Thuisonderwijs in coronatijd

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Habitat »

De juffen van de basisschool blijven gewoon foto's en filmpjes doorsturen via de ouder-app. Nu niet van de hele klas, maar van de kinderen in de "noodopvang". Het is natuurlijk goed bedoeld, maar het is ook wel een tikje sadistisch voor de ouders die met de kinderen thuis zitten ;-)

Er zijn trouwens 15 kinderen in de "noodopvang" (op een totaal van 60).
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Marco »

Habitat schreef:De juffen van de basisschool blijven gewoon foto's en filmpjes doorsturen via de ouder-app. Nu niet van de hele klas, maar van de kinderen in de "noodopvang". Het is natuurlijk goed bedoeld, maar het is ook wel een tikje sadistisch voor de ouders die met de kinderen thuis zitten ;-)

Er zijn trouwens 15 kinderen in de "noodopvang" (op een totaal van 60).
Stuur eens een filmpje terug, van hoe het thuis gaat!
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Chrisje72 »

Nou als het om 'klasbord' gaat, daar kan je alleen maar ontvangen, niet zenden.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Scholen hebben zelf ook boter op hun hoofd met de volle noodopvang. Gisteren nog weer een voorbeeld gehoord; iemand die op de HRM afdeling werkt in een zorginstelling stuurt de kinderen volledig naar de noodopvang. Ze had er geen zin in thuis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Herman »

Ik heb geen idee wat voor invloed scholen kunnen hebben op dit punt. Onze school communiceert erg goed en duidelijk en op dit punt ook zeer strikt. Dus dan neem je vanzelf al minder initiatief om de regels te omzeilen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Herman schreef:Ik heb geen idee wat voor invloed scholen kunnen hebben op dit punt. Onze school communiceert erg goed en duidelijk en op dit punt ook zeer strikt. Dus dan neem je vanzelf al minder initiatief om de regels te omzeilen.
Onze school communiceert niet zo strikt hierin. Ik zie kinderen op school zitten waarvan de ouders die wel voor een zorginstelling op de administratie of HRM werken en gewoon thuiswerken. Scholen kunnen hier zelf ook veel kritischer in zijn.
Laatst gewijzigd door merel op 13 jan 2021, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Erskinees »

Je kunt ook een cruciaal of essentieel beroep in de zorg hebben en toch thuiswerken. Zorg, jeugdhulp en (maatschappelijke) ondersteuning vindt nu ook veel via videobellen plaats. Als het niet lukt de kinderen zelf op te vangen, kun je de kinderen toch naar de noodopvang brengen. Ik vind het een beetje misplaatste jaloezie om de keuzes van andere ouders te beoordelen. En uiteraard, er zullen zeker personen zijn die misbruik maken van de noodopvang.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Erskinees schreef:Je kunt ook een cruciaal of essentieel beroep in de zorg hebben en toch thuiswerken. Zorg, jeugdhulp en (maatschappelijke) ondersteuning vindt nu ook veel via videobellen plaats. Als het niet lukt de kinderen zelf op te vangen, kun je de kinderen toch naar de noodopvang brengen. Ik vind het een beetje misplaatste jaloezie om de keuzes van andere ouders te beoordelen. En uiteraard, er zullen zeker personen zijn die misbruik maken van de noodopvang.
Nee heeft niets met jaloezie te maken. Wij hebben namelijk ook recht op noodopvang, omdat mijn man een cruciaal beroep heeft. Wij kiezen daar heel bewust voor om het niet te doen en vinden de noodopvang bedoelt voor kwetsbare kinderen en kinderen met een achterstand. Of voor ouders die op geen andere wijze de opvang kunnen regelen ( alleenstaande ouders o.i.d.) Niet voor kinderen van ouders die het wel makkelijk vinden op deze manier.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Forummer »

Noodopvang mag blijkbaar ook ingezet worden in het belang van het kind. Bij ons wordt er 1 echt onhandelbaar, en in overleg met school mag hij nu 1 dag in de week naar school. Dit terwijl wij beiden geen cruciaal beroep hebben.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Ukkie »

Forummer schreef:Noodopvang mag blijkbaar ook ingezet worden in het belang van het kind. Bij ons wordt er 1 echt onhandelbaar, en in overleg met school mag hij nu 1 dag in de week naar school. Dit terwijl wij beiden geen cruciaal beroep hebben.
Wel fijn voor jullie en je kind :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Forummer schreef:Noodopvang mag blijkbaar ook ingezet worden in het belang van het kind. Bij ons wordt er 1 echt onhandelbaar, en in overleg met school mag hij nu 1 dag in de week naar school. Dit terwijl wij beiden geen cruciaal beroep hebben.
Wat fijn voor jullie! Daarvoor is m.i. ook de noodopvang.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door alepha »

Op de school waar ik werk maken ook meer kinderen gebruik van de opvang. Ik heb niet de indruk dat daar lichtvaardig gebruik van gemaakt wordt.
Anderzijds mogen de leerlingen van groep 8 iedere week een in kleine groepjes een paar uur op school komen. Thuisondewijs is voor mijn collega's heel ingewikkeld. Groep met enorm niveauverschil. Dit helpt echt en is ook noodzakelijk om de achterstand niet te veel te laten oplopen. Overigens in goed overleg met de wethouder van onze gemeente.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Habitat »

Thuisonderwijs-moeheid begint wel toe te slaan.

Lastig vind ik het ook dat de einddatum niet duidelijk is. Sommigen zeggen 9 februari, anderen denken dat het pas na de voorjaarsvakantie eindigt, weer anderen hebben het over april (als de Britse variant gaat toeslaan). Morgen maar weer eens luisteren wat er over gezegd gaat worden.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Habitat »

Kabinet stuurt aan op openen basisscholen in week van 8 februari:
https://nos.nl/artikel/2366489-kabinet- ... ruari.html

Wel stuitend dat in het interviewtje met Hoekstra duidelijk wordt wat de reden was van de sluiting: het thuis houden van de ouders. Schandalig eigenlijk om kinderen als middel te gebruiken zodat ouders niet naar hun werk gaan. Waren er echt geen andere middelen?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Zita »

Habitat schreef: Wel stuitend dat in het interviewtje met Hoekstra duidelijk wordt wat de reden was van de sluiting: het thuis houden van de ouders. Schandalig eigenlijk om kinderen als middel te gebruiken zodat ouders niet naar hun werk gaan. Waren er echt geen andere middelen?
Dat was toch al vanaf het begin gecommuniceerd? Ik wist het in ieder geval al vorig voorjaar, bij je eerste lockdown.
Plaats reactie