Een stille ramp

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een stille ramp

Bericht door -DIA- »

Het hoeft niet vreemd te zijn wat de wereld nu overkomt. Als ik zeg dat het wellicht maar een beginsel van de smarten zijn zal dit ook niet door velen geloofd worden. We konden weten dat er wat dreigde. Wie lette er op met de boetpredicaties? We luisterden niet, en bekeerden ons niet, maar we gingen door.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Een stille ramp

Bericht door Herman »

Mara schreef:Wat vinden jullie van deze stelling? Is het voorbarig? Te sterk aangezet, of is het wel herkenbaar?
Ik vind het een beetje erg laat om op 29 januari na 4 weken de scholen dicht met dit soort informatie te komen. Het zorgbeleid, óók op dit punt, faalt dus aan alle kanten. Wanneer je zo erg begaan bent met het lot van deze kinderen, dan had je er allang 1 of 2 in je eigen huisgezin opgenomen.
Dat is mijn eerste punt. Doe het goede op microniveau. En ik ben even niet bij machte om dat op een aardige manier te formuleren.

Het tweede is dat dit bericht van die huisarts natuurlijk met een zekere brilliantheid is geschreven. In één stukje tekst plaatsen we 40.000 getelde mishandelingen op hetzelfde niveau van een getraumatiseerd uit huis geplaatste 6-jarige jongen. Het onderlinge verband is natuurlijk volstrekt niet helder, maar de associatie wordt wel onbewust opgewekt. Om die reden kan ik niets anders dan oppositie bedenken tegen dit artikel, of concluderen dat het lang niet zo erg is als gesuggereerd wordt dat het probleem is.

Ik ben het in dit verband dan ook erg eens met de opvattingen die eerder vandaag door deze of gene al naar voren zijn gebracht. Dit is niet een probleem van een schoolsluiting, maar van een maatschappelijk onvermogen om kinderen op een liefdevolle manier op te voeden. Laat aan díe structuren iets gedaan worden. Ga bijvoorbeeld om te beginnen predikanten weer subsidiëren die een eenvoudig en doeltreffend antwoord kunnen formuleren op de vraag naar zingeving.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een stille ramp

Bericht door Luther »

deschpin schreef: James Freeman Clarke
Amerikaans theoloog 1810-1888
Een politicus denkt aan de volgende verkiezing, een staatsman aan de toekomst.
Helaas geldt deze one-liner nog altijd.
Klopt. In dat opzicht ben ik blij dat we nu een staatsman als premier hebben!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Een stille ramp

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
deschpin schreef: James Freeman Clarke
Amerikaans theoloog 1810-1888
Een politicus denkt aan de volgende verkiezing, een staatsman aan de toekomst.
Helaas geldt deze one-liner nog altijd.
Klopt. In dat opzicht ben ik blij dat we nu een staatsman als premier hebben!
:bobo
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Een stille ramp

Bericht door deschpin »

Luther schreef:
deschpin schreef: James Freeman Clarke
Amerikaans theoloog 1810-1888
Een politicus denkt aan de volgende verkiezing, een staatsman aan de toekomst.
Helaas geldt deze one-liner nog altijd.
Klopt. In dat opzicht ben ik blij dat we nu een staatsman als premier hebben!
Iemand die er trots op is dat hij geen visie heeft een staatsman noemen, ik ga lachend het weekend in :banghead
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een stille ramp

Bericht door DDD »

Dit is wel wat kort door de bocht. Allereerst heeft hij dat ingetrokken, en ten tweede is het wel degelijk waar. Visies zijn een grote belemmering in het waarnemingsvermogen. Hoe extremer iemands perspectief, hoe minder hij ziet van de werkelijkheid.

Ik ben geen fan van Rutte, omdat ik vind dat hij macht en economisch welzijn voor de elite verkeerd afweegt tegen de rol van de staat als schild van de zwakken (dat zou de staat althans ook moeten zijn). Maar jouw verwijt is mijns inziens onheus. Als je de protestantse lezing van Rutte hoort, zie je dat hij wel degelijk een visie heeft. En die brengt hij in zijn persoonlijk leven ook in de praktijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een stille ramp

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dit is wel wat kort door de bocht. Allereerst heeft hij dat ingetrokken, en ten tweede is het wel degelijk waar. Visies zijn een grote belemmering in het waarnemingsvermogen. Hoe extremer iemands perspectief, hoe minder hij ziet van de werkelijkheid.
NU snap ik dus ook iets meer over je gedachten over mij... Tenminste, dat zou zomaar kunnen, want in UW ogen ze lijkt het (en dat blijk uit uw reacties) bezie ik de zaken in een extreem perspectief. Dit even ter verduidelijking ook mede naar de medeforummers toe. Ik weet alleen niet hoe u er met enig recht toe komt de zuivere gereformeerde leer extreem te noemen, terwijl u de dwalingen van nu niet lijkt op te merken.
In ieder geval geeft dit me wat inzicht in uw denken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 30 jan 2021, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een stille ramp

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef: Ik denk, in navolging van Vervolgde, dat de zin van het leven vooral gezocht wordt in plezier, sport, bevrediging. Als dat weg valt en geen hoop op verbetering zichtbaar is voor eigen waarneming, blijft er zonder God niks over.
Als je zomaar iemand spreekt, verlangen ze zo naar de vaccinaties, zodat iedereen weer normaal kan doen.
In reclamespotjes op de radio klinkt geregeld zweverige muziek of een klankschaal, reclame voor meditatie. Om rustig te worden in je hoofd. Kan online.
De mens is op zoek naar zingeving. Maar kan dat niet vinden.
Een gemiddelde ouder is niet in de weg gelegd om hun kinderen les te geven. Ze staan al stijf van de stress, hun werk moet ook af en dan zit er zo'n dwars kind een beetje te slabakken.
En de dure kaartjes voor de musical liggen er nog, het festival gaat weer niet door. Naar het stadion kan ook al niet. De bios is dicht en o, wat zou ik graag uit eten gaan. Even een oppas regelen.
Het leven is uitzichtloos en benauwend zo.
Daarentegen zijn onze spaartegoeden verdubbeld, hoorde ik.

En dan worden de frustraties en ergernissen afgereageerd op de zwaksten...al of niet onder invloed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Een stille ramp

Bericht door Vervolgde »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef: Ik denk, in navolging van Vervolgde, dat de zin van het leven vooral gezocht wordt in plezier, sport, bevrediging. Als dat weg valt en geen hoop op verbetering zichtbaar is voor eigen waarneming, blijft er zonder God niks over.
In reclamespotjes op de radio klinkt geregeld zweverige muziek of een klankschaal, reclame voor meditatie. Om rustig te worden in je hoofd. Kan online.
De mens is op zoek naar zingeving. Maar kan dat niet vinden.
Een gemiddelde ouder is niet in de weg gelegd om hun kinderen les te geven.
Dat er wordt afgereageerd zal inderdaad wel kloppen. Dat is uiting van frustratie van een mens die zijn leegheid niet wil toegeven en het als een noodlot ervaart. De hedendaagse mens is ook niet op zoek naar zingeving. Die zoekt naar brood en spelen om de leegheid van het bestaan te vullen. En die mens kan niet aan die leegheid ontkomen, omdat hij zonder visie de werkelijkheid niet kan zien. Of gaan we zover dat we de alleen materie als de ultieme vorm van werkelijkheid willen presenteren? Is die leegheid niet het bestaan zonder God en daarmee zonder zin en doel? Die hele leegheid heeft dezelfde prediking als de Cherubim bij het Paradijs. Wie oren heeft, die hore!

Uiteraard is elke ouder wel in staat om de kinderen les te geven. Opvoeden is toch immers niet anders dan lesgeven? School is slechts een beperkt hulpmiddel in de opvoeding.
Deze tijd heb ik gebruikt om de boekenkasten ook weer eens van binnen te stoffen en schoon te maken. Daarbij kwam ik ook een kinderboekje tegen (geschikt vanaf 12 jaar). Ik heb het vroeger veel gelezen om dat ik veel te doen had met de hoofdpersoon. Ik zal een stukje citeren:
‘Zoek je een antwoord op de láátste levensvragen?’
‘Ik ben gereden voorbij alle vragen’, zei Parcifal. ‘Ik zoek slechts een ontmoeting met God!’
‘Zoek je soms rust voor je geweten, zoek je de volmaakte kennis van goed en kwaad?’
Parcifal schudde zijn hoofd. Hij voelde zich dodelijk vermoeid. Roerloos zat hij op zijn paard en staarde naar de bomen en struiken. ‘Ik ben gereden voorbij mijn geweten.
Ik zoek slechts God.’
Een vreselijke lach schalde door het bos en Parcifal kromp ineen. ‘Je was slechts vervuld van jezelf, Parcifal. Je leven werd beheerst door je verlangen God te zien. In je ziel leefden slechts de vragen van je eigen onrustig hart. Je bent aan het hoogste gebod voorbij gegaan: het liefhebben, de bewogenheid ter wille van je naaste. Eén simpel woord, één klein bewijs van barmhartigheid had je kunnen verlossen.’

Walgelijk sarcastisch was de klank van de krakende stem. Parcival keek in paniek om zich heen. Hij zag de slijmerige paddenstoelen. Een worm gebonden aan de aarde, kroop over het pad. Verpestend was de lucht van verrotting om hem heen. In zijn eenzaamheid en angst schreeuwde Parcival het uit. Hij dreef zijn sporen in de flanken van zijn paard en reed verwilderd en gebroken door het duistere bos. Hij hoorde het gelach achter zich.


Eenvoudig duidelijk en toegankelijk, maar wel met een visie en een boodschap. Zo moeilijk is het toch niet om kinderen dit te leren? Of is dit tegenwoordig ook al te zwaar voor kinderen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een stille ramp

Bericht door Mara »

Vervolgde schreef: Uiteraard is elke ouder wel in staat om de kinderen les te geven. Opvoeden is toch immers niet anders dan lesgeven? School is slechts een beperkt hulpmiddel in de opvoeding.
Helaas wijst onderzoek iets anders uit:
"Het negatieve effect is het grootst op scholen waar het risico op een onderwijsachterstand sowieso al groter was, omdat ouders bijvoorbeeld laagopgeleid zijn of er thuis geen Nederlands wordt gesproken.

Vooral voor leerlingen met weinig ondersteuning vanuit huis is de lockdown soms ‘desastreus’ geweest, aldus het rapport. Ook hier groeit de kloof: waar het 78 procent van de hoogopgeleide ouders goed lukte om hun kinderen tijdens de eerste lockdown te helpen, was dat bij laagopgeleide ouders maar 58 procent."
ZORGEN OVER THUISONDERWIJS
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Een stille ramp

Bericht door Vervolgde »

Mara schreef:
Vervolgde schreef: Uiteraard is elke ouder wel in staat om de kinderen les te geven. Opvoeden is toch immers niet anders dan lesgeven? School is slechts een beperkt hulpmiddel in de opvoeding.
Helaas wijst onderzoek iets anders uit:
"Het negatieve effect is het grootst op scholen waar het risico op een onderwijsachterstand sowieso al groter was, omdat ouders bijvoorbeeld laagopgeleid zijn of er thuis geen Nederlands wordt gesproken.

Vooral voor leerlingen met weinig ondersteuning vanuit huis is de lockdown soms ‘desastreus’ geweest, aldus het rapport. Ook hier groeit de kloof: waar het 78 procent van de hoogopgeleide ouders goed lukte om hun kinderen tijdens de eerste lockdown te helpen, was dat bij laagopgeleide ouders maar 58 procent."
ZORGEN OVER THUISONDERWIJS
Ook dit zijn alleen vruchten. En hoeveel gevoel en emotie dergelijke vruchten ook weten op te roepen, we moeten er niet bij blijven staan. De bewogenheid zou moeten gaan over de boom die niet goed is en dergelijke vruchten geeft. Deze vruchten zouden ons een prediking moeten zijn van het bekende (naar ik hoop): Maak eerst de boom goed.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Een stille ramp

Bericht door Ukkie »

Vervolgde schreef:
Mara schreef:
Vervolgde schreef: Uiteraard is elke ouder wel in staat om de kinderen les te geven. Opvoeden is toch immers niet anders dan lesgeven? School is slechts een beperkt hulpmiddel in de opvoeding.
Helaas wijst onderzoek iets anders uit:
"Het negatieve effect is het grootst op scholen waar het risico op een onderwijsachterstand sowieso al groter was, omdat ouders bijvoorbeeld laagopgeleid zijn of er thuis geen Nederlands wordt gesproken.

Vooral voor leerlingen met weinig ondersteuning vanuit huis is de lockdown soms ‘desastreus’ geweest, aldus het rapport. Ook hier groeit de kloof: waar het 78 procent van de hoogopgeleide ouders goed lukte om hun kinderen tijdens de eerste lockdown te helpen, was dat bij laagopgeleide ouders maar 58 procent."
ZORGEN OVER THUISONDERWIJS
Ook dit zijn alleen vruchten. En hoeveel gevoel en emotie dergelijke vruchten ook weten op te roepen, we moeten er niet bij blijven staan. De bewogenheid zou moeten gaan over de boom die niet goed is en dergelijke vruchten geeft. Deze vruchten zouden ons een prediking moeten zijn van het bekende (naar ik hoop): Maak eerst de boom goed.
Gaat het bij jou altijd goed? Wees daar dankbaar voor, maar deze reactie komt op mij best veroordelend over.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een stille ramp

Bericht door DDD »

Welnee.

Vervolgde heeft het gewoon over een totaal ander onderwerp dan aan de orde is, maar hij drukt zich niet zo duidelijk uit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een stille ramp

Bericht door Mara »

Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Een stille ramp

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Welnee.

Vervolgde heeft het gewoon over een totaal ander onderwerp dan aan de orde is, maar hij drukt zich niet zo duidelijk uit.
Nee, Vervolgde heeft het over precies hetzelfde onderwerp en drukt zich heel duidelijk uit.
Dit soort wegduikgedrag bevestigd dat er liever bij gevolgen en symptomen wordt stilgestaan, uiteraard met bijbehorend wentelen in zieligheid en beklag, dan bij de oorzaak.
In ieder geval wordt daarmee voorkomen dat er echt zelfstandig gedacht moet worden!
Plaats reactie