Maatregelen/adviezen Covid-19

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Adje »

In een ander topic lees ik dat niet alle kerken zich houden aan de adviezen van de overheid! Door velen wordt dat hier op het forum, overigens tot mijn grote verbazing, goed gepraat.

Hoe doen wij dat eigenlijk in ons privé leven? Mara geeft aan dat zij de adviezen opvolgt, hoe doen anderen " onder ons" dat? Leggen we dan ook de adviezen van de overheid aangaande de bestrijding van Covid-19 (zo gemakkelijk) naast ons neer?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Herman »

We vieren geen verjaardagen met visite. De bezoekregeling geldt niet voor onze ouders maar wel voor de rest van onze vrienden en familie die met meer dan 1 persoon zijn. Wegens verkoudheid hebben we ons deze week laten testen. We bezoeken kerkdiensten waar 50 man worden uitgenodigd. We werken gedeeltelijk thuis. Ik was extra mijn handen buitenshuis op meerdere momenten als ze zo'n handig apparaat staat, maar verder niet. De boodschappen laten we deels bezorgen en de rest bestellen we zodat het klaar staat. We gaan niet naar het buitenland op vakantie. We gaan niet vaccineren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Jantje »

Ik houd me volledig aan de bezoekregeling. Ik was mijn handen vaker. Ik bezoek af en toe een kerkdienst waarin 70 tot 80 personen worden uitgenodigd. Bij eventuele klachten laat ik me testen (tot op heden is dat nog niet nodig geweest). Op kantoor houd ik me niet altijd aan de anderhalvemeterregel. Ik laat me wel vaccineren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door pierre27 »

Ik houd me zoveel als mogelijk aan de regel om voldoende afstand te houden, waar ik ook ben. Op school ben ik verplicht een mondbescherming te dragen dus gebruik ik die daar en op de andere plekken waar dat verplicht is. Ik keer me volledig af van corona-ontkenners/zelfverklaarde virologen en spontane experts. Verder gebruik ik mijn gezonde verstand en laat me door geen enkele opgelegde angst leiden. Aangezien ik van mening ben dat de hele crisis ten diepste een geestelijke strijd is tussen de duivel en het Levende Kind past mijns inziens alleen een biddende houding ons. Ik houd me aan de avondklok omdat ik rust voor elke Nederlander een goed idee vind. Lekker op tijd op de bank, het liefst met een goed boek!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 27 mar 2021, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Panny »

Ik werk fulltime thuis.
In de kerk is wel iedereen welkom (ik denk ongeveer 100 mensen in de kerk. Maar er is plek voor 500). Maar we houden wel minimaal 1.5 meter afstand en bij het lopen een mondkapje op. Er wordt zachtjes gezongen.
We gaan ook wel regelmatig samen op visite. Bijvoorbeeld bij vader/moeder, zus/zwager, vriend/vriendin, etc.
Maar er zijn dan nooit andere mensen uitgenodigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Hollander »

Het onderhouden van contacten gaat grotendeels digitaal en ik laat af en toe één persoon op bezoek komen. Daarnaast ben ik niet strak in de bezoekregeling voor echtparen, mits er vertrouwen is dat zij zich naar eer en geweten conformeren aan de geldende overheidsadviezen en -maatregelen. Als er een paal met alcoholisch wrijfmiddel staat dan gebruik ik die doorgaans wel. Waar mogelijk houd ik mij aan de afstandsregel en de avondklok. Een mondkapje draag ik als dat bijdraagt aan het veiligheidsgevoel van een ander.

Ik werk volledig op locatie en heb ook veel online werk- en studie-gerelateerde activiteiten. Op zondag bezoek ik een kerk waar meer diensten worden gehouden dan in het pre-coronatijdperk, alwaar nu zo'n ca. 60 mensen per dienst worden uitgenodigd. Morgen zal ik ook een dienst via beeld en geluid volgen.

Tot heden heb ik mij enkele malen laten testen met lichte klachten, de uitslagen waren negatief. In mijn bloed zijn geen antistoffen aangetroffen. Ik ben nog niet voornemens mij te laten vaccineren.

Verder ben ik blij dat bij mijn laatste verjaardag voor het eerst in jaren geen moreel appèl werd gedaan om een viering te organiseren. Ik heb het ontbreken van handen en zoenen van velen (uitzondering voor enkele zeer geliefde personen) geen seconde gemist en hoop dat deze ontbrekende rituelen levenslang uitgebannen zullen zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Valcke »

Ik volg de regels en adviezen van de overheid, zoals bv. ten aanzien van thuiswerken, afstand houden, mondkapje in winkels en dergelijke.

Ten aanzien van onderlinge bezoeken volgen wij het advies niet strikt. Mijn vrouw en ik gaan meestal samen op bezoek, zeker bij onze ouders. Dan nemen we ook nog weleens één of twee kinderen mee, want opa en oma willen hun kleinkinderen ook wel graag zien (en andersom). Enkele bezoeken mag ik ook plaatsen naar ik geloven mag (en ik zeg het ook met enige schroom) in de categorie 'gemeenschap der heiligen'. Dan weet ik mij zeker niet gebonden aan het advies van de overheid.

Onze uitwonende kinderen zijn verder altijd welkom bij ons. Wel spreiden wij het bezoek zo mogelijk, maar het komt toch voor dat er twee kinderen tegelijk komen. Getrouwde kinderen zijn altijd als echtpaar welkom. Wij hebben ook twee kleinkinderen, die mogen (voor ons vanzelfsprekend) met hun ouders meekomen. Verder hebben we thans door de weeks hier ook een logé vanwege een stage op een school in de omgeving. We nemen haar graag op. Dat betekent niet dat we dan daarnaast niemand anders meer als bezoeker toelaten.

Ik heb mij erg verdiept in hoe we een en ander moeten bezien in het licht van het vijfde gebod. Ik heb mogen zien dat het 'eren van de overheid' nimmer betekenen kan dat we andere plichten en inzettingen volgens Gods Woord terzijde mogen leggen. Bijvoorbeeld: het eren van de ouders impliceert voor mij nadrukkelijk dat we onze ouders ook als man en vrouw en zelfs met één of twee kinderen mogen of zelfs móéten bezoeken, mede omdat dit onze kinderplicht is en het eren van de ouders vóórgaat (aldus ook een geachte oude schrijver) op het gehoorzamen van de overheid (indien dit conflicteert) - natuurlijk: wanneer de ouders dat ook zelf willen. Dat geldt ook voor bezoeken die afgelegd worden waarbij we de gemeenschap der heiligen mogen ervaren.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Lilian1975 »

Maar wat doen jullie als familielid zegt. Kijk maar of je kom? Alleen onze peuter snottert een beetje? (Ik doe gastouderopvang. En er komen ook kindjes die snotteren...dat mag. Zolang ze geen koorts hebben)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Forummer »

Wij houden ons privé aan alle regels, met uitzondering dat we 1 familie adres hebben waar we "gewoon" contact mee onderhouden, dit in het kader van de noodzaak van sociale contacten. Verder hebben we een enkele maal een uitzondering gemaakt mbt de 1-persoon-op-bezoek regel, dan kwamen er 2, maar wel uit 1 huishouden. Denk dan aan bijvoorbeeld de verjaardag van onze kleuter.
Wij laten ons zeer waarschijnlijk niet inenten. Dit grotendeels uit veiligheids overwegingen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:Maar wat doen jullie als familielid zegt. Kijk maar of je kom? Alleen onze peuter snottert een beetje? (Ik doe gastouderopvang. En er komen ook kindjes die snotteren...dat mag. Zolang ze geen koorts hebben)
Niet gaan, heel simpel.
Als ik naar iemand in een thuissituatie moet, app of bel ik vlak vantevoren of er geen verkoudheid o.i.d. is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:Maar wat doen jullie als familielid zegt. Kijk maar of je kom? Alleen onze peuter snottert een beetje? (Ik doe gastouderopvang. En er komen ook kindjes die snotteren...dat mag. Zolang ze geen koorts hebben)
Niet gaan, heel simpel.
Als ik naar iemand in een thuissituatie moet, app of bel ik vlak vantevoren of er geen verkoudheid o.i.d. is.
Toch is het wel een gekke situatie. Ik heb 3 dagen in de week peuters en babies hier rond hobbelen. Due mogen komen met een snotneus zolang ze geen koorts hebben. Maar andersom mag ik in diezelfde situatie niet naar iemand anders. Ik zou dus gaan. Mits het alleen een snotneus is en geen koorts. Aangezien in deze periode veel kleintjes lopen te snotteren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Mara schreef:
Lilian1975 schreef:Maar wat doen jullie als familielid zegt. Kijk maar of je kom? Alleen onze peuter snottert een beetje? (Ik doe gastouderopvang. En er komen ook kindjes die snotteren...dat mag. Zolang ze geen koorts hebben)
Niet gaan, heel simpel.
Als ik naar iemand in een thuissituatie moet, app of bel ik vlak vantevoren of er geen verkoudheid o.i.d. is.
Toch is het wel een gekke situatie. Ik heb 3 dagen in de week peuters en babies hier rond hobbelen. Due mogen komen met een snotneus zolang ze geen koorts hebben. Maar andersom mag ik in diezelfde situatie niet naar iemand anders. Ik zou dus gaan. Mits het alleen een snotneus is en geen koorts. Aangezien in deze periode veel kleintjes lopen te snotteren.
Ik bedoel dit uiteraard niet onaardig naar jou toe, :) maar dan kom je er bij ons echt niet in.
Ik zat laatst in een situatie waarin iets verzwegen was en dat voelde behoorlijk spannend kan ik je zeggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef:
Lilian1975 schreef:Maar wat doen jullie als familielid zegt. Kijk maar of je kom? Alleen onze peuter snottert een beetje? (Ik doe gastouderopvang. En er komen ook kindjes die snotteren...dat mag. Zolang ze geen koorts hebben)
Niet gaan, heel simpel.
Als ik naar iemand in een thuissituatie moet, app of bel ik vlak vantevoren of er geen verkoudheid o.i.d. is.
Toch is het wel een gekke situatie. Ik heb 3 dagen in de week peuters en babies hier rond hobbelen. Due mogen komen met een snotneus zolang ze geen koorts hebben. Maar andersom mag ik in diezelfde situatie niet naar iemand anders. Ik zou dus gaan. Mits het alleen een snotneus is en geen koorts. Aangezien in deze periode veel kleintjes lopen te snotteren.
Ik bedoel dit uiteraard niet onaardig naar jou toe, :) maar dan kom je er bij ons echt niet in.
Ik zat laatst in een situatie waarin iets verzwegen was en dat voelde behoorlijk spannend kan ik je zeggen.
ok. Dus iedereen die in de kinderopvang werkt en bij jou op bezoek wil komen, en geen klachten heeft mag niet komen? (En ik heb het dan echt alleen over in aanraking met snotneusjes en geen koorts en hoesten e.d. )
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door HersteldHervormd »

Eerlijk gezegd houd ik me niet echt strikt aan de regels. Handen wassen doe ik niet meer, die gel vind ik ook echt naar. Verjaardagen vieren we eigenlijk alleen met het ouderlijk gezin. Dus wel meer als mag maargoed, in mijn omgeving vind niemand dat erg, alleen de opa en oma van mijn vrouw zijn erg angstvallig, wat ik deels begrijp. Ik werk gewoon op kantoor. Handen schudden doe ik alleen met de mensen waar ik van weet dat die het ook niet erg vinden. Het is inmiddels vaak bewezen dat het virus zo goed als onmogelijk (alleen in zwembaden en natte ruimtes) via huidcontact zich kan voortzetten. Je kan je ook afvragen in hoeverre de mondkapjes werken, er is namelijk werkelijk niks te zien geweest in het aantal besmettingen sinds wij met z’n alle de kapjes zijn gaan dragen, dus waarom doen we het nog?

Bij ons in de kerk is nu 10% bezet van de normale bijeenkomsten. Ik heb me niet laten testen, mijn vrouw wel, zij is ook positief getest vorig jaar. Wij zijn niet van plan ons te laten vaccineren.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door DDD »

Ik houd mij vrijwel geheel aan de corona-adviezen. Alleen als achteraf blijkt dat er nog iemand komt, is dat geen reden om alsnog te vertrekken. Maar dan houd ik wel afstand. Handen wassen doe ik sowieso ook standaard als ik op bezoek kom.

Ik ga wel veel vaker logeren dan vóór de avondklok, maar dat bevalt me eigenlijk ook wel goed. Het is fijn dat de overheid voor alleenstaanden een uitzondering maakt. Het is mij onduidelijk waarom mensen die voortdurend elkaars gezelschap hebben, dan ook zo nodig van die uitzondering gebruik moeten maken. Omdat dan zogenaamd de besmettingskans even groot is als dat één van beiden gaat. Dat snap ik dan weer niet helemaal.

Ik werk wel grotendeels op kantoor, wel iedereen in een aparte ruimte. En ik dring aan op handenwassen, al weet ik nog niet goed wat ik voor maatregelen moet nemen als iemand dat niet doet, waar ik pas iemand op betrapte.

Ik vind het vervelend om achteraf te horen dat iemand niet lekker was en dat niet meldde. Verder probeer ik er zo normaal mogelijk mee om te gaan.

Ik vind het vooral jammer dat verjaardagen nu veel beperkter gevierd moeten worden. Daar keek ik meestal naar uit, en die gaan nu vaak niet door. Maar goed, dat is niet anders.
Plaats reactie