Build Back Better en The great reset

Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Build Back Better en The great reset

Bericht door Hendrien »

Geloven jullie ook dat ons financiele systeem op zijn eind loopt? Dat landen zoals de VS niet eindeloos door kunnen gaan om zoveel schulden te maken als ze nu doen en met name het laatste jaar?
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door CvdW »

Nee, dat geloof ik niet. Economisch gezien blijft het gunstig om nu te lenen, omdat bij inflatie later verhoudingsgewijs minder wordt terugbetaald.
Vergelijk het met net na de WO I.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:Geloven jullie ook dat ons financiele systeem op zijn eind loopt? Dat landen zoals de VS niet eindeloos door kunnen gaan om zoveel schulden te maken als ze nu doen en met name het laatste jaar?
Je geeft dit topic een bepaalde titel en komt dan met deze vraag. Waarom? En waarom noem je de VS? Alle landen maken deel uit van het systeem dat gebaseerd is op groei en dus op schulden.
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Hendrien »

Ambtenaar schreef:
Hendrien schreef:Geloven jullie ook dat ons financiele systeem op zijn eind loopt? Dat landen zoals de VS niet eindeloos door kunnen gaan om zoveel schulden te maken als ze nu doen en met name het laatste jaar?
Je geeft dit topic een bepaalde titel en komt dan met deze vraag. Waarom? En waarom noem je de VS? Alle landen maken deel uit van het systeem dat gebaseerd is op groei en dus op schulden.
Omdat de dollar nog steeds een belangrijke rol speelt in dit systeem en de schulden van de VS wel echt gigantisch zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef: Omdat de dollar nog steeds een belangrijke rol speelt in dit systeem en de schulden van de VS wel echt gigantisch zijn.
Als je kijkt naar de hoogte van de staatsschuld t.o.v. het BBP, dan valt het wel mee.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door DDD »

Ik geloof ook dat het economisch systeem op zijn einde loopt. De schulden zijn erg hoog, er zal dus een enorme inflatie moeten zijn (die is er nu ook). De feitelijke geldontwaarding is enorm, misschien wel tien procent per jaar, zeker als je ook de kosten van huizen meerekent.

Maar dat heeft niet rechtstreeks iets met een great reset te maken, vermoed ik.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik geloof ook dat het economisch systeem op zijn einde loopt. De schulden zijn erg hoog, er zal dus een enorme inflatie moeten zijn (die is er nu ook). De feitelijke geldontwaarding is enorm, misschien wel tien procent per jaar, zeker als je ook de kosten van huizen meerekent.

Maar dat heeft niet rechtstreeks iets met een great reset te maken, vermoed ik.
Hoe bepaal jij die feitelijke geldontwaarding? Het CPB komt namelijk op een nogal ander inflatiepercentage.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Charles »

Eric Mecking is weinig hoopvol over de financiële toekomst. Zie o.a.:
https://www.geotrendlines.nl/mecking-di ... re-crisis/
Laatst gewijzigd door Charles op 03 mei 2021, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik geloof ook dat het economisch systeem op zijn einde loopt. De schulden zijn erg hoog, er zal dus een enorme inflatie moeten zijn (die is er nu ook). De feitelijke geldontwaarding is enorm, misschien wel tien procent per jaar, zeker als je ook de kosten van huizen meerekent.

Maar dat heeft niet rechtstreeks iets met een great reset te maken, vermoed ik.
De inflatie is te laag, mede daarom houdt de ECB de rente zo laag om de bestedingen aan te wakkeren. En dat leidt weer mede tot hoge huizenprijzen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door DDD »

De inflatie voor gewone consumenten is nog net niet torenhoog. Kijk maar naar de huizenprijzen, de prijzen van kleren, de prijzen van eten etc. De cbs-mandjes-index is heel bijzonder samengesteld, maar het is duidelijk dat veel dagelijkse kosten sinds 2000 flink zijn toegenomen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Zita »

DDD schreef:De inflatie voor gewone consumenten is nog net niet torenhoog. Kijk maar naar de huizenprijzen, de prijzen van kleren, de prijzen van eten etc. De cbs-mandjes-index is heel bijzonder samengesteld, maar het is duidelijk dat veel dagelijkse kosten sinds 2000 flink zijn toegenomen.
De huizenprijzen zie ik stijgen, ja. Maar bij de andere onderdelen die je noemt, zie ik niet een dusdanige stijging dat ik reden zie om het CBS niet serieus te nemen en mijn eigen waarneming wel. https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... calculator Ik heb hier een uitgave van 100 aan voedsel en 50 aan kleding ingevuld. De afgelopen 5 jaar gaf dat een inflatie van gemiddeld ongeveer 1,3%.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door DDD »

Ik moet zeggen dat ik het niet precies volg, maar in Follow the money(?) las ik een heel artikel over de criteria om de inflatie te bepalen, en die houden veel rekening met bedrijfsbelangen, begreep ik.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door refo »

DDD schreef:De inflatie voor gewone consumenten is nog net niet torenhoog. Kijk maar naar de huizenprijzen, de prijzen van kleren, de prijzen van eten etc. De cbs-mandjes-index is heel bijzonder samengesteld, maar het is duidelijk dat veel dagelijkse kosten sinds 2000 flink zijn toegenomen.
Als mensen geen geld meer uitgeven aan bepaalde goederen, dan verdwijnen die uit de index. Denk aan vulpeninkt en printerlinten.
Maar het geld ook voor voedsel: als ouderen voorheen wekelijks een biefstukje aten, maar dat niet meer kunnen betalen, verdwijnt biefstuk om plaats te maken voor de hamburger. Dan is de index wel een indicatie van prijzen voor zaken waaraan mensen hun geld uitgeven, maar zegt het niets meer over prijzen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Panny »

DDD schreef:De inflatie voor gewone consumenten is nog net niet torenhoog. Kijk maar naar de huizenprijzen, de prijzen van kleren, de prijzen van eten etc. De cbs-mandjes-index is heel bijzonder samengesteld, maar het is duidelijk dat veel dagelijkse kosten sinds 2000 flink zijn toegenomen.
Aan de andere kant is de hypotheekrente ook gedaald van ongeveer 5% naar ongeveer 1%.
Reken maar eens uit hoeveel dat per jaar aan lasten scheelt. En daarna over 30 jaar.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Panny »

Hendrien schreef:Geloven jullie ook dat ons financiele systeem op zijn eind loopt? Dat landen zoals de VS niet eindeloos door kunnen gaan om zoveel schulden te maken als ze nu doen en met name het laatste jaar?
Je topic titel lijkt niets te maken te hebben met de vraag die je stelt?
Volgens mij gaan de termen die je in de titel noemt over het opbouwen van een duurzame economie door de investeringen die nodig zijn door de corona crisis daarop te richten.
Plaats reactie