Maatregelen/adviezen Covid-19

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Erskinees »

eilander schreef:
merel schreef:Op zaterdagavond na. Vrienden lieten de hond uit en kwamen, na het ingaan van de avondklok, binnenstappen met de mededeling 'wij zijn ernstig verdwaald, mogen we even bij jullie op krachten komen'. Op afstand en met ventilatie was het even heel gezellig.
Dit is niet in strijd met de geest van de wet, denk je?
Welke wet? Bij mijn weten is de bezoekersregeling een advies. Vanuit onze christelijke waarden dienen we overheidsadviezen m.i. ook zoveel mogelijk op te volgen. Maar wanneer je daar eenmalig van afwijkt wegens een incidentele situatie zie ik geen principieel bezwaar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Orchidee »

Opmerking:
Voor corona waste en ontsmette ik al veel m'n handen en knoppen en deurklinken ontsmette ik ook regelmatig maar ben er inmiddels achter dat velen dat nooit of nauwelijks deden/doen.
En nee ik heb géén smetvrees maar gewoon nuchter verstand
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Op zaterdagavond na. Vrienden lieten de hond uit en kwamen, na het ingaan van de avondklok, binnenstappen met de mededeling 'wij zijn ernstig verdwaald, mogen we even bij jullie op krachten komen'. Op afstand en met ventilatie was het even heel gezellig.
Dit is niet in strijd met de geest van de wet, denk je?
Welke wet? Bij mijn weten is de bezoekersregeling een advies. Vanuit onze christelijke waarden dienen we overheidsadviezen m.i. ook zoveel mogelijk op te volgen. Maar wanneer je daar eenmalig van afwijkt wegens een incidentele situatie zie ik geen principieel bezwaar.
Avondklok...
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Erskinees »

Pfoeh, maandagochtend. Ik ga nog even een koffietje drinken :D
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mister »

merel schreef:Precies, het was even erg fijn.

Wij werken al een jaar thuis, krijgen onze boodschappen thuis bezorgd. Krijgen sinds vorig jaar juni al geen bezoek. Toen hebben wij onze laatste kinderverjaardag voor de familie in de tuin gevierd. Wij zien onze ouders nauwelijks omdat zij te ver weg wonen en er maar 1 bezoeker per dag mag komen. Mijn moeder is inmiddels 2 keer geopereerd en daar kunnen we niet/nauwelijks naar toe. Mijn schoonmoeder klaagt nooit, maar ziet al een jaar bijna niemand meer. Ook daar kunnen we nauwelijks heen.
Vorig jaar stierf mijn oma en met de beperkte uitvaart hebben wij als familie uit de verte met elkaar gesproken om vervolgens weer twee uur rijdend terug naar huis te gaan. Overige familie hebben wij al ruim een jaar niet gezien. Vriendinnen, waar ik normaliter een keer per jaar mee afsprak in het midden van het land heb ik inmiddels al ruim anderhalf jaar niet gezien.
Dus de zure reacties laat ik even van mij afglijden ;)
Je beschrijft de situatie zoals die voor heel veel Nederlanders geldt. Je bent de enige niet. Wat ik wel steeds meer om me heen zie, hoor en merk is dat mensen de regels steeds meer naar hun hand gaan zetten. En ja, ik vind ook wel iets van sommige regels. Blijft staan dat, als een ieder zijn eigen draai aan regels geeft, alles veel langer gaat duren. Het aantal besmettingen loopt helaas weer aardig op de laatste tijd.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door merel »

Klopt, dit geldt ook voor iedereen. De regels naar onzehand zetten doen wij totaal niet. Dit was eenmalig en onverwachts en inderdaad niet conform de regels en het was heerlijk. Sinds gisteren weer in het stramien
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door DDD »

Mister schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Op zaterdagavond na. Vrienden lieten de hond uit en kwamen, na het ingaan van de avondklok, binnenstappen met de mededeling 'wij zijn ernstig verdwaald, mogen we even bij jullie op krachten komen'. Op afstand en met ventilatie was het even heel gezellig.
Dit is niet in strijd met de geest van de wet, denk je?
Niet alleen in strijd met de geest van de wet. Het was gewoon in strijd met de geldende regels.
Eigenlijk begrijp ik niet dat je dat hier zo deelt. Het valt niet binnen de regels, maar je lijkt het vooral leuk te vinden?
Ik vind dit een ergerlijke reactie. Merel heeft al meermalen genoemd dat zij en haar gezin zich voorbeeldig aan de regels houden. Er zijn ook hogere normen dan de regels. Als iemand verdwaald is en vermoeid, dan is het heel goed om van deze regels af te wijken. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.

Natuurlijk is het verheugend als je een keer integer kunt afwijken van de toch heel beklemmende regels, zeker als andere mensen dat voortdurend zónder goede reden doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Tiberius »

Het is de vraag of Merel in strijd met de regels handelde of haar bezoekers. :)

Maar stel je voor dat je tegen de avondklok bent, omdat het een onrechtmatige en disproportionele inbreuk op je persoonlijke levenssfeer is.
Hier in Nederland krijg je natuurlijk nul op request als je naar een (steeds hogere) rechter gaat, maar als je naar het Europese hof gaat, is de kans best groot dat de avondklok van tafel gaat.

Wat moet je dan als christen doen in het licht van het 5e gebod? De onrechtmatige overheidsmaatregel accepteren? Of net zolang overtreden tot je een boete krijgt, zodat je naar de rechter kan (en steeds hoger) zodat de avondklok uiteindelijk van tafel gaat?
Wat is jullie mening?
(Het gaat om een gedachtenexperiment, want ik ga dat zelf zeker niet doen: als ik te laat naar buiten wil, neem ik braaf mijn werkgeversverklaring of mijn hondje mee.)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Herman »

De mensen liepen trouwens legaal met de hond buiten.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Nathanaël »

Herman schreef:De mensen liepen trouwens legaal met de hond buiten.
Dat hangt van de hoeveelheid honden af, je mag niet met meerdere mensen één hond uitlaten :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door refo »

Die 'vrienden' lieten samen de hond uit. De regel is: 1 hond wordt uitgelaten door 1 mens. Het is niet zo dat de hond als dekmantel gebruikt kan worden, maar dat deze als werk van noodzakelijkheid uitgelaten mag worden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mister »

DDD schreef: Ik vind dit een ergerlijke reactie. Merel heeft al meermalen genoemd dat zij en haar gezin zich voorbeeldig aan de regels houden. Er zijn ook hogere normen dan de regels. Als iemand verdwaald is en vermoeid, dan is het heel goed om van deze regels af te wijken. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.

Natuurlijk is het verheugend als je een keer integer kunt afwijken van de toch heel beklemmende regels, zeker als andere mensen dat voortdurend zónder goede reden doen.
Je mag niet afwijken van de beklemmende regel, tenzij dan dat je het integer doet? Dat vind ik dan weer ergerlijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mara »

Mister schreef: Je mag niet afwijken van de beklemmende regel, tenzij dan dat je het integer doet? Dat vind ik dan weer ergerlijk.
En hoe kunnen vrienden verdwalen op loopafstand? Hebben ze geen mobiel bij zich?
Het is meer: goed verhaal, lekker kort.
Ik vraag me ook af, hoe leg je dit uit aan je kinderen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Dodo »

Nou, ik heb hier op refoforum al meer mensen gezien die openlijk spraken over de overtredingen van de regels. Meerdere (teveel) volwassen kinderen met de partners thuis over de vloer laten komen met kerst, bijvoorbeeld.
Waarom Merel nu opeens een draai om de oren moet krijgen, ontgaat me.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Nou, ik heb hier op refoforum al meer mensen gezien die openlijk spraken over de overtredingen van de regels. Meerdere (teveel) volwassen kinderen met de partners thuis over de vloer laten komen met kerst, bijvoorbeeld.
Waarom Merel nu opeens een draai om de oren moet krijgen, ontgaat me.
Ja en toen heb ik er ook iets van gezegd.
De betreffende is inmiddels van het forum weg, dus dan is het lastig om daar weer iets over te zeggen ;)
Maar ik vind het verdwalen nogal ongeloofwaardig.
Mijn buurman was hier vrijdagavond nog even, maar om kwart voor 9 zei hij, ik ga snel naar huis, anders krijg ik een boete. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie