius dat ik jullie niet wil onthouden:

Een aambeeld is de kerk: wanneer ze wordt geslagen
Zo doet ze anders niet dan dulden en verdragen.
Maar al de hamers die op deze aambeeld slaan
Zijn zelve op het lest te pletteren gegaan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door helma »

vriend-en-metgezel schreef: Het is wel opvallend dat voor één vermoorde crimineel in de VS (wat ik overigens niet goed praat, want het was disproportioneel geweld o.b.v. racisme) een hele black life matters beweging op gang is gekomen, terwijl het nu akelig stil blijft.

Het is wel interessant om te luisteren wat de mening is van een 'zwarte' predikant over de BLM beweging

Interview on Racism, George Floyd, Critical Theory, Social...

Voddie Baucham

https://www.sermonaudio.com/sermoninfo. ... &xfer=true
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Geweld tegen christenen in Nigeria (ZGG-gebied)

Bericht door J.C. Philpot »

vriend-en-metgezel schreef: Het is wel opvallend dat voor één vermoorde crimineel in de VS (wat ik overigens niet goed praat, want het was disproportioneel geweld o.b.v. racisme) een hele black life matters beweging op gang is gekomen, terwijl het nu akelig stil blijft.
Los van deze specifieke case, ik heb in algemene zin toch nog steeds vragen bij het automatisme dat er soms geconcludeerd word dat het racistisch geweld is.

Ik ben er zeker van dat er racisme voorkomt in de Amerikaanse politie. Maar dat moet wel per geval aangetoont worden, en niet als zijnde vanzelfsprekend verondersteld. En als dat bewezen is moet dat met harde hand worden gestraft, want racisme is een gruwelijk kwaad.

De conclusie van racisme bij de politie (in algemene zin) word vaak getrokken door de gegevens mbt het aantal politiedoden te vergelijken met welk ras het betreft. Het gegeven dat de Afro-Amerikaanse bevolking in verhouding veel meer betrokken is bij criminaliteit word als zijnde politiek-incorrect volledig genegeerd. Dit gegeven zal echter wel ingecalculeert moeten worden, wil je een betrouwbare conclusie kunnen trekken. Daarnaast doe je de Afro-Amerikaanse bevolking tekort als je ze structureel als slachtoffers behandeld (met het daarbij onderwaarderen van de eigen verantwoording m.b.t. criminaliteit).

Het valt me op dat de Black live matters onmiddelijk opstaat als er een Afro-Amerikaan word gedood door de politie, en de context dan opeens niet meer van belang lijkt. Ik vind dat we toe moeten naar "human live matters" in plaats van "black lives matters", en dat er niet gelijk geconcludeerd mag worden dat het om racisme gaat. Er zijn genoeg gevallen met dodelijke afloop omdat het subject crimineel is en zich verzetten tegen de politie, en niet om zijn of haar ras.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie