Maatregelen/adviezen Covid-19

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door DDD »

Dat is ook weer waar, deels althans, want het betreft al maanden slechts kleine groepjes.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mara »

Als een familielid of vriend de regels overtreedt, vaker, zeg je daar dan iets van?
Ik merk dat daar geprikkeld op gereageerd wordt.
Ik had een afspraak met iemand gemaakt, toen ik daar net zat kwam er nog een persoon bij.
Ik ben toen opgestapt. Ten eerste omdat dat niet mag en ten tweede omdat het besmettingsgevaar groter wordt.
In een thuissituatie zit je immers niet met een mondmasker voor.
Maar "doe niet zo flauw", was het commentaar.
Ik zie het helaas ook toenemen bij de ouderen, hun kinderen komen niet meer alleen op visite, maar samen of zelfs met kleinkinderen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door merel »

Mara schreef:Als een familielid of vriend de regels overtreedt, vaker, zeg je daar dan iets van?
Ik merk dat daar geprikkeld op gereageerd wordt.
Ik had een afspraak met iemand gemaakt, toen ik daar net zat kwam er nog een persoon bij.
Ik ben toen opgestapt. Ten eerste omdat dat niet mag en ten tweede omdat het besmettingsgevaar groter wordt.
In een thuissituatie zit je immers niet met een mondmasker voor.
Maar "doe niet zo flauw", was het commentaar.
Ik zie het helaas ook toenemen bij de ouderen, hun kinderen komen niet meer alleen op visite, maar samen of zelfs met kleinkinderen.
Kleinkinderen onder de 13 jaar mogen overal samen komen en hebben geen restricties. Onze kinderen hebben ook speelafspraken, sporten in teamverband en hebben muziekles in een tent met open flappen.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Quercus »

Valcke schreef:Is het reëel om een stel dat vaste verkering heeft (en waarvan één uitwonend kind is) niet samen thuis te ontvangen? ... Ik hoor het graag van een van de mensen die ervoor pleiten de regels voor 100% na te volgen. Of staat de kennismaking 3 maanden of langer volledig stil (zolang de eenpersoonsregel geldt)?
Weliswaar niet een vraag aan mij gericht, maar ik wil toch reageren omdat het me raakt. Het raakt me omdat zoiets vanzelfsprekends eigenlijk een vraag is geworden.

Mag je oversteken door rood licht? Nee, er staat zelfs een boete op. Maar wat als het kruispunt leeg en verlaten is, ben je dan ontrouw aan de overheid om zonder op het knopje te drukken over te steken? ... Is zoiets eigenlijk wel een vraag? ... Overigens, de kans dat je extra alert bent bij het tijdens rood oversteken maakt dat wat je doet best veilig is. Mogelijk zelfs veiliger dan blind tijdens groen oversteken.
"vrijheid", "gezond verstand" en "aanvaardbaar risico" zijn wat mij betreft termen die hier op zijn plaats zijn.

De overheid geeft ons regels t.a.v. Corona. Moeten deze regels blind gevolgd worden? Om het virus uit te bannen? hoe staat dat in betrekking tot bovenstaand voorbeeld?

Slechts verstandelijk beredeneerd, maar ik meen toch dat het een christelijke gedachte is. Het blind volgen van allerlei regels, zonder ook het gezonde verstand hierbij te gebruiken is niet goed. Het is lauwheid. Veiligheid gaat ten koste van iets. Dat is nooit anders geweest. Wil je geen bijkomende kosten als je schade oploopt aan je voertuig? Neem dan een all risk verzekering. Wil je geen financiële problemen bij arbeidsongeschiktheid, overlijden man/vrouw, enz? Er zijn verzekeringen genoeg te vinden. Maar ze kosten geld (en alertheid niet te vergeten), en de geboden veiligheid is betrekkelijk, zelfs afwezig als het gaat om het risico van de dood. Ik wil hier slechts mee schetsen dat je niet koste wat het kost iets kan voorkomen, en dat gezond verstand hier op z'n plaats is.

Er is één risico die onaanvaardbaar moet zijn, maar los daarvan mag (vanaf een bepaalde inschatting) een risico als aanvaardbaar worden geacht. Dat denk ik.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Als een familielid of vriend de regels overtreedt, vaker, zeg je daar dan iets van?
Ik merk dat daar geprikkeld op gereageerd wordt.
Ik had een afspraak met iemand gemaakt, toen ik daar net zat kwam er nog een persoon bij.
Ik ben toen opgestapt. Ten eerste omdat dat niet mag en ten tweede omdat het besmettingsgevaar groter wordt.
In een thuissituatie zit je immers niet met een mondmasker voor.
Maar "doe niet zo flauw", was het commentaar.
Ik zie het helaas ook toenemen bij de ouderen, hun kinderen komen niet meer alleen op visite, maar samen of zelfs met kleinkinderen.
Ik heb dit gisteren ook al gevraagd, maar geen antwoord gekregen: wat als je vindt dat de regels onrechtmatig en disproportioneel zijn?
Ik ben geen virusontkenner of zo, maar ook geen liefhebber van deze regels met totalitaire trekjes.
Je ziet de hele maatschappij radicaliseren en toch maar steeds: de regels, de regels.
Een mondmasker is sowieso schijnveiligheid, dus dat zou ik in een thuissituatie zeker niet doen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Ik heb dit gisteren ook al gevraagd, maar geen antwoord gekregen: wat als je vindt dat de regels onrechtmatig en disproportioneel zijn?
Ik ben geen virusontkenner of zo, maar ook geen liefhebber van deze regels met totalitaire trekjes.
Je ziet de hele maatschappij radicaliseren en toch maar steeds: de regels, de regels.
Een mondmasker is sowieso schijnveiligheid, dus dat zou ik in een thuissituatie zeker niet doen.
Er is een verschil tussen sociale controle en totalitair denken. In dat geval hadden de kennissen van Mara inmiddels in het strafkamp gezeten. Dus totalitair? Nee. Respect voor onderlinge verschillen: dat zeker wel. Je bent namelijk niet in staat om de gezondheidsrisico's van de ander in te schatten en je kunt die persoon daar ook niet verplicht verantwoording over laten afleggen.

(Zaterdag hadden we iemand zonder horloge te gast en wij hebben geen klok aan de muur. Dus tegen negenen was het wel even de vraag of die dame bleef of zich nog naar huis zou spoeden. Op zich hilarisch, maar ook weer niet erg).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Tiberius »

Als ik het bericht van Mara zo lees is de grens tussen sociale controle en totalitair denken flinterdun. Of misschien is die sociale controle wel het gevolg van totalitair denken, en ontpoppen 17 miljoen Nederlands zich tot zelfbenoemde handhavers.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Als ik het bericht van Mara zo lees is de grens tussen sociale controle en totalitair denken flinterdun. Of misschien is die sociale controle wel het gevolg van totalitair denken, en ontpoppen 17 miljoen Nederlands zich tot zelfbenoemde handhavers.
Ik vind het heel erg duidelijk dat je de grens mag trekken bij je eigen interpretatie van de regels en dat je ook de verwachting mag koesteren dat daarmee in lijn wordt gehandeld. De gehele gedachte van al die regels in de individuele gezondheid van de kwetsbare medemens. Jij kunt alleen niet beoordelen wie die kwestbare medemens is, dus zal je je moeten conformeren aan de regels zoals de overheid die adviseert. En ja, een langdurige lockdown maakt het besmettingsrisico niet vanzelf kleiner dan drie maanden terug, dus het bezoek aan opa en oma zal je met respect voor diverse regels moeten doen, tenzij je gezamenlijk (dus als gezin én ouders) het standpunt hebt dat je dat risico neemt. Maar dat doe je dus wel in overleg met diegene waar je mee afspreekt.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:Als ik het bericht van Mara zo lees is de grens tussen sociale controle en totalitair denken flinterdun. Of misschien is die sociale controle wel het gevolg van totalitair denken, en ontpoppen 17 miljoen Nederlands zich tot zelfbenoemde handhavers.
Dat valt wel mee. Mara koos ervoor om te vertrekken, en nam daarmee de eigen verantwoordelijkheid. Wat de anderen daarvan vonden is uiteindelijk hun eigen verantwoordelijkheid. Net als in andere zaken: als ik iemand er op wijs dat zijn/haar remlicht van de auto het niet doet is het aan die ander om daar iets mee te doen. In het ene geval is dat een bedankje, in het andere geval een snauw. Maar vanaf dat moment is de auto-eigenaar wel moreel verantwoordelijk voor de aanrijding van achteren bij de noodstop die hij maakte.

Waarom zou dit rond corona ineens anders zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
Tiberius schreef:Als ik het bericht van Mara zo lees is de grens tussen sociale controle en totalitair denken flinterdun. Of misschien is die sociale controle wel het gevolg van totalitair denken, en ontpoppen 17 miljoen Nederlands zich tot zelfbenoemde handhavers.
Dat valt wel mee. Mara koos ervoor om te vertrekken, en nam daarmee de eigen verantwoordelijkheid. Wat de anderen daarvan vonden is uiteindelijk hun eigen verantwoordelijkheid. Net als in andere zaken: als ik iemand er op wijs dat zijn/haar remlicht van de auto het niet doet is het aan die ander om daar iets mee te doen. In het ene geval is dat een bedankje, in het andere geval een snauw. Maar vanaf dat moment is de auto-eigenaar wel moreel verantwoordelijk voor de aanrijding van achteren bij de noodstop die hij maakte.

Waarom zou dit rond corona ineens anders zijn?
Zoals ik al zei: omdat ik van mening ben dat de regels onrechtmatig en niet-proportioneel zijn.
Dat is bij een remlicht niet het geval.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Als een familielid of vriend de regels overtreedt, vaker, zeg je daar dan iets van?
Ik merk dat daar geprikkeld op gereageerd wordt.
Ik had een afspraak met iemand gemaakt, toen ik daar net zat kwam er nog een persoon bij.
Ik ben toen opgestapt. Ten eerste omdat dat niet mag en ten tweede omdat het besmettingsgevaar groter wordt.
In een thuissituatie zit je immers niet met een mondmasker voor.
Maar "doe niet zo flauw", was het commentaar.
Ik zie het helaas ook toenemen bij de ouderen, hun kinderen komen niet meer alleen op visite, maar samen of zelfs met kleinkinderen.
Ik heb dit gisteren ook al gevraagd, maar geen antwoord gekregen: wat als je vindt dat de regels onrechtmatig en disproportioneel zijn?
Ik ben geen virusontkenner of zo, maar ook geen liefhebber van deze regels met totalitaire trekjes.
Je ziet de hele maatschappij radicaliseren en toch maar steeds: de regels, de regels.
Een mondmasker is sowieso schijnveiligheid, dus dat zou ik in een thuissituatie zeker niet doen.
Bepaalde regels snap ik ook niet, zoals: ik mag maar alleen naar mijn ouders toe (als ik hen nog zou hebben) maar zij mogen niet met zn tweetjes naar mij toe komen. Dat vind ik onbegrijpelijk.

Maar alles staat of valt wel met de hoeveelheid mensen die zich eraan houden! Want ondanks de steeds strengere regels, stijgt het aantal besmettingen steeds, zijn artsen bang dat de 3e golf onbeheersbaar wordt.

En ik zie steeds minder draagvlak.
Tiberius schreef:Als ik het bericht van Mara zo lees is de grens tussen sociale controle en totalitair denken flinterdun. Of misschien is die sociale controle wel het gevolg van totalitair denken, en ontpoppen 17 miljoen Nederlands zich tot zelfbenoemde handhavers.
Iets minder kan ook wel he. Ik heb ernaar gevráágd, toen ik iemand in mijn naaste kring de regels meermalen zie negeren.
En als ik ergens kom waar men er maling aan heeft, of de grens oprekt, ga ik gewoon weg. Ik heb het er niet voor over nl.
Voor mezelf ben ik niet zo bang, wel voor mijn kwetsbare kinderen, die al een jaar vrijwel alleen maar thuiszitten!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Als ik het bericht van Mara zo lees is de grens tussen sociale controle en totalitair denken flinterdun. Of misschien is die sociale controle wel het gevolg van totalitair denken, en ontpoppen 17 miljoen Nederlands zich tot zelfbenoemde handhavers.
:yahoo :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door refo »

Quercus schreef: Weliswaar niet een vraag aan mij gericht, maar ik wil toch reageren omdat het me raakt. Het raakt me omdat zoiets vanzelfsprekends eigenlijk een vraag is geworden.

Mag je oversteken door rood licht? Nee, er staat zelfs een boete op. Maar wat als het kruispunt leeg en verlaten is, ben je dan ontrouw aan de overheid om zonder op het knopje te drukken over te steken? ... Is zoiets eigenlijk wel een vraag? ... Overigens, de kans dat je extra alert bent bij het tijdens rood oversteken maakt dat wat je doet best veilig is. Mogelijk zelfs veiliger dan blind tijdens groen oversteken.
"vrijheid", "gezond verstand" en "aanvaardbaar risico" zijn wat mij betreft termen die hier op zijn plaats zijn.

De overheid geeft ons regels t.a.v. Corona. Moeten deze regels blind gevolgd worden? Om het virus uit te bannen? hoe staat dat in betrekking tot bovenstaand voorbeeld?

Slechts verstandelijk beredeneerd, maar ik meen toch dat het een christelijke gedachte is. Het blind volgen van allerlei regels, zonder ook het gezonde verstand hierbij te gebruiken is niet goed. Het is lauwheid. Veiligheid gaat ten koste van iets. Dat is nooit anders geweest. Wil je geen bijkomende kosten als je schade oploopt aan je voertuig? Neem dan een all risk verzekering. Wil je geen financiële problemen bij arbeidsongeschiktheid, overlijden man/vrouw, enz? Er zijn verzekeringen genoeg te vinden. Maar ze kosten geld (en alertheid niet te vergeten), en de geboden veiligheid is betrekkelijk, zelfs afwezig als het gaat om het risico van de dood. Ik wil hier slechts mee schetsen dat je niet koste wat het kost iets kan voorkomen, en dat gezond verstand hier op z'n plaats is.

Er is één risico die onaanvaardbaar moet zijn, maar los daarvan mag (vanaf een bepaalde inschatting) een risico als aanvaardbaar worden geacht. Dat denk ik.
We halen de wet er even bij:
Artikel 74
Bij voetgangerslichten betekent:
a.groen licht: voetgangers mogen oversteken;
b.groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig;
c.rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen.

Ik lees niets over een afwijkende regel in geval van 'gezond verstand'.
Meen niet dat de mensen die door rood licht lopen christelijk bezig zijn.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door Quercus »

refo schreef:We halen de wet er even bij:
Artikel 74
Bij voetgangerslichten betekent:
a.groen licht: voetgangers mogen oversteken;
b.groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig;
c.rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen.

Ik lees niets over een afwijkende regel in geval van 'gezond verstand'.
Meen niet dat de mensen die door rood licht lopen christelijk bezig zijn.
Is dat wat je uit mijn verhaal gehaald hebt? Dan heb ik het niet helder geformuleerd.
Ik heb niet bedoeld te zeggen dat door rood licht lopen iets christelijks op zich is. Wat ik wel zeg is dat er in bepaalde situaties een bewuste keuze gedaan kan worden op basis van gezond verstand.

Vraag: Ga jij op de knop drukken om over te steken, als je ziet dat het kruispunt verlaten is?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen/adviezen Covid-19

Bericht door refo »

Ja.

Eén ding is zeker: als iedereen anderhalve meter afstand bewaard had, was er geen Covid meer.
Plaats reactie