Thuisonderwijs in coronatijd

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:In Zoom kan je eventueel in kleinere groepjes uit elkaar gaan. Mogelijk maakt dat eenvoudiger om gezamenlijk iets te delen.
Al begrijp ik ook de bezwaren wel: je weet nooit wie er aan de andere kant mee zitten te luisteren.
Herkenbaar gevoel. Ik heb het al met de dagopening voor de klas. Ik voel me minder vrij. Ik weet dat er heel wat ouders zijn die weleens meeluisteren met lessen ('De lessen van meneer xxx, daar gaan we gewoon voor zitten met elkaar'). Voor ouders lijkt me zo'n dagopening nog het meest interessante deel om te volgen (en te wegen).
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door merel »

Welke ouders hebben daar tijd voor? Bijna iedereen worstelt toch met de combi van thuiswerken, lesgeven aan jongeren kinderen etc. Dan ben je toch blij dat de middelbare scholieren dit allemaal zelf regelen.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Hendrien »

merel schreef:Welke ouders hebben daar tijd voor? Bijna iedereen worstelt toch met de combi van thuiswerken, lesgeven aan jongeren kinderen etc. Dan ben je toch blij dat de middelbare scholieren dit allemaal zelf regelen.
+1
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door windorgel »

merel schreef:Welke ouders hebben daar tijd voor? Bijna iedereen worstelt toch met de combi van thuiswerken, lesgeven aan jongeren kinderen etc. Dan ben je toch blij dat de middelbare scholieren dit allemaal zelf regelen.
De meeste moeders die ik ken zitten regelmatig even bij de kinderen aan tafel die voor school bezig zijn. Sowieso bij de dagopening of het Bijbelverhaal.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door merel »

Ik ken die moeders niet. Dat kan je normaal toch ook niet doen als de kinderen op school zitten? Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje raar om bij hun lessen te gaan zitten. Laat de docent hun gang gaan met de normale dingen zonder dat ze bedacht moeten zijn of de dagopening wel aan alle kwalificaties voldoet.

Wij ( meestal mijn man) zit(ten) wel bij onze kinderen aan tafel met het schoolwerk, maar zijn dan ook zelf aan het werk. Als er iets is, kunnen we helpen of bijspringen, maar dat betekent niet dat wij de lessen mee gaan volgen. De combi volledig thuiswerken, proberen je uren te maken en de hele dag alle kinderen over de vloer is pittig genoeg. Dan ben je blij als je even een uurtje ongestoord zelf kan werken. De oudste twee zitten op hun kamer en volgen de lessen via Teams. Daar kijk ik een paar keer om het hoekje om te vragen hoe het gaat en zet een beker thee neer, maar daarna verdwijn ik weer.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb een kantoorruimte in huis (de voorkamer) met verschillende werkplekken. Ik werk daar 3 tot 4 dagen van de week, daar zit ook mijn dochter die op een beroepsopleiding zit. Ik bemerk dat ze beduidend meer doet in een ‘gecontroleerde’ omgeving dan op haar eigen kamer. Het is alleen lastig als we alle twee via video-verbinding vergaderen of lessen hebben. Goede koptelefoons bieden dan uitkomst.

Mijn jongste dochter heeft haar werkplek in de ‘speelkamer’, ook op de begane grond, waar mijn vrouw regelmatig binnen loopt of in de buurt is. In dit soort tijden ervaar je een ruim huis als een grote zegen.

We gaan zeker niet de lessen mee zitten volgen, maar af en toe even meekijken of Youtube of app niet open staat is toch wel eens nodig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Ad Anker »

Opmerkingen uit maatregelen kerk gesplitst naar deze topic. Dus hier verder praten als het over thuisonderwijs gaat.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef:Ik heb een kantoorruimte in huis (de voorkamer) met verschillende werkplekken. Ik werk daar 3 tot 4 dagen van de week, daar zit ook mijn dochter die op een beroepsopleiding zit. Ik bemerk dat ze beduidend meer doet in een ‘gecontroleerde’ omgeving dan op haar eigen kamer. Het is alleen lastig als we alle twee via video-verbinding vergaderen of lessen hebben. Goede koptelefoons bieden dan uitkomst.

Mijn jongste dochter heeft haar werkplek in de ‘speelkamer’, ook op de begane grond, waar mijn vrouw regelmatig binnen loopt of in de buurt is. In dit soort tijden ervaar je een ruim huis als een grote zegen.

We gaan zeker niet de lessen mee zitten volgen, maar af en toe even meekijken of Youtube of app niet open staat is toch wel eens nodig.
Fijn, Maaneschijn. Ik geef nu ook online les. Heel leuk. Alleen merk ik dat de jeugd ook wel eens met andere dingen bezig is. Ik gaf spelling, gaf iemand bij lesje 2 een opdracht: die moest zijn boek er nog even bij pakken. Tja...
Hier zitten de kinderen allen op een eigen kamer. Dat is wel handig. Mijn zoon zit in mijn klas maar kreeg gisteren en vandaag les van mijn duocollega. Dan kijk ik stiekem even mee. Dat is toch wel leuk.

Ouders moeten het even in de gaten houden, maar de bovenbouwkinderen bij ons kunnen prima zelfstandig de hele ochtend de lessen volgen zonder dat ouders daar veel aan hoeven doen. Dat is mooi. Wij geven nu ook veel meer les dan de vorige lockdown, dus er is meer contact. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat. Nu zijn het de eerste dagen.

Ik verlang wel weer naar de opening van de scholen. Dat is toch veel beter.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb een kantoorruimte in huis (de voorkamer) met verschillende werkplekken. Ik werk daar 3 tot 4 dagen van de week, daar zit ook mijn dochter die op een beroepsopleiding zit. Ik bemerk dat ze beduidend meer doet in een ‘gecontroleerde’ omgeving dan op haar eigen kamer. Het is alleen lastig als we alle twee via video-verbinding vergaderen of lessen hebben. Goede koptelefoons bieden dan uitkomst.

Mijn jongste dochter heeft haar werkplek in de ‘speelkamer’, ook op de begane grond, waar mijn vrouw regelmatig binnen loopt of in de buurt is. In dit soort tijden ervaar je een ruim huis als een grote zegen.

We gaan zeker niet de lessen mee zitten volgen, maar af en toe even meekijken of Youtube of app niet open staat is toch wel eens nodig.
Fijn, Maaneschijn. Ik geef nu ook online les. Heel leuk. Alleen merk ik dat de jeugd ook wel eens met andere dingen bezig is. Ik gaf spelling, gaf iemand bij lesje 2 een opdracht: die moest zijn boek er nog even bij pakken. Tja...
Hier zitten de kinderen allen op een eigen kamer. Dat is wel handig. Mijn zoon zit in mijn klas maar kreeg gisteren en vandaag les van mijn duocollega. Dan kijk ik stiekem even mee. Dat is toch wel leuk.

Ouders moeten het even in de gaten houden, maar de bovenbouwkinderen bij ons kunnen prima zelfstandig de hele ochtend de lessen volgen zonder dat ouders daar veel aan hoeven doen. Dat is mooi. Wij geven nu ook veel meer les dan de vorige lockdown, dus er is meer contact. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat. Nu zijn het de eerste dagen.

Ik verlang wel weer naar de opening van de scholen. Dat is toch veel beter.
Mijn dochter zit in groep 7 en daar heb ik geen omkijken naar. Onze oudste in de brugklas is vandaag bij haar gaan zitten. Dat vonden ze gezelliger, ook prima. De jongste twee zitten bij ons aan tafel en dat gaat wisselend.

Ik heb zelf het vermoeden dat de scholen pas na de voorjaarsvakantie weer open gaan. Dat men eerst de vaccinaties wil opstarten en de besmettingen omlaag wil krijgen voordat men verder gaat.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb een kantoorruimte in huis (de voorkamer) met verschillende werkplekken. Ik werk daar 3 tot 4 dagen van de week, daar zit ook mijn dochter die op een beroepsopleiding zit. Ik bemerk dat ze beduidend meer doet in een ‘gecontroleerde’ omgeving dan op haar eigen kamer. Het is alleen lastig als we alle twee via video-verbinding vergaderen of lessen hebben. Goede koptelefoons bieden dan uitkomst.

Mijn jongste dochter heeft haar werkplek in de ‘speelkamer’, ook op de begane grond, waar mijn vrouw regelmatig binnen loopt of in de buurt is. In dit soort tijden ervaar je een ruim huis als een grote zegen.

We gaan zeker niet de lessen mee zitten volgen, maar af en toe even meekijken of Youtube of app niet open staat is toch wel eens nodig.
Fijn, Maaneschijn. Ik geef nu ook online les. Heel leuk. Alleen merk ik dat de jeugd ook wel eens met andere dingen bezig is. Ik gaf spelling, gaf iemand bij lesje 2 een opdracht: die moest zijn boek er nog even bij pakken. Tja...
Hier zitten de kinderen allen op een eigen kamer. Dat is wel handig. Mijn zoon zit in mijn klas maar kreeg gisteren en vandaag les van mijn duocollega. Dan kijk ik stiekem even mee. Dat is toch wel leuk.

Ouders moeten het even in de gaten houden, maar de bovenbouwkinderen bij ons kunnen prima zelfstandig de hele ochtend de lessen volgen zonder dat ouders daar veel aan hoeven doen. Dat is mooi. Wij geven nu ook veel meer les dan de vorige lockdown, dus er is meer contact. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat. Nu zijn het de eerste dagen.

Ik verlang wel weer naar de opening van de scholen. Dat is toch veel beter.
Mijn dochter zit in groep 7 en daar heb ik geen omkijken naar. Onze oudste in de brugklas is vandaag bij haar gaan zitten. Dat vonden ze gezelliger, ook prima. De jongste twee zitten bij ons aan tafel en dat gaat wisselend.

Ik heb zelf het vermoeden dat de scholen pas na de voorjaarsvakantie weer open gaan. Dat men eerst de vaccinaties wil opstarten en de besmettingen omlaag wil krijgen voordat men verder gaat.
Ik zou dat wel heel wat vinden, als het weer zo lang zou duren. Dat betekent een week of 6. Maar goed, we wachten af.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Ik zou het ook niet optimaal vinden. Onze kinderen vinden de huidige situatie prima. Normaliter zitten ze hele dagen op school. Nu zijn ze binnen twee uur klaar met hun werk en kan er volop gespeeld worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door samanthi »

merel schreef:Ik zou het ook niet optimaal vinden. Onze kinderen vinden de huidige situatie prima. Normaliter zitten ze hele dagen op school. Nu zijn ze binnen twee uur klaar met hun werk en kan er volop gespeeld worden.
Mijn oudste kleindochter vindt het maar niks.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Zita »

Hier wordt het gewone rooster gehandhaafd. Maar ik heb geen idee in hoeverre dat aan de andere kant van het beeldscherm ook gebeurt. :hum
Ik had vanmorgen tijdens mijn dagopening een leerling die per ongeluk even zijn geluid aanzette. Toen daverde er nogal niet-reformatorische muziek bij iedereen binnen. Toen vroeg ik me wel even af waar we eigenlijk mee bezig zijn: ik hield een serieuze inleiding op het Bijbelgedeelte, hij kon mij niet eens horen door het kabaal dat hij aan had staan.
We hebben al leerlingen gezien die de laptop aan hebben staan en intussen gewoon op hun vakantiebaantje bezig zijn. Je ziet ze aan het werk, maar omdat ze dat achter de laptop doen, zou dat moeten kunnen.
Maar gelukkig: een hoop leerlingen kunnen gewoon antwoord geven als ik hen een vraag stel.
Ik ben wel benieuwd naar de langetermijngevolgen. Ik merkte na de zomervakantie echt een slechter concentratievermogen bij de leerlingen. Ze waren nogal gewend geraakt om hun eigen gang te gaan, terwijl ze op school weer gedeeltelijk mijn gang moesten gaan.
Zo te zien mogen we nog minimaal twee weken extra. Ik vermoed dat we tot de voorjaarsvakantie dicht blijven. Zo'n bericht als uit Bergschenhoek is wel angstaanjagend: van de 750 geteste relaties van een basisschool hadden er 75 corona, waarvan 30 de Britse variant. Eén leerkracht overleden, mogelijk aan corona.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Habitat »

Jonge kinderen (onderbouw basisschool) hebben gewoon nog wat hulp nodig bij het gebruik van de computer en dus ook bij het videobellen met de klas. Ik kijk dus regelmatig mee.

In mijn blik zit geen negatief oordeel. Integendeel, hoe meer ik zie van de juffen, hoe groter mijn waardering voor het werk dat zij doen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Habitat »

Maar daarnaast geldt ook: hoe meer ik zie van de leerkrachten, hoe vervelender ik het vind dat de kinderen niet op school zitten. Wat een leuke dingen worden er toch allemaal verzonnen door de juffen. En al die leuke werkvormen vallen toch een beetje in het water. Thuis ben je vooral bezig met de basis. Je bent al blij als alles een beetje draait.
Plaats reactie