Build Back Better en The great reset

Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Hendrien »

Panny schreef:
Hendrien schreef:Geloven jullie ook dat ons financiele systeem op zijn eind loopt? Dat landen zoals de VS niet eindeloos door kunnen gaan om zoveel schulden te maken als ze nu doen en met name het laatste jaar?
Je topic titel lijkt niets te maken te hebben met de vraag die je stelt?
Volgens mij gaan de termen die je in de titel noemt over het opbouwen van een duurzame economie door de investeringen die nodig zijn door de corona crisis daarop te richten.
Mensen die geloven in de eindigheid van ons financiele systeem, hebben het over The great reset. Ik maak me zorgen over de enorme schulden die met name het laatste jaar nog veel groter zijn geworden en vraag me af hoe lang dit zo door kan gaan. Helaas ben ik geen econoom; ik heb wel examen gedaan op de middelbare school in Economie I en II. Weten jullie waar over deze materie betrouwbare informatie te vinden is?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door parsifal »

"The great reset" klinkt als een soort "jubeljaar". En dat lijkt op zich geen gek idee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door refo »

Hendrien schreef:
Panny schreef:
Hendrien schreef:Geloven jullie ook dat ons financiele systeem op zijn eind loopt? Dat landen zoals de VS niet eindeloos door kunnen gaan om zoveel schulden te maken als ze nu doen en met name het laatste jaar?
Je topic titel lijkt niets te maken te hebben met de vraag die je stelt?
Volgens mij gaan de termen die je in de titel noemt over het opbouwen van een duurzame economie door de investeringen die nodig zijn door de corona crisis daarop te richten.
Mensen die geloven in de eindigheid van ons financiele systeem, hebben het over The great reset. Ik maak me zorgen over de enorme schulden die met name het laatste jaar nog veel groter zijn geworden en vraag me af hoe lang dit zo door kan gaan. Helaas ben ik geen econoom; ik heb wel examen gedaan op de middelbare school in Economie I en II. Weten jullie waar over deze materie betrouwbare informatie te vinden is?
Schulden zijn alleen een probleem als je ze af moet lossen. Als ik jou was, zou ik me absoluut niet druk maken over schulden.
De VS drukt gewoon geld bij, daarom neemt de waarde van de dollar af. Nu de andere landen dat ook doen, valt dat niet zo op.
Een reset verwacht ik al 20 jaar, maar blijkbaar kan het systeem gewoon in stand blijven.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door gallio »

refo schreef: Schulden zijn alleen een probleem als je ze af moet lossen.
En als de rente flink omhoog gaat.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door DDD »

Panny schreef:
DDD schreef:De inflatie voor gewone consumenten is nog net niet torenhoog. Kijk maar naar de huizenprijzen, de prijzen van kleren, de prijzen van eten etc. De cbs-mandjes-index is heel bijzonder samengesteld, maar het is duidelijk dat veel dagelijkse kosten sinds 2000 flink zijn toegenomen.
Aan de andere kant is de hypotheekrente ook gedaald van ongeveer 5% naar ongeveer 1%.
Reken maar eens uit hoeveel dat per jaar aan lasten scheelt. En daarna over 30 jaar.
Voor mensen met schulden wel. Voor mensen met bezittingen of liquide middelen is het uiteraard andersom.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door DDD »

gallio schreef:
refo schreef: Schulden zijn alleen een probleem als je ze af moet lossen.
En als de rente flink omhoog gaat.
Dat zal niet zo snel gebeuren, want daar hebben alleen kleine spaarders en pensioenfondsen belang bij. Overheden niet.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Build Back Better en The great reset

Bericht door Philip »

Hendrien schreef:
Panny schreef:
Hendrien schreef:Geloven jullie ook dat ons financiele systeem op zijn eind loopt? Dat landen zoals de VS niet eindeloos door kunnen gaan om zoveel schulden te maken als ze nu doen en met name het laatste jaar?
Je topic titel lijkt niets te maken te hebben met de vraag die je stelt?
Volgens mij gaan de termen die je in de titel noemt over het opbouwen van een duurzame economie door de investeringen die nodig zijn door de corona crisis daarop te richten.
Mensen die geloven in de eindigheid van ons financiele systeem, hebben het over The great reset. Ik maak me zorgen over de enorme schulden die met name het laatste jaar nog veel groter zijn geworden en vraag me af hoe lang dit zo door kan gaan. Helaas ben ik geen econoom; ik heb wel examen gedaan op de middelbare school in Economie I en II. Weten jullie waar over deze materie betrouwbare informatie te vinden is?
Thomas Piketty heeft met 'Kapitaal in de 21ste eeuw' daar het een en ander over geschreven. Het boek ziet er moeilijker uit dat het is.

Anders zou ik eerst beginnen met algemene boeken, bijvoorbeeld 'De elektrische spijkerbroek – en andere avonturen in de economie' van Mathijs Bouman.

Economie is allereerst gebaseerd op vertrouwen. Een schuld is geen enkel probleem, zolang iedereen er vertrouwen in heeft dat de schulden afbetaald kunnen worden. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de euro. Als wij als Nederlanders allemaal onze euro's inwisselen voor dollars, goud of bitcoins, dan is de euro er geweest. Dat brengt namelijk een paniekreactie teweeg. Zodra de gewone man bij het ontvangen van zijn salaris denkt: 'Ik wil geen euro's meer', dan is het voorbij. Dit is in Zimbabwe het geval geweest. Door wanbeleid is de gewone burger het vertrouwen in de munt verloren.

Een algemene zorg onder economen zijn de hoge hypotheekschulden. De Europese Commissie waarschuwt Nederland hier eens in de zoveel tijd voor. Een stijgende rente zou betekenen dat mensen hun hypotheken niet meer kunnen betalen. Nu kan bij echtscheiding nog het huis worden verkocht, waarmee de hypotheek kan worden afgelost. Bij een stijgende rente komen er opeens veel huizen op de markt, dalen de huizenprijzen en blijven verkopers met een restschuld zitten.
Plaats reactie